LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO

NR. VIII-1234 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2017-11-21 Nr. XIIIP-1353

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 2 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai ir viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai“, o 3 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų atskiras vidaus administravimo funkcijas“. Šių nuostatų turinys nėra aiškus dėl kelių priežasčių.

Pirma, nėra aiškus formuluočių „vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai“ ir „viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai“ skirtumas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis projektu keičiamo įstatymo nuostatomis priėmus sprendimą dėl vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai, šis sprendimas galiotų tiek viešojo administravimo subjektui, kuris tam tikras vidaus administravimo funkcijas atlieka centralizuotai, tiek būsimiems subjektams. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

Antra, nėra aiškus keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatų tarpusavio santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis projektu teikiamomis nuostatomis, Seimo valdybai ar Respublikos Prezidentui priėmus sprendimus dėl atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai, galutinį sprendimą dėl tokių paslaugų atlikimo turėtų priimti Vyriausybė. Tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju Vyriausybė privalėtų automatiškai paskirti įstaigą, kuri centralizuotai atliktų tam tikras vidaus administravimo funkcijas, o jei ne - nuo kokių sąlygų įgyvendinimo priklausytų galutinis sprendimas.

Trečia, iš projekto nuostatų nėra aiškus atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai paslaugų teikimo atlygintinumo klausimas, t. y. ar paslaugos būtų teikiamos per bendrąjį vidaus administravimo paslaugas teikiančio subjekto finansavimą, o šis subjektas valstybės viešojo sektoriaus subjektams tokias paslaugas teiktų neatlygintinai, ar tokios paslaugos būtų atlygintinos ir perkamos.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Vyriausybė ir savivaldybių tarybos galėtų pasirinkti vieną įstaigą ar kelias, kurios centralizuotai atliktų atskiras vidaus administravimo funkcijas.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios teisinės formos įstaigos galėtų centralizuotai atlikti atskiras vidaus administravimo funkcijas. Jei tokias paslaugas galėtų teikti ne tik biudžetinė įstaiga, bet ir viešosios įstaigos, svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas, kuomet Vyriausybės ar savivaldybių tarybų sprendimais būtų suteikiamos išimtinės teisės teikti ūkinę komercinę veiklą viešosioms įstaigoms nepažeistų konkurencijos.

Šešta, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodoma, kad sprendimą dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai gali priimti Vyriausybė. Pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu projekto nuostatomis siekiama suteikti Vyriausybei teisę priimti sprendimus dėl Vyriausybės kanceliarijos ir ministerijų kanceliarijų buhalterinės apskaitos atlikimo centralizuotai, svarstytina, ar šio punkto formuluotė yra tinkama. Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės kancleris pavaldus ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui, o ministerijų kancleriai – tos srities ministrui, bet ne Vyriausybei. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekte vartojamą formuluotę.

Septinta, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodoma, kad sprendimus dėl viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai, gali priimti Seimo valdyba dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų; Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų. Atkreiptinas dėmesys, kad yra institucijų kartu atskaitingų ir Prezidentui, ir Seimui, pvz., Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, Valstybės saugumo departamentas. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas tokiu atveju priimtų sprendimus.

Aštunta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoj keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamų formuluočių „gali priimti“ rašyti žodį „priima“.

Devinta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje vartojamos formuluotės „gali būti“ arba patikslinti kaip kitaip nei centralizuotai gali būti atliekamos atskiros vidaus administravimo funkcijos.

2.         Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje numatoma, kad centralizuotų atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo tvarką nustato Vyriausybė. Pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose.

3.         Atsižvelgiant į kartu su šiuo projektu teikiamą Buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projektą (reg. Nr. XIIIP-1351), siūlytina papildyti projektą nuostatomis apie tai, kaip bus paskirstomos pareigos ir atsakomybė tuo atveju, jei vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai.

4.         Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto 2 straipsnio 2 dalyje po žodžio „Vyriausybė“ įrašytina „arba jos įgaliota institucija“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]