LIETUVOS RESPUBLIKOS

GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR.  X-764 9, 15 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO 

AIŠKINIMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siekiama atsisakyti viešųjų geriamojo vandens tiekėjų pareigos Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui mokėti 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų, nes toks reguliavimas yra perteklinis. Įstatymo projektas neturėtų neigiamo poveikio žmonių sveikatai ir aplinkai, o nepertraukiamas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas būtų užtikrintas, nes jeigu garantiniam vandens tiekėjui prireiktų vykdyti garantinį vandens tiekimą kitoje savivaldybėje, negu jis paskirtas viešuoju vandens tiekėju, jis gautų pajamas iš viešojo vandens tiekėjo, praradusio licenciją, vartotojų ir abonentų, o sąnaudos būtų padengiamos per geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainas. Taip pat paminėtina, kad viešiesiems geriamojo vandens tiekėjams taikant pareigą garantiniam vandens tiekėjui mokėti 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų, bus surenkamos palyginti nedidelės lėšos, t. y. apie 0,02-0,07 Eur/m3, tačiau būtent galutinis vartotojas dėl išaugusių geriamojo vandens tiekėjų kaštų ir surinktų lėšų administravimo sąnaudų mokės brangiau už geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai yra Seimo nariai. 

 

3. Dabartinis teisinis įstatymo projekto aptartų teisinių santykių reglamentavimas

Šiuo metu Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punkte nustatyta, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba apskaičiuoja šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą“. Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad „viešojo geriamojo vandens tiekimo regione esantys viešieji vandens tiekėjai Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui per metus turi mokėti 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų, bet ne daugiau kaip garantiniam vandens tiekėjui apskaičiuotas investicijų grąžos dydis, lygus 0,5 procento vidutinės svertinės kapitalo kainos, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugoms užtikrinti, įmokas mokant kas ketvirtį nuo garantinio vandens tiekėjo paskyrimo dienos. Šias lėšas garantinis vandens tiekėjas naudoja Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.“

Įstatymo 33 straipsnio 25 dalyje nustatyta, kad viešojo geriamojo vandens tiekėjų garantiniam vandens tiekėjų sumokėta 2 procentų nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų įmoka pripažįstama būtinosiomis sąnaudomis.

 

4. Naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siekiama atsisakyti viešųjų geriamojo vandens tiekėjų pareigos Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui mokėti 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų ir pripažinti netekusiais galios Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktą, 15 straipsnio 14 dalį ir 33 straipsnio 25 dalį. Tokiu būdu bus užtikrinta, kad galutiniam vartotojui nereikės mokėti brangiau už geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Nėra.

 

6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturi.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, kitų įstatymų keisti nereikės.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimams bei bendrinės lietuvių kalbos normoms, o Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo ir Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

11. Įstatymų projektų atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai

Įstatymui įgyvendinti Valstybinė energetikos reguliavimo taryba turės patikslinti priimtus įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymų pakeitimų projektams įgyvendinti valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

„Geriamojo vandens tiekimas“, „garantinis vandens tiekėjas“.

 

16. Kiti, iniciatoriaus nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai. 

Nėra.

 

 

 

Seimo nariai