AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043

27² STRAIPSNIO PAPILDYMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1.    Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

 

Šios pataisos teikiamos siekiant užtikrinti didesnį efektyvumą, skaidrumą, patikrinamumą ir objektyvumą kelių transporto priemonių sektoriuje.

Projektu siūloma, jog Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN (VIN numeris (vehicle identification number) - unikalus septyniolikos raidžių ir skaičių derinys, identifikuojantis automobilio pagaminimo šalį, gamintoją, markę, variklio dydį ir tipą, modelį, pagaminimo metus ir transporto priemonės serijos numerį), teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti valstybės nustatyta tvarka registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai.

 

Pagrindinė įstatymo projektą parengti paskatinusi priežastis - ES Asmens duomenų apsaugos reglamento   įgyvendinimo   ypatybės   Lietuvoje.   Kadangi   transporto   priemonės valstybinės registracijos numerio savininkas  yra   valstybė,   pagal   Lietuvoje susiklosčiusią teisminę praktiką (LVAT   2012-07-26   nutartis https://eteismai.lt/byla/167130369690827/A-858-2133-12)),   tretieji asmenys   sąsają   tarp   VIN   ir   valstybinės   registracijos   numerio   gali   gauti   tik   tuomet, jei tokia galimybė yra numatyta įstatyme (taip, dabar, pagal siūlomo papildyti įstatymo 272 straipsnį, tokią galimybę turi  Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija ir Transporto  priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo duomenų bazės valdytojai).

Be to, siūlome, jog duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto   priemonės VIN, būtų   vieši. Tai užtikrintų, kad antrinėje (jau naudotų) transport priemonių rinkoje, pirkėjas turėtų techninę galimybę įsitikinti, kad jis galės perkamą transport priemonę tinkamai eksploatuoti (pvz.: automobilis nebuvo paskendęs; saugos pagalvės nebuvo išsiskleidusios, etc.).

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

 

Įstatymo projekto pirminis iniciatorius: Asociacija „Už saugų automobilį Lietuvoje“

 

3. Dabartinis teisinis įstatymo projekte aptartas teisinių santykių reglamentavimas

Šiuo metu galioja teisinis reguliavimas, pagal kurį įstatymu nėra nustatyta galimybė dalį Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenų, susiejančių transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, gauti ir atskiriems verslo subjektams.

Šiuo metu susiklosčiusi ydinga padėtis, kai Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems tikslams įgyvendinti negali gauti teisėtai įregistruoti privatūs duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai.

Pastebėtina, kad ši situacija priveda prie absurdų. Taip, pavyzdžiui, dabar siekiant užsakyti detalę transporto priemonės taisymui, būtina nurodyti tos transporto priemonės VIN (septyniolikos raidžių ir skaičių derinį). Todėl tarp 7 ir 15 procentų konkrečių transporto priemonių detalių užsakymų, atliekamų autoservisų, yra klaidingi.

Valstybės interesų požiūriu, ypač pastaruoju metu nutrūkinėjant daliai logistikos grandžių, detalių tiekėjams, akivaizdu, yra tikslinga žinoti VIN, kad galėtų konkrečiai identifikuoti konkrečių modelių ir tipų transporto priemonių paplitimą valstybėje ir užtikrinti būtiną atsarginių dalių strateginio rezervo kaupimą.

Pastebėtina taip pat, kad patys savaime transporto priemonės valstybinės registracijos numeris ir VIN nėra tiesiogiai asmens duomenys, kol nesusiejami su transporto priemonės savininku, todėl neteikiant tiesiogiai savininko duomenų, asmens duomenų apsaugos imperatyvas niekaip nebūtų pažeidžiamas.

Pastebėtina, kad tiek Asmens duomenų apsaugos reglamentas, tiek 2011 m. sausio 11 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 19/2011 dėl variklinių transporto priemonių ir jų priekabų tipo patvirtinimo, atsižvelgiant į gamintojo identifikavimo plokštelę ir transporto priemonės identifikavimo numerį, reikalavimų, kuriuo įgyvendinamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 661/2009 dėl variklinių transporto priemonių, jų priekabų ir joms skirtų sistemų, sudėtinių dalių bei atskirų techninių mazgų tipo patvirtinimo, atsižvelgiant į jų bendrąją saugą, reikalavimų reglamentas yra taikomi tiesiogiai, todėl jų taikymo specifiką nulemia ne įstatyminis reguliavimas, bet kompetetingų institucijų sprendimų patikros nacionaliniuose teismuose praktika.

Pagal Skandinavijos šalių, Nyderlandų, Latvijos, Estijos, Vokietijos, Lenkijos teismų praktiką – atskiro įstatyminio reguliavimo pasiekti įstatymo projekto tikslą nereikia.

Pagal Lietuvos Teismų praktiką, suformuotą dar iki Asmens duomenų apsaugos reglamento įsigaliojimo – būtina nurodyti būtent įstatyme numatytą teisinį pagrindą https://eteismai.lt/byla/167130369690827/A-858-2133-12. Šiuo metu sąsają tarp VIN ir transporto priemonės valstybinės registracijos numerio, autoretizuotiems duomenų   valdytojams galima gauti JAV, JK, Šveicarijoje, Airijoje, Danijoje, Suomijoje, Švedijoje, Vokietijoje, Ispanijoje, Italijoje, Portugalijoje, Graikijoje, Kipre, Maltoje, Lenkijoje, Vengrijoje, Latvijoje, Estijoje, Slovėnijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Kroatijoje.

Tik specializuotų asociacijų nariai gali gauti Prancūzijoje ir Nyderlanduose.

Negalima gauti – Belgijoje ir Lietuvoje.

 

4. Naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektu siūloma, jog Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN (VIN numeris (vehicle identification number) - unikalus septyniolikos raidžių ir skaičių derinys, identifikuojantis automobilio pagaminimo šalį, gamintoją, markę, variklio dydį ir tipą, modelį, pagaminimo metus ir transporto priemonės serijos numerį), teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai.

Kadangi tai - asmens duomenys, – būtina tokią galimybę nustatyti būtent įstatymu, o ne poįstatyminiais teisės aktais.

Siūlome atsižvelgti į Vyriausybės išvadą dėl projekto ir neapibrėžti sąvokos VIN, nes ji apibrėžta tiesiogiai ES taikomame ES Reglamente.  Sąvoka „transporto priemonės identifikavimo numeris (VIN)” yra apibrėžta 2011 m. sausio 11 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 19/2011 dėl variklinių transporto priemonių ir jų priekabų tipo patvirtinimo, atsižvelgiant į gamintojo identifikavimo plokštelę ir transporto priemonės identifikavimo numerį, reikalavimų, kuriuo įgyvendinamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 661/2009 dėl variklinių transporto priemonių, jų priekabų ir joms skirtų sistemų, sudėtinių dalių bei atskirų techninių mazgų tipo patvirtinimo, atsižvelgiant į jų bendrąją saugą, reikalavimų 2 straipsnio 2 punkte.

Manome, kad tai sumažins logistikos kaštus bei suteiks galimybę efektyviai užtikrinti tranporto priemonių detalių strateginį rezervą Lietuvoje.

Be to, siūlome, jog duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal  tos transporto priemonės VIN, būtų vieši. Tai užtikrintų, kad antrinėje (jau naudotų) transport priemonių rinkoje, pirkėjas turėtų techninę galimybę įsitikinti, kad jis galės perkamą transport priemonę tinkamai eksploatuoti (pvz.: automobilis nebuvo paskendęs; saugos pagalvės nebuvo išsiskleidusios, etc.). Tai pagerintų vartotojų teisių užtikrinimą Lietuvoje.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatyta.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7.   Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Manytina, kad įstatymas turės teigiamą įtaką legalaus verslo sąlygoms ir jo plėtrai. Pastebėtina, kad priėmus teikiamą projektą bus sudarytos sąlygos užtikrinti efektyvų ir racionalų transporto priemonių atsarginių dalių strateginio rezervo kaupimą. Be to, bus sumažinti autoservisų veikloje (importuotojų bei distributorių/tiekėjų) naudojamų atsarginių detalių logistikos kaštai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą įstatymo projektą

Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

10.  Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.

 

11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai

Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymų įgyvendinimas

Įstatymo projekto įgyvendinimui reikės užtikrinti, jog Lietuvos Respublikos kelių transport priemonių registre būtų sudaryta galimybė realizuoti duomenų tarp valstybinio numerio ir VIN sąsają.  Tikėtina, kad šis darbas būtų atliktas iš registro palaikymui skirtų lėšų   ir papildomų valstybės lėšų neturėtų pareikalauti.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų neprireikė.

 

14. Reikšminiai šio įstatymo projekto žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: “VIN”.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

Teikia:    

 

Remigijus Žemaitaitis

Jurgis Razma

Julius Sabatauskas