LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973 2, 46, 47 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-06-27 Nr. XIVP-1737(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma Gamtinių dujų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatyti SGD terminalo operatoriui pareigą nenaudoti SGD terminalo pajėgumų suskystintoms dujoms tiekti iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, taip pat pareigą perdavimo ir skirstymo sistemų operatoriams neleisti perdavimo ir skirstymo sistemų naudotojams naudojantis šiomis sistemomis tiekti gamtines dujas į (per) Lietuvos Respublikos teritoriją tiesiogiai iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui (išskyrus gamtinių dujų tranzitą į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį). Teisės departamentas laikosi savo nuomonės, išdėstytos Teisės departamento 2022-05-31 išvadoje, jog įstatymu negali būti nustatoma pareiga ūkio subjektui vadovautis nenorminio pobūdžio teisės aktu. Tokia teisėkūros praktika laikytina ydinga ir galimai nederanti su teisinės valstybės principu. Siūlytume projektą tobulinti ir arba pavesti valstybės institucijai nustatyti sąrašą valstybių, iš kurių tiekiamoms gamtinėms dujoms būtų taikomi projekte nurodyti draudimai, arba šias valstybes (šią valstybę, jeigu turima omenyje tik Rusijos Federacija) įvardinti įstatyme, tuo labiau, kad įstatyme yra nustatoma taisyklės išimtis dėl gamtinių dujų tranzito į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį.

2. Projekto 4 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti keičiamo įstatymo 52 straipsnio 1 dalį 4 punktu ir nustatyti, kad gamtinių dujų įmonės, pateikdamos argumentuotus motyvus, gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema, jeigu „įgyvendina šio įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatytus draudimus“. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatyti draudimus gamtinių dujų įmonėms (SGD terminalo, perdavimo ir skirstymo sistemų operatoriams), o pagal analizuojamą projekto nuostatą gamtinių dujų įmonės gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema, bet gali ir neatsisakyti. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, analizuojamos projekto nuostatos nereikėtų dėstyti atskira straipsnio dalimi, atitinkamai ją suredagavus. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo 52 straipsnio 2 dalyje nustatytą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją. 

3. Siekiant teisinio aiškumo projekto 5 straipsnyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 3  straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies įgyvendinamuosius teisės aktus“.

 


 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]