LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. IX-2112 401 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-527(3)
2022-06-28 Nr. 109-P-32
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Greta Genelienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas |
2 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti Mokesčių administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 41 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti, kad turto įsigijimo ir pajamų gavimo šaltiniai negali būti pagrindžiami sandorius patvirtinančiais juridinę galią turinčiais dokumentais, jeigu atsiskaitymai ir (ar) kiti mokėjimai pagal šiuos sandorius buvo atlikti pažeidžiant Lietuvos Respublikos atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais. Pirma, iš keičiamo projekto nuostatų nėra aiškus siūlomos nuostatos ir keičiamo įstatymo 421 straipsnio santykis. Pavyzdžiui, ar tuo atveju, jeigu atsiskaitymai ir (ar) kiti mokėjimai pagal šiuos sandorius buvo atlikti pažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką, gyventojai turės pateikti informaciją apie sandorius pagal keičiamo įstatymo 421 straipsnį. Jeigu turės pateikti informaciją apie sandorius, neaišku, kokius dokumentus galės pateikti. Antra, iš keičiamo projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų nustatomos asmens, kuris gavo atsiskaitymus ir (ar) kitus mokėjimus pagal sandorius pažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką, mokestinės prievolės, t. y. ar mokestinėms prievolėms nustatyti apskritai būtų nevertinamas galiojančio sandorio turinys. Primintina, jog pagal Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-2627(2) 5 straipsnį, šiame įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymas ar netinkamas vykdymas nedaro sandorio niekinio ir negaliojančio. Trečia, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų vertinama situacija jeigu sudaromas sandoris, kuriame būtų nustatytas atsiskaitymas ir (ar) kiti mokėjimai nepažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytos atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarkos, tačiau sandorio šalis, turinti atlikti atsiskaitymą ir (ar) kitą mokėjimą, įvykdytų jį pažeisdama atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką. Svarstytina, ar tokiu atveju prekes patiekusio, paslaugas suteikusio ar darbus atlikusio subjekto atžvilgiu pagrįstai būtų taikomos teisinės pasekmės. |
Nepritarti |
1. Mokesčių administravimo įstatymo 41 (Paaiškinimai apie turto įsigijimo ir pajamų gavimo šaltinius) ir 421 (Informacijos apie sandorius pateikimas) straipsniai yra skirtingi teisiniai mechanizmai. Kaip yra šiuo metu, taip ir ateityje, šie du straipsniai bus vertinami kompleksiškai. Iš esmės reikalavimų pagal šiuos straipsnius laikymasis bus vertinamas kontrolės procedūrų metu. Jeigu MAĮ pagal 421 straipsnį, mokesčių mokėtojas neturės įstatymo reikalavimų atitinkančių, sandorius patvirtinančių dokumentų, t. y. neturės notaro patvirtintos sutarties, nebus deklaravęs pajamų ir nebus pateikęs pranešimo pagal 421 straipsnį bei nebus pateikęs pranešimo pagal atsiskaitymų grynaisiais pinigais įstatymą, o turės pinigų, tačiau negalės pagrįsti, tokių pajamų teisėtumas nebus pripažįstamas kontrolės procedūrų metu. Pažymėtina, kad ir šiuo metu Valstybinė mokesčių inspekcija kontrolės procedūrų metu, vertindama asmens pajamas ir išlaidas, nevertina nepagrįsto atsiskaitymo. 2. Dėl sandorio pripažinimo niekiniu ar negaliojančiu, pažymėtina, kad asmens mokestinės prievolės būtų nustatomos bendra tvarka, nekvestionuojant sudarytų sandorių galiojimo. 3. Jei atsiskaitymas pagal sandorį vis tik įvyktų nesilaikant apribojimo atsiskaityti grynaisiais pinigais, išlieka galimybė apie įvykusį sandorį per 10 dienų apie tai informuoti Valstybinę mokesčių inspekciją. |
2. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas |
3 |
2 |
|
|
2. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 1 straipsnio nuostatos dėl atsisakymo vertinti pakartotinai padarytus administracinius nusižengimus“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatos“. |
Pritarti |
Komitetas siūlo tokią 3 straipsnio 2 dalies redakciją: „2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatos taikomos tik vertinant asmenų atitiktį minimaliems patikimo mokesčių mokėtojo kriterijams po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“ |
3. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.
5. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė