LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 PAPILDYMO DEŠIMTUOJU1 SKIRSNIU, 79, 81 STRAIPSNIų pakeitimo IR 80 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4415
2021-04-21 Nr. 109-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-13 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-04-21 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad: 1) projekte siūloma reguliuoti tik Lietuvoje įsisteigusių bankų (Bankų įstatymo 2 str. 1 d. nustato, kad „Bankas – Lietuvos Respublikoje įsteigta kredito įstaiga <...>“) koncentracijos sandorius, todėl jiems būtų sudaromos nevienodos veiklos sąlygos lyginant su bankais, kurie Lietuvoje veikia per filialus. Todėl į reguliavimo apimtį būtų tikslinga įtraukti ir užsienio bankus, Lietuvoje turinčius filialus, kadangi tokių bankų vykdomi koncentracijos sandoriai taip pat gali kelti sisteminę riziką Lietuvoje; 2) manytina, kad tikslinga vertinti ne tik individualių bankų, bet ir bankinių grupių sandorius ir sisteminę riziką, todėl į reguliavimo apimtį siūlytina įtraukti ir kitas finansų įstaigas, jeigu jos yra (arba sandorio rezultate taps) Lietuvoje prižiūrimos bankinės grupės dalis; 3) išplečiant nuostatų taikymą užsienio įstaigoms, atitinkamai reikalinga nurodyti, kad sandoriai vertinami tik dėl galimo poveikio Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemai, o priežiūros institucijos nesutikimas taikomas tik tai sandorio daliai, kuri ketinta vykdyti Lietuvoje; 4) kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įgijimas savaime nebūtinai padidina koncentraciją ir sisteminę riziką, todėl visų kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimo sandorių vertinimas būtų perteklinė administracinė našta tiek priežiūros institucijai, tiek rinkos dalyviams. Siūlytina, kad tokie sandoriai turėtų būti pranešami ir priežiūros institucijos iš sisteminės rizikos perspektyvos vertinami tik tada, kai tokie sandoriai sąlygoja kitos įstaigos valdymo kontrolės įgijimą, t. y. faktinę integraciją į tą pačią finansinę grupę. Pažymėtina, kad analogiškas kontrolės įgijimo principas taikomas ir konkurencijos teisėje. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomo Bankų įstatymo 771 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „771 straipsnis. Priežiūros institucijos sutikimas sudaryti sandorius, galinčius daryti įtaką sisteminei rizikai 1. Kai sudaromi sandoriai, galintys daryti įtaką
sisteminei rizikai Lietuvos Respublikoje, kaip nurodyta šio straipsnio 2
dalyje, 2. Sandoriais, galinčiais daryti įtaką sisteminei rizikai, laikomi (nelaikoma, kai nurodyti sandoriai vyksta tarp tos pačios finansinės grupės subjektų) šie sandoriai: 1) bankas, užsienio bankas, Lietuvos Respublikoje įsteigęs filialą, (toliau šiame skirsnyje bet kuris iš šių subjektų – bankas) arba finansinei grupei, kuriai taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, priklausanti finansų įstaiga (toliau šiame skirsnyje – grupės įstaiga) reorganizuojama jungimo būdu ir bent du reorganizavime dalyvaujantys arba reorganizuojami subjektai teikia finansines paslaugas Lietuvos Respublikoje; 2) bankas arba grupės įstaiga įsigyja Lietuvos Respublikoje įsteigtos arba užsienio kredito ar finansų įstaigos turto dalį ir dėl to banko arba finansinės grupės turto dalis Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemoje padidėtų daugiau negu vienu procentiniu punktu; 3) bankas arba grupės įstaiga įsigyja kitos Lietuvos Respublikoje įsteigtos kredito ar finansų įstaigos arba užsienio kredito ar finansų įstaigos, įsteigusios filialą Lietuvos Respublikoje, kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį arba ją padidina ir dėl to bankui arba grupės įstaigai atsiras teisė kontroliuoti atitinkamos kredito ar finansų įstaigos veiklą, kaip tai suprantama pagal Finansų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 19 dalį.
1) reorganizavimo 2) reorganizavimo sąlygų vertinimo 3)
1) turto įsigijimo 2) turto įsigijimo sąlygų (turto įsigijimo sutarties
projekto) vertinimo 3)
1) bendro jungtinio turto ir kapitalo dydį; 2) koncentracijos 3) susietumą su kitais finansų sistemos dalyviais, kurį
parodo sandoryje dalyvaujančių 4) svarbą paskolų, indėlių, mokėjimų ir kitose finansinių
paslaugų rinkose vertinant pagal fizinių, juridinių asmenų segmentus ir
finansinių paslaugų tipus, įvertinant 5)
1) pateikti dokumentai ar duomenys neatitinka šio Įstatymo ir priežiūros institucijos teisės aktų nustatytų reikalavimų, pateikti ne visi dokumentai ar duomenys, dokumentai ar duomenys yra neteisingi ir per priežiūros institucijos nustatytą terminą trūkumai nepašalinti; 2) priežiūros institucija nustato, kad šio straipsnio 9. Jeigu šio straipsnio 2 dalyje nurodyti sandoriai apima subjektus, turtą arba finansines paslaugas ne tik Lietuvos Respublikoje, šio straipsnio 8 dalyje nurodytas priežiūros institucijos sprendimas taikomas tik Lietuvos Respublikoje planuotai vykdyti sandorio daliai.
|
Pritarti. |
|
2. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-04-21 |
5 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į vėlesnį nei planuota Projekto svarstymą, reikia atitinkamai pakeisti Projekto baigiamąsias nuostatas, pavėlinant pakeitimų įsigaliojimo bei įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo terminus. Taip pat tikslintinos ir baigiamosios įstatymo taikymo nuostatos, adaptuojant jas prie siūlomų įstatymo taikymo apimties pakeitimų.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnį ir išdėstyti jį taip: “5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas 1.
Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2.
Priežiūros institucija iki 3.
Šio įstatymo nuostatos taikomos 4. Jeigu sprendimai dėl banko reorganizavimo jungimo būdu buvo priimti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, banko reorganizavimo procedūros baigiamos vykdyti pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos bankų įstatymo nuostatas.” |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė