LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Švietimo ir mokslo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 82 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1988

 

2018-11-14 Nr. 106-P-57

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, Komiteto nariai: Vytautas Juozapaitis, Arūnas Gelūnas, Arūnas Gumuliauskas, Dainius Kepenis, Jaroslav Narkevič, Aušra Papirtienė, Edmundas Pupinis, Levutė Staniuvienė, Gintaras Steponavičius; Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas, patarėjos Lina Giriūnienė, Rūta Norkienė, padėjėja Janina Antanavičienė.

Kiti posėdžio dalyviai: Seimo narys Jonas Varkalys, švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-04-23

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projektu siūloma pakeisti Mokslo ir studijų įstatymo 82 straipsnio 5 dalį ir nustatyti, kad parama Vyriausybės nustatyta tvarka galėtų būti skiriama visiems aukštųjų mokyklų doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesines studijų programas, neatsižvelgiant į jų studijų finansavimo pobūdį. Kitaip sakant, parama iš valstybės biudžeto asignavimų galėtų būti skiriama ir studentams, studijuojantiems savo lėšomis. Vertinant tokį siūlymą, atkreipiame dėmesį, kad toks reguliavimas nederėtų su bendruoju Mokslo ir studijų įstatyme įtvirtintu studijų valstybinio finansavimo modelio, pagal kurį valstybė finansuoja ne visus studentus, o tik tuos, kurių studijos aukštosiose mokyklose atitinka valstybės ūkinės, socialinės ir kultūrinės plėtros poreikius ir valstybės finansines galimybes. Nors Mokslo ir studijų įstatymas iš esmės ir neriboja bendrojo studentų skaičiaus aukštosiose mokyklose (mokyklos tik turi užtikrinti visiems studentams vienodą organizuojamų studijų kokybę), tačiau valstybė nėra ir negali būti įpareigota finansiškai remti bei užtikrinti visų aukštųjų mokyklų studentų studijas. Todėl Vyriausybė kasmet, atsižvelgdama į valstybės ūkinės, socialinės ir kultūrinės plėtros poreikius ir valstybės finansines galimybes, nustato atitinkamais metais priimamų pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų, antrosios pakopos, doktorantūros, profesinių studijų vietų, studijų stipendijų preliminarų skaičių ir skiriamą valstybės finansavimą (nustatytus pagal patvirtintas atitinkamų metų normines studijų kainas ir studijų krypčių grupes (mokslo doktorantūros – pagal mokslo sritis). Vadovaujantis tuo pačiu principu, t.y. nuostata, kad valstybė iš biudžeto asignavimų remia tik tam tikrą objektyviais kriterijais pagrįstą studentų skaičių, ir buvo priimta projektu keičiama Mokslo ir studijų įstatymo 82 straipsnio 5 dalis, numatanti, kad Vyriausybės nustatyta tvarka parama teikiama tik valstybės finansuojamiems arba studijų stipendiją gaunantiems doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesines studijų programas. Kaip minėta aukščiau, teikiamas projektas nederėtų su bendruoju valstybinio studijų  finansavimo principu.

Iš dalies pritarti

Argumentai:

Komitetui pritarus J. Varkalio siūlymui, kuriame siūloma patobulinti šį projektą ir papildyti nauja 6 dalimi, situacija keičiasi ir papildomų valstybės lėšų nereikės.

Seimo narys siūlo, kad nefinansuojamose vietose studijuojantiems doktorantams būtų teikiama parama tik už akademinius pasiekimus ir akademinėms išvykoms.

Doktorantai, mokantys už studijas,  susiduria su išlaidomis, kurios susijusios su moksliniams tyrimams skirtos literatūros, įrangos įsigijimu, dalyvavimu akademinėse išvykose. Šioms išlaidoms padengti Lietuvos mokslo tarybos biudžete yra numatytos lėšos, fiksuota suma ( (apie 0,8 mln. eur.-1 mln. eur.). Šiuo metu tik valstybės biudžeto lėšomis studijuojantys studentai gali pretenduoti į šią paramą konkurso būdu. Manome, kad turėtų būti sudaryta galimybė ir savo lėšomis studijuojantiems doktorantams gauti šią paramą ir dalyvauti lygiomis teisėmis su valstybės lėšomis studijuojančiais doktorantais Lietuvos mokslo tarybos skelbiamuose konkursuose.

