LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-03-05 Nr. XIIIP-4533

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 20 straipsnį nauja 5 dalimi, kurioje siūloma įvesti neeksploatuojamos transporto priemonės ir  negalimos eksploatuoti transporto priemonės apibrėžimus. Projekto iniciatorių teigimu, neeksploatuojama transporto priemone būtų laikoma visiškai ar iš dalies sudegusi, visiškai ar iš dalies išardyta ar kitų akivaizdžių defektų turinti transporto priemonė, o negalima eksploatuoti būtų laikoma neregistruota transporto priemonė arba transporto priemonė, kuriai neatlikta privalomoji techninė apžiūra. Toks siūlomas reglamentavimas kelia abejonių keliais aspektais.

Visų pirma, manytina, jog projekte numatomas draudimas bendrojo naudojimo vietose laikyti transporto priemones, kurios yra neregistruotos ar kurioms neatlikta privalomoji techninė apžiūra, yra nepagrįstas, kadangi transporto priemonių laikymas bendrojo naudojimo vietose vien tik dėl to, kad jos yra neregistruotos ar kad joms yra neatlikta privalomoji techninė apžiūra, savaime niekaip nesuvaržo kitų asmenų teisių ar laisvių, nekelia grėsmės kitų asmenų gyvybei ar sveikatai, aplinkai ar kitiems teisės ginamiems gėriams, taip pat neregistruota ir be privalomosios techninės apžiūros transporto priemonė nepraranda transporto priemonės statuso.

      Antra, remiantis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 29 dalimi eksploatuoti netinkamos transporto priemonės įvardijamos kaip gaminio atliekos, todėl galima daryti išvadą, jog netinkama eksploatuoti transporto priemonė yra prilyginama atliekai ir turi būti tvarkoma kaip atlieka pagal Atliekų tvarkymo įstatymo nuostatas. Taip pat pabrėžtina, kad Atliekų tvarkymo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatytoje įstatymo paskirtyje numatyta, kad šis įstatymas,  nustato bendruosius atliekų prevencijos ir tvarkymo reikalavimus, kad būtų išvengta atliekų neigiamo poveikio visuomenės sveikatai ir aplinkai; sąlygas, kai medžiaga ar daiktas gali būti nelaikomi atliekomis; atliekų tvarkymo valstybinį reglamentavimą; pagrindinius atliekų tvarkymo sistemų organizavimo ir planavimo principus; reikalavimus atliekų turėtojams ir atliekų tvarkytojams; atliekų tvarkymo ekonomines ir finansines priemones; alyvų, elektros ir elektroninės įrangos, transporto priemonių, apmokestinamųjų gaminių ir pakuočių gamintojų, importuotojų, platintojų teises ir pareigas.

Trečia, pagal keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalies nuostatas, įstatymo paskirtis yra nustatyti eismo saugumo automobilių keliais Lietuvos Respublikoje teisinius pagrindus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigas įgyvendinant saugaus eismo politiką, eismo dalyvių mokymą, pagrindines eismo dalyvių, už kelių priežiūrą atsakingų asmenų, policijos, muitinės pareigūnų ir kitų tikrinančių pareigūnų teises ir pareigas, taip pat pagrindinius su transporto priemonių technine būkle, techninės būklės tikrinimu, transporto priemonių registravimu susijusius reikalavimus, eismo saugumo reikalavimus keliams, siekiant apsaugoti eismo dalyvių ir kitų asmenų gyvybę, sveikatą ir turtą, gerinti transporto ir pėsčiųjų eismo sąlygas, todėl siūlymas papildyti keičiamo įstatymo 20 straipsnį 5 dalimi nustatant pareigą nelaikyti „neeksploatuojamos transporto priemonės <...> ar negalimos eksploatuoti transporto priemonės <...> bendrojo naudojimo vietose <...>“ neatitinka įstatymo reguliavimo dalyko.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad nors keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalis ir numato, kad „transporto priemonės savininkas ar valdytojas rūpinasi ir atsako už jam nuosavybės ar kita teise priklausančią transporto priemonę“, tačiau netinkamą eksploatuoti transporto priemonę kaip gaminio atlieką jis turi tvarkyti remiantis Atliekų tvarkymo įstatymo nuostatomis, todėl manytina, kad siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų teisėkūros tikslingumo, efektyvumo ir sistemiškumo principams.

2.   Projekto 1 straipsnyje vartojamos sąvokos „neeksploatuojama transporto priemonė“ ir „negalima eksploatuoti transporto priemonė“ yra nesuderintos su Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais bei Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymų nuostatomis, reglamentuojančiomis su „netinkamomis eksploatuoti transporto priemonėmis“ susijusius klausimus. Taip pat pabrėžtina, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktą, teisėkūroje vadovaujamasi aiškumo principu, reiškiančiu, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, todėl teikiamo projekto 1 straipsniu pildomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalies nuostatose pateikiamos sąvokos, terminai ir žodžių junginiai, kurių turinys nėra aiškus turi būti patikslinti ir suderinti su kitais teisės aktuose vartojamomis sąvokomis arba turi būti atkleistas jų turinys („visiškai ar iš dalies sudegusi, visiškai ar iš dalies išardyta“, „turinti akivaizdžių defektų“, „bendro naudojimo vietose“, „kitose panašiose vietose“ ir kt.).

3.   Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 25 straipsnis nustato bendruosius reikalavimus motorinėms transporto priemonėms ir priekaboms, tarp kurių yra keičiamo 25 straipsnio 2 dalyje nustatytos sąlygos, kada įregistruotoms motorinėms transporto priemonėms ir (ar) priekaboms yra leidžiama dalyvauti viešajame eisme Lietuvos Respublikoje, t. y. toms, kurių:

- privalomoji techninė apžiūra atlikta ir galioja (įskaitant transporto priemones, turinčias leidimą nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę privalomosios techninės apžiūros atlikti);

- valdytojai yra apsidraudę transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu;

- valdytojai yra sumokėję valstybės nustatytus su transporto priemone ar su jos dalyvavimu viešajame eisme susijusius mokesčius.

Šiame kontekste nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnį pildant 5 dalimi siūloma negalima eksploatuoti laikyti tik tokią transporto priemonę, kuri yra neregistruota ar kuriai neatlikta privalomoji techninė apžiūra. 

4.   Pabrėžtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 78 dalyje transporto priemonės savininkas apibrėžiamas kaip asmuo, kuriam transporto priemonė priklauso nuosavybės teise, o pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 84 dalį transporto priemonės valdytojas gali būti asmuo ne tik nuosavybės, bet ir patikėjimo, nuomos, panaudos ar kitokiu teisėtu pagrindu valdantis ir naudojantis transporto priemonę. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio papildymas nustatant pareigą transporto priemonės valdytojui pasirūpinti negalima eksploatuoti transporto priemone yra proporcingas ir ar siūloma nuostata nėra perteklinio pobūdžio.

5.   Atsižvelgiant į tai, kad dėl teikiamo projekto nuostatų įgyvendinimo turės būti priimti arba pakeisti ir kiti norminiai teisės aktai, įstatymo projekto 2 straipsnis turėtų būti papildytas atskira dalimi su nuostatomis dėl jo įgyvendinimo.

6.   Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnį valstybinę eismo saugumo užtikrinimo politiką formuoja, Valstybinę eismo saugumo programą ir šios programos įgyvendinimo priemonių planą tvirtina Vyriausybė, ir į Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, pagal kurią Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Sadauskienė, tel. (85) 239 6167, el. p. erika.sadauskiene@lrs.lt