|
LR Vyriausybės 2018-07-25 nutarimas
Nr. 736
|
|
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3
dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. gegužės
3 d. sprendimo Nr. SV-S-702 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.11 papunktį
Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 82
straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1988 (toliau – Įstatymo
projektas) dėl toliau šiame nutarime išdėstytų priežasčių.
Įstatymo projekto tikslas – siekiant įgyvendinti asmenų
lygiateisiškumo principą išplėsti paramos iš valstybės biudžeto lėšų teikimo
apimtis nustatant, kad valstybė teiktų paramą ne tik aukštųjų mokyklų
doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesinių studijų
programas, priimtiems į studijų vietas, kuriose studijos apmokamos valstybės
biudžeto lėšomis, arba gaunantiems studijų stipendiją, bet ir tiems, kurie už
studijas moka savo lėšomis.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad
konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas savaime nepaneigia galimybės
įstatymu nustatyti nevienodą, diferencijuotą teisinį reguliavimą tam tikrų
asmenų, priklausančių skirtingoms kategorijoms, atžvilgiu, jeigu tarp šių
asmenų yra tokio pobūdžio skirtumų, kurie tokį diferencijuotą reguliavimą
daro objektyviai pateisinamą. Diferencijuotas teisinis reguliavimas, kai jis
taikomas tam tikroms vienodais požymiais pasižyminčioms asmenų grupėms, jeigu
juo siekiama pozityvių, visuomeniškai reikšmingų tikslų arba jeigu tam tikrų
ribojimų ar sąlygų nustatymas yra susijęs su reguliuojamų visuomeninių
santykių ypatumais, savaime nelaikytinas diskriminaciniu (Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo 1998 m. lapkričio 11 d., 2005 m. gegužės 13
d., 2006 m. gegužės 31 d., 2009 m. kovo 2 d., 2009 m. balandžio 29 d.
nutarimai, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas). Valstybė, pagal Lietuvos
Respublikos Konstituciją turinti pareigą remti mokslą, užtikrinti aukštojo
mokslo prieinamumą, gali pasirinkti ir įstatymuose įtvirtinti įvairius
aukštojo mokslo finansavimo modelius; tai darydamas įstatymų leidėjas yra
saistomas konstitucinių valstybės įsipareigojimų, taip pat valstybės
finansinių galimybių, kurios nėra beribės; įstatymu negali būti nustatytas
toks aukštojo mokslo finansavimo modelis, kuris nebūtų pagrįstas subalansuotu
visuomenės ir valstybės poreikių bei valstybės finansinių galimybių
įvertinimu ir kurio valstybė akivaizdžiai nebūtų pajėgi įgyvendinti; tokio
modelio nustatymas prieštarautų inter alia konstituciniam socialinės darnos imperatyvui, neleistų valstybei vykdyti įvairių kitų savo priedermių (Lietuvos Respublikos
Konstitucinio Teismo 2008 m. kovo 20 d. nutarimas).
Siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka konstitucinės doktrinos
ir bendrojo Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme įtvirtinto
finansavimo modelio, pagal kurį valstybė skiria finansavimą studijoms
atsižvelgusi į valstybės ūkinės, socialinės ir kultūrinės plėtros poreikius
bei valstybės finansines galimybes. Įstatymo projekto tikslui įgyvendinti
reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų, tačiau atsižvelgiant į tai, kad
pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 3 dalį
bendrą studijų vietų skaičių pagal studijų kryptis ir (arba) studijų krypčių
grupes ir studijų pakopas nustato aukštoji mokykla, atsižvelgdama į savo
galimybes užtikrinti studijų kokybę, jų poreikio neįmanoma tiksliai
prognozuoti. Preliminarus papildomų lėšų poreikis pagal dabartinį
doktorantūroje ir profesinių studijų vietose studijuojančių asmenų skaičių
sudarytų 4 712 tūkst. Eur, o nuo 2019 m. sausio 1 d., padidinus paramos
doktorantams dydį, reikiama suma būtų 7 461 tūkst. Eur. Pažymėtina, kad,
valstybės nefinansuojamų doktorantūros ir profesinių studijų vietoms tampant
patrauklesnėms ir didėjant doktorantų ir profesinių studijų vietose
studijuojančių asmenų skaičiui, lėšų poreikis gali didėti.
|
Iš
dalies pritarti
|
Argumentai:
Komitetui
pritarus J. Varkalio siūlymui, kuriame siūloma patobulinti šį projektą ir
papildyti nauja 6 dalimi, situacija keičiasi ir papildomų valstybės lėšų
nereikės.
Seimo narys
siūlo , kad nefinansuojamose vietose studijuojantiems doktorantams būtų
teikiama parama tik už akademinius pasiekimus ir akademinėms išvykoms.
Doktorantai,
mokantys už studijas, susiduria su išlaidomis, kurios susijusios su
moksliniams tyrimams skirtos literatūros, įrangos įsigijimu, dalyvavimu
akademinėse išvykose. Šioms išlaidoms padengti Lietuvos mokslo tarybos
biudžete yra numatytos lėšos, fiksuota suma ( (apie 0,8 mln. eur.-1 mln.
eur.).
Šiuo metu tik
valstybės biudžeto lėšomis studijuojantys doktorantai gali pretenduoti į šią
paramą konkurso būdu. Manome, kad turėtų būti sudaryta galimybė ir savo
lėšomis studijuojantiems doktorantams gauti šią paramą ir dalyvauti lygiomis
teisėmis su valstybės lėšomis studijuojančiais doktorantais Lietuvos mokslo
tarybos skelbiamuose konkursuose.
Naujoms
nuostatoms įgyvendinti papildomų
valstybės biudžeto lėšų
nereikės, tik gali padidėti konkursai.
Pasiūlymas:
Žiūrėti Seimo
nario J. Varkalio pasiūlymą.
|
|
Seimo narys
J. Varkalys
2018-11-08
|
1
|
|
|
|
Argumentai: siekiama sudaryti aukštųjų mokyklų doktorantams vienodas ir
lygiateisiškas sąlygas dėl paramos teikimo tvarkos, padidinti
konkurencingumą. Doktorantai, mokantys už studijas, kuria pridėtinę mokslinę
vertę Lietuvai taip pat, kaip ir doktorantai, kurių studijos yra
finansuojamos valstybės. Taip pat vienodai susiduria su išlaidomis, kurios
susijusios su moksliniams tyrimams skirtos literatūros, įrangos įsigijimu,
dalyvavimu akademinėse išvykose. Pažymėtina, kad Lietuvos mokslo taryba iš
savo biudžeto kiekvienais metais skiria fiksuotą sumą (apie 0,8 mln. eur.-1
mln. eur.). Doktorantai teikia paraiškas, o Lietuvos mokslo taryba konkurso
būdu skiria paramą tiems, kurie geriausiai atitinka nustatytus kriterijus.
Naujoms nuostatoms įgyvendinti papildomų
valstybės biudžeto lėšų
nereikės.
Pasiūlymas:
Papildyti 82 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„6. Aukštųjų mokyklų doktorantams,
priimtiems į valstybės nefinansuojamas vietas gali būti teikiama parama už
akademinius pasiekimus ir parama akademinėms išvykoms. Paramos teikimo
tvarką nustato Vyriausybė“.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Atsižvelgus į juridinės technikos dalykus ir kadangi
jau yra šio straipsnio 6 dalis pasiūlymą patikslinti ir išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 82 straipsnio pakeitimas
1.Papildyti 82
straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„6. Aukštųjų mokyklų doktorantams, priimtiems į
valstybės nefinansuojamas vietas, gali būti teikiama parama už akademinius
pasiekimus ir parama akademinėms išvykoms. Paramos teikimo tvarką
nustato Vyriausybė.“
2. Buvusias 82
straipsnio 6–11 dalis laikyti atitinkamai 7–12 dalimis.
|