Naujoms nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, tik gali padidėti konkursai.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-04-23

 

 

 

2. Teikiamu projektu siekiama išplėsti paramos iš valstybės biudžeto lėšų teikimo apimtis, todėl toks siūlymas pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų. Nors projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad projekto įgyvendinimui valstybės biudžeto lėšų nereikės, iš projekto nuostatų, išplečiančių paramos apimtį, matoma, kad projekto įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto lėšų reiktų. Atsižvelgiant į tai, dėl šio projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-04-23

 

 

 

3. Projekto 2 straipsnis turėtų būti papildytas 2 dalimi, kuria atsakingoms institucijoms būtų pavedama iki konkrečios datos priimti įgyvendinamuosius teisės aktus. Atitinkamai turėtų būti tikslinamas ir projekto 2 straipsnio pavadinimas. Be to, projekto 2 straipsnio 1 dalyje reikėtų nurodyti išimtį dėl šio straipsnio 2 dalies ankstesnio įsigaliojimo, t.y. įpareigojimas kompetentingoms institucijoms turėtų įsigalioti iš karto paskelbus priimtą įstatymą.

Pritarti

Pasiūlymas:

2straipsnį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas.

 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir kitos institucijos pagal įgaliojimų sritis 2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-04-23

 

 

 

4. Projekto pavadinime žodis „įstatymas“ turi būti dėstomas naujos eilutės centre.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

LR Vyriausybės 2018-07-25 nutarimas

Nr. 736

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. gegužės 3 d. sprendimo Nr. SV-S-702 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.11 papunktį Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

 

Nepritarti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1988 (toliau – Įstatymo projektas) dėl toliau šiame nutarime išdėstytų priežasčių.

 

Įstatymo projekto tikslas – siekiant įgyvendinti asmenų lygiateisiškumo principą išplėsti paramos iš valstybės biudžeto lėšų teikimo apimtis nustatant, kad valstybė teiktų paramą ne tik aukštųjų mokyklų doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesinių studijų programas, priimtiems į studijų vietas, kuriose studijos apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, arba gaunantiems studijų stipendiją, bet ir tiems, kurie už studijas moka savo lėšomis.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas savaime nepaneigia galimybės įstatymu nustatyti nevienodą, diferencijuotą teisinį reguliavimą tam tikrų asmenų, priklausančių skirtingoms kategorijoms, atžvilgiu, jeigu tarp šių asmenų yra tokio pobūdžio skirtumų, kurie tokį diferencijuotą reguliavimą daro objektyviai pateisinamą. Diferencijuotas teisinis reguliavimas, kai jis taikomas tam tikroms vienodais požymiais pasižyminčioms asmenų grupėms, jeigu juo siekiama pozityvių, visuomeniškai reikšmingų tikslų arba jeigu tam tikrų ribojimų ar sąlygų nustatymas yra susijęs su reguliuojamų visuomeninių santykių ypatumais, savaime nelaikytinas diskriminaciniu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1998 m. lapkričio 11 d., 2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. gegužės 31 d., 2009 m. kovo 2 d., 2009 m. balandžio 29 d. nutarimai, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas). Valstybė, pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją turinti pareigą remti mokslą, užtikrinti aukštojo mokslo prieinamumą, gali pasirinkti ir įstatymuose įtvirtinti įvairius aukštojo mokslo finansavimo modelius; tai darydamas įstatymų leidėjas yra saistomas konstitucinių valstybės įsipareigojimų, taip pat valstybės finansinių galimybių, kurios nėra beribės; įstatymu negali būti nustatytas toks aukštojo mokslo finansavimo modelis, kuris nebūtų pagrįstas subalansuotu visuomenės ir valstybės poreikių bei valstybės finansinių galimybių įvertinimu ir kurio valstybė akivaizdžiai nebūtų pajėgi įgyvendinti; tokio modelio nustatymas prieštarautų inter alia konstituciniam socialinės darnos imperatyvui, neleistų valstybei vykdyti įvairių kitų savo priedermių (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2008 m. kovo 20 d. nutarimas).

 

Siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka konstitucinės doktrinos ir bendrojo Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme įtvirtinto finansavimo modelio, pagal kurį valstybė skiria finansavimą studijoms atsižvelgusi į valstybės ūkinės, socialinės ir kultūrinės plėtros poreikius bei valstybės finansines galimybes. Įstatymo projekto tikslui įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų, tačiau atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 3 dalį bendrą studijų vietų skaičių pagal studijų kryptis ir (arba) studijų krypčių grupes ir studijų pakopas nustato aukštoji mokykla, atsižvelgdama į savo galimybes užtikrinti studijų kokybę, jų poreikio neįmanoma tiksliai prognozuoti.  Preliminarus papildomų lėšų poreikis pagal dabartinį doktorantūroje ir profesinių studijų vietose studijuojančių asmenų skaičių sudarytų 4 712 tūkst. Eur, o nuo 2019 m. sausio 1 d., padidinus paramos doktorantams dydį, reikiama suma būtų 7 461 tūkst. Eur. Pažymėtina, kad, valstybės nefinansuojamų doktorantūros ir profesinių studijų vietoms tampant patrauklesnėms ir didėjant doktorantų ir profesinių studijų vietose studijuojančių asmenų skaičiui, lėšų poreikis gali didėti.

Iš dalies pritarti

Argumentai:

Komitetui pritarus J. Varkalio siūlymui, kuriame siūloma patobulinti šį projektą ir papildyti nauja 6 dalimi, situacija keičiasi ir papildomų valstybės lėšų nereikės.

Seimo narys siūlo , kad nefinansuojamose vietose studijuojantiems doktorantams būtų teikiama parama tik už akademinius pasiekimus ir akademinėms išvykoms.

Doktorantai, mokantys už studijas,  susiduria su išlaidomis, kurios susijusios su moksliniams tyrimams skirtos literatūros, įrangos įsigijimu, dalyvavimu akademinėse išvykose. Šioms išlaidoms padengti Lietuvos mokslo tarybos biudžete yra numatytos lėšos, fiksuota suma ( (apie 0,8 mln. eur.-1 mln. eur.).

Šiuo metu tik valstybės biudžeto lėšomis studijuojantys doktorantai gali pretenduoti į šią paramą konkurso būdu. Manome, kad turėtų būti sudaryta galimybė ir savo lėšomis studijuojantiems doktorantams gauti šią paramą ir dalyvauti lygiomis teisėmis su valstybės lėšomis studijuojančiais doktorantais Lietuvos mokslo tarybos skelbiamuose konkursuose.

Naujoms nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, tik gali padidėti konkursai.

Pasiūlymas:

Žiūrėti Seimo nario J. Varkalio pasiūlymą.

 

 

Seimo narys

J. Varkalys

2018-11-08

1

 

 

 

Argumentai: siekiama sudaryti aukštųjų mokyklų doktorantams vienodas ir  lygiateisiškas sąlygas dėl paramos teikimo tvarkos, padidinti konkurencingumą. Doktorantai, mokantys už studijas, kuria pridėtinę mokslinę vertę Lietuvai taip pat, kaip ir doktorantai, kurių studijos yra finansuojamos valstybės. Taip pat vienodai susiduria su išlaidomis, kurios susijusios su moksliniams tyrimams skirtos literatūros, įrangos įsigijimu, dalyvavimu akademinėse išvykose. Pažymėtina, kad Lietuvos mokslo taryba iš savo biudžeto kiekvienais metais skiria fiksuotą sumą (apie 0,8 mln. eur.-1 mln. eur.). Doktorantai teikia paraiškas, o Lietuvos mokslo taryba konkurso būdu skiria paramą tiems, kurie geriausiai atitinka nustatytus kriterijus. Naujoms nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 Pasiūlymas:

 Papildyti 82 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„6. Aukštųjų mokyklų doktorantams, priimtiems į valstybės nefinansuojamas vietas gali būti teikiama parama už akademinius pasiekimus ir parama akademinėms išvykoms. Paramos teikimo tvarką  nustato Vyriausybė“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Atsižvelgus į juridinės technikos dalykus ir kadangi jau yra šio straipsnio 6 dalis pasiūlymą patikslinti ir išdėstyti taip:

1 straipsnis. 82 straipsnio pakeitimas

1.Papildyti 82 straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„6. Aukštųjų mokyklų doktorantams, priimtiems į valstybės nefinansuojamas vietas, gali būti teikiama parama už akademinius pasiekimus ir parama akademinėms išvykoms. Paramos teikimo tvarką  nustato Vyriausybė.“

2. Buvusias 82 straipsnio 6–11 dalis laikyti atitinkamai 7–12 dalimis.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti patobulintam Mokslo ir studijų įstatymo Nr. 242 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIIIP-1988(2), Komiteto išvadai ir teikti Seimui svarstyti.

8. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Gumuliauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas XIIIP-1988(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Eugenijus Jovaiša

 

Komiteto biuro patarėja Rūta Norkienė