LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ PINIGŲ IR ELEKTRONINIŲ PINIGŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-1868 1, 2, 12, 13 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3857
2024-06-21 Nr.109-P-27
Vilnius
1. Posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Agne Bilotaitė, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-06 |
2 |
|
|
Atsižvelgus į projektu siūlomus Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo pakeitimus, atitinkamai keistinas ir šio įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 5 punktas, jame vietoj formuluotės „Reglamentą (ES) Nr. 2015/847“ įrašant formuluotę „Reglamentą (ES) Nr. 2023/1113“. |
Pritarti. |
Projektas patikslintas, keičiant įstatymo 14 straipsnį. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-06 |
7 |
1 |
|
Atkreipiame dėmesį, kad projekto 7 straipsnio 1 dalyje yra numatyta, kad dalis šio įstatymo nuostatų įsigaliotų 2024 m. birželio 30 d. Atsižvelgiant į įstatymo priėmimo stadijas ir terminus, abejotina, kad ši įsigaliojimo data yra reali, todėl projektas tobulintinas nustatant vėlesnę įsigaliojimo datą. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos bankas, 2024-06-12 |
|
|
|
Reglamento (ES) 2023/1114 31 ir 71 straipsniai nustato klientų skundų nagrinėjimo principines nuostatas. Taip pat numatyta, kad minėtus reikalavimus bendradarbiaudamos detalizuos Europos bankininkystės institucija (angl. European Banking Authority (EBA) ir Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija (angl. European Securities and Markets Authority (ESMA) rengiamuose techniniuose reguliavimo standartuose. Atsižvelgiant į tai, kad rengiamuose šių techninių reguliavimo standartų projektuose nėra planuojama nustatyti konkrečių skundų nagrinėjimo terminų, siūlome į KRĮ projektą įtraukti analogiškas nuostatas dėl klientų skundų nagrinėjimo kaip yra numatyta kituose finansų rinką reglamentuojančiuose teisės aktuose, pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo 90 straipsnyje, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų 29 straipsnio 18 dalyje ir kt. Tokiu atveju Lietuvos finansų rinkoje bus užtikrinti vieningi finansų rinkos dalyvių skundų nagrinėjimo terminai. Toks sisteminis požiūris svarbus, nes paslaugas pagal Reglamentą (ES) 2023/1114 galės teikti ir kiti Lietuvos banko licencijuoti bei prižiūrimi subjektai, kuriems klientų skundų nagrinėjimo terminai yra nustatyti jų veiklą reglamentuojančiuose sektoriniuose įstatymuose ir yra vienodi viso finansų sektoriaus mastu. Siūloma KRĮ nuostata: „Kriptoturto paslaugų teikėjas ir su turtu susietų žetonų emitentas (toliau – bendrovė) privalo Reglamento (ES) 2023/1114, jį įgyvendinančių teisės aktų ir priežiūros institucijos nustatyta tvarka nagrinėti klientų ir kitų asmenų (toliau – klientas) skundus (prašymus), susijusius su teikiamomis kriptoturto paslaugomis arba su turtu susietų žetonų leidimu (toliau šioje dalyje – skundai). Bendrovė privalo išnagrinėti rašytinį kliento skundą ir ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos pateikti išsamų, motyvuotą, dokumentais pagrįstą atsakymą raštu popieriuje ar naudodama kitą patvariąją laikmeną, jeigu dėl to susitarė klientas ir bendrovė. Išskirtiniais atvejais, kai dėl priežasčių, kurių įmonė negali kontroliuoti, atsakymo neįmanoma pateikti per 15 darbo dienų, ji turi išsiųsti klientui negalutinį atsakymą aiškiai nurodžiusi atsakymo į skundą vėlavimo priežastis ir terminą, iki kurio klientas gaus galutinį atsakymą. Bet kuriuo atveju galutinio atsakymo pateikimo terminas negali viršyti 35 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. Bendrovė klientų skundus nagrinėja neatlygintinai.“ |
Pritarti. |
|
2. |
Lietuvos bankas, 2024-06-12 |
|
|
|
Svarbu užtikrinti, kad būtų apsaugotos klientų nuosavybės teisės, visų pirma kriptoturto paslaugų teikėjo nemokumo atveju, ir užkirstas kelias klientų kriptoturto naudojimui savo sąskaita. Taip pat svarbu, kad klientų lėšos būtų laikomos atskirai nuo kriptoturto paslaugų teikėjų lėšų, kad kriptoturto paslaugų teikėjas negalėtų jomis naudotis, saugomas kriptoturtas būtų teisiškai atskirtas nuo kriptoturto paslaugų teikėjo. Atsižvelgiant į tai, siūlome papildyti KRĮ projekto 7 straipsnio 3 dalį papildomu reikalavimu: „Licencijuotas kriptoturto paslaugų teikėjas laikosi Reglamento (ES) 2023/1114 70 straipsnio 1-3 dalyse ir 75 straipsnio 2 ir 7 dalyse nustatytų reikalavimų.“ Pažymėtina, kad analogiški reikalavimai nustatyti ir kituose finansų rinkos dalyviams taikomuose teisės aktuose, pavyzdžiui Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatyme (EPEPĮĮ) 28 straipsnio 4 dalis, Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos banko valdybos 2018 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 03-111, 53 punktas, kuriuo perkeltas 2016 m. balandžio 7 d. Komisijos deleguotosios direktyvos (ES) 2017/593, kuria papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/65/ES nuostatos dėl klientams priklausančių finansinių priemonių ir lėšų apsaugos, produktų valdymo pareigų ir taisyklių, taikomų mokesčių, komisinio atlyginimo arba bet kokios piniginės ar nepiniginės naudos teikimui arba gavimui 8 straipsnis. Pagal Reglamento (ES) 2023/1114 55 straipsnį, elektroninių pinigų žetonų emitentams mutatis mutandis taikomas III antraštinės dalies 6 skyrius. Atsižvelgiant į tai, siūlytina, kad analogiškas reikalavimas KRĮ projekto 7 straipsnio 4 dalyje būtų nustatytas ir elektroninių pinigų žetonų emitentų auditoriams. |
Pritarti. |
|
3. |
Lietuvos bankas, 2024-06-12 |
|
|
|
Siūlome atsisakyti EPEPĮĮ projekto 1 ir 2 straipsniais atliekamų tikslinimų kaip perteklinių ir sukeliančių papildomą teisinį ir praktinį neaiškumą. Pažymėtina, kad pagal Reglamento (ES) 2023/1114 48 straipsnio 2 dalį elektroninių pinigų žetonai yra prilyginti elektroniniams pinigams, o Reglamento (ES) IV antraštinė dalis nustato elektroninių pinigų žetonų leidimo tvarką. Manome, kad EPEPĮĮ to papildomai nustatyti nėra būtina ir reikėtų vadovautis Bankų įstatymo, Centrinių kredito unijų įstatymo ir kituose sektoriniuose įstatymų projektuose naudojamomis analogiškomis konstrukcijomis ir formuluotėmis. |
Nepritarti. |
Pažymėtina, kad pagal Reglamento (ES) 2023/1114 48 straipsnio 2 dalį elektroninių pinigų žetonai yra prilyginti elektroniniams pinigams, o Reglamento (ES) IV antraštinė dalis yra taikoma visiems elektroninių pinigų žetonų emitentams, numatytų reikalavimų turi laikytis visi elektroninių pinigų žetonų emitentai. Todėl tikslinga EPEPĮĮ projekte palikti 1 ir 2 straipsnius, kurie yra papildyti nuorodomis į Reglamentą (ES) 2023/1114. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui XIVP-3857(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Lingė, A. Palionis
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIVP-3857(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis