Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, tekstas, simbolis  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Šventaragio g. 2, LT-01510 Vilnius,

tel.: (0 5) 271 7154 / 271 7178, faks. (0 5) 271 8551, el. p. bendrasisd@vrm.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188601464

 

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijai

 

 

 

Į 2024-12-12

Nr.

Nr. 2D-4296

DĖL ĮSTATYMO PROJEKTO TEIKIMO IŠVADOMS GAUTI

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija išnagrinėjo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (toliau – LGĮ) Nr. IX-1826 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas) ir teikia šias pastabas bei pasiūlymus.

Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti LGĮ 5 straipsnio 1 dalį 5 punktu, nustatančiu pareigą valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms pagal kompetenciją imtis priemonių, kad asmenims su negalia būtų tinkamai pritaikytos sąlygos gauti administracines ir (ar) viešąsias paslaugas. Atkreipiame dėmesį į tai, kad:

1.        LGĮ 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms yra nustatyta pareiga užtikrinti lygias galimybes, nepaisant lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos, teikiant administracines ir (ar) viešąsias paslaugas. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi siūlomame LGĮ 2 straipsnio papildyme 12 dalimi nurodoma, kad tinkamai pritaikytų sąlygų neužtikrinimas būtų laikomas šio straipsnio 5 ir 9 dalyse apibrėžta diskriminacija negalios pagrindu. Remiantis  LGĮ 2 straipsnio 5 dalyje apibrėžta netiesioginės diskriminacijos sąvoka (diskriminacija pagal LGĮ 2 straipsnio 1 dalies nuostatas gali būti tiesioginė ir netiesioginė), toks neužtikrinimas turėtų būti prilyginamas neveikimui arba neutraliai praktikai, dėl kurios gali atsirasti apribojimas asmenims negalios pagrindu gauti administracines ir (ar) viešąsias paslaugas, kitaip tariant, dėl asmenų negalios nebūtų užtikrintos lygios jų galimybės gauti minėtas paslaugas. Todėl abejojame, ar Projektu siūlomos LGĮ 5 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatos nedubliuos LGĮ 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatyto teisinio reguliavimo. 

2.        Valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje apibrėžtoje valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų sąvokoje nurodyta, kad jomis yra laikomos atstovaujamosios, valstybės vadovo, vykdomosios, teisminės valdžios institucijos, teisėsaugos institucijos ir įstaigos, auditą, kontrolę (priežiūrą) atliekančios institucijos ir įstaigos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų ir kurioms Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai. Tai reiškia, kad priskiriant tam tikrus subjektus valstybės ar savivaldybių institucijoms ar įstaigoms, šie subjektai turėtų atitikti visus sąvokoje nurodytus požymius. Vienas iš privalomų požymių yra Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka suteikti viešojo administravimo įgaliojimai, kitaip tariant, institucijai (vienasmenei ar kolegialiai) ar įstaigai Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnyje nustatyta forma ir apimtimi turi būti pavesta vykdyti viešąjį administravimą (atlikti funkcijas patenkančias į šio įstatymo 6 straipsnyje nustatytas viešojo administravimo sritis). Pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 18 dalį ir 6 straipsnio 3 punktą viešuoju administravimu yra laikomas administracinių paslaugų teikimas, tačiau viešųjų paslaugų teikimas pagal šias nuostatas viešuoju administravimu nėra laikomas. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 18 dalį ir 6 straipsnio 5 punktą viešuoju administravimu yra laikomas viešųjų paslaugų teikimo administravimas. Koks šios veiklos turinys yra reglamentuota Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 18 dalimi ir šio įstatymo 20 straipsniu. Todėl, atsižvelgdami į tai, kas pagal Valstybės tarnybos įstatymą laikoma valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, į tai, kas pagal Viešojo administravimo įstatymą laikoma viešuoju administravimu, taip pat į susiklosčiusią praktiką deleguojant administracinių ar viešųjų paslaugų teikimo funkcijas, manome, kad  LGĮ 5 straipsnio 1 dalies 5 punktu siūloma pareiga būtų privaloma tik valstybės ir savivaldybių biudžetinės įstaigoms, kurioms yra pavesta teikti administracines paslaugas, tačiau ši pareiga nebūtų privaloma:

2.1.  valstybės ir savivaldybių biudžetinėms įstaigoms, kurioms nėra pavestos jokios viešojo administravimo funkcijos (nėra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai), tačiau joms yra pavesta teikti viešąsias paslaugas (pvz., muziejai, profesionaliojo meno įstaigos, bibliotekos, kultūros centrai, bendrojo (specialaus) ugdymo įstaigos ir t.t., veikiantys kaip valstybės ar savivaldybių biudžetinės įstaigos),

2.2.  viešosios įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybės, teikiančioms administracines arba teikiančioms viešąsias paslaugas (atkreipiame dėmesį, kad šios teisinės formos viešųjų juridinių asmenų veiklą reglamentuojančio Viešųjų įstaigų įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtoje viešosios įstaigos sampratoje nurodyta, kad viešųjų įstaigų tikslas − tenkinti viešuosius interesus teikiant viešąsias paslaugas ir (ar) vykdant kitą visuomenei naudingą veiklą),

2.3.  valstybės ar savivaldybių valdomoms įmonėms (valstybės ar savivaldybių įmonėms arba valstybės ar savivaldybių valdomoms akcinėms ar uždarosios akcinėms bendrovėms), teikiančioms administracines arba teikiančioms viešąsias paslaugas,

2.4.  asociacijoms, teikiančios administracines arba teikiančioms viešąsias paslaugas,

2.5.  įstatymų nustatytą specialų statusą turintiems fiziniams asmenims, teikiantiems administracines paslaugas,

2.6.  kitiems subjektams, kuriems teikti viešąsias paslaugas gali būtį pavesta atlikus konkurencingą viešosios paslaugos teikėjo atrankos procedūrą (toks reikalavimas yra nustatytas Viešojo administravimo įstatymo 20 straipsnio 4 dalies 2 punkte).

Remdamiesi tuo kas išdėstyta, siūlome papildomai apsvarstyti Projektu siūlomo Lygių galimybių įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatų tikslingumą ir galimas praktinio šių nuostatų taikymo perspektyvas, atsižvelgiat į deklaruojamą Projekto tikslą – sudaryti papildomas teisines prielaidas užtikrinti tinkamas sąlygas žmonėms su negalia dalyvauti visuomeniniame gyvenime ir naudotis turimomis teisėmis įvairiose gyvenimo srityse, skatinti paslaugų teikėjų didesnes pastangas ir dialogą su asmenimis su negalia siekiant užtikrinti šiems asmenims galimybę naudotis paslaugomis lygiai su kitais asmenimis.

 

 

Vidaus reikalų viceministras (-ė)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adomas Puidokas, tel. (0 5) 271 8838, el. p. adomas.puidokas@vrm.lt

Virginijus Vaškelis, tel. (0 5) 271 8274, el. p. virginijus.vaskelis@vrm.lt