Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto
nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys
nuomonę
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
4
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi teikiama
Rinkimų kodekso (RK) 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata, pagal
kurią kandidato anketoje privaloma nurodyti „esamą ir buvusią narystę
politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpį“, yra identiška
to paties punkto nuostatai, teikiamai projektu Nr. XIVP-2696(2), kuriuo
siūlomi ir kiti su ta nuostata sistemiškai susiję pakeitimai. Priėmus šią
nuostatą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiamų
pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir
nedarnus. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiuose projektuose
numatytas skirtingas tapačios RK 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatos
įsigaliojimo laikas: pagal vertinamą projektą ji turėtų įsigalioti kitą dieną
po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, o projektu Nr. XIVP-2696(2)
teikiama nuostata – 2023 m. lapkričio 10 d. Paminėtina ir tai, kad vertinamu
projektu teikiami RK 76 ir 85 straipsnių nuostatų pakeitimai yra sistemiškai
nesusiję su kitomis šio projekto nuostatomis, kuriomis reguliuojama rinkimų
politinės kampanijos pradžia, pareiškinių dokumentų pateikimo terminai, balsų
perskaičiavimas.
Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu
skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės
akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos
prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip
pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar
kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus,
neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir
nuoseklumas.
|
Pritarti iš dalies
|
Analogiška
pastaba teikiama ir projektui XIVP-2696(2).
Pritartina teisėkūros praktikai, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami
sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai būtų
apjungiami į vieną projektą, ir komitetas tos praktikos visada laikosi,
tačiau atsižvelgiant į konstitucinio įstatymo pakeitimo priėmimo ypatumus,
kai reikalingi 85 S.n. balsai, apsispręsta projektų nejungti. Juridinės
technikos atžvilgiu projektas patobulintas taip, kad po atskirų projektų
priėmimo, RK keičiami atskiri straipsniai teisingai sueitų į Teisės aktų
registro galutinę galiojančią suvestinę redakciją.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .
|
2.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
5
|
|
|
|
2. Projekto 5 straipsniu siūloma
RK 78 straipsnio 1 dalis, pagal kurią asmuo, Seimo rinkimuose keliantis save
kandidatu, pareiškinius dokumentus turėtų pateikti Vyriausiajai rinkimų
komisijai (VRK), nedera su šiais RK 47 straipsnio 1 dalies 6, 7 punktuose
nustatytais apygardos rinkimų komisijos įgaliojimais: priimti Seimo
rinkimuose kandidatais save keliančių asmenų pareiškinius dokumentus ir juos
tikrinti, teikti VRK registruoti kandidatus, tikrinti Seimo rinkimuose
išsikėlusį kandidatą parėmusių rinkėjų parašų rinkimo lapus (arba pavesti tai
atlikti apylinkių rinkimų komisijoms) ir nustatyti, ar surinktas reikiamas
rinkėjų parašų skaičius.
|
Nepritarti
|
Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta
tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos
informacinėje sistemoje. Taip pat derinant
nuostatas, patobulinta projekto 6 straipsnio 2 dalis, keičianti 79 str. 11
dalį, kurioje numatyta, kad rinkėjų parašų rinkimo lapus politinė partija,
politinis komitetas, asmuo, siekiantis tapti kandidatu, arba jų atstovas
rinkimams turi grąžinti tos rinkimų apygardos, kurioje ketinama
dalyvauti rinkimuose, rinkimų komisijai. Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .
|
3.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
6
|
2
|
|
|
3. Projekto 6 straipsnio 2
dalimi keičiamoje RK 79 straipsnio 11 dalyje žodį „ketina“ siūlytume
pakeisti žodžiu „ketinama“, nes atstovas rinkimams pats rinkimuose dalyvauti
neketina.
|
Pritarti
|
RK 79 straipsnio 11 dalyje žodį „ketina“
pakeisti žodžiu „ketinama“.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .
|
4.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
8
|
1
|
|
|
4. Projekto 8 straipsnio 1
dalyje teikiamą RK 81 straipsnio 4 dalies 8 punktą siūlytume išdėstyti taip:
„paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas – šį kandidatą
iškėlusios politinės organizacijos arba išsikėlusio kandidato prašymu“.
|
Pritarti
|
Projekto 8 straipsnio 1 dalyje teikiamą RK 81
straipsnio 4 dalies 8 punktą išdėstyti taip:
„8) paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas – šį
kandidatą iškėlusios politinės organizacijos arba išsikėlusio kandidato
prašymu“.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš –0 , susilaikė – 0.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
16
|
(100)1
|
|
|
5. Projekto 16 straipsniu
keičiamo RK 100 straipsnio 1 dalies formuluotėje „registruotas rinkimų
politinės kampanijos dalyvis“ žodis „registruotas“ yra perteklinis, nes
rinkimų politinės kampanijos dalyvio statusas (suponuojantis tam tikras
teises ir pareigas) įgyjamas tik įregistravus rinkimų politinės kampanijos
dalyviu (žr. RK 68 straipsnio 5, 8, 10 dalis).
|
Pritarti
|
Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100 straipsnio 1
dalies 1 sakinį išdėstyti taip: „Prasidėjus rinkimų
politinės kampanijos laikotarpiui, rinkimų politinės kampanijos dalyvis,
kandidatų sąrašas ar kandidatas turi teisę pareikšti reikalavimą paskelbti
atsakomąją nuomonę apie juos kompromituojančią informaciją paskelbusiai
visuomenės informavimo priemonei.“
Balsavimo rezultatai:
už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .
|
6.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
16
|
(100)3
|
|
|
6. Projekto 16 straipsniu
keičiamo RK 100 straipsnio 3 dalies nuostatos, pagal kurias VRK turėtų
įgaliojimus nagrinėti šioje dalyje nurodytų subjektų
užklausas ir atsakyti į jas, išaiškindama, ar paskleista
informacija yra kompromituojanti, yra nesuderintos su projekto 13 straipsnio
4 dalyje išdėstyta RK 93 straipsnio 3 dalimi, kurioje nustatyti šios
komisijos įgaliojimai spręsti (t. y. priimti sprendimą), ar
vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta
informacija yra kompromituojanti.
|
Pritarti
|
Projekto 16 straipsniu
keičiamo RK 100 straipsnio 3 dalies 1 sakinyje vietoje žodžio „nagrinėja“ įrašyti žodį “sprendžia“.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .
|
7.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
17
|
|
|
|
7. Projekto 17 straipsniu
siūloma RK 102 straipsnį papildyti 5 dalimi ir joje nustatyti draudimą iki
„galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo“ medijų, elektroniniu ar (ir)
fiziniu formatu platinti „savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo
ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar
kitų valdžios institucijų lėšomis“. Atkreiptinas dėmesys į kelis
šios nuostatos aspektus. Pirma, Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2
dalyje yra minimos savivaldybės tarybos nario ataskaitos, 62
straipsnyje – be kita ko, savivaldybių veiklos ataskaitos;
Seimo statute Seimo narių darbo ataskaitos nėra numatytos.
Taigi reikėtų patikslinti, kokios būtent ataskaitos turimos mintyje. Antra,
atsižvelgtina į tai, kad vietos savivalda yra grindžiama savivaldybės
institucijų atsakomybės savivaldybės bendruomenei principu – savivaldybės
tarybos nariai ir savivaldybės meras atsako ir atsiskaito šiai bendruomenei
už savo veiklą (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 4 punktas);
įgyvendinant šį principą, užtikrinant savivaldybės institucijų veiklos
viešumo bei skaidrumo principus ir vykdant Viešojo sektoriaus atskaitomybės
įstatymo reikalavimus savivaldybės bendruomenei teikiamas savivaldybės
metinių ataskaitų rinkinys (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 9
punktas, 62 straipsnis). Mūsų nuomone, savivaldybių, jų tarybų narių, taip
pat Seimo narių ir Europos Parlamento narių veiklos ataskaitų rengimas,
platinimas ir apmokėjimas apskritai yra ne RK, kuriuo turėtų būti
reguliuojami svarbiausi rinkimų santykiai, reguliavimo dalykas. Trečia,
siūlomo draudimo taikymo laikotarpio pabaiga yra siejama su galutinių rinkimų
rezultatų patvirtinimu, nors rinkimų galutiniai rezultatai yra nustatomi ir
paskelbiami (RK 179 straipsnis). Ketvirta, svarstytina, ar nuostatos dalis
„ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar
kitų valdžios institucijų lėšomis“ neturėtų būti išdėstyta, pavyzdžiui, taip:
„ataskaitas, apmokėtas ne iš rinkimų politinės kampanijos sąskaitoje esančių lėšų“.
|
Pritarti iš dalies
|
Komitetas pritarė
S.n. A. Vyšniausko pasiūlymui, kuriuo yra tikslinamas projekto 17 straipsnis,
tačiau tikslinga vietoje žodžio „patvirtinimo“ naudoti žodį „nustatymo“,
kaip siūlo Teisės departamentas.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0 .
|
8.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
19
|
|
|
|
8. Projekto 19 straipsniu
teikiama RK 114 straipsnio 5 dalies nuostata suponuoja nevienodų rinkimų
politinės kampanijos finansavimo sąlygų sudarymą politinėms organizacijoms,
iškėlusioms savo kandidatų sąrašus savivaldybių tarybų rinkimuose. Pagal šios
nuostatos formuluotę, politinė partija, iškėlusi vieną kandidatų sąrašą,
turėtų galimybę papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai išleisti ne
daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos ir
taip įgytų finansinį pranašumą prieš politinį komitetą, taip pat iškėlusį
vieną kandidatų sąrašą.
|
Pritarti
|
Siūloma pritarti TD pastabai ir Komitetas siūlo tokią 114
straipsnio 5 dalies formuluotę:
„5. Savivaldybių
tarybų rinkimuose politinė partija, iškėlusi daugiau nei vieną
kandidatų sąrašą, papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai gali išleisti
ne daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos.“
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0.
|
9.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
22
|
|
|
|
9. Projekto 22 straipsniu
keičiamo RK 163 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse žodis „patvirtinant“ keistinas
žodžiu „nustatant“ (žr. RK 168 straipsnio 1 dalį).
|
Pritarti
|
Patobulinti pagal TD pastabą.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė – 0.
|
10.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
22
|
|
|
|
10. Atkreiptinas
dėmesys į tai, kad projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 1 ir 2
dalių nuostatos neapima tokios situacijos, kai balsuojant pirmą kartą dalyvautų daugiau kaip du kandidatai, bet būtų
aktualu perskaičiuoti ne už antrą ir trečią vietas užėmusius kandidatus
paduotų balsų skirtumą, o balsų skirtumą tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių
kandidatų, nes pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą arba 4 dalies 1
ar 2 punktą jau pirmame rinkimų rate būtų išrinktas pirmą vietą užėmęs
kandidatas.
Atsižvelgdami į tai,
siūlytume RK 163 straipsnio 1
dalyje po žodžių „kai dalyvauja tik du kandidatai“
įrašyti, pavyzdžiui, tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant
išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą
vietą užėmusį kandidatą paduodamas šio kodekso 167 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.).
Šio straipsnio 2 dalyje po žodžių „kai
dalyvauja tik du kandidatai“ taip pat siūlome įrašyti, pavyzdžiui,
tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą
užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą vietą užėmusį
kandidatą paduodamas šio kodekso 167
straipsnio 4 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.).
|
Pritarti
|
Patobulinti pagal TD pasiūlymą.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .
|
11.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
22
|
|
|
|
11. Projekto 22
straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 4 dalies nuostatos „Perskaičiuojama 10
procentų visų savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąrašų“ teisinė prasmė
yra nesuprantama.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Gavus Teisės departamento (jis nevertino S.n. pasiūlymų)pastabas 22
straipsniui, kurioms tikslinga pritarti, ir sistemiškai įvertinus kartu Seimo
nario A. Vyšniausko pasiūlymus šiam straipsniui, kuriuos komitetas svarstė
jau praėjusiame posėdyje ir jiems pritarė, tikslinga išdėstyti iš naujo
patobulintą straipsnio redakciją, ištaisant ne visiškai tikslias teisine
prasme nuostatas ir atsisakant pasikartojančių ar perteklinių formuluočių. Todėl
2023-10-09d. komiteto sprendimu siūloma 22 straipsnio galutinė redakcija,
kurią siūloma išdėstyti taip:
„163 straipsnis. Apygardos,savivaldybės rinkimų komisijos
kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus
1. Apygardos rinkimų komisija perskaičiuoja visus Seimo
vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą
balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas
užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant
vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai arba kai
pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas – tarp pirmą
ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 50 balsų ir
kai iki nustatant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios
komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar
trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.
2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja
visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas
pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per
pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų
apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai arba kai
pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas – tarp
pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų yra ne didesnis
kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija
0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus , ir kai iki nustatant
rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba
kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per
pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.
3. Savivaldybės
rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų
daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio
kodekso 168 straipsnio 4 dalyje nustatyto reikalingos
dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų
rinkėjų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis
skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija 0,05 procento dalyvavusių
rinkėjų skaičiaus, ir kai iki nustatant rinkimų rezultatus to pareikalauja
bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios
politinės organizacijos atstovas rinkimams.
4. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija
Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių
tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes
ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojamų
kandidatų sąrašų konkrečiose rinkimų apylinkėse skaičius nustatomas taip, kad
bendras savivaldybėje perskaičiuojamų kandidatų sąrašų skaičius būtų
nemažesnis kaip 10 procentų kandidatų sąrašų savivaldybėje skaičiaus,
padauginto iš rinkimų apylinkių skaičiaus.
Jeigu savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos
biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu ar kitais šiame
kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų
perskaičiavimą neįtraukiami.
5. Apygardos, savivaldybės
rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis
gali patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai
ir vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“
Balsavimo
rezultatai: už –8 , prieš –0
, susilaikė – 0.
|
12.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
23
|
|
|
|
12. Projekto 23 straipsniu siūloma RK 181
straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyti rinkimų
rezultatų pripažinimo negaliojančiais pagrindai, papildyti 4
punktu: „pakartotiniame balsavime
vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis ir daugiausia balsų gavęs kandidatas
miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė“. Šioje nuostatoje
prieš žodį „apygardoje“ įrašytinas žodis „rinkimų“, o žodžiai „dalyvaujantis
ir“ išbrauktini kaip pertekliniai (arba bent jau žodis „dalyvaujantis“ turėtų
būti pakeistas žodžiu „dalyvavęs“).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūlomas
pagrindas neapimtų analogiškos situacijos, kuri
galėtų susidaryti tuo atveju, jeigu pirmą kartą balsuojant
rinkimuose vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvautų tik du kandidatai ir
rinkimus jau pirmame rate (t. y. pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą, 3
dalies 1 ar 2 punktą, 4 dalies 1 ar 2 punktą) laimėjęs kandidatas mirtų arba
būtų apribota jo pasyvioji rinkimų teisė,
t. y. neaišku, kodėl nesiūlomas analogiškas pagrindas pripažinti rinkimų rezultatus negaliojančiais, jeigu
nustatoma, kad pirmą kartą balsuojant rinkimuose vienmandatėje rinkimų
apygardoje dalyvaujant tik dviem kandidatams išrinktas pirmą vietą užėmęs
kandidatas miršta arba apribojama jo
pasyvioji rinkimų teisė.
|
Pritarti
|
Tikslinga pritarti
TD pastabai ir išdėstyti 4 punktą taip:
„4) pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų
apygardoje dalyvaujant tik dviem kandidatams išrinktas pirmą vietą užėmęs
kandidatas ir pakartotiniame balsavime vienmandatėje
rinkimų apygardoje dalyvavęs ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba
yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė.“
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0.
|
13.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
26
|
|
|
|
13. Projekto 26
straipsnio 1 dalyje vietoj „1 straipsnio 2 dalis“ įrašytina „1 straipsnio 2,
3 dalys“, nes projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostata dėl RK 32
straipsnio 4 dalies punktų pernumeravimo turėtų įsigalioti kartu su projekto
1 straipsnio 2 dalimi, kuria RK 32 straipsnio 4 dalis papildoma
nauju punktu.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Įvertinus Seimo nario A. Vyšniausko pasiūlymą, kuriam
komitetas pritarė, ir TD 13-14 pastabas, projekto 25 (buvusį 26) straipsnio
galutinę redakciją išdėstyti taip:
"25
straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
1. Šio
įstatymo 24 23 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m.
sausio 1 d.
2. Šio
įstatymo 1 straipsnio 2 ir 3 dalys, 13 straipsnio 32
dalis ir 2019 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.
3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai
įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .
|
14.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
5
|
|
|
|
14. Projektas
taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis,
patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298
(2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).
14.1. Projekto 5 straipsniu
keičiamas RK 78 straipsnis turėtų būti išdėstytas nauja redakcija, nes
siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių.
|
Pritarti
|
Komiteto
pasiūlymas:
5 straipsnį
išdėstyti taip:
„5 straipsnis. 78 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 78
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1. Seimo
rinkimuose politinė partija savo ir keliamų kandidatų pareiškinius
dokumentus, asmuo, keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus teikia
Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas
likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.
2. Respublikos
Prezidento rinkimuose pareiškiniai dokumentai teikiami Vyriausiajai rinkimų
komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir
baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.
3. Savivaldybių
tarybų ir merų rinkimuose pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus
130 dienų iki rinkimų dienos. Politinė partija savo pareiškinius
dokumentus pateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai ne vėliau kaip iki 17 val.
likus 90 dienų iki rinkimų dienos. Vyriausiajai rinkimų komisijai priėmus
sprendimą (ne vėliau kaip per 5 darbo dienas gavus dokumentus) dėl politinės
partijos dalyvavimo šiuose rinkimuose, šios partijos keliamų kandidatų
pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba
Vyriausiajai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių
rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų
iki rinkimų dienos. Politinio komiteto, asmens, keliančio save kandidatu į merus,
pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba
Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių
rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų
iki rinkimų dienos.
4. Rinkimuose į
Europos Parlamentą politinė partija, politinis komitetas savo ir keliamų
kandidatų pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai.
Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17
val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.
5. Kai pirmalaikiai Respublikos Prezidento rinkimai pagal
Konstitucijos 87 straipsnį arba 89 straipsnio 1 dalį rengiami po 2 mėnesių
nuo jų paskelbimo dienos, asmenų, siekiančių tapti kandidatais į Respublikos
Prezidentus, kėlimas pradedamas kitą dieną po to, kai įsigalioja arba Seimo
nutarimas, arba Vyriausybės nutarimas dėl Respublikos Prezidento rinkimų
paskelbimo, ir baigiamas ne vėliau kaip likus 45 dienoms iki rinkimų dienos.
Jeigu šie rinkimai rengiami anksčiau kaip po 2 mėnesių nuo jų paskelbimo
dienos, šis 45 dienų terminas trumpinamas tiek dienų, kiek jų trūksta iki 2
mėnesių termino.
6. Dokumentai, pateikti pasibaigus pareiškinių dokumentų
pateikimo terminui, nepripažįstami pareiškiniais dokumentais.
7. Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta
tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos
informacinėje sistemoje. Vyriausiosios
rinkimų komisijos nustatyta tvarka užtikrinama, kad informacinė sistema
nedelsiant informuotų pareiškinius dokumentus teikiantį asmenį apie formalius
pareiškinių dokumentų trūkumus.“
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė-0.
|
15.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2023-10-05
|
13
|
|
|
|
14.2. Projekto 13 straipsnio 1
dalyje nauja redakcija (įsigaliosiančia kitą dieną po oficialaus
paskelbimo Teisės aktų registre) turėtų būti išdėstytas visas RK 93
straipsnis, nes siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių.
Be to, kadangi projekte (žr. jo 26 straipsnio 1 dalį) numatytas vėlesnis (2024
m. sausio 1 d.) RK 93 straipsnio 2 dalies (dabar išdėstytos projekto
13 straipsnio 3 dalyje) įsigaliojimas, projekto 13 straipsnio 2 dalyje
turėtų būti nurodyta pakeitimo esmė „Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją
išdėstyti taip:“ ir išdėstyta 93 straipsnio 2 dalies redakcija,
įsigaliosianti 2024 m. sausio 1 d., o projekto 26 straipsnio 1
dalyje vietoj „13 straipsnio 3 dalis“ įrašytina „13 straipsnio 2
dalis“.
|
Pritarti
|
Komitetas
pasiūlymas.
„13straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 93
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta
veikla.
2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir
kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų
rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje
dalyje nurodytų reikalavimų.
3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso
reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos
skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia,
ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai
visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra
kompromituojanti."
2. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti
taip:
“2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir
kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų
rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje
dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos
paskyromis priemones.“
Dėl įsigaliojimo
nuostatos patobulintos, žr. prie TD 13 pastabos.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .
|