LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ ĮSTATYMO NR. XIV-1415 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Nors iš reguliavimo visumos galima daryti išvadą, kad politinės partijos gaunamų valstybės biudžeto asignavimų paskirtis – remti teisėtą partijos veiklą, kuria ji realizuoja savo politinius siekius, pastaruoju metu paskelbtame VMI ir VRK išaiškinime sudaromos galimybės valstybės biudžeto lėšomis partijoms apmokėti baudas, kurios partijoms kaip juridiniams asmenims buvo paskirtos teismo apkaltinamuoju nuosprendžiu politinės korupcijos byloje. VMI ir VRK interpretavimu, baudų apmokėjimo mokesčių mokėtojų lėšomis galimybė gali būti išskaitoma iš politinių organizacijų įstatymo 20 straipsnio nuostatos, kuria leidžiamas ir „kitų įmokų į valstybės biudžetą“ mokėjimas iš politinės partijos gaunamų valstybės asignavimų, nors yra akivaizdu, kad toks interpretavimas prieštarautų pačiai asignavimų paskirčiai – teisėtos politinės partijos veiklos rėmimui mokesčių mokėtojų lėšomis.
Be to, galimybė panaudoti mokesčių mokėtojų lėšas sumokėti baudoms už partijų padarytas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas diskredituoja ne tik dotacijos tikslus, bet ir mokesčių mokėtojų pasitikėjimą teisine sistema, sukuria regimybę, kad mokesčių mokėtojų pinigus valstybė gali panaudoti apkaltinamąjį nuosprendį išgirdusių subjektų finansinės naštos palengvinimui mokesčių mokėtojų pinigais prisidedant prie jiems skirtų baudų apmokėjimo. Tad dotacijos panaudojimas baudos mokėjimui nėra sąžiningas mokesčių mokėtojų atžvilgiu. Dėl to, siekiant teisinio aiškumo, atsakingo valstybės valdymo yra siūlytina įstatymu nustatyti aiškų draudimą valstybės biudžeto asignavimus panaudoti partijoms paskirtų baudų mokėjimui.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto iniciatoriai – projektą pasirašę Seimo nariai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Pagal VMI ir VRK išaiškinimą, baudos patenka po politinių organizacijų įstatymo 20 straipsnyje esančių „kitų įmokų į valstybės biudžetą sąvoka“ ir dėl to jų apmokėjimui politinė partija gali panaudoti valstybės asignavimus.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatyme būtų įvirtintas draudimas nustatantis, kad valstybės biudžeto lėšos negali būti naudojamos politinės partijos gautai baudai sumokėti. Taip pat valstybės biudžeto lėšos negalės būti naudojamos politinės partijos paimtai paskolai apmokėti, jei ši paskola panaudojama politinės partijos gautai baudai sumokėti.
Nors šis įstatymas negaliotų atgal jau apkaltinamąjį nuosprendį išgirdusių partijų atžvilgiu, tačiau jis padėtų išvengti ateityje kylančių analogiškų situacijų. Partijai liktų galimybė apmokėti baudą pvz. iš savo narių surenkant nario mokestį arba lėšomis, kurias gyventojai apkaltinamąjį nuosprendį išgirdusiai partijai paaukoja sąmoningai ir tiesiogiai, pvz. skirdami GPM mokesčio dalį.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Priėmus įstatymą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai neturės. Priešingai, tikėtina, kad įstatymas skatins politines organizacijas, kaip juridinius asmenis, bei šių organizacijų vadovus labiau laikytis teisės aktų.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Priimtas įstatymas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens dokumentams:
Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Kitų teisės aktų pakeisti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Politinė organizacija“, „dotacija“
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Seimo nariai:
1. Agnė Širinskienė
2. Asta Kubilienė
3. Remigijus Žemaitaitis
4. Dainius Gaižauskas
5. Valius Ąžuolas
6. Saulius Skvernelis
7. Aušrinė Norkienė
8. Giedrius Surplys
9. Rita Tamašunienė
10. Česlav Olševski
11. Laima Nagienė
12. Vilija Targamadzė
13. Kęstutis Mažeika
14. Zenonas Streikus
15. Zigmantas Balčytis
16. Algirdas Butkevičius
17. Tomas Vytautas Raskevičius
18. Lukas Savickas
19. Aurelijus Veryga
20. Ligita Girskienė
21. Andrius Palionis
22. Antanas Vinkus
23. Mindaugas Puidokas
24. Beata Pietkiewicz
25. Deividas Labanavičius
26. Gintautas Kindurys
27. Algimantas Dumbrava