LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO Nr. VIII-1881
2, 16 ir 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2018-12-03 Nr. XIIIP-2985

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 9 dalies 1 ir 2 punktus ir juose nustatyti, jog leidimas gaminti elektros energiją išduodamas šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis asmenims, turintiems juose nurodytus dokumentus. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad “siūloma atsisakyti nuostatos, numatančios, kad  asmenys, siekiantys gauti leidimą gaminti elektros energiją, Inspekcijai turi pateikti dokumentus, įrodančius, kad pastatytas naujas ar rekonstruotas elektros energetikos objektas yra užbaigtas Lietuvos Respublikos statybos įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis, taip pat įrenginių techninės būklės patikrinimo pažymą, kurią išduoda pati Inspekcija. Toks teisinis reguliavimas yra perteklinis ir didinantis administracinę naštą, todėl šie pakeitimai prisidės prie su energetikos sistema susijusių ekonominių veiklų plėtros skatinimo ir verslo sąlygų gerinimo.” Abejotina, ar siūlomu pakeitimu bus pasiektas aiškinamajame rašte užsibrėžtas tikslas, nes projektu nesiūloma keisti kitų su leidimo gaminti elektros energiją išdavimu susijusių nuostatų:

1) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 11 dalyje nustatyta: „Valstybinė energetikos inspekcija, atsižvelgdama į paskirstytosios gamybos ribotą apimtį ir galimą poveikį elektros energetikos sistemos patikimumui, kai elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 10 kW, išduoda leidimą gaminti elektros energiją Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklėse numatyta supaprastinta tvarka, jeigu asmuo pateikia prašymą ir šio straipsnio 9 dalies 2 punkte nurodytus dokumentus”;

2) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad atsisakymai išduoti leidimus, nurodytus 16 straipsnio 1 dalyje, pateikiami ir tuo atveju, kai asmuo nepateikia bent vieno iš leidimui išduoti ar pratęsti leidimo galiojimo terminą reikalingų dokumentų arba pateikti duomenys yra neteisingi;

3) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 25 dalyje nustatyta: „Jeigu pateikti ne visi šio straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytiems leidimams išduoti reikalingi dokumentai arba pateikti duomenys yra neteisingi, taip pat jeigu jų nepakanka nustatyti, ar dokumentai atitinka nustatytus reikalavimus, Valstybinė energetikos inspekcija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo registravimo leidimus išduodančioje institucijoje dienos praneša asmeniui, kad būtina pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją. <...>“

Be to, iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiu būdu leidimo gaminti elektros energiją prašantis asmuo turėtų informuoti Valstybinę energetikos inspekciją, jog jis atitinka įstatymo nustatytus reikalavimus ir „turi“ įstatyme nurodytus dokumentus.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, taip pat į tai, kad pagal Konstitucinio Teismo jurisprudenciją poįstatyminiai teisės aktai negali konkuruoti su įstatymo normomis, keisti ar sąlygoti jų turinio (Konstitucinio Teismo 1998 m. gegužės 6 d., 2002 m. rugpjūčio 21 d. nutarimai), projektas tobulintinas. Siūlytume įstatyme įtvirtinti reikalavimus, kuriuos turi atitikti prašantis  išduoti leidimą asmuo, o ne vardinti, kokius jis turi turėti dokumentus, taip pat nustatyti taisyklę, jog Valstybinė energetikos inspekcija gali reikalauti tik tų dokumentų ir informacijos, kurių ji neturi ir kurių nėra valstybės registruose ar kitose valstybės informacinėse sistemose. Be to, Valstybinei energetikos inspekcijai turi būti suteikta teisė neatlygintinai gauti duomenis iš valstybės registrų ir kitų valstybės informacinių sistemų, kurių jai reikia deleguotoms funkcijoms įgyvendinti.

2. Projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 67 straipsnio 8 dalį ir joje nustatyti tinklų operatorių sąnaudų, susijusių su gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, elektros įrenginių prijungimu prie elektros tinklų, paskirstymo tvarką. Atsižvelgdami į keičiamo įstatymo ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo, kurio pakeitimo projektas teikiamas kartu su analizuojamu projektu (reg. Nr. XIIIP-2984), reguliavimo dalyką, taip pat į Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte įtvirtintą teisėkūros aiškumo principą, siūlytume analizuojamas projekto nuostatas perkelti į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą, o vietoj jų keičiamame įstatyme įrašyti atitinkamą nuorodą į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą.

 


 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt