PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RIBOJAMŲJŲ PRIEMONIŲ DĖL KARINĖS AGRESIJOS PRIEŠ UKRAINĄ NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. XIV-1888 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XVP-112

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1N

(3)

 

(3N)

(9N)

 

Argumentai

Per pastaruosius kelerius metus ženkliai išaugo leidimą gyventi Lietuvoje gavusių baltarusių skaičius. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 2022 m. Baltarusijos Respublikos piliečiams išduotas 31 tūkst. leidimų laikinai gyventi Lietuvoje, 2023 m. – apie 23 tūkst. Iš viso į Lietuvą atvykusių ir gavusių leidimą laikinai gyventi skaičius siekia apie 62 tūkst.

Tačiau apie 70 proc. atvykusių baltarusių yra ekonominiai migrantai, kurie, gavę leidimą laikinai gyventi, arba lieka Lietuvoje, arba vyksta dirbti į kitas Europos Sąjungos valstybes. Tuo tarpu demokratinės opozicijos atstovai, politiniai pabėgėliai, kurie Lietuvoje ieškojo politinio prieglobsčio, buvo apsaugoti ir gavo garantijas Lietuvoje. Taip pat absoliuti dauguma baltarusių, turinčių leidimą laikinai gyventi Lietuvoje, grįžta daugiau ar mažiau reguliariai į Baltarusiją. Jų tarpe pasitaiko ir tokių, kurie turi leidimą laikinai gyventi, išduotą humanitariniais pagrindais. 2023 m. gruodį buvo fiksuoti 38 tūkst. tokių atvejų. Baltarusijoje šie žmonės turi savo šeimas, draugus, gimines, grįžta per didžiąsias metų šventes. Tačiau jie ten gali būti verbuojami, jų gali būti prašoma atlikti tam tikras žvalgybines funkcijas ir pan.[1] Baltarusijos žvalgybos tarnybos ir toliau siekia agresyviai verbuoti per sieną vykstančius asmenis.[2]

Atsižvelgiant į visa tai ir siekiant labiau apsaugoti šalies nacionalinio saugumo interesus, tikslinga sustabdyti Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje priėmimą taip, kaip tai nustatyta Rusijos Federacijos piliečių atžvilgiu, su atitinkamomis jiems taikomomis išimtimis.

Toks ribojimas būtų taikomas tik pirmiesiems leidimams laikinai gyventi – t. y. atvykstantiems naujiems darbuotojams. Tuo tarpu senieji darbuotojai, jau kartą gavę leidimus laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, galėtų juos keisti be jokių ribojimų (Lietuvos Respublikos ribojamųjų priemonių dėl karinės agresijos prieš Ukrainą nustatymo įstatyme nėra ribojimų keisti leidimus gyventi ar keisti darbdavius).

Siekiant suvaldyti dėl dažno leidimą laikinai gyventi Lietuvoje turinčių baltarusių grįžimo į Baltarusiją kylančias rizikas, būtų tikslinga panaikinti Baltarusijos piliečiams išduotą leidimą laikinai gyventi Lietuvoje, jeigu jie per pastaruosius 3 kalendorinius mėnesius daugiau kaip kartą vyko į Baltarusiją. Išimtys būtų taikomos ekipažų ir įgulų nariams, dirbantiems tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus vykdančiose įmonėse ar vykdantiems tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus į ES valstybes nares ar iš jų arba tranzitu per Lietuvą, taip pat, jeigu grįžtama dėl nuo Baltarusijos piliečio nepriklausančių objektyvių priežasčių. Tokią ribojančią priemonę reikėtų taikyti ir Rusijos piliečiams.

Tokie ribojimai būtų optimalūs ir subalansuoti dabartinės saugumo situacijos kontekste. Esamų grėsmių akivaizdoje siūlomos priemonės yra reikalingos ir tikslinės, taikytinos išimtinai reaguojant į esamas grėsmes, todėl jų taikymas nekels nepatogumų Lietuvos gyventojams ir verslui.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Sustabdomas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje priėmimas per išorės paslaugų teikėją užsienyje ir Lietuvos Respublikoje, išskyrus Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečius, kurie turi galiojančią Lietuvos Respublikos vizų tarnybos užsienyje ar Lietuvos Respublikoje išduotą Šengeno ar nacionalinę vizą arba leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje, arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės išduotą leidimą gyventi.“

2. Papildyti 3 straipsnį 9 dalimi:

9. Panaikinamas Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos piliečiui išduotas leidimas laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, jeigu nustatoma, kad jis per pastaruosius 3 kalendorinius mėnesius daugiau kaip kartą vyko į Rusijos Federaciją ar Baltarusijos Respubliką, išskyrus atvejus, kai:

1) Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos piliečiai yra ekipažų ir įgulų nariai, dirbantys tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus vykdančiose įmonėse ar vykdantys tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus į Europos Sąjungos valstybes nares ar iš jų arba tranzitu per Lietuvos Respubliką;

2) į minėtas valstybes Rusijos Federaciją ar Baltarusijos Respubliką buvo vykstama dėl nuo Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos piliečio nepriklausančių objektyvių priežasčių.““

2. Buvusius įstatymo projekto 1–3 straipsnius laikyti atitinkamai 2–4 straipsniais.

 

 

 

Teikia

 

Seimo nariai



[1] Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas ir Antrasis operatyvinių tarnybų departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos, Grėsmių nacionaliniam saugumui vertiniams 2023, p. 50–52. <https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2023/03/Gresmiu-nacionaliniam-saugumui-vertinimas-2023_LT.pdf>. [Žiūrėta 2025-03-13].

[2] Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas ir Antrasis operatyvinių tarnybų departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos, Grėsmių nacionaliniam saugumui vertiniams 2025, p. 27–28. <https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2025/03/2025-LT.pdf> [Žiūrėta 2025-03-13].