![](content_files/image001.png)
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR
TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
CIVILINIO KODEKSO 3.3, 3.153, 3.212, 3.217, 3.219, 3.224, 3.253,
3.254, 3.259, 3.260, 3.261, 3.269 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO, 3.220 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR KODEKSO PAPILDYMO
3.2541 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-645 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2123(2)
2018 m. birželio 22 d. Nr. 102-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė,
komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis,
Vitalijus Gailius, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras
Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.
Komiteto biuro vedėja
Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia
Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, padėjėja Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė.
Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnybos direktoriaus pavaduotojas
Jan Maciejevski.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir
kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2018-06-20
|
13
|
2
|
|
|
Įvertinę
projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias
pastabas:
1. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo
(toliau – keičiamo įstatymo) 13 straipsnio 2 dalies nuostatos dėl valstybinės
vaiko teisių apsaugos institucijos nurodymo savivaldybės
administracijai nustatyti vaikui laikinąją globą (rūpybą) nedera
su Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 42 straipsnio 3 dalies
nuostatomis, pagal kurias ši institucija teikia savivaldybės
administracijos direktoriui nurodymą nustatyti vaikui laikinąją globą
(rūpybą) ir paskirti konkretų laikinąjį globėją (rūpintoją). Siekiant
teisinio aiškumo, siūlytina projektą atitinkamai tobulinti.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
„3. Vaikus, kuriems reikalinga globa (rūpyba), nustato, šių
vaikų apskaitą tvarko ir užtikrina valstybinė vaiko teisių apsaugos
institucija. Ši institucija, nustačiusi vaiką, kuriam reikalinga globa
(rūpyba), privalo per tris darbo dienas nuo teismo leidimo paimti vaiką iš jo
atstovų pagal įstatymą išdavimo dienos pateikti savivaldybės administracijai
nurodymą nustatyti vaikui laikinąją globą (rūpybą) ir paskirti konkretų
laikinąjį globėją (rūpintoją).“
|
2.
|
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2018-06-20
|
20
|
|
|
|
2. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytume keičiamo įstatymo
20 straipsniu siūlomą pakeisti Civilinio kodekso 3.262 straipsnio 1 dalį
išdėstyti taip:
„1. Vaiko laikinoji globa (rūpyba) nustatoma savivaldybės
administracijos direktoriaus sprendimu. Savivaldybės administracijos
direktoriaus sprendimas dėl vaiko laikinosios globos (rūpybos) nustatymo
priimamas per tris darbo dienas nuo valstybinės vaiko teisių apsaugos
institucijos nurodymo nustatyti vaikui laikinąją globą (rūpybą) ir paskirti
konkretų laikinąjį globėją (rūpintoją) gavimo dienos. Vaiko laikinoji globa
(rūpyba) vaikų globos institucijoje nustatoma tik tais atvejais, kai globa
(rūpyba) šeimoje, globos centre ar šeimynoje negalima arba tai prieštarautų
vaiko interesams.“
|
Nepritarti
|
Argumentai: Teisės departamento
pastaboje siūlant CK 3.262 straipsnio 1 d. nuostatos formuluotę praleista jos
dalis, kad „Vaiko laikinoji
globa (rūpyba) nustatoma nuo šio kodekso 3.250 straipsnio 3 dalyje nurodyto
valstybinės vaiko teisių apsaugos institucijos nurodymo įregistravimo
savivaldybės administracijoje dienos“ turi būti įtvirtinta keičiamame straipsnyje.
Tokiu atveju detalizavimas nuo kokio nurodymo gavimo per
tris darbo dienas turi būti priimtas sprendimas dėl vaiko laikinosios globos
(rūpybos) nustatymo tampa pertekliniu.
|
3.
|
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2018-06-20
|
23
|
T,
1
|
|
|
3. Keičiamo įstatymo 23 straipsniu siūloma pakeisti
Civilinio kodekso 3.266 straipsnį ir pakeisti jo reguliavimo dalyką: reguliuoti
ne vaiko globos (rūpybos) organizavimą, bet vaiko globos (rūpybos) nustatymo
organizavimą. Pastebėtina, kad vaiko globos (rūpybos) nustatymas yra detaliai
reglamentuotas kituose keičiamo įstatymo straipsniuose ir Vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatyme. Analizuojamo straipsnio nuostatos nėra visiškai
suderintos su kitomis laikinosios globos (rūpybos) nustatymą
reguliuojančiomis nuostatomis, todėl taikant įstatymą gali kilti problemų.
Manytume, kad tokie valstybinės vaiko teisių apsaugos institucijos veiksmai,
kaip vaikų, kuriems reikalinga globa (rūpyba) nustatymas, nurodymo
savivaldybės administracijai nustatyti vaikui laikinąją globą (rūpybą) ir
paskirti konkretų globėją (rūpintoją) teikimas, taip pat galėtų būti
priskiriami prie laikinosios globos (rūpybos) nustatymo organizavimo. Kitose
analizuojamo straipsnio nuostatose projektu siūloma reguliuoti institucijų
tarpusavio bendradarbiavimą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad
valstybės ir savivaldybių institucijų tarpusavio bendradarbiavimas yra reguliuojamas
Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 47, 50, 52 straipsniuose.
Manytume, kad Civilinis kodeksas nėra tas teisės aktas, kuriame turėtų būti
detalizuojamos kitų įstatymų nuostatos. Atvirkščiai, kiti įstatymai
detalizuoja Civilinio kodekso nuostatas.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Civilinio
kodekso 3.266 straipsnyje reguliuoti vaiko globos (rūpybos) organizavimą,
įtvirtinant jame bendrą nuostatą, kad vaiko globą (rūpybą) pagal kodekse ir
įstatymuose nustatytą kompetenciją organizuoja vaiko teisių apsaugos
institucija ir savivaldybių administracijos, ir suteikiant Vyriausybei
įgaliojimus nustatyti vaiko globos (rūpybos) organizavimo, valstybės ir
savivaldybių institucijų bendradarbiavimo tarpusavyje bei keitimosi
informacija tvarką Vaiko globos (rūpybos) organizavimo nuostatuose.
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Pritarti pasiūlymui nekeisti 3.266 straipsnio
pavadinimo ir tobulinti šio straipsnio 1 ir 2 dalis.
Institucijų bendradarbiavimo tvarką
reglamentuojančios nuostatos jau yra įtvirtintos ir galiojančiame Civiliniame
kodekse. Be to, Civilinio kodekso 3.266 straipsnio 3 dalies nuostatos
priimtos tik 2018 m. sausio 1 d. įsigaliojusiu įstatymu Nr. XIII-241. Šiuo metu
svarstomu projektu atitinkamos 3.266 straipsnio dalys sistemiškai keičiamos
atsižvelgiant į vaiko teisių apsaugos reformą.
Pasiūlymas:
23 straipsnis. 3.266 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 3.266 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„3.266 straipsnis. Vaiko globos (rūpybos) nustatymo
organizavimas
1.
Vaiko laikinosios globos
(rūpybos) nustatymą savivaldybės teritorijoje organizuoja savivaldybės
administracija, vaiko nuolatinės globos (rūpybos) nustatymą visų savivaldybių
teritorijose organizuoja valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija. Vaiko globą (rūpybą) pagal šiame kodekse ir
įstatymuose nustatytą kompetenciją organizuoja valstybinė vaiko teisių
apsaugos institucija ir savivaldybių administracijos.“
|
4.
|
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2018-06-20
|
23
|
2
|
|
|
3. Keičiamo įstatymo 23 straipsniu siūloma pakeisti
Civilinio kodekso 3.266 straipsnį ir pakeisti jo reguliavimo dalyką:
reguliuoti ne vaiko globos (rūpybos) organizavimą, bet vaiko globos (rūpybos)
nustatymo organizavimą. Pastebėtina, kad vaiko globos (rūpybos) nustatymas
yra detaliai reglamentuotas kituose keičiamo įstatymo straipsniuose ir Vaiko
teisių apsaugos pagrindų įstatyme. Analizuojamo straipsnio nuostatos nėra
visiškai suderintos su kitomis laikinosios globos (rūpybos) nustatymą
reguliuojančiomis nuostatomis, todėl taikant įstatymą gali kilti problemų.
Manytume, kad tokie valstybinės vaiko teisių apsaugos institucijos veiksmai, kaip
vaikų, kuriems reikalinga globa (rūpyba) nustatymas, nurodymo savivaldybės
administracijai nustatyti vaikui laikinąją globą (rūpybą) ir paskirti
konkretų globėją (rūpintoją) teikimas, taip pat galėtų būti priskiriami prie
laikinosios globos (rūpybos) nustatymo organizavimo. Kitose analizuojamo
straipsnio nuostatose projektu siūloma reguliuoti institucijų tarpusavio
bendradarbiavimą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad valstybės ir
savivaldybių institucijų tarpusavio bendradarbiavimas yra reguliuojamas Vaiko
teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 47, 50, 52 straipsniuose. Manytume, kad
Civilinis kodeksas nėra tas teisės aktas, kuriame turėtų būti detalizuojamos
kitų įstatymų nuostatos. Atvirkščiai, kiti įstatymai detalizuoja Civilinio
kodekso nuostatas.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Civilinio
kodekso 3.266 straipsnyje reguliuoti vaiko globos (rūpybos) organizavimą,
įtvirtinant jame bendrą nuostatą, kad vaiko globą (rūpybą) pagal kodekse ir
įstatymuose nustatytą kompetenciją organizuoja vaiko teisių apsaugos
institucija ir savivaldybių administracijos, ir suteikiant Vyriausybei
įgaliojimus nustatyti vaiko globos (rūpybos) organizavimo, valstybės ir
savivaldybių institucijų bendradarbiavimo tarpusavyje bei keitimosi
informacija tvarką Vaiko globos (rūpybos) organizavimo nuostatuose.
|
Pritarti iš dalies
|
Pasiūlymas:
„2. Organizuodama vaiko laikinosios globos
(rūpybos) nustatymą, savivaldybės administracija bendradarbiauja su globos
centru, valstybine vaiko teisių apsaugos institucija, taip pat kitomis tos
savivaldybės institucijomis, nevyriausybinėmis ir kitomis organizacijomis,
susijusiomis su vaiko teisių apsauga. Valstybinė vaiko teisių apsaugos
institucija, organizuodama vaiko nuolatinės globos (rūpybos) nustatymą,
bendradarbiauja su vaiko gyvenamosios vietos savivaldybės administracija,
globos centru, kitomis tos savivaldybės institucijomis ir nevyriausybinėmis
bei kitomis organizacijomis, dirbančiomis vaiko teisių apsaugos srityje.
Organizuojant vaiko globą (rūpybą) savivaldybės
administracija ir valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija
bendradarbiauja tarpusavyje ir su globos centru, taip pat kitomis tos
savivaldybės institucijomis, nevyriausybinėmis ir kitomis organizacijomis,
susijusiomis su vaiko teisių apsauga. “
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
4. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – nėra,
susilaikė – nėra.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Agnė
Širinskienė
Teisės ir
teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė