PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEĮGALIŲJŲ SOCIALINĖS INTEGRACIJOS ĮSTATYMO NR. I-2044 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2014

 

         2022-10-25     

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1.

11

1

4

Argumentai:

 

Valdžios sektorius teikdamas viešąsias paslaugas negalia turintiems asmenims ne visada gali užtikrinti jų poreikį, todėl viena iš alternatyvų, kaip patenkinti negalią turinčių asmenų poreikius yra valdžios teikiamų viešųjų paslaugų perdavimas nevyriausybinėms organizacijoms (toliau – NVO). NVO gali lengviau identifikuoti atstovaujamų grupių poreikius, jos gali pasiūlyti šiuos poreikius atitinkančių paslaugų. NVO sektoriaus teikiamos paslaugos grindžiamos empatija, todėl žmonės labiau linkę pasitikėti šiuo sektoriumi. Atstovaudamos savo tikslines grupes NVO geriausiai žino jų poreikius ir problematiką, geba atstovauti jų interesams bei kokybiškai ir kryptingai teikti neįgaliesiems skirtas paslaugas.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad valstybė, matydama NVO potencialą teikti viešąsias paslaugas siekia padėti šiam sektoriui augti ir stiprėti, todėl Lietuvos 2021 – 2030 metų nacionalinės pažangos plane vienas iš siekių yra įtraukti nevyriausybinį sektorių į paslaugų teikimą. Šiame plane numatoma, kad trečiasis sektorius perims beveik trečdalį viešųjų paslaugų teikimo.

Visgi šiandien žmones su negalia atstovaujančių NVO, kaip socialinių paslaugų teikėjų, veikla yra ribota, kadangi nėra finansavimą skatinančių mechanizmų bei finansinio tokios veiklos tvarumo. Savivaldybės skiria pagrindinę finansavimo dalį pavaldžioms arba jų įsteigtoms įstaigoms, o NVO finansavimas iš savivaldybių biudžetų lėšų yra labai mažas, nors vietinės NVO praktiškai neturi kitų finansavimo šaltinių. Nepaisant ir taip menkų galimybių gauti savivaldybių finansavimą, paslaugų teikimo sąlygoms keliami pertekliniai reikalavimai, dėl kurių nevyriausybinis sektorius beveik visais atvejais pralaimi finansavimo konkursus prieš savivaldybių/valstybines įstaigas dėl galimybės teikti socialines paslaugas.

Pasiūlymų siekiama sudaryti prielaidas NVO teikti viešąsias paslaugas negalia turintiems asmenims, numatyti finansavimą skatinančius mechanizmus bei užtikrinti finansinio tokios veiklos tvarumą, sudaryti lygiaverčio NVO ir savivaldybių bendradarbiavimo galimybes teikiant socialines paslaugas neįgaliesiems.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo pakeitimo projekto 11 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos skatina ir remia nevyriausybinių organizacijų veiklą asmens su negalia teisių apsaugos srityje, finansuodamos nevyriausybinių organizacijų įgyvendinamas programas ir priemones, projektus, kitas iniciatyvas. Vyriausybė tvirtina nacionalines plėtros programas, kuriose suplanuojamos bendrosios ir specialiosios socialinių paslaugų teikimo negalią turintiems asmenims priemonės ir projektai ir numatomi valstybės biudžeto asignavimų valdytojų strateginiuose veiklos planuose. Savivaldybės institucijos bendrųjų ir specialiųjų socialinių paslaugų teikimo priemones ir projektus, skirtus negalią turintiems asmenims, numato savivaldybės strateginiame plėtros ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos planuose. Šios priemonės ir projektai finansuojami iš valstybės ir savivaldybių biudžetų ir tarptautinių programų.“

 

2.

12

2

5, 6

Argumentai:

 

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

 

Papildyti įstatymo pakeitimo projekto 12 straipsnio 1 dalį naujais 5 ir 6 punktais ir juos išdėstyti taip:

 

„5) rengia specialiąsias programas sunkiai įdarbinamoms žmonių su negalia grupėms, tokioms kaip proto negalia ar psichikos sveikatos sutrikimai (negalia) ir organizuoja jų vykdymą;

6) rengia specialiąsias programas asmenų su sunkia negalia savarankiško gyvenimo užtikrinimui ir organizuoja savarankiško gyvenimo programų vykdymą ir finansavimą.“

 

3.

14

 

 

Argumentai:

 

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo pakeitimo projekto 14 straipsnį 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„14 straipsnis. Agentūros kompetencija ir teisės asmens su negalia teisių apsaugos politikos valdymo srityje

1. Agentūra ir (ar) jos struktūriniai padaliniai, dalyvaudami formuojant ir įgyvendinant asmens su negalia teisių apsaugos politiką:

1) organizuoja asmens su negalia teisių apsaugos užtikrinimą;

2) koordinuoja asmens su negalia teisių apsaugos politikos ir jos įgyvendinimo priemonių ir (ar) projektų įgyvendinimą;

3) organizuoja asmens su negalia teisių apsaugos politikos ir jos įgyvendinimo priemonių Lietuvos Respublikoje stebėseną, dalyvauja rengiant Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo stebėsenos ataskaitas;

4) teikia ministrams pagal jiems priskirtas veiklos sritis pasiūlymus dėl asmens su negalia teisių apsaugos teisinio reguliavimo tobulinimo;

5) teikia metodinę pagalbą valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms dėl asmens su negalia teisių apsaugos užtikrinimo;

6) Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka ir terminais priima sprendimus dėl asmens su negalia:

a) neįgalumo lygio, jo atsiradimo laiko, termino;

b) dalyvumo lygio, jo priežasties, atsiradimo laiko, termino, netekto dalyvumo procentų (100 procentų dalyvumo lygio ir asmeniui nustatyto dalyvumo lygio procentų skirtumo);

c) profesinės reabilitacijos poreikio;

d) asmens su negalia darbo pobūdžio ir sąlygų;

e) individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikio, termino;

f) lengvojo automobilio ar jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacijos poreikio, termino;

g) techninės pagalbos priemonių poreikio;

h) automobilio statymo kortelės poreikio, termino;

i) atvejo vadybos poreikio;

j) aprūpintojo skyrimo;

k) darbo asistento pagalbos poreikio, termino;

8) rengia ir tvirtina asmens su negalia pažymėjimo išdavimo ir keitimo tvarką, jo formą, organizuoja šio pažymėjimo pagaminimą ir išdavimą;

9) rengia ir tvirtina asmens su negalia automobilio statymo kortelės formą, organizuoja šios kortelės pagaminimą ir išdavimą;

10) organizuoja atvejo vadybos asmeniui su negalia teikimą;

11) organizuoja asmens su negalia aprūpinimą techninės pagalbos priemonėmis;

12) organizuoja ir vykdo visuomenės švietimą asmens su negalia teisių apsaugos klausimais;

13) vykdo kitas šiame įstatyme ir Agentūros veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

4.

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

 

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo pakeitimo projekto 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „16 straipsnis. Nevyriausybinių organizacijų kompetencija asmens su negalia teisių apsaugos politikos valdymo srityje

Nevyriausybinės organizacijos:

1) teikia siūlymus Vyriausybei, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl asmens su negalia teisų apsaugos politikos formavimo ir jos įgyvendinimo tobulinimo;

2) atstovaudamos asmenų su negalia teisėms ir interesams, įgyvendina asmens su negalia teisių apsaugos užtikrinimo priemones ir (ar) projektus;

3) teikia bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas;

4) organizuoja ir vykdo visuomenės švietimą asmens su negalia teisių apsaugos klausimais;

5) organizuoja ir įgyvendina savarankiško gyvenimo programas sunkios negalios asmenims;

6) organizuoja ir įgyvendina specialiąsias užimtumo programas asmenims su proto ir psichikos sutrikimais (negalia);

7)  organizuoja asmens su negalia teisių apsaugos politikos ir jos įgyvendinimo priemonių Lietuvos Respublikoje stebėseną.  Stebėsenos rezultatai skelbiami viešai. Dalyvauja rengiant Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo stebėsenos ataskaitas;

8) organizuoja atvejo vadybos asmeniui su negalia teikimą;

9) organizuoja asmens su negalia aprūpinimą techninės pagalbos priemonėmis.

 

5.

31

1

 

Argumentai:

 

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo pakeitimo projekto 31 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Atvejo vadyba skiriama asmenims su negalia, kurie kreipėsi į Agentūrą dėl negalios vertinimo, kreipėsi į nevyriausybinę organizaciją pagalbos arba nevyriausybinė organizacija turi informaciją apie pagalbos poreikį asmenims su negalia ir pastarieji davė sutikimą, kad jiems būtų teikiama atvejo vadyba. Atvejo vadybos asmeniui su negalia skyrimo, organizavimo ir vykdymo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras ar jo įgaliotos įstaigos vadovas.

 

6.

31

2

 

Argumentai:

 

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo pakeitimo projekto 31 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

2. Atvejo vadyba asmeniui su negalia skiriama, pratęsiama ir baigiama teikti Agentūros direktoriaus nevyriausybinės organizacijos vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu.

 

 

 

Teikia

Seimo nariai