LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STRATEGINĘ REIKŠMĘ NACIONALINIAM SAUGUMUI TURINČIŲ ĮMONIŲ IR ĮRENGINIŲ BEI KITŲ NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1132 1, 2, 3 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-2275)
2014 m. spalio 8 d. Nr. 113-P-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Valentinas Bukauskas, Komiteto pirmininkas, Milda Petrauskienė, Komiteto pirmininko pavaduotoja; nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Vanda Kravčionok, Vincė Vaidevutė Margevičienė, Albinas Mitrulevičius, Algis Strelčiūnas, Povilas Urbšys.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2014-09-23) |
2 |
|
|
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta. Įvertinus projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsniu siūloma keisti įstatymo 2 straipsnio 2 dalį nustatant, jog „Potencialus dalyvis – fizinis arba juridinis asmuo, oficialiai pareiškęs ketinimą ar interesą įsigyti strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios įmonės arba įmonės, steigiamos ar veikiančios strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčiame ūkio sektoriuje, akcijų arba įgyti nuosavybės, valdymo ar bet kurias kitas teises į ypatingą strateginę ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčius įrenginius, taip pat asmuo, ketinantis vykdyti ūkinę veiklą šių įrenginių nacionaliniam saugumui svarbios apsaugos zonos teritorijoje. Šiame įstatyme numatytais atvejais potencialiu dalyviu laikytinas ir esamas ypatingą strateginę, strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios įmonės akcininkas, siekiantis papildomai įsigyti įmonės akcijų“. Pasiūlymo turinys diskutuotinas. Pastebėtina, jog projektu siūloma pildyti keičiamo įstatymo sąvoką „potencialus dalyvis“, kuria būtų nustatyta, jog potencialiu strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios įmonės potencialias dalyviais būtų laikomi asmenys, siekiantys veikti tam tikros įmonės apsaugos zonos teritorijoje. Pažymėtina, jog Civilinio kodekso 2.45 straipsnis nustato, kad „Juridinio asmens dalyvis (akcininkas, narys, dalininkas ir pan.) yra asmuo, kuris turi nuosavybės teisę į juridinio asmens turtą, arba asmuo, kuris nors ir neišsaugo nuosavybės teisių į juridinio asmens turtą, bet įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu“. Taigi bet kuris asmuo, veikdamas tam tikros įmonės apsaugos zonoje, jokiu atveju negali tapti tos įmonės dalyviu, jeigu jis nesiekia tapti tokiu dalyviu, o tik vykdo savo ūkinę veiklą. Tam, kad tapti potencialiu dalyviu, iš esmės reikalingas valingas asmens veiksmas, nukreiptas į konkretų tikslą – tapti dalyviu. Manytina, kad teisinis reguliavimas, pagal kurį tam tikras asmuo laikomas potencialiu strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios įmonės dalyviu vien pagal aplinkybę, jog toks asmuo vykdo ūkinę veiklą tam tikroje teritorijoje laikytinas prasilenkiančiu su proporcingumo principu, be to, manytina, jog toks reguliavimas visiškai neatitinka juridinio asmens dalyvio (potencialaus dalyvio) sampratos nei teisine nei logine prasme. Aptartame kontekste pastebėtina, jog būtų logiška įstatymo projektu teikiamą pasiūlymą inkorporuoti į keičiamą įstatymą tokiam pasiūlymui derančioje vietoje. Pavyzdžiui, atskiroje nuostatoje įtvirtinant teisės normą, jog asmenims, vykdantiems ar siekiantiems vykdyti ūkinę veiklą tam tikroje apsaugos zonoje, taikomi tokie pat apribojimai ir reikalavimai kaip ir strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių potencialiems dalyviams. Siūlytina tobulinti projektą. |
Pritarti |
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2014-09-23) |
|
|
|
2. Projektu siūloma numatyti, kokie ūkio sektoriai turi strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui ir įtvirtinti, kad potencialiems dalyviams (investuotojams į šiuos ūkio sektorius) taikytinas atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimas. Pasiūlymo turinys diskutuotinas. Pirma, abejotina, ar siūlomi ūkio sektoriai (energetikos, transporto, informacinių technologijų ir telekomunikacijų, kitų aukštųjų technologijų, finansų ir kredito) yra pakankamai tiksliai, aiškiai ir nedviprasmiškai suprantami bei ar nėra per platūs siūlomam teisiniam reguliavimui. Manytina, kad toks platus ir konkrečiai neapibrėžtas teisinis formulavimas neatitinka teisėkūros proporcingumo ir aiškumo principų (Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 ir 6 punktai). Antra, manytina, kad numačius pareigą tikrinti investuotojų į šiuos ūkio sektorius atitiktį nacionalinio saugumo interesams (kartu vertinant ir kitas projekto nuostatas), potencialių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimo komisijai ženkliai padidėtų tikrinamų dalyvių skaičius ir tai pareikalautų papildomų administracinių ir finansinių išteklių. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į pasikeitusią geopolitinę situaciją regione ir į įstatymo projekto iniciatorių siekį įstatymo projekto nuostatomis užtikrinti investicijų Lietuvoje suderinamumą su nacionalinio saugumo prioritetais, pritariama įstatymo projekto iniciatorių pateiktai redakcijai. |
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2014-09-23) |
1 2 4 |
|
|
3. Pažymėtina, kad pagal keičiamą įstatymą ypatingą strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turi tik įrenginiai (Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos jungtys su Lenkijos Respublikos ir Švedijos Karalystės elektros energetikos sistemomis ir suskystintų gamtinių dujų terminalas) bei jų priklausiniai. Konkrečioms įmonėms toks statusas nei pagal galiojantį įstatymą, nei pagal projektą nėra suteikiamas. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos projekto nuostatos, kuriose vartojama „ypatingą strateginę reikšmę turinčių įmonių“ formuluotė (projekto 1, 2 ir 4 straipsniai). |
Pritarti |
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2014-09-23) |
2 |
1 |
|
4. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nacionaliniam saugumui svarbios apsaugos zonos teritorija minima kalbant tiek apie ypatingą strateginę, tiek apie strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčius įrenginius, tačiau visame likusiame projekte – tik apie strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčius įrenginius. Pažymėtina, kad kartu teikiamas Investicijų įstatymo VIII-1312 8 straipsnio papildymo įstatymo projekte XIIP-2274 kalbama apie investicijas tik į strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įrenginių nacionaliniam saugumui svarbios apsaugos zonos teritoriją. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIP-2275 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Valentinas Bukauskas.
Komiteto pirmininkas Valentinas Bukauskas