LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ANTSTOLIŲ ĮSTATYMO NR. IX-876 5, 18, 22, 251, 27, 37, 39, 45 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 19 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

Įstatymo PROJEKTO

 

2024-06-03 Nr. XIVP-3827

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1d. įsakymu Nr. V-1075 (2021 m. liepos 19 d. įsakymo Nr. V-1298 redakcija) patvirtintu Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašu, socialinių mokslų studijų krypčių grupė ir teisės studijų krypčių grupė yra dvi skirtingos studijų krypčių grupės, todėl tikslintinas projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo Antstolių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 39 straipsnio 2 dalis, detalizuojant, kurios studijų krypčių grupės (socialinių mokslų ar teisės) mokslo daktaro laipsnį turi turėti teisingumo ministro skiriamas visuomenės atstovas.

Ta pati pastaba taikytina ir dėl projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 49 straipsnio 3 dalies nuostatų.

2.    Pagal projekto 10 straipsnyje keičiamo įstatymo 49 straipsnio  2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Antstolių garbės teismo narius renka antstolių susirinkimas. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Antstolių garbės teismo personalinę sudėtį tvirtina Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas. Atkreiptinas dėmesys, kad juridinio asmens dalyvių susirinkimas yra aukščiausias juridinio asmens organas. Atitinkamai Lietuvos antstolių rūmų aukščiausiasis organas yra antstolių susirinkimas. Gi pagal projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatas Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas, kuris pagal keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies nuostatas yra Lietuvos antstolių rūmų valdymo organas, galėtų revizuoti aukščiausio Lietuvos antstolių rūmų organo – antstolių susirinkimo sprendimus ir patvirtinti (nepatvirtinti) jo išrinkto Antstolių garbės teismo sudėtį. Siūlomas teisinis reguliavimas, kai žemesnis juridinio asmens organas galėtų peržiūrėti aukščiausio juridinio asmens organo sprendimus kelia abejonių kaip neatitinkantis juridinių asmens organų organizacinės struktūros ir organų hierarchijos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 10 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas tvirtina Antstolių garbės teismo personalinę sudėtį nereikėtų atsisakyti.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 18 straipsnyje 4 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą teisingumo ministras turėtų patvirtinti antstolio (antstolių) kontoros (kontoros skyriaus) įkūrimo tvarkos taisykles, antstolio (antstolių) kontoros (kontoros skyriaus) ir antstolio darbo laiko reikalavimus, svarstytina, ar projekto 11 straipsnį nereikėtų papildyti nauja struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant teisingumo ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Naujoji 11 straipsnio struktūrinė dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, todėl išlyga dėl jos ankstesnio įsigaliojimo turėtų būti nustatyta projekto 11 straipsnio 1 dalyje. Be to, atitinkamai turėtų būti papildytas projekto 11 straipsnio pavadinimas.

4.    Projekto 11 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos taikomos tais atvejais, kai šiose 5 straipsnio dalyse nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį“. Vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški, todėl gali kilti įstatymo taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 5 straipsnį ir nustatytus naujus reikalavimus antstolių nepriekaištingai reputacijai. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlomi nustatyti nauji reikalavimai antstolių nepriekaištingai reputacijai, atsižvelgiant į projekto 11 straipsnio 1 dalies nuostatas, įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d. Pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi tiek asmenims, siekiantiems būti antstoliais, tiek esamiems antstoliams. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenims, siekiantiems tapti antstoliais bei dalyvaujantiems viešame konkurse antstolio vietai užimti, bet teisingumo ministro sprendimas dėl paskyrimo antstoliu, įsigaliojus įstatymui, dar nėra priimtas, būtų taikomi nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, nustatyti galiojančio keičiamo įstatymo 5 straipsnyje, ar jau būtų taikomi nauji reikalavimai. Be to,  projekto 11 straipsnio 2 dalies nuostata, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos (nauji reikalavimai nepriekaištingai reputacijai) būtų „taikomos tais atvejais, kai šiose 5 straipsnio dalyse nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ gali būti aiškinama nevienodai dėl jų taikymo iki įstatymo įsigaliojimo paskirtiems antstoliams. Nėra aišku, ar visi nauji keičiamo įstatymo 5 straipsnyje siūlomi nustatyti reikalavimai nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi antstoliams, paskirtiems iki įstatymo įsigaliojimo, ar taikomi tik tuo atveju, jeigu atsiranda šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyta aplinkybė, o kitu atveju to straipsnio nuostatos šiems antstoliams nebūtų taikomos. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto 11 straipsnio 2 dalies nuostatų dėl įstatymo taikymo nereikėtų patikslinti, aiškiai įvardinant, kurios keičiamo įstatymo nuostatos dėl nepriekaištingos reputacijos būtų taikomos asmenims, dalyvaujantiems antstolio paskyrimo procedūrose, prasidėjusiose iki įstatymo įsigaliojimo, o kurios esamiems antstoliams.

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (0 5)  209 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]