LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL NACIONALINĖS DARBOTVARKĖS NARKOTIKŲ, TABAKO IR ALKOHOLIO KONTROLĖS, VARTOJIMO PREVENCIJOS IR ŽALOS MAŽINIMO KLAUSIMAIS IKI 2035 METŲ PATVIRTINIMO“

 PROJEKTO NR. XIVP-1690(2)

 

 

 

2023-05-17  Nr. 111-P-15

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Seimo narys A. Bagdonas, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Visuomenės sveikatos departamento Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Lietuvos verslo konfederacijos generalinė direktorė I. Rizgelė, VšĮ „Gyvybės mokslų ir edukologijos instituto“ atstovas A. Rudanov.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-21

1

 

43

 

  Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastebime, kad nutarimo projekto 1 straipsniu tvirtinamos Nacionalinės darbotvarkės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų 43 punkte pateikiama nuoroda į Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro teikiamus duomenis. Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2022 m. liepos 1 d. biudžetinė  įstaiga Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras buvo reorganizuotas, prijungiant jį prie Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos, siūlome patikslinti nuorodą į šios įstaigos pavadinimą.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti Nacionalinės darbotvarkės projekto 43 punktą ir jį išdėstyti taip:

„43.Lietuvos LAVĮ naujai registruotų ŽIV atvejų skaičius mažėja. Iš viso naujai registruotų atvejų buvo užregistruota: 2016 m. – 68, 2017 m. – 94, 2018 m. – 30, 2019 m. – 16, 2020 m. – 17. Pastaraisiais metais dauguma atvejų infekcija „atsinešta“ iš laisvės, t. y. registruota asmeniui tik ką patekus į tardymo izoliatorių ir atlikus profilaktinius kraujo tyrimus. Tyrimai dėl ŽIV atliekami praktiškai visiems, patekusiems į LAVĮ (apie 95 proc.). 2020 m. skubos tvarka pakeitus Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymą, nuo 2020 m. sausio 1 d. įkalinti asmenys tapo draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu valstybės lėšomis ir įgijo teisę į gydymą, kompensuojamą PSDF lėšomis, tačiau įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų bazė tam nebuvo sukurta – jos sukūrimas užtruko ilgiau kaip pusmetį ir per tą laiką nebuvo pasirašytos sutartys su teritorinėmis ligonių kasomis. Visos šios aplinkybės lėmė, kad nebuvo galimybių didinti kai kurių (tarp jų ir ŽIV) užkrečiamųjų ligų gydymo apimties. 2020 m. gruodžio 31 d. LAVĮ buvo laikomi 262 ŽIV infekuoti asmenys, iš jų 55,3 proc. gavo specifinį antiretrovirusinį gydymą. Palyginti su tokiu pat 2017 m. laikotarpiu, gydomų asmenų skaičius padidėjo net 91,3 proc. (2017 m. gruodžio 31 d. buvo gydomi 28,9 proc. visų laisvės atėmimo vietose laikytų ŽIV infekuotų asmenų). Toks gydomų asmenų rodiklis viršija analogišką laisvėje gydomų asmenų rodiklį – Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, Lietuvoje gydoma tik apie 40 proc. visų ŽIV infekuotų asmenų.”

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys A. Bagdonas, 2022-12-20

1

 

67.1.5.

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad neįmanoma paneigti žalos mažinimo poreikio, kuris vis dažniau diskutuojamas ir numatomas įvairiose pasaulio valstybėse, kaip pavyzdžiui Švedija, jau sumažinusi rūkančiųjų skaičių iki 5,6 proc., ar Naujoji Zelandija, ir įvairiuose formatuose, ir tai, kad tvirtinama Nacionalinė darbotvarkė iki 2035 metų, joje taip pat reikia numatyti šią politinę kryptį ir galimybę ja pasinaudoti, jei būtų išpildytos įvardinamos pasiūlyme sąlygos. Be to, tokiam Lietuvos verslo konfederacijos pasiūlymui, kurio pagrindu parengtas šis pasiūlymas, pritarė ir LR Seimo Priklausomybių prevencijos komisija.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Nacionalinę darbotvarkę nauju 67.1.5. papunkčiu:

 

„67.1.5. atsiradus daugiau nepriklausomų mokslinių tyrimų ir studijų apie skirtingą tabako ir nikotino produktų riziką bei keliamą žalą sveikatai, taip pat įvertinus, kad tabako žalos mažinimas, derinamas su įrodymais pagrįstomis rūkymo prevencijos ir metimo priemonėmis, gali atnešti esminės ir efektyvios naudos visuomenės sveikatai, svarstyti ir įgyvendinti konkrečias priemones, kurios sumažintų tabako ir nikotino gaminių vartojimą ir sukeliamą žalą.“

Nepritarti

Analogišką pasiūlymą, teiktą Lietuvos verslo konfederacijos, Komitetas apsvarstė 2022-12-14 posėdyje ir jam nepritarė.

 

Balsavimo rezultatai:

už - 4, prieš – 2, susilaikė – 3.

2.

Seimo nariai:

A. Širinskienė,

R. Žemaitaitis,

A. Gedvilas,

M. Puidokas,

L. Girskienė,

B. Pietkiewicz,

R. Šarknickas,

2022-12-22

 

1

 

102

 

Argumentai:

Patvirtinta Nacionalinę darbotvarkę narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų formuoja ilgalaikę valstybės politiką narkotikų kontrolės ir prevencijos klausimais. Ji taps pagrindu valstybei,  savivaldybių institucijoms rengti ir įgyvendinti narkotikų vartojimo prevencijos, kontrolės priemones (žr. Nutarimo, kuriuo tvirtinama Nacionalinė darbotvarkė, 2 straipsnis). Vertinant grėsmes asmens ir visuomenės sveikatai, nacionaliniam saugumui atsisakytina visų narkotinių medžiagų dekriminalizavimo idėjos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Nacionalinės darbotvarkės 102 punktą:

„102. Siekiant prioritetą teikti narkotikus vartojančio asmens gydymui, o ne jo nubaudimui, tikslinga sukurti platesnes galimybes kaltininkui pirmