AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183 2, 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO VIII SKYRIUMI ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:

 

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucijos 3 straipsnio 2 dalį, skelbiančią, kad Tauta ir kiekvienas pilietis turi teisę priešintis bet kam, kas prievarta kėsinasi į Lietuvos valstybės nepriklausomybę, teritorijos vientisumą, konstitucinę santvarką, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucijos 139 straipsnio 1 dalį, skelbiančią, kad Lietuvos valstybės gynimas nuo užsienio ginkluoto užpuolimo yra kiekvieno Lietuvos Respublikos piliečio teisė ir pareiga, ir įgyvendinant Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintą Lietuvos Respublikos piliečių rengimo pilietiniam pasipriešinimui strategiją, Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo pakeitimai ir papildymai įtrauktų į rengimą ginkluotam pasipriešinimui buvusius Tarnybos pareigūnus, turėjusius specialias žinias ir įgūdžius, sudarytų jiems galimybes susipažinti su bendrais ginkluotosios gynybos principais, galimomis jų užduotimis su Lietuvos Kariuomene, karo padėties metu sklandžiai integruotis į ginkluotąsias pajėgas, taip pat stiprintų Tarnybos ir įstaigų, Karo padėties įstatyme nustatyta tvarka priskirtų ginkluotosioms pajėgoms, sąveiką.

 

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatyme nenumatyta galimybė formuoti rezervą iš buvusių Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos (toliau - Tarnyba) pareigūnų.

Atsižvelgiant į sudėtingą geopolitinę situaciją ir išorės grėsmes tikslinga sudaryti sąlygas Tarnybai palaikyti tęstinius santykius su buvusiais pareigūnais, kurie priklausomai nuo situacijos, galėtų būti panaudoti Tarnybos funkcijoms vykdyti.

 

Šia įstatymo pataisa yra siūloma reglamentuoti Tarnybos rezervo formavimą, rezervo narių turimų gebėjimų palaikymą ir tobulinimą bei pasitelkimą Tarnybos funkcijoms vykdyti.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Seimo narys Laurynas Kasčiūnas (el. p. [email protected] tel. 8(5)2396555), buvę LR Aukščiausiosios Tarybos Apsaugos skyriaus pareigūnai Raimondas Bučys, Darius Cvirka, Giedrius Dambrauskas, Jonas Užusienis,

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu Vadovybės apsaugos įstatymas nenumato Tarnybos rezervo formavimo, jo narių gebėjimų palaikymo galimybių.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Siūlomu teisiniu reguliavimu siūloma nustatyti, kad savanoriškumo pagrindais, nepriekaištingos reputacijos, buvę Tarnybos pareigūnai būtų atrenkami ir įrašomi į Tarnybos rezervą.

Suformavus rezervą, tęstinio kvalifikacijos palaikymo dėka, Tarnyba turėtų paruoštą rezervą, kurį būtų galima panaudoti Tarnybos funkcijoms vykdyti. Taip pat tai galėtų sudaryti paskatą, buvusiems pareigūnams palaikantiems ryšį su Tarnyba bei išsaugojusiems savo kvalifikaciją, priimti sprendimą atkurti pareigūno statusą (grįžti į Tarnybą į pareigūno pareigas), o tai prisidėtų prie Tarnybos etatų užpildymo (kas itin aktualu atsižvelgiant į tai, kad Tarnybai trūksta pareigūnų).

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Įstatymo projekto priėmimas kriminogeninei situacijai ar korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Verslo sąlygoms ir plėtrai įstatymo įgyvendinimas įtakos neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priėmus įstatymą reikės patvirtinti Tarnybos rezervo formavimo ir rezervo narių atrankos, Tarnybos rezervo narių kvalifikacijos palaikymo ir tobulinimo ir Tarnybos rezervo narių pasitelkimo Tarnybos funkcijų vykdymui tvarkų aprašus.

 

10. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Taip.

 

11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius iki 2022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymo projektui įgyvendinti 2023 m. reikės 140 tūkstančių eurų.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

Vadovybės apsaugos tarnyba, Vadovybės apsaugos tarnybos rezervas.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

 

 

 

 

Teikia           

 

Seimo narys                                                                                        Laurynas Kasčiūnas