LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GRYNAISIAIS PINIGAIS RIBOJIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2627(3)

 

2022-06-22  Nr. 109-P-31

Vilnius

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Andrius Palionis.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Greta Genelienė, Audronė Čekanavičienė,  Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėjos Jolanta Matiliauskienė ir Danguolė Zabulėnienė.

2.   Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-06-15

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. gegužės 4 d. sprendimo Nr. SV-S-481 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1, 2 ir 7 punktus, taip pat Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. gegužės 11 d. sprendimą Nr. SV-S-494 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2627(3) (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-06-15

4

 

 

 

1.1. Atsižvelgiant į 2021 metų liepos mėnesį Europos Komisijos pateiktų teisinių pasiūlymų dėl kovos su pinigų plovimu ir terorizmo finansavimu paketą, kuriame siūloma visuotinai riboti didesnius atsiskaitymus grynaisiais pinigais, taip pat kitų Europos Sąjungos valstybių narių nustatytus ribojimus (pavyzdžiui, Bulgarijoje visiems atsiskaitymams tarp asmenų nustatyta atsiskaitymų riba yra 10 000 Bulgarijos levų (apie 5 000 eurų), Slovakijoje verslo sandoriams ši suma taip pat yra 5 000 eurų, Latvijoje ribojimas visiems sandoriams yra 7 200 eurų) bei tai, kad šiuo metu esantis prekių ir paslaugų kainų lygis reikšmingai skiriasi nuo 2014 metų, tikslinga nustatyti 5 000 eurų ribą, kurią pasiekus, asmenų tarpusavio atsiskaitymai ir bet kokie kiti mokėjimai pagal sandorius turėtų būti atliekami tik negrynaisiais pinigais.

 

Nepritarti

1. Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse yra įtvirtinta atsiskaitymų grynaisiais pinigais riba, t. y., kai paskolos suma 3000 eurų ir šis sandoris yra vykdomas grynaisiais pinigais, paskolos sutartis turi būti notarinės formos

2. Pažymėtina, kad 3000 eurų atsiskaitymų grynaisiais pinigais riba buvo pasiūlyta ir ankstesnių vyriausybių.

3. 3000 eurų atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo suma dar 2014 metais buvo suderinta su Europos centriniu banku.

4. Per laikotarpį nuo 2014 m. atsiskaitymų negrynaisiais pinigais galimybės ir grynųjų pinigų reikšmė ženkliai pakito. Lietuvos banko duomenimis, absoliuti dauguma Lietuvos gyventojų naudojasi mokėjimo paslaugų teikėjų paslaugomis. Ribojimas būtų taikomas tiems sandoriams, kurių sumos yra reikšmingos, todėl daugumos gyventojų siūlomi ribojimai nepalies.

5. Šiuo metu Lietuvos mokėjimo paslaugų teikėjai (MPT) (bankai, kredito unijos, elektroninių pinigų įstaigos), kuriuose yra atidaryta apie 90 proc. visų mokėjimo sąskaitų Lietuvoje, teikia momentinių mokėjimų eurais paslaugą. Ši paslauga leidžia atlikti mokėjimą į kitą MPT visą parą visomis savaitės dienomis ir lėšos bus įskaitytos į gavėjo mokėjimo sąskaitą per kelias sekundes. Tokių mokėjimo nurodymų didžiausia galima suma yra 100 000 eurų, tačiau prireikus galima atlikti ir kelis mokėjimus.

6. Už atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimą pasisako ne tik valstybinės institucijos - Lietuvos Bankas, Valstybinė mokesčių inspekcija, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, Ekonomikos ir inovacijų ministerija, bet ir verslo atstovai. Lietuvos verslo konfederacija siūlo svarstyti galimybę apskritai uždrausti atsiskaitymus grynaisiais pinigais tarp juridinių asmenų, taip pat atsiskaitymus grynaisiais pinigais dalyvaujant fiziniams asmenims, užsiimantiems ūkine komercine veikla.

7. Europos Komisija, šalims nenusistačiusioms žemesnių atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribų nacionaliniu lygmeniu, pateikė siūlymus visuotinai riboti didesnius nei 10 000 eurų atsiskaitymus grynaisiais pinigais.

8.  19 Europos Sąjungos valstybių narių įvedė arba įveda mokėjimų grynaisiais pinigais apribojimus, kurių dydis svyruoja nuo 500 EUR Graikijoje. Kai kurios valstybės jau nustatė ar planuoja sumažinti jau numatytas ribas. Pagal Finansų ministerijos pateiktą analizę, Ispanijoje ribojimas iki 2500 eurų, Italijoje nuo 2022 m. sausio – 1000 eur., Belgija – tarp komercine veikla besiverčiančių asmenų – 3000 eurų.

        Šis ribojimas būtų svarbi priemonė kovoje su šešėliu, pinigų plovimu ir mažinant PVM atotrūkį. Pažymėtina, kad valstybėse, kuriose fiksuojamas didžiausias PVM atotrūkis, atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribos nustatomos itin žemos, pvz. Graikija 500 eur., Italijoje – 1000 eurų, siekiant sumažinti PVM atotrūkį.

Šiuo įstatymu mažinamos prielaidos šešėlinei ekonomikai, didinamas mokestinės kontrolės efektyvumas ir galimai neteisėtų sandorių atsekamumas, didinama įmonių finansinė drausmė, didinamas finansinių operacijų skaidrumas ir patikimumas.

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-06-15

2

3

 

 

1.2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 7 punkto nuostatomis, Lietuvos Respublikos Vyriausybei suteikti įgaliojimai tvirtinti mobilizacijos sistemos subjektais esančių valstybės institucijų ir įstaigų, turinčių teisę mobilizacijos metu gauti mobilizacijos sistemos uždaviniams įgyvendinti reikalingų piniginių lėšų grynaisiais pinigais iš valstybės iždo sąskaitos, sąrašą. Laikantis šių nuostatų ir siekiant mobilizacijos ar karo padėties metu užtikrinti valstybės gynybos ar kitų gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą ir valstybinių mobilizacinių užduočių vykdymą, sklandų aprūpinimą reikalingomis prekėmis, paslaugomis, darbais, būtina numatyti galimybę atsiskaityti grynaisiais pinigais, neribojant lėšų sumos.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Įstatymo projekte nustatyti išimtį – neriboti atsiskaitymo grynaisiais pinigais karo padėties ir mobilizacijos atveju, jeigu tai būtina užtikrinant valstybės gynybos ar kitų gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą bei valstybinių mobilizacinių užduočių vykdymą.

 

Pritarti

Komitetas siūlo papildyti projekto 2 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Šis įstatymas netaikomas atsiskaitymo grynaisiais pinigais karo padėties ir mobilizacijos atveju, jeigu tai būtina užtikrinant valstybės gynybos ar kitų gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą bei valstybinių mobilizacinių užduočių vykdymą.“

 

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-06-15

 

 

 

 

Atkreipti Seimo dėmesį į tai, kad, vadovaujantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 127 straipsnio 4 dalimi, 282 straipsnio 5 dalimi ir 1998 m. birželio 29 d. Tarybos sprendimo dėl nacionalinių institucijų konsultavimosi su Europos Centriniu Banku teisės akto projekto nuostatų klausimais 2 straipsnio 1 dalimi, valstybės narės turi konsultuotis su Europos Centriniu Banku dėl bet kurio teisės akto projekto nuostatų jo kompetencijai priklausančiais klausimais, inter alia dėl mokėjimo priemonių.

Pritarti iš dalies

2021 metų liepos mėnesį Europos Komisija pateikė teisinius pasiūlymus dėl kovos su pinigų plovimu ir terorizmo finansavimu paketo, kuriame siūloma visuotinai riboti atsiskaitymus grynaisiais pinigais ir nurodoma 10 000 eurų suma, paliekant galimybę valstybėms narėms  nusistatyti žemesnę ribą nacionaliniu lygmeniu.

Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatymo projektas Nr. XIIP-2627, kuris iš esmės nesiskiria nuo XIIP2627(3), 2014 m. buvo suderintas su Europos centriniu banku.

Atsižvelgiant į tai, Komiteto nuomone, dėl projekto nėra būtinybės konsultuotis  su Europos centriniu banku.

 

 

           3. Balsavimo rezultatai: už 8 ; prieš 1 ; susilaikė – .        

           4. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.

           5. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė