LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891

 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.    Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įgyvendinant Lietuvos valstybinės reikšmės kelių įteisinimą (žemės sklypų formavimą ir registravimą Nekilnojamojo turto registre) dažnai susiduriama su problema, kai natūroje kelių juostos minimalus plotis neatitinka jai keliamų Lietuvos Respublikos kelių įstatyme 11 straipsnyje nustatytų pločio reikalavimų. Dažnai taip yra dėl atliktų netikslių ar klaidingų gretimų keliui sklypų pirminių matavimų ir derinimų, kitais atvejais – dėl užstatytose teritorijose nuo seno esančių siaurų kelių ir greta jų esančių sklypų ir/ar pastatų.  Abiem atvejais vykdant kelių įteisinimo procesą nukenčia žemės savininkai, nes jiems gali būti sumažinamas valdomos žemės plotas, už paimamą žemę nekompensuojama, o be to, žemės savininkams tenka iš naujo įteisinti savo sumažėjusius sklypus. Pirmu atveju galima kaltinti neatsakingai dirbusius matininkus ir kitas institucijas, kurios derino tokių sklypų dokumentus. Kitu atveju – kaltininkų nėra, nes kelias visada buvo siauras ir jį praplatinti net nėra galimybės, nes prie pat kelio važiuojamosios dalies nuo seno yra susiformavusios namų valdos su pastatais. Dėl šių priežasčių daug kelių iki šiol nėra įteisinti Nekilnojamojo turto registre.

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija organizuodama kelių įteisinimą ir susidūrusi su minėta problema, siaurus kelius, kurie neatitinka kelio juostos pločio reikalavimo ir kurių nėra galimybės platinti (bent jau dokumentuose), siūlo perimti savivaldybėms, taip juos „perdarant“ iš valstybinės reikšmės kelių į vietinės reikšmės kelius, nes jiems keliami siauresnės kelio juostos reikalavimai. Savivaldybės daugiausia su tokiu pasiūlymu nesutinka, nes joms ir taip trūksta lėšų kelių priežiūrai, o padidėjus bendram valdomų kelių ilgiui, lėšų problema būtų dar ryškesnė.

Akivaizdu, kad keliai (kelių juostos), tiksliau, jų atkarpos, kurios eina per nuo senų laikų užstatytas teritorijas (kaimus, miestelius, miestus), ir kur nėra galimybės praplatinti kelio juostą, jie galėtų būti įteisinti tokio pločio, kokie yra natūroje, nesiekiant jų perduoti savivaldybėms ir/ar laukiant savivaldybių sutikimo. Atkreiptinas dėmesys, kad tokių kelių atkarpose eismas nėra intensyvus, važiavimo greičiai maži (tą riboja Kelių eismo taisyklės), todėl dalies valstybinio kelio įteisinimas su siauresne kelio juosta jokių papildomų problemų nesukeltų (t. y. įteisinamas kelio juostos plotis toks koks yra natūroje), ir atvirkščiai – suteiktų galimybę sklandžiai vykdyti kelių įteisinimą bei leistų juose projektuoti pagal poreikį būtinus įrenginius ar kitas priemones.

Pažymėtina, kad keliuose, kurie neįteisinti Nekilnojamojo turto registre, negalima projektuoti net elementarių įrenginių ar statinių, tokių kaip autobusų sustojimo vietų ar autobusų stotelių paviljonų (stoginių).

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narys Gintautas Kindurys.

 

3.    Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Kelių įstatymo 11 straipsnio 1 ir 2 dalyse yra nustatyti tokie kelio juostų minimalūs pločiai:

„1. Valstybinės reikšmės kelių juostos minimalus plotis pagal kelio kategorijas yra:

1) automagistralių ir I kategorijos kelių

39 metrai;

2) II kategorijos kelių

28 metrai;

3) III kategorijos kelių

22 metrai;

4) IV kategorijos kelių

19 metrų;

5) V kategorijos kelių

18 metrų.

2. Vietinės reikšmės kelių juostos minimalus plotis yra:

1) I kategorijos kelių

15 metrų;

2) II kategorijos kelių

12 metrų;

3) III kategorijos kelių

10 metrų.

4) IV kategorijos kelių

8 metrai.“

Kadangi įstatyme nustatyti fiksuoti kelių juostos pločiai, tų kelių, kurie natūroje yra siauresni arba tik jų atskiros atkarpos yra siauresnes nei nurodyta įstatyme, negalima įteisinti ir užregistruoti Nekilnojamojo turto registre.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektu siūloma leisti, kad urbanizuotose teritorijose keliams ar jų atkarpoms, kurios natūroje (dėl užstatymo ar kitų priežasčių) neatitinka Kelių įstatyme 11 straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių ir nėra galimybės kelių juostas praplatinti, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka kelio juostos būtų formuojamos ir įteisinamos siauresnės.

Priėmus šį įstatymo pakeitimo projektą būtų sudarytos galimybės įteisinti kelius, kurie dėl dešimtmečius susiklosčiusių aplinkybių iki šio laiko neįregistruojami Nekilnojamojo turto registre. Taip būtų sumažinta administracinė našta kelių valdytojui (valdytojams) vykdyti kelių įregistravimą Nekilnojamojo turto registre, nenuketėtų žemės savininkai, kuriems gresia dalies žemės atėmimas ir su tuo susiję nepatogumai ir nuostoliai.

Numatyti pakeitimai nesudarytų sąlygų kaip nors bloginti kelių techninę būklę ir kelių transporto eismo saugumą bei neturėtų įtakos žmonių sveikatai, kadangi šie keliai natūroje (su siauresne kelio juosta) egzistuoja daugybę metų. Įteisinus minėtus kelius būtų sudarytos sąlygos juose projektuoti ir įrenginėti (jei toks poreikis kiltų) įvairias kelių infrastruktūros ar saugumo priemones.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma. Tikėtina, kad priėmus įstatymą ir sudarius sąlygas įteisinti kelius, kurių tam tikrose atkarpose kelio juostos yra siauresnės nei nurodyta įstatyme, sumažės konfliktinių situacijų, sudėtingų derinimų su gretimais žemės savininkais, todėl sumažės ir korupcijos tikimybė.

 

7.  Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai gali būti tik teigiama, kadangi priėmus įstatymą bus įteisinti keliai, kurie iki šiol nebuvo registruoti Nekilnojamojo turto registre, o tai (atskirais atvejais) sudarys aiškesnes sąlygas verslo vykdymui ir plėtrai.

8.  Ar Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Tikėtina, kad įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9.  Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Kitų įstatymų pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės. Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai reikės nustatyti tvarką, pagal kurią turėtų būti įteisinami keliai (ar jų atkarpos), kurių kelio juostų pločiai natūroje neatitinka Kelių įstatymo 11 straipsnyje nustatytų dydžių.

 

10.       Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte neapibrėžiama naujų sąvokų.

 

11.  Ar Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12.  Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai reikės nustatyti tvarką, pagal kurią turėtų būti įteisinami keliai (ar jų atkarpos), kurių kelio juostų pločiai natūroje neatitinka Kelių įstatymo 11 straipsnyje nustatytų dydžių.

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15.  Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„kelio juosta“, „kelio juostos plotis“.

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

_______________________