AIŠKINAMASIS
RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
MEDICINOS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-1555 2 ir 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO,
LIETUVOS RESPUBLIKOS SLAUGOS PRAKTIKOS IR AKUŠERIJOS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. IX-413 2 ir 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO,
LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. XIII-3222 2 ir 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo Nr. I-1555 2 ir 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo Nr. IX-413 2 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Projektai) parengti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. liepos 24 d. nutarime Nr. 615 dėl Odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymo Nr. I-1246 1, 2, 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3096(3) ir Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-1562 2 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3097(2) pateiktas pastabas, kad ir kiti sveikatos mokslų studijų krypčių studentai atlieka praktiką asmens sveikatos priežiūros įstaigose, todėl siūlytina pateikti ir Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo, Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo ir Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo pakeitimo projektus, kuriuose būtų siūlomi analogiški pakeitimai kaip ir Odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymo projekte.
Įstatymų projektų tikslas - nustatyti asmens sveikatos priežiūros specialistų atsakomybę už studentų praktikos priežiūrą.
Įstatymų projektų uždaviniai - patikslinti atitinkamos praktikos klaidos ir šiurkščios praktikos klaidos apibrėžtis, numatyti, kad sveikatos apsaugos ministras kartu su švietimo, mokslo ir sporto ministru nustato studento priežiūros tvarką ir nustatyti, kad pasekmės, kylančios asmens sveikatos priežiūros specialistui už netinkamą studento priežiūrą, būtų diferencijuojamos pagal tai, ar asmens sveikatos priežiūros specialisto praktikos klaida arba šiurkšti praktikos klaida yra susijusi su nepakankama asmens sveikatos priežiūros specialisto profesine kvalifikacija, ar, jai esant pakankamai, netinkamu darbo funkcijų (studento priežiūros vykdymo įsipareigojimų) vykdymu.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Projekto iniciatorius – Antanas Matulas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatyme, Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatyme ir Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme asmens sveikatos priežiūros specialistų atsakomybė už studentų praktikos priežiūrą nereglamentuota.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įstatymų Projektais siūloma patikslinti praktikos klaidų ir šiurkščių praktikos klaidų sąvokas, numatant, kad tai yra atitinkamo specialisto veika, įskaitant netinkamą studento priežiūrą, kurios metu kyla pavojus arba padaroma žala paciento sveikatai arba kai dėl jų kaltės paciento sveikatai buvo padaryta žala, sukėlusi paciento negalią arba mirtį.
Projektuose taip pat siūloma įtvirtinti atitinkamų studijų krypčių studijų programų ir formaliojo bei neformaliojo švietimo programų studentų praktikos sąvokas, numatant, kad tai yra programų dalis, kurios metu studentas, sveikatos apsaugos ministro ir švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prižiūrimas atitinkamo specialisto, dirbančio asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje studentas atlieka praktiką, praktinio mokymo tikslu dalyvauja teikiant pacientams asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
Siekiant, kad asmens sveikatos priežiūros specialistams už netinkamą studentų priežiūrą pasekmės būtų diferencijuojamos pagal tai, ar praktikos klaida arba šiurkšti praktikos klaida yra susijusi su nepakankama profesine kvalifikacija (įstatymuose jau numatytas licencijos sustabdymas), ar, jai esant pakankamai, netinkamu darbo funkcijų (studento priežiūros vykdymo įsipareigojimų) vykdymu, numatyti, kad Profesinės kompetencijos vertinimo komisijai priėmus sprendimą, kad asmens sveikatos priežiūros specialistas padarė klaidą arba šiurkščią praktikos klaidą ir tai yra netinkama studento priežiūra, tačiau asmens sveikatos priežiūros specialisto profesinė kvalifikacija atitinka licencijoje nurodytos profesinės kvalifikacijos reikalavimus, Profesinės kompetencijos vertinimo komisija kreipiasi į asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje buvo teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurių metu padaryta praktikos klaida ar šiurkšti praktikos klaida, vadovą dėl asmens sveikatos priežiūros specialisto galimo darbo pareigų pažeidimo tyrimo inicijavimo.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimti įstatymų Projektai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimti įstatymų Projektai verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų Projektų nuostatos neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymų Projektus, nereikės priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų Projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų Projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir kitų Europos Sąjungos dokumentų nuostatas.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti
Sveikatos apsaugos ministras ir švietimo, mokslo ir sporto ministras turės parengti įgyvendinamuosius teisės aktus iki 2025 m. vasario 28 d.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymų Projektams įgyvendinti nereikės papildomų biudžeto lėšų.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
,,Asmens sveikatos priežiūros praktikos klaida", ,,medicinos praktikos klaida", ,,slaugos ar akušerijos praktikos klaida", ,,medicinos studijų krypties studijų programos studento praktika", ,,asmens sveikatos priežiūros studijų programų ar formaliojo profesinio mokymo programų studento praktika", ,,slaugos ir akušerijos studijų krypties studijų programos ar neformaliojo švietimo programos studento praktika", ,,šiurkšti asmens sveikatos priežiūros praktikos klaida", ,,grubi medicinos praktikos klaida", ,,šiurkšti slaugos ar akušerijos praktikos klaida".
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo narys
Antanas Matulas