LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 61 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2867

 

2023-09-20  Nr. 107-P-30

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

           kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė, Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės vyr. patarėja Toma Leonova, Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolenda.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 61 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Valstybinius laboratorinius tyrimus pagal aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos pavedimus šio straipsnio ir kitų teisės aktų, reguliuojančių laboratorinių tyrimų ir matavimų vykdymą, nustatyta tvarka atlieka Vyriausybės įgaliota institucija arba organizuoja jų atlikimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Vyriausybės įgaliota institucija turi teisę pasitelkti kitus nešališkus, turinčius reikiamų specialiųjų žinių ir (ar) patirties, ir (ar) reikiamą įrangą asmenis matavimams atlikti ir (ar) ėminiams paimti“.

Projektu siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdanti institucija ar Vyriausybės įgaliota institucija turėtų teisę „organizuoti laboratorinių tyrimų atlikimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka“. Be to, nėra aišku, ar turimas tikslas nustatyti, kad viena iš šių institucijų pirktų laboratorinių tyrimų paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad laboratoriniai tyrimai būtų perkami, tai projekto nuostatą reikėtų atitinkamai patikslinti. Kitu atveju, liktų neaišku, kaip taikant įstatymą turėtų būti aiškinama projekto nuostata „laboratorinių tyrimų organizavimas Viešųjų pirkimų įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, įvardinant subjektą, kuris vykdytų laboratorinių tyrimų pirkimą Viešųjų pirkimų įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka bei kuriais atvejais tokie pirkimai galėtų būti vykdomi.

Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie subjektai, kuriuos Vyriausybės įgaliota institucija turėtų teisę pasitelkti matavimų atlikimui ir ėminių paėmimui, galėtų būti laikomi nešališkais ir turinčiais reikiamų specialių žinių ir (ar) patirties, ir (ar) reikiamą įrangą. Siekiant pašalinti šį neaiškumą, projekte reikėtų nustatyti kriterijus, kuriais remiantis atitinkami subjektai galėtų būti laikomi nešališkais, taip pat reikalavimus tokių subjektų kvalifikacijai bei įrangai.

Pritarti iš dalies

61 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: Valstybinius laboratorinius tyrimus pagal aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos pavedimus šio straipsnio ir kitų teisės aktų, reguliuojančių laboratorinių tyrimų ir matavimų vykdymą, nustatyta tvarka atlieka arba organizuoja valstybinių laboratorinių tyrimų atlikimą (įsigijimą) Vyriausybės įgaliota institucija. Vyriausybės įgaliota institucija organizuoja valstybinių laboratorinių tyrimų įsigijimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka arba atlikimą teisės aktų ir (arba) dokumentų, reguliuojančių laboratorinių tyrimų ir matavimų vykdymą, nustatyta tvarka. Vyriausybės įgaliota institucija turi teisę pasitelkti kitus nešališkus, turinčius reikiamų specialiųjų žinių ir (ar) patirties, ir (ar) reikiamą įrangą asmenis matavimams atlikti ir (ar) ėminiams paimti. Į aplinką patenkančių teršalų ir jų paveiktos aplinkos užterštumo matavimus, kurių rezultatai gaunami matavimo vietoje, turi teisę atlikti ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai aplinkos ministro nustatytais atvejais.“

 

Dėl galimų pasitelkti asmenų pažymėtina, kad praktikoje gali būti situacijų, kai bus pasitelkiami valstybės institucijų atstovai, pavyzdžiui, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento ar kitų institucijų, kurių veiklą reglamentuoja specialieji teisės aktai. Taip pat valstybės tarnyboje dirbantys asmenys privalo vadovautis Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu. Atsižvelgiant, kad yra generalinis reglamentavimas ir keičiamos įstatymo 7 straipsnio turinį, įstatyme nustatytas aplinkybes, kada galimi pasitelkti kiti asmenys, detalizuotų ministras poįstatyminiu teisės aktu.

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad „Į aplinką patenkančių teršalų ir jų paveiktos aplinkos užterštumo matavimus, kurių rezultatai gaunami matavimo vietoje, turi teisę atlikti ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai aplinkos ministro nustatytais atvejais“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios tuo aspektu, kad neaišku, kokia tvarka vadovaudamiesi aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai atliktų minėtus matavimus, nes pagal projekto nuostatas aplinkos ministras nustatytų tik atvejus, kada tokie matavimai turėtų būti atliekami. Siekiant aiškumo, siūlytina tikslinti projekto nuostatas.

Be to, šios projekto nuostatos nedera su projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio pavadinimu, nustatančiu, kad šis straipsnis reglamentuoja valstybinių laboratorinių tyrimų atlikimą ir organizavimą. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, minėto straipsnio pavadinimas neturėtų būti tikslinamas arba šios projekto nuostatos neturėtų būti išdėstytos keičiamo įstatymo 12 straipsnio, reglamentuojančio aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų teises ir pareigas, 1 dalyje.

Pritarti iš dalies

AAVKĮ 61 straipsnio 7 dalyje apibrėžta, kad valstybinių laboratorinių tyrimų organizavimo, planavimo, pavedimų vykdyti atlikti tyrimus teikimo ir vykdymo atlikimo, valstybinių laboratorinių tyrimų rezultatų teikimo tvarką nustato, pavedimo vykdyti atlikti valstybinius laboratorinius tyrimus formą tvirtina aplinkos ministras.

Siūloma papildyti projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Papildyti 12 straipsnio 1 dalį 21 ir 22  punktais:

„21) šio Įstatymo 61 straipsnio nustatyta tvarka turi teisę atlikti į aplinką patenkančių teršalų ir jų paveiktos aplinkos užterštumo matavimus;

22) atlikti kituose įstatymuose nustatytus aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės veiksmus.““

 

Dėl keičiamo straipsnio pavadinimo:

AAVKĮ 2 straipsnio 9 dalyje įtvirtinta sąvoka „Valstybiniai laboratoriniai tyrimai – aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės tikslais atliekami į aplinką patenkančių teršalų, jų paveiktos aplinkos ir atliekų cheminės sudėties ir fizikinių savybių tyrimai ir matavimai (ėminių ėmimas, laboratorinių tyrimų ir matavimų atlikimas).

Atsižvelgiant į termino „valstybiniai laboratoriniai tyrimai“ apibrėžtį, keičiamo 61 straipsnio pavadinimas korektiškai atspindi straipsnio turinį.

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-12

1

 

 

Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad asmenys, kurių valdomoje, naudojamoje teritorijoje ir (ar) objekte (statinyje, įrenginyje, patalpose ir kt.) yra taršos šaltinis ir (ar) užteršta aplinka, ir (ar) atliekos, privalo bet kuriuo metu leisti patekti į teritoriją ir (ar) objektą, sudaryti sąlygas patekti prie taršos šaltinių ar užterštų vietų Vyriausybės įgaliotos institucijos darbuotojams, pateikusiems šio straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus, ir Vyriausybės įgaliotos institucijos pasitelktiems asmenims, pateikusiems asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus. Atkreiptinas dėmesys, kad nuostata „asmenų valdoma, naudojama teritorija ir (ar) objektas (statinys, įrenginys, patalpos ir kt.)“ apimtų ir asmenų gyvenamąsias patalpas. Manytina, kad siekiant, jog būtų užtikrintas asmens privataus būsto neliečiamumo principo laikymasis, vertinamąją projekto nuostatą reiktų papildyti, nustatant, kad projekte nurodyti asmenys, siekiantys patekti į fizinio asmens gyvenamąsias patalpas, turėtų pateikti ir teismine tvarka gautą atitinkamą leidimą (kaip tai nurodyta projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 3 dalyje bei keičiamo įstatymo 121 straipsnyje).

Pritarti

Po žodžių „patvirtinančius dokumentus“ kaip naują sakinį įrašyti „Į asmens gyvenamąsias patalpas privalo leisti patekti, kai pateikiamas šio Įstatymo 121 straipsnyje nustatyta tvarka gautas teismo leidimas.“
Keičiamo 61 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Asmenys, kurių nuosavybės teise ar kitais pagrindais valdomoje, naudojamoje teritorijoje ir (ar) objekte (statinyje, įrenginyje, patalpose ir kt.) yra taršos šaltinis ir (ar) užteršta aplinka, ir (ar) atliekos, privalo bet kuriuo metu leisti patekti į teritoriją ir (ar) objektą, sudaryti sąlygas patekti prie taršos šaltinių ar užterštų vietų Aplinkos apsaugos agentūros Vyriausybės įgaliotos institucijos darbuotojams, pateikusiems šio straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus, ir Vyriausybės įgaliotos institucijos Aplinkos apsaugos agentūros pasitelktiems asmenims, pateikusiems šio straipsnio 3 dalyje nurodytus asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus. Į asmens gyvenamąsias patalpas privalo leisti patekti, kai be šioje dalyje nurodytų dokumentų, pateikiamas šio Įstatymo 121 straipsnyje nustatyta tvarka gautas teismo leidimas.“

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-12

1

 

 

Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalį valstybinius laboratorinius tyrimus atliktų Vyriausybės įgaliota institucija, t y. pagal šias projekto nuostatas Vyriausybė turėtų priimti teisės aktą, kuriuo įgaliotų konkrečią instituciją atlikti keičiamame įstatyme nustatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatos, nustatančios alternatyvą, kad šio įstatymo įgyvendinančius teisės aktus priima „Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija“.

Pritarti

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą siūloma Projekto 3 straipsnio 2 d. po žodžių „Vyriausybė“ išbraukti žodžius „ar jos įgaliota institucija“.

 

Šio straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, ar jos įgaliota institucija ir aplinkos ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX‑1005 61 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2867 ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 1, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: R. Vaitkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX‑1005 61 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2867(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]