LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 PAPILDYMO DEŠIMTUOJU1 SKIRSNIU, 79, 81 STRAIPSNIų pakeitimo IR 80 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4415

 

2021-04-21  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys,  Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė,  padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-01-13

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-04-21

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad:

1) projekte siūloma reguliuoti tik Lietuvoje įsisteigusių bankų (Bankų įstatymo 2 str. 1 d. nustato, kad „Bankas – Lietuvos Respublikoje įsteigta kredito įstaiga <...>“) koncentracijos sandorius, todėl jiems būtų sudaromos nevienodos veiklos sąlygos lyginant su bankais, kurie Lietuvoje veikia per filialus. Todėl į reguliavimo apimtį būtų tikslinga įtraukti ir užsienio bankus, Lietuvoje turinčius filialus, kadangi tokių bankų vykdomi koncentracijos sandoriai taip pat gali kelti sisteminę riziką Lietuvoje;

2)  manytina, kad tikslinga vertinti ne tik individualių bankų, bet ir bankinių grupių sandorius ir sisteminę riziką, todėl į reguliavimo apimtį siūlytina įtraukti ir kitas finansų įstaigas, jeigu jos yra (arba sandorio rezultate taps) Lietuvoje prižiūrimos bankinės grupės dalis;

3) išplečiant nuostatų taikymą užsienio įstaigoms, atitinkamai reikalinga nurodyti, kad sandoriai vertinami tik dėl galimo poveikio Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemai, o priežiūros institucijos nesutikimas taikomas tik tai sandorio daliai, kuri ketinta vykdyti Lietuvoje;

4) kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įgijimas savaime nebūtinai padidina koncentraciją ir sisteminę riziką, todėl visų kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimo sandorių vertinimas būtų perteklinė administracinė našta tiek priežiūros institucijai, tiek rinkos dalyviams.  Siūlytina, kad tokie sandoriai turėtų būti pranešami ir priežiūros institucijos iš sisteminės rizikos perspektyvos vertinami tik tada, kai tokie sandoriai sąlygoja kitos įstaigos valdymo kontrolės įgijimą, t. y. faktinę integraciją į tą pačią finansinę grupę. Pažymėtina, kad analogiškas kontrolės įgijimo principas taikomas ir konkurencijos teisėje.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomo Bankų įstatymo 771 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

771 straipsnis. Priežiūros institucijos sutikimas sudaryti sandorius, galinčius daryti įtaką sisteminei rizikai

1. Kai sudaromi sandoriai, galintys daryti įtaką sisteminei rizikai Lietuvos Respublikoje, kaip nurodyta šio straipsnio 2 dalyje, – bankas reorganizuojamas jungimo būdu, vyksta reikšmingos banko turto dalies įsigijimas (banko turto dalis bankų sistemoje padidės daugiau negu 1 procentiniu punktu) arba sudaromas sandoris, pagal kurį vienas bankas įsigis kito banko kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, – apie tai privaloma informuoti priežiūros instituciją ne vėliau kaip per vieną mėnesį po banko atsakingo organo sprendimo dėl sandorio, galinčio daryti įtaką sisteminei rizikai, priėmimo ir gauti jos sutikimą. Šioje dalyje nurodytus Tokius sandorius leidžiama sudaryti tik gavus priežiūros institucijos sutikimą.

2. Sandoriais, galinčiais daryti įtaką sisteminei rizikai, laikomi (nelaikoma, kai nurodyti sandoriai vyksta tarp tos pačios finansinės grupės subjektų) šie sandoriai:

1) bankas, užsienio bankas, Lietuvos Respublikoje įsteigęs filialą, (toliau šiame skirsnyje bet kuris iš šių subjektų – bankas) arba finansinei grupei, kuriai taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra,  priklausanti finansų įstaiga (toliau šiame skirsnyje – grupės įstaiga) reorganizuojama jungimo būdu ir bent du reorganizavime dalyvaujantys arba reorganizuojami subjektai teikia finansines paslaugas Lietuvos Respublikoje;

2) bankas arba grupės įstaiga įsigyja Lietuvos Respublikoje įsteigtos arba užsienio kredito ar finansų įstaigos turto dalį ir dėl to banko arba finansinės grupės turto dalis Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemoje padidėtų daugiau negu vienu procentiniu punktu;

3) bankas arba grupės įstaiga įsigyja kitos Lietuvos Respublikoje įsteigtos kredito ar finansų įstaigos arba užsienio kredito ar finansų įstaigos, įsteigusios filialą Lietuvos Respublikoje, kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį arba ją padidina ir dėl to bankui arba grupės įstaigai atsiras teisė kontroliuoti atitinkamos kredito ar  finansų įstaigos veiklą, kaip tai suprantama pagal Finansų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 19 dalį.

23. Banką reorganizuojant jungimo būdu, reorganizavime dalyvaujantys ir reorganizuojami bankai, norėdami Norint gauti priežiūros institucijos sutikimą reorganizuoti banką jungimo būdu sudaryti šio straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytą sandorį, priežiūros institucijai pateikia prašymą pateikiamas prašymas dėl sutikimo išdavimo ir kitus kiti priežiūros institucijos teisės aktų nustatytus dokumentus nustatyti dokumentai ir duomenis duomenys, tarp jų:

1) reorganizavimo sąlygas sąlygos;

2) reorganizavimo sąlygų vertinimo ataskaitą ataskaita;

3) banko atsakingo organo sprendimą sprendimas dėl banko reorganizavimo.

34. Vykstant reikšmingos banko turto dalies įsigijimui, kito banko turto dalį siekiantis įsigyti bankas, norėdamas Norint gauti priežiūros institucijos sutikimą įsigyti reikšmingą banko turto dalį sudaryti šio straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodytą sandorį priežiūros institucijai pateikia prašymą pateikiamas prašymas dėl sutikimo išdavimo ir kitus kiti priežiūros institucijos teisės aktų nustatytus dokumentus nustatyti dokumentai ir duomenis duomenys, tarp jų:

1) turto įsigijimo sąlygas sąlygos (turto įsigijimo sutarties projektą projektas);

2) turto įsigijimo sąlygų (turto įsigijimo sutarties projekto) vertinimo ataskaitą ataskaita;

3) banko atsakingo organo sprendimą sprendimas dėl kito banko turto įsigijimo.

45. Vykstant banko kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimui, įsigyjantis bankas, norėdamas Norint gauti priežiūros institucijos sutikimą sudaryti įsigyti kito banko kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį šio straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą sandorįi, priežiūros institucijai pateikia prašymą pateikiamas prašymas dėl sutikimo išdavimo, banko atsakingo organo sprendimą dėl banko kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimo ir kitus sprendimas dėl sandorio ir kiti priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytus dokumentus nustatyti dokumentai ir duomenis duomenys.

56. Sprendimą dėl sutikimo sudaryti sandorį, galintį daryti įtaką sisteminei rizikai, išdavimo priežiūros institucija priima šio Įstatymo ir priežiūros institucijos teisės aktų nustatyta tvarka, įvertinusi gautus dokumentus ir duomenis ir atsižvelgdama į sisteminės rizikos lygio vertinimo kriterijus. Šie kriterijai apima šio straipsnio 12 dalyje nurodytuose sandoriuose dalyvaujančių bankų subjektų ir finansinės grupės, kurios nariu yra sandoryje dalyvaujantis subjektas:

1) bendro jungtinio turto ir kapitalo dydį;

2) koncentracijos bankų Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemoje lygį;

3) susietumą su kitais finansų sistemos dalyviais, kurį parodo sandoryje dalyvaujančių bankų ir susijusių subjektų turimas kitų finansų sistemos dalyvių turtas ir įsipareigojimai kitiems finansų sistemos dalyviams;

4) svarbą paskolų, indėlių, mokėjimų ir kitose finansinių paslaugų rinkose vertinant pagal fizinių, juridinių asmenų segmentus ir finansinių paslaugų tipus, įvertinant bankų teikiamų finansinių paslaugų pakeičiamumą;

5) šio straipsnio šios dalies 2, 3 ir 4 punktuose išvardytų kriterijų reikšmių, turto ir kapitalo dydžių pokyčius sudarius sandorį.

67. Prašymas išduoti sutikimą sudaryti sandorį, galintį daryti įtaką sisteminei rizikai, išnagrinėjamas ir sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo prašymo dėl sutikimo išdavimo gavimo dienos.

78. Priežiūros institucija motyvuotai atsisako išduoti šiame straipsnyje nurodytą sutikimą sudaryti sandorį, galintį daryti įtaką sisteminei rizikai, jeigu:

1) pateikti dokumentai ar duomenys neatitinka šio Įstatymo ir priežiūros institucijos teisės aktų nustatytų reikalavimų, pateikti ne visi dokumentai ar duomenys, dokumentai ar duomenys yra neteisingi ir per priežiūros institucijos nustatytą terminą trūkumai nepašalinti;

2) priežiūros institucija nustato, kad šio straipsnio 12 dalyje nurodyti sandoriai gali daryti neigiamą įtaką sisteminės rizikos lygiui bankų Lietuvos Respublikos kredito įstaigų sistemoje.

9. Jeigu šio straipsnio 2 dalyje nurodyti sandoriai apima subjektus, turtą arba finansines paslaugas ne tik Lietuvos Respublikoje, šio straipsnio 8 dalyje nurodytas priežiūros institucijos sprendimas taikomas tik Lietuvos Respublikoje planuotai vykdyti sandorio daliai.

810. Jeigu priežiūros institucija per šio straipsnio 67 dalyje nustatytą terminą nepriima sprendimo dėl sutikimo sudaryti sandorį, galintį daryti įtaką sisteminei rizikai, laikoma, kad priežiūros institucija sutinka dėl atitinkamo sandorio sudarymo.

911. Priežiūros institucija detalizuoja šio straipsnio 56 dalyje nustatytus sisteminės rizikos lygio vertinimo kriterijus ir nustato jų vertinimo tvarką.“

Pritarti.

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-04-21

5

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į vėlesnį nei planuota Projekto svarstymą, reikia atitinkamai pakeisti Projekto baigiamąsias nuostatas, pavėlinant pakeitimų įsigaliojimo bei įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo terminus. Taip pat tikslintinos ir baigiamosios įstatymo taikymo nuostatos, adaptuojant jas prie siūlomų įstatymo taikymo apimties pakeitimų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 5 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

“5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 2021 m. liepos 1 d.

2. Priežiūros institucija iki 2020 2021 m. balandžio 1 birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Šio įstatymo nuostatos taikomos bankams, kurie sprendimus dėl banko reorganizavimo jungimo būdu, reikšmingos banko turto dalies įsigijimo (banko turto dalis bankų sistemoje padidės daugiau negu 1 procentiniu punktu) ir kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimo priėmė nuo šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 771 straipsnio 2 dalyje nurodytiems sandoriams, dėl kurių sprendimai priimti po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

4. Jeigu sprendimai dėl banko reorganizavimo jungimo būdu buvo priimti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, banko reorganizavimo procedūros baigiamos vykdyti pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos bankų įstatymo nuostatas.”

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
nėra

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mykolas Majauskas                                                    

 

           

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė