LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO IR FINANSAVIMO KONTROLĖS

ĮSTATYMO NR. IX-2428 2, 3, 4, 5, 8, 13, 14 ir 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIp-3101

 

2019-01-10  Nr. 113-P-1

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus.

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Teisingumo viceministras Eugenijus Šuliokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Diskutuotina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies sąvokoje nurodytas juridinis faktas dėl referendumo politinės kampanijos pabaigos „pripažinus Seimo nutarimą paskelbti referendumą negaliojančiu“ yra tinkamas minėtos kampanijos pabaigos apibrėžimui. Jei turimas omenyje paties Seimo nutarimas dėl nutarimo dėl referendumo paskelbimo, tai tokiu atveju Seimo nutarimas būtų ne „paskelbiamas negaliojančiu“, o „pripažįstamas netekusiu galios“. Be to, Referendumo įstatymas numato Seimo pareigą nutarimu paskelbti referendumą, jei referendumo iniciatyva atitinka nustatytus reikalavimus, ir atitinkamai nenumato galimybės ir sąlygų tokį Seimo nutarimą atšaukti (kaip rašoma vertinamojoje nuostatoje „paskelbti negaliojančiu“). Pažymėtina, kad iki referendumo dienos įsigaliojus Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimui, kuriuo Seimo nutarimas paskelbti referendumą būtų pripažintas prieštaraujančiu Konstitucijai ar įstatymui, toks Seimo nutarimas negalėtų būti taikomas ir referendumas negalėtų būti vykdomas.

Pritarti

Vietoj sąvokos „pripažinus Seimo nutarimą paskelbti referendumą negaliojančiu“ vartoti sąvoką „pripažinus Seimo nutarimą paskelbti referendumą netekusiu galios“.

Žr. Komiteto pasiūlymą prie Teisės departamento pastabos Nr. 2.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

1

 

2.   Derinant vertinamą projektą su 2018 m. gruodžio 20 d. Seimo plenariniame posėdyje[1] numatomo priimti Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo Nr. IX-929 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-2559(2) teikiamo Referendumo įstatymo (toliau – Referendumo įstatymo projektas) nuostatomis, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 13 dalyje turėtų būti nurodytas politinės kampanijos laikotarpio pabaigos juridinis faktas – jei Seimas priima nutarimą neskelbti referendumo.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pakeisti 2 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

„13. Politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis, kuris prasideda įstatymų nustatyta tvarka paskelbus rinkimų datą arba Vyriausiojoje rinkimų komisijoje įregistravus piliečių referendumo iniciatyvinę grupę, arba  Seimui pagal Seimo narių grupės siūlymą priėmus nutarimą paskelbti referendumą ir baigiasi praėjus 100 dienų nuo rinkimų (pakartotinių rinkimų) ar referendumo galutinių rezultatų paskelbimo dienos arba Seimui priėmus nutarimą neskelbti referendumo, arba Vyriausiajai rinkimų komisijai įstatymų nustatyta tvarka priėmus sprendimą pripažinti referendumo paskelbimo iniciatyvą nutraukta ir (ar) pripažinti parašų rinkimą nutrauktu arba pripažinus Seimo nutarimą paskelbti referendumą negaliojančiu netekusiu galios.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

3

 

3.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomos įtvirtinti sąvokos „Referendumo šalininkai“ apibrėžtyje nuostata „palaikantys referendumo idėją“ yra keistina atsižvelgiant galiojančio Referendumo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatą „palaikantys referendumo paskelbimo iniciatyvą ir referendumu siūlomą priimti sprendimą“, kurios nesiūloma pakeisti nei Referendumo įstatymo projekto 19 straipsnio 2 dalyje, nei kartu su kartu su vertinamuoju projektu keičiamo Referendumo įstatymo Nr. IX-929 papildymo 10(1) straipsniu ir 18, 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIIIP-3102) 3 straipsnyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3.  Papildyti 2 straipsnį nauja 19 dalimi:

„19. Referendumo šalininkai – įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiojoje rinkimų komisijoje įregistruoti asmenys – Lietuvos Respublikos piliečiai, ne mažiau kaip 15 penkiolikos Lietuvos Respublikos piliečių grupės, Lietuvos Respublikos įregistruotos nevyriausybinės organizacijos, taip pat politinės partijos – palaikantys referendumo idėją paskelbimo iniciatyvą ir referendumu siūlomą priimti sprendimą.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

4

2, 3

 

4.   Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomą įtvirtinti referendumo šalininkų sąvoką referendumo šalininkais būtų laikomi įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiosios rinkimų komisijos įregistruotos „Lietuvos Respublikos įregistruotos nevyriausybinės organizacijos, taip pat politinės partijos“ (turėtų būti - Lietuvos Respublikoje), palaikančios referendumo idėją. Pažymėtina, kad kartu su vertinamuoju projektu teikiamo Referendumo įstatymo Nr. IX-929 papildymo 101 straipsniu ir 18, 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3102 1 straipsniu pildomo įstatymo 101 straipsnio 1 dalyje, taip pat kitose projekto nuostatose nesama teisinio mechanizmo, kuris leistų Vyriausiajai rinkimų komisijai priimti sprendimus registruoti referendumo šalininkais Lietuvos Respublikoje įregistruotą nevyriausybinę organizaciją ar politinę partiją. Vertinamasis projektas apima tik šių subjektų registravimo savarankiškais politinės kampanijos dalyviais tvarką (pabr. mūsų).

Pritarti

Pasiūlymas:

1. Papildyti projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

2. Pakeisti 5 straipsnio 3 dalies pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

 „3. Politinė partija, norinti registruotis, registruoti savo keliamą kandidatą ar kandidatų sąrašą savarankišku politinės kampanijos dalyviu, politinė partija, norinti registruotis savarankišku politinės kampanijos dalyviu – referendumo šalininku, Vyriausiajai rinkimų komisijai:“.

2. Buvusias projekto 4 straipsnio 2, 3 dalis laikyti atitinkamai 3, 4 dalimis.

 

3. Pakeisti  projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamą 5 straipsnio 4 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„4. Šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2, 3, 4, 6,  7 punktuose nurodyti asmenys, norintys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais, ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte nurodyti asmenys, norintys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais – referendumo šalininkais Vyriausiajai rinkimų komisijai privalo pateikti:“.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

2

 

5. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomą įtvirtinti referendumo šalininkų sąvoką referendumo šalininkais, be kita ko, būtų laikomos ir „Lietuvos Respublikoje įregistruotos nevyriausybinės organizacijos“. Pažymime, kad Lietuvos Respublikoje įregistruotoms nevyriausybinėms organizacijoms suteikus teisę būti referendumo šalininkėmis, būtina užtikrinti ir jų lygias teises su politinėmis partijomis būti referendumo oponentėmis ir pakeisti galiojančio įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje įtvirtintą sąvoką „Referendumo oponentai“ (pabr. mūsų).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Pakeisti 2 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

„18. Referendumo oponentai – įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiojoje rinkimų komisijoje įregistruoti asmenys – Lietuvos Respublikos piliečiai, jų grupės, Lietuvos Respublikoje įregistruotos nevyriausybinės organizacijos, taip pat politinės partijos – oponuojantys referendumo iniciatoriams ir referendumo šalininkams.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

4

1

 

6.   Projekto 4 straipsniu dėstoma keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalis stokoja nuostatų, numatančių prašymų registruoti savarankiškais politinių kampanijų dalyvių termino pabaigą referendumo atveju. Šio termino pabaiga pagal galiojantį įstatymą ir pagal projekto nuostata būtų apibrėžiama tik pareiškinių dokumentų pateikimo terminais. Atkreipiame dėmesį, kad referendumo atveju pareiškiniai dokumentai nėra teikiami, o projekte siūloma nustatyti tik minėtų prašymų padavimo minimalų terminą, bet ne šio terminio pabaigą.

Nepritarti

Pašymų registruoti savarankišku politinės kampanijos dalyviu padavimo termino pabaigą referendumo atveju nustato Vyriausioji rinkimų komisija savo sprendimu. Analogiškas reguliavimas yra šiuo metu ir nesukelia įgyvendinimo problemų.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

 

 

 

7.   Galiojančio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta referendumo iniciatorių teisė savo politinei kampanijai finansuoti suteikti auką, neviršijančią 20 VMDU dydžių. Svarstytina, ar sudarant vienodas sąlygas tokia teisė neturėtų būti suteikta ir referendumo šalininkams, ir oponentams.

Nepritarti

Pastaba nesusijusi su teikiamu projektu. Projekto iniciatoriai nesiūlo keisti įstatymo 10 straipsnio.

Referendumo iniciatorius yra pagrindinis subjektas, jis pasiūlo referendumo idėją, jo statusas skiriasi nuo kitų subjektų, dalyvaujančių referendumo politinėje kampanijoje, tad jam nustatyta išskirtinė teisė suteikti 20 VMDU auką savo politinei kampanijai finansuoti. Analogiška situacija yra rinkimų politinių kampanijų atveju, kuomet kandidatams yra nustatyta teisė suteikti auką savo politinei kampanijai finansuoti.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

1

 

8.   Projekto lyginamojo varianto 1 straipsnyje dėstomi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies pakeitimai neatitinka galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos.

Atsižvelgti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-12-20

1

 

 

9.   Projekto 1 straipsnio 3 dalimi pildant keičiamo įstatymo 2 straipsnį turėtų būti nurodoma, kad jis pildomas nauja 19 dalimi, o keičiamo įstatymo 2 straipsnio buvusios 19-21 dalys turėtų būti atitinkamai pernumeruotos.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-3101(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Gintautas Kindurys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-3101(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Guoda Burokienė

 

                                                                                                                                                                       

 

                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė