Jungtinio projekto Nr. XIVP-2709(3)
(projektai Nr. XIVP-2709(2), Nr. XIVP-2556, Nr. XIVP-2746)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
RINKIMŲ KODEKSO 32, 64, 69, 76, 78, 79, 80, 81, 85, 87, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 125, 138, 163, 181, 185 IR 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIS
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:
„15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus;“.
2. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 3 punktu:
„3) pagal kompetenciją priima sprendimus dėl manipuliavimo interneto platforma priemonių naudojimo vykdant rinkimų politinę kampaniją –remdamasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos ar (ir) žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimais ar vertinimais dėl šių priemonių naudojimo;“.
3. Buvusius 32 straipsnio 4 dalies 3–5 punktus laikyti atitinkamai 4–6 punktais.
2 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 64 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Rinkimų politinė kampanija prasideda nuo rinkimų datos paskelbimo ir baigiasi praėjus 100 dienų nuo Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo, kuriuo nustatomi galutiniai rinkimų rezultatai arba rinkimai pripažįstami negaliojančiais, įsigaliojimo dienos. Jai vykstant registruojami rinkimų politinės kampanijos dalyviai, kandidatai, kandidatų sąrašai, vykdoma rinkimų agitacija, balsavimas, nustatomi ir paskelbiami balsavimo rezultatai, sprendžiami rinkimų ginčai, atliekama rinkimų politinės kampanijos finansavimo ir politinės reklamos stebėsena ir kontrolė.“
2. Pripažinti netekusia galios 64 straipsnio 3 dalį.
3. Rinkimų politinę kampaniją sudaro šie etapai:
1) rinkimų politinės kampanijos dalyvių
registravimas – nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki tos dienos, kai
pagal šį kodeksą yra pradedamas pareiškinių dokumentų įteikimas; šiuo etapu
registruojami rinkimuose ketinantys dalyvauti rinkimų politinės kampanijos
dalyviai;
2) kandidatų kėlimas (išsikėlimas) – nuo
pareiškinių dokumentų pagal šį kodeksą teikimo pradžios iki kandidatų
registracijos pabaigos; šiuo etapu keliami arba keliasi ir registruojami
kandidatai;
3) rinkimų agitacija – nuo kandidatų registracijos
ir paskelbimo iki rinkimų agitacijos draudimo pradžios. Vykstant pakartotiniam
balsavimui, šis etapas taip pat apima laikotarpį nuo rinkimų agitacijos
draudimo pabaigos iki pakartotinio balsavimo agitacijos draudimo pradžios;
4) rinkimų agitacijos draudimas – 7 valandos iki
balsavimo rinkimų dieną pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos; šiuo
etapu draudžiama vykdyti bet kokią rinkimų agitaciją;
5) rinkimų diena (pakartotinio balsavimo diena) –
nuo 7 iki 20 val. Rinkimų (pakartotinio balsavimo) dieną rinkimų agitacija
nevyksta;
6) baigiamasis etapas – nuo balsavimo pabaigos iki
praėjus 100 dienų nuo galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo – jo metu
teikiamos ataskaitos. Rinkimuose, kuriuose vykdomas pakartotinis balsavimas,
baigiamasis etapas prasideda nuo balsavimo pakartotinio balsavimo dieną
pabaigos iki praėjus 100 dienų nuo galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo.
3 straipsnis. 69 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 69 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) rinkimų politinės kampanijos dalyvio ar jį teikusio registruoti rinkimų politinės kampanijos dalyvio prašymu, pateiktu nepasibaigus pareiškinių dokumentų atšaukimo laikotarpiui;“.
4 straipsnis.76 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 76 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7) narystę politinėje
partijoje, politiniame komitete ar asociacijose esamą ir buvusią narystę
politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpį;“.
2. Pakeisti 76 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Kandidato biografijoje pateikiama informacija apie gimimo datą
ir vietą, tautybę, išsilavinimą, užsienio kalbų mokėjimą, darbovietę, darbo
patirtį, visuomeninę veiklą, pomėgius, šeiminę padėtį.“
5 straipsnis. 78 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 78 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalis ir jas išdėstyti taip:
„1. Seimo rinkimuose politinė partija savo ir keliamų kandidatų
pareiškinius dokumentus, asmuo, keliantis save kandidatu, pareiškinius
dokumentus teikia apygardos Vyriausiajai rinkimų komisijai.
Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 83130 dienųoms
ir baigiamas 17 val. likus 65 80 dienomsų iki
rinkimų dienos.
2. Respublikos Prezidento rinkimuose pareiškiniai dokumentai teikiami
Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas
likus 83130 dienųoms ir baigiamas 17 val. likus 6580
dienųoms iki rinkimų dienos.
3. Savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose pareiškinių dokumentų
pateikimas pradedamas likus 83130 dienųoms iki
rinkimų dienos. Politinė partija savo pareiškinius dokumentus pateikia
Vyriausiajai rinkimų komisijai ne vėliau kaip iki 17 val. likus 7090
dienų iki rinkimų dienos. Vyriausiajai rinkimų komisijai priėmus sprendimą (ne
vėliau kaip per 35 darbo dienas gavus dokumentus) dėl politinės
partijos dalyvavimo šiuose rinkimuose, šios partijos keliamų kandidatų
pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiajai
rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų
komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 6580
dienųoms iki rinkimų dienos. Politinio komiteto, asmens,
keliančio save kandidatu į merus, pareiškiniai dokumentai pateikiami
savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jeigu
dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesudarytos,
ne vėliau kaip iki 17 val. likus 6580 dienųoms iki
rinkimų dienos.
4. Rinkimuose į Europos Parlamentą politinė partija, politinis
komitetas savo ir keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai
rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 83130
dienomsų ir baigiamas 17 val. likus 6580 dienųoms
iki rinkimų dienos.“
2. Pakeisti 78 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos informacinėje sistemoje. Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka užtikrinama, kad informacinė sistema nedelsiant informuotų pareiškinius dokumentus teikiantį asmenį apie formalius pareiškinių dokumentų trūkumus.“
6 straipsnis. 79 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 79 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Šio kodekso nustatytais atvejais Vyriausioji
rinkimų komisija, apygardos, savivaldybės rinkimų komisija, gavusios
pareiškinius dokumentus, ne vėliau kaip per 35 dienas išduoda
politinei partijai, politiniam komitetui, asmeniui, siekiančiam tapti
kandidatu, arba jų atstovui rinkimams rinkėjų parašų rinkimo lapus arba priima
motyvuotą sprendimą atsisakyti juos išduoti.“
2. Pakeisti 79 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Rinkėjų parašų rinkimo lapus politinė
partija, politinis komitetas, asmuo, siekiantis tapti kandidatu, arba jų
atstovas rinkimams turi grąžinti tos juos išdavusiai rinkimų
apygardos, kurioje ketina dalyvauti rinkimuose, rinkimų komisijai ne vėliau kaip likus 4551 dienaioms iki
rinkimų dienos. Rinkėjų parašų rinkimo lapai grąžinami ir nesurinkus šiame
kodekse nustatyto rinkėjų parašų skaičiaus.“
7 straipsnis. 80 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 80 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Tikrindama kandidato užpildytus pareiškinius dokumentus,
Vyriausioji rinkimų komisija nustato, ar kandidatas atitinka šio kodekso
nustatytus reikalavimus. Prireikus Vyriausioji rinkimų komisija gali savo
iniciatyva ar savivaldybės, apygardos rinkimų komisijos prašymu kreiptis
pagalbos į Užsienio reikalų ministeriją, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų
ministeriją, Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją, Juridinių asmenų
registro tvarkytoją ar į kitas valstybės institucijas, kad šios praneštų kandidatui
registruoti reikšmingus duomenis. Toks
Vyriausiosios rinkimų komisijos prašymas turi būti nagrinėjamas ypatingos
skubos tvarka, o rašytinis atsakymas turi būti duodamas per 7 dienas, bet ne
vėliau kaip iki rinkimų likus 3240 dienų.“
2. Pakeisti 80 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Rinkėjų parašų rinkimo lapų, įskaitant ir rinkėjų parašų, gautų
elektroniniu būdu, tikrinimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.
Rinkėjų parašų rinkimo lapai turi būti patikrinti per 10 dienų nuo jų gavimo
dienos, bet ne vėliau kaip likus 3240 dienųoms
iki rinkimų dienos. Rinkėjų parašų rinkimo lapus
tikrinanti rinkimų komisija suskaičiuoja šio kodekso nustatytus reikalavimus
atitinkančius rinkėjų, parėmusių kandidatą ar kandidatų sąrašą, parašus.“
3. Pakeisti 80 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Jeigu pateikti ne visi šiame kodekse nurodyti pareiškiniai
dokumentai ar juose yra trūkumų, Vyriausioji rinkimų komisija apie tai turi
nedelsdama pranešti atstovui rinkimams ir nustatyti ne vėlesnį kaip 6570
dienųos iki rinkimų dienos terminą trūkumams pašalinti. Pasibaigus šiam terminui, pareiškiniai dokumentai netaisomi ir
nekeičiami.“
8 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 81 straipsnio 4 dalį 8 ir 9 punktais:
„8) paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas, kai to prašo kandidatą iškėlusi politinė organizacija ar išsikėlęs kandidatas;
9) kandidatui mirus.“
2. Papildyti 81 straipsnio 5 dalį nauju 2 punktu:
„2) kandidatų sąrašas neatitinka šio kodekso nustatytų reikalavimų;“.
3. Buvusius 81 straipsnio 5 dalies 2–5 punktus laikyti atitinkamai 3–6 punktais.
9 straipsnis. 85 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 85 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) kandidato biografija, kurioje nurodoma kandidato
gimimo data ir vieta, savivaldybė, kurioje gyvena, išsilavinimas, užsienio
kalbų mokėjimas, darbo patirtis, dalyvavimas visuomeninėje veikloje, šeiminė
padėtis ir kita papildoma kandidato pateikta informacija, kurią jis nori
skelbti pateikiama informacija, nustatyta šio kodekso 76 straipsnio 4 dalyje;“.
2. Papildyti 85 straipsnio 1 dalį 5 punktu:
„5) kandidato nuotrauka.“
10 straipsnis. 87 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 87 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Ne vėliau kaip likus 40 55 dienomsų
iki rinkimų dienos politinė organizacija, šių organizacijų koalicija turi teisę
savo pareiškimu Vyriausiajai rinkimų komisijai atšaukti savo ir iškelto
kandidato pareiškinius dokumentus, išsikėlęs ar keliamas kandidatas turi teisę
notaro patvirtintu ar kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytu pareiškimu
atšaukti savo pareiškinius dokumentus.“
11 straipsnis. 88 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 88 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Jeigu savivaldybių tarybų rinkimuose kandidatų sąraše įrašyti kandidatai, einantys pareigas, nesuderinamas su savivaldybės tarybos nario pareigomis, rinkimų užstatas už kiekvieną tokį kandidatą – 2 rinkimuose taikomi VMDU dydžiai, išskyrus rinkimų užstatą už tuos kandidatus, kurių einamų pareigų įgaliojimai nutrūksta pasibaigus savivaldybės tarybos ir mero įgaliojimams.“
12 straipsnis. 89 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 89 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio kodekso 88 straipsnio 6 dalyje nustatytas
rinkimų užstatas už kiekvieną kandidatą atskirai grąžinamas jį sumokėjusiai
politinei partijai, politiniam komitetui ar kandidatui, jeigu šis užstatas yra
grąžintinas pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus ir kandidatas
nebuvo išrinktas, taip pat jeigu kandidatas buvo išrinktas arba buvo pripažintas
išrinktu ir atsisakė pareigų, nesuderinamų su savivaldybės tarybos nario,
mero pareigomis ne vėliau kaip likus 10 dienų iki savivaldybės tarybos
pirmojo posėdžio dienos.“
13 straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 93 straipsnį nauja 1 dalimi:
„1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.“
2. Buvusias 93 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.
3. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis
Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės
darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų
agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo interneto platforma priemones.“
4. Pakeisti 93 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„23. Vyriausioji rinkimų komisija teikia
rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos
vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų
agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama,
ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta medžiaga
informacija yra kompromituojanti.“
14 straipsnis. 97 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 97 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai gali atsisakyti
skleisti politinę reklamą, kurioje yra kitas politines organizacijas ar rinkimų
politinės kampanijos dalyvius ir (ar) jų keliamus kandidatus kompromituojančios
medžiagos informacijos, jeigu atsisakoma prisiimti galimas
atsakomosios nuomonės paskleidimo išlaidas.“
15 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 99 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų dalyvių
skaičių .Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų grupių ir
dalyvių kiekvienoje grupėje skaičių taip, kad vienos laidos dalyvių skaičius būtų ne didesnis kaip
7 dalyviai. Dėl didelio
specialių laidų dalyvių skaičiaus juos skirstant į grupes,tokios Grupės
gali būti sudaromos pagal rašytinį dalyvių tarpusavio susitarimą, o kai
susitarimo nėra – burtais.“
16 straipsnis. 100 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 100 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„100 straipsnis. Rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą
Kompromituojančios informacijos skelbimas ir atsakomoji nuomonė
1. Prasidėjus rinkimų politinės kampanijos laikotarpiui, registruotas
paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus, rinkimų politinės kampanijos
dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas turi teisę pareikšti reikalavimą
paskelbti atsakomąją nuomonę apie juos kompromituojančią informaciją
paskelbusiai visuomenės informavimo priemonei. Kompromituojančia informacija
pripažįstama tokia informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjus, kad šie
nebalsuotų už rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar
kandidatą, ir ir (ar) dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą neigiamai
apibūdinanti žiniainformacija. Visuomenės informavimo
priemonės paskelbta, nuomonė (skirtingai nuo žinios, nuomonei netaikomi
tiesos kriterijai), taip pat ir neigiama, nepripažįstama kompromituojančia
informacija ir nesuteikia teisės reikalauti paskelbti atsakomąją nuomonę.
Reikalavimas paskelbti atsakomąją nuomonę taip pat gali būti
netenkinamas jeigu: informacija paskelbta ne apie rinkimų politinės kampanijos
dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą; paskelbta informacija nėra
kompromituojanti pagal šiame straipsnyje nurodytus kriterijus;
kompromituojančią informaciją apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį,
kandidatų sąrašą ar kandidatą paskelbė pats rinkimų politinės kampanijos
dalyvis, kandidatas; paskelbtoje informacijoje nėra jokiios rinkimų politinės
kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą apibūdinančiosių
žinių informacijos; rinkimų politinės kampanijos dalyvis,
kandidatų sąrašas ar kandidatas jau pasinaudojo atsakomosios nuomonės teise.
Teisę į atsakomąją nuomonę su politinės organizacijos sutikimu taip pat turi ir
politinės organizacijos struktūriniai padaliniai.
2. Kompromituojančią informaciją draudžiama skelbti visuomenės
informavimo priemonėje likus 3 dienoms iki rinkimų, taip pat paskutiniame iki
rinkimų periodiniame leidinyje. Visuomenės informavimo priemonė, paskelbusi kompromituojančią informaciją apie rinkimų politinės kampanijos
dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą, privalo suteikti jiems teisę pareikšti
atsakomąją nuomonę. Rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas arba kandidatas, kreipdamasis į visuomenės
informavimo priemonę dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo, privalo raštu pateikti
paaiškinimą, kodėl paskleista informacija yra kompromituojanti. Atsakomąją nuomonę sudaro trumpas paskelbtos kompromituojančios
informacijos išdėstymas ir atsakymas. Atsakomoji nuomonė paprastai negali būti
daugiau kaip tris kartus ilgesnė už kompromituojančią informaciją. Visuomenės
informavimo priemonė atsakomąją nuomonę turi paskelbti per 5 darbo dienas
nuo atsakomosios nuomonės gavimo dienos arba artimiausiame periodinio leidinio
numeryje, bet ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti
rinkimų agitaciją pradžiosdienos. Jeigu visuomenės informavimo
priemonė negali per šio kodekso nustatytą laikotarpį pati paskelbti
atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti atsakomąją
nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje adekvačiu būdu.
3. Tyrimas dėl kompromituojančios informacijos paskelbimo
pradedamas, gavus rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidatų sąrašo ar
kandidato kreipimąsi. Ginčus dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo
nagrinėja Vyriausioji rinkimų komisija. Visuomenės informavimo priemonė, gavusi
rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidatų sąrašo
arba kandidato kreipimąsi dėl atsakomosios nuomonės
paskelbimo, gali kreiptis į Vyriausiąją rinkimų komisiją, prašydama išaiškinti,
ar paskleista informacija yra laikoma kompromituojančia. Vyriausioji rinkimų
komisija rinkimų politinės kampanijos dalyvių, kandidatų sąrašo, kandidatų ir
visuomenės informavimo priemonių užklausas turi išnagrinėti ir atsakymą į jas pateikti
per 4 darbo dienas, bet ne vėliau kaip likus 3 dienoms iki rinkimų dienos.
4. Jeigu rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas, kreipiasi į visuomenės informavimo priemonę ir jai laiku pateikia reikalavimą paskelbti atsakomąją nuomonę ir jos tekstą, bet ji neskelbiama, atsakomoji nuomonė Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu skelbiama per Lietuvos nacionalinį radiją ar televiziją ir už tai apmokama pagal Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos patvirtintus informacijos skelbimų įkainius. Šiuo atveju visuomenės informavimo priemonė privalo Vyriausiajai rinkimų komisijai sumokėti dvigubą šio paskelbimo kainą.
5. Atsakomoji nuomonė neskelbiama rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu. Kompromituojančios informacijos ir atsakomosios nuomonės paskelbimas draudžiamu laikotarpiu užtraukia viešosios informacijos rengėjo ar platintojo vadovui atsakomybę pagal įstatymus.
6. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir asmenims, kompromituojančią informaciją paskelbusiems interneto svetainėje ar socialinio tinklo paskyroje.“
17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas
Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:
„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis.“
18 straipsnis. 110 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 110 straipsnio 5 ir 6 dalis ir jas išdėstyti taip:
„5. Bendra vieno fizinio asmens aukų, išskyrus
mažas aukas, savarankiškiems dalyviams ir politinei partijai organizacijai sumokėtų nario
mokesčių suma per kalendorinius metus negali viršyti 10 procentų fizinio asmens
už paskutinius praėjusius kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai
auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už užpraeitus kalendorinius metus
deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki gegužės 1 dienos).
6. Bendra kandidato vienmandatėje rinkimų
apygardoje ir referendumo iniciatorių auka savo rinkimų politinei kampanijai
finansuoti per kalendorinius metus, įskaitant kitiems savarankiškiems dalyviams
suteiktas fizinio asmens aukas ir politinei
partijai organizacijai sumokėtus nario mokesčius, negali viršyti
20 procentų tokių asmenų už paskutinius praėjusius kalendorinius metus
deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už
užpraeitus kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki
gegužės 1 dienos) ir deklaruotų turimų lėšų.“
19 straipsnis. 114 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 114 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Savivaldybių tarybų rinkimuose politinė organizacija
partija, iškėlusi bent vieną kandidatų sąrašą, papildomai šiai
rinkimų politinei kampanijai gali išleisti ne daugiau kaip 10 procentų
savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos.“
20 straipsnis. 125 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 125 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, Visuomenės informavimo etikos komisiją, žurnalistų etikos inspektorių dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo politinės reklamos aspektu. Vyriausioji rinkimų komisija taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją ir žurnalistų etikos inspektorių dėl vertinimo, ar vykdant rinkimų politinę kampaniją buvo panaudotos manipuliavimo interneto platforma priemonės.“
21 straipsnis. 138 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 138 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Balsuoti namuose gali tik šie rinkėjai:
neįgalieji, neįgaliuosius namuose slaugantys ar juos prižiūrintys (jiems
teikiantys pagalbą) asmenys, dėl ligos laikinai nedarbingi rinkėjai, sukakę 70
metų ir vyresni rinkėjai, jeigu jie dėl sveikatos būklės patys negali atvykti
rinkimų dieną į rinkimų apylinkę, yra pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos
nustatytos formos rinkėjo prašymą balsuoti namuose ir yra įrašyti į namuose
balsuojančių rinkėjų sąrašus. Taip pat balsuoti namuose gali dėl 140 139
straipsnio 3 dalyje nurodytų aplinkybių saviizoliacijoje esantys rinkėjai,
pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytos formos rinkėjo prašymą
balsuoti namuose. Rinkimų komisijų nariai, platindami pranešimus apie rinkimus,
privalo juos įteikti asmeniškai tiems rinkėjams, kurie turi teisę balsuoti
namuose, išskyrus saviizoliacijoje esančius rinkėjus.“
22 straipsnis. 163 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 163 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„163 straipsnis. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus
1. Apygardos, savivaldybės rinkimų
komisija perskaičiuoja visus Seimo vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius,
kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje
tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą
kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du
kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip
50 ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus pasirašant vienmandatės
rinkimų apygardos rinkėjų balsų skaičiavimo protokolą to pareikalauja bent
vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė
antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą politinės
partijos, politinio komiteto, rinkimuose iškėlusių savo kandidatą, taip pat
išsikėlusio kandidatu asmens atstovas rinkimams.
2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.
3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.
4. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojama 10 procentų visų savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąrašų. Jeigu savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu ar kitais šiame kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų perskaičiavimą neįtraukiami.
25. Apygardos, savivaldybės rinkimų
komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali
patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir
vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“
23 straipsnis. 181 straipsnio pakeitimas
Papildyti 181 straipsnio 1 dalį 4 punktu:
„4) pakartotiniame balsavime vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė.“
24 straipsnis. 185 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 185 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir išdėstyti jį taip:
„3) skundo dėl rinkimų politinės kampanijos
dalyvio, politinio komiteto registravimo, kandidato ar kandidatų sąrašo
registravimo arba informacijos apie juos paskelbimo – per 5 dienas.“
2. Pakeisti 185 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Apie priimtą sprendimą skundą pateikęs asmuo
informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo
dienos, o apie priimtą sprendimą šio straipsnio 2 dalyje nurodytą skundą
pateikęs asmuo informuojamas per 2 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, bet ne
vėliau kaip iki rinkimų dienos.“
3. Papildyti 185 straipsnį 6 dalimi:
„6. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodytų skundų, taip pat dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio statuso praradimo, rinkėjų parašų rinkimo reikalavimų pažeidimo arba šios komisijos neveikimas per 3 dienas nuo jos sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų sprendimų skundžiami Vilniaus apygardos administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka.“
4. Pakeisti 185 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio straipsnio 2
dalyje nurodytų skundų, taip pat dėl
rinkimų politinės kampanijos dalyvio statuso praradimo, rinkėjų parašų rinkimo
reikalavimų pažeidimo arba šios komisijos neveikimas per 3
dienas nuo jos sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai
sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam
administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas.
Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų
sprendimų skundžiami Vilniaus apygardos Regionų administraciniam
teismui įstatymų nustatyta tvarka.“
25 straipsnis. 193 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 193 straipsnio 1 dalį nauju 5 punktu:
„5) jeigu kandidato aukų savo rinkimų politinei kampanijai finansuoti, įskaitant prisiimtų rinkimų politinės kampanijos skolos įsipareigojimų ir iki rinkimų politinės kampanijos pradžios apmokėtų rinkimų politinės kampanijos išlaidų sumą, suma viršija šio kodekso 110 straipsnio 3 dalyje nurodytą dydį daugiau kaip 10 procentų;“.
2. Buvusius 193 straipsnio 1 dalies 5–16 punktus laikyti atitinkamai 6–17 punktais.
26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
1. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis, 20 straipsnis ir 24 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas