LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo Nr. VIII-1422 1, 2, 3, 4, 5, 8 straipsnių pakeitimo ir septintojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto nr. XIVP-3736

 

2024-06-05 Nr. 110-P-19

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Kęstutis Mažeika.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

7

 

 

1. Projekto 7 straipsniu pripažįstamas netekusiu galios Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) septintasis skirsnis, reglamentuojantis informacijos apie atsiskaitymą už žemės ūkio produkciją teikimą. Atsižvelgiat į tai, projektu 1 straipsniu turėtų būti tikslinamos keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalies nuostatos toje apimtyje, kurioje nustatyta, kad šis įstatymas nustato „informacijos apie atsiskaitymo būklę teikimą“.

Pritarti

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

1 (1)

(3)

(2)

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalies 2 punktas yra pripažįstamas netekusiu galios, t. y. įsigaliojus šiam įstatymui jo nuostatos būtų taikomos kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) ir mažosios bendrijos sandoriams, kai jos pirks iš savo narių jų pagamintą žemės ūkio produkciją. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 8 straipsnį papildyti nuostatomis dėl šio įstatymo taikymo anksčiau (iki šio įstatymo įsigaliojimo) sudarytiems kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) ir mažosios bendrijos sandoriams.

Pritarti

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

3 (3)

 

 

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtinama nuostata, kad rašytinė pirkimo – pardavimo sutartis gali būti nesudaroma, jei „žemės ūkio produkcijos pirkimo–pardavimo sutartis sudaryta dėl žemės ūkio produkcijos, kurią gamintojų organizacijos, įskaitant kooperatinę bendrovę (kooperatyvą), narys turi pristatyti (patiekti) gamintojų organizacijai (kooperatinei bendrovei (kooperatyvui), kurios narys yra pardavėjas, jeigu tos gamintojų organizacijos (kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) įstatuose arba pagal juos priimtose taisyklėse ir sprendimuose įtvirtintos nuostatos, kurios atitinka šio įstatymo 4 straipsnyje nurodytas žemės ūkio produkcijos pirkimo–pardavimo sutarties tipines sąlygas“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje yra nustatytos tipinės žemės ūkio produkcijos pirkimo – pardavimo sutarties sąlygos, tuo tarpu šio straipsnio 2 dalyje yra numatyta, kad „Vyriausybė arba jos įgaliotos institucijos gali nustatyti ir kitas žemės ūkio produkcijos pirkimo–pardavimo sutarties tipines sąlygas, atsižvelgdamos į perkamos–parduodamos žemės ūkio produkcijos pobūdį“. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnyje esančios nuorodos į šio įstatymo 4 straipsnį nereikėtų atitinkamai patikslinti (pavyzdžiui, kaip keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 sakinyje – šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje ir Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatytas žemės ūkio produkcijos pirkimo–pardavimo sutarties tipines sąlygas).

Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus jose vartojamos sąvokos „gamintojų organizacija“ turinys, nes neaišku, ar turimos omenyje tik žemės ūkio produkcijos gamintojų organizacijos, ar ši sąvoka apima bet kokias gamintojų organizacijas. Siekiant aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti iš dalies

Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatyme Žemės ūkio ir maisto produktų tiekėjo sąvoka apima žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamintojų grupes arba tokių fizinių ar juridinių asmenų grupes (t. y. gamintojų organizacijas, tiekėjų organizacijas, kitas organizacijas, taip pat tokių organizacijų asociacijas).

Atsižvelgiant į tai, kad Direktyvoje naudojama sąvoka „gamintojų organizacija“, nėra tikslinga Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo projekte įvesti atskirą sąvokos apibrėžimą.

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

5 (5)

1 (4)

 

4. Projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnis yra pildomas nauja 4 dalimi, kurioje numatyta, kad „tuo atveju, kai už patiektą žemės ūkio produkciją mokėtiną pinigų sumą nustato žemės ūkio produkcijos pardavėjas, atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją terminas skaičiuojamas pagal Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalių nuostatas“. Šios projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusio Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo Nr. XIV-409 1, 2, 4, 13, 18 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3735 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyti draudžiamos nesąžiningos prekybos praktikos atvejai, kai pirkėjas su tiekėju atsiskaito vėliau nei nustatyti atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją terminai. Atsižvelgiant į tai, aptariama projekto nuostata, kurioje nustatoma, kad atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją terminas skaičiuojamas pagal Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį yra nekorektiška. Be to, nėra aišku, kodėl aptariamoje projekto nuostatoje minėtu atveju atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją terminas negali būti skaičiuojamas pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas.

Antra, svarstytina, ar aptariamoje projekto nuostatoje įrašius nuorodą į Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalių nuostatas, nuoroda į šias dalis nereikėtų atitinkamai papildyti ir keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalies, 11 straipsnio, 12 straipsnio 3 dalies ir 13 straipsnio 2 dalies 3 punkto.

Pritarti

 

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

7 (14)

 

 

5. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo septintasis skirsnis (t. y. keičiamo įstatymo 14 straipsnis), kuriame yra įtvirtintas informacijos apie atsiskaitymo būklę teikimas, pripažįstamas netekusiu galios.

Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje yra numatyta, kad tam tikri žemės ūkio produkcijos pirkėjai privalo kas mėnesį Valstybinei mokesčių inspekcijai teikti informaciją apie atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją būklę, o šio straipsnio 2 dalyje numatyta, kad Valstybinė mokesčių inspekcija yra nustačiusi informacijos apie atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją teikimo tvarką. Pagal 2009 m. spalio 13 d. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko įsakymo „Dėl Žemės ūkio produkcijos pirkėjų informacijos apie atsiskaitymus už žemės ūkio produkciją su žemės ūkio produkcijos pardavėjais teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių ir pranešimo apie žemės ūkio produkcijos pirkėjo pradelstas skolas žemės ūkio produkcijos pardavėjams FR1070 formos patvirtinimo“ Nr. VA-65 5 punktą minėtieji žemės ūkio produkcijos pirkėjai kas mėnesį iki kito mėnesio 25 dienos privalo tinkamai užpildyti šiuo Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko įsakymu patvirtintą Pranešimo apie žemės ūkio produkcijos pirkėjo pradelstas skolas žemės ūkio produkcijos pardavėjams formą. Taigi iki 2024 m. liepos 25 d. minėtieji žemės ūkio produkcijos pirkėjai turės pateikti informaciją apie birželio mėnesio atsiskaitymus už žemės ūkio produkciją. Atsižvelgus į tai bei siekiant išvengti galimų normos taikymo problemų, siūlytina projektą papildyti įstatymo taikymo nuostata, kurioje būtų nurodyta, ar minėtieji žemės ūkio produkcijos pirkėjai turės pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai informaciją apie birželio mėnesio atsiskaitymus už žemės ūkio produkciją. Be to, projektas pildytinas nuostata dėl jo įgyvendinimo, kurioje būtų numatytas nurodymas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininkui pripažinti netekusiu galios minėtąjį jo įsakymą Nr. VA-65.

Taip pat keičiamo įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Valstybinė mokesčių inspekcija kas ketvirtį, per penkiolika darbo dienų nuo ketvirčio pabaigos, turi šią informaciją pateikti Žemės ūkio ministerijai, žemės ūkio ministro įgaliotai institucijai ir Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai. Taigi Valstybinė mokesčių inspekcija turėtų iki 2024 m. liepos 15 d. pateikti minėtą informaciją už balandžio – birželio mėnesius. Siekiant teisinio aiškumo bei norint išvengti galimų normos taikymo problemų, siūlytina projektą papildyti įstatymo taikymo nuostata, kurioje būtų nurodyta, ar Valstybinė mokesčių inspekcija turės pateikti minėtą balandžio – birželio mėnesių informaciją.

Pritarti

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15.

6 (8)

1 (2)

 

6. Pagal teisės technikos reikalavimus, tikslintinas projekto 6 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies punktų žymėjimas, vietoj „2.1.“ ir „2.2.“ įrašytina „1)“ ir „2)“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam ir komiteto patobulintam Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo Nr. VIII-1422 1, 2, 3, 4, 5, 8 straipsnių pakeitimo ir septintojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Kaimo reikalų komitetas, 2024-06-05.

 

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo įsigaliojimo datą iš 2024 m. liepos 1 d. siūloma pakeisti į 2025 sausio 1 d., atsižvelgiant į pastabą, jog „siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsnį papildyti nuostatomis dėl šio įstatymo taikymo anksčiau (iki šio įstatymo įsigaliojimo) sudarytoms kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) ir mažųjų bendrijų ir jų narių žemės ūkio ir (ar) maisto produktų pirkimo–pardavimo sutartims“. Atsižvelgiant į tai, verslo subjektams turi būti palikta pakankamai laiko prisitaikyti prie naujų reikalavimų (bent 3 mėn. nuo įstatymo paskelbimo TAR).

Pasiūlymas:

13 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. liepos rugpjūčio 1 d.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jonas Gudauskas.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo Nr. VIII-1422 1, 2, 3, 4, 5, 8 straipsnių pakeitimo ir septintojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius