LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 101, 12, 15, 17, 20, 22, 30, 32, 34, 35, 36, 37 STRAIPSNIŲ, AŠTUNTOJO IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 82, 102, 291 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-04-03 Nr. XIVP-2331(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies nuostata iki dvitaškio „Nepriklausomų šilumos gamintojų ir (ar) šilumos tiekėjų šilumos gamybos pajėgumai, dalyvaujantys šilumos aukcionuose, ir su jais susijusios pagrįstos būtinosios sąnaudos ir protingumo kriterijus atitinkanti investicijų grąža <...>“ taisytina, atsižvelgiant į tai, kad nepriklausomi šilumos gamintojai ir (ar) šilumos tiekėjai yra šilumos aukcionų dalyviai, bet ne šilumos gamybos pajėgumai.
2. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostata „Šilumos aukciono dalyviui pradėjus taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą šio įstatymo nustatyta tvarka, ji taikoma ir turto perėmimo atveju iki privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pabaigos, tai yra 5 metus nuo privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pradžios;“ taisytina. Pirma, privaloma šilumos gamybos kainodara taikoma šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai, bet ne šilumos aukciono dalyviui. Antra, neaiškus formuluotės „turto perėmimo atveju“ turinys. Jeigu turima omenyje šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo turto perdavimo kito asmens nuosavybėn ar valdymui atvejus, tai projekto nuostata atitinkamai taisytina. Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, galima būtų pasiūlyti analizuojamą projekto nuostatą išdėstyti taip: „Šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai pradėjus taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą šio įstatymo nustatyta tvarka, ji taikoma ir šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo turto perdavimo kitam asmeniui atveju iki privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pabaigos, tai yra 5 metus nuo privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pradžios;“.
3. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkte vietoje formuluotės „priklausančių susijusių ūkio subjektų grupei pagal Konkurencijos įstatymą“ įrašytina formuluotė „priklausančių susijusių ūkio subjektų grupei kaip ji suprantama pagal Konkurencijos įstatymą“, vietoje formuluotės „po Tarybos sprendimo“ įrašytina formuluotė „nuo Tarybos sprendimo“.
4. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje vietoje formuluotės „Pasibaigus šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 3 punktuose įtvirtintam“ įrašytina formuluotė „Pasibaigus šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintam“.
5. Projekto 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti: „6. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkte įtvirtintas reikalavimas šilumos aukciono dalyviui pradėtą taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą taikyti ne ilgiau kaip 5 metus ir Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta pareiga teikti informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai galioja visiems šilumos aukciono dalyviams, kurių šilumos gamybos kaina tapo reguliuojama pagal Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą po jo įsigaliojimo dienos (2013 m. liepos 20 d.), nepriklausomai nuo to, kada privaloma kainodara pradėta taikyti. “ Analizuojamos dalies nuostatos taisytinos, atsižvelgiant į tai, kad: 1) privaloma šilumos gamybos kainodara taikoma ne šilumos aukciono dalyviui, bet šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai; 2) viename sakinyje per jungtuką „ir“ išdėstytos skirtingą reguliavimo dalyką turinčios nuostatos, todėl dalies turinys nėra pakankamai aiškus; 3) 2013 m. liepos 20 d. įsigaliojusi Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalis neturėjo punktų, todėl siūloma nuostata yra klaidinanti. Siūlytina analizuojamą projekto nuostatą išdėstyti atskirose straipsnio dalyse. Galima būtų pasiūlyti 25 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip „6. Tuo atveju, kai Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimas, kuriuo nustatytos šilumos gamybos reguliuojamos kainos, buvo priimtas pagal atitinkamas iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas, bendras šilumos gamybos reguliuojamos kainos taikymo laikotarpis iki ir po šio įstatymo įsigaliojimo negali trukti ilgiau nei 5 metus nuo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimo priėmimo dienos.“; o 7 dalį išdėstyti taip: „7. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtintą pareigą teikti informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai turi visi šilumos aukciono dalyviai, kurių šilumos gamybos kaina tapo reguliuojama pagal Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą po 2013 m. liepos 20 d., nepriklausomai nuo to, kada privaloma kainodara pradėta taikyti.“
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]
D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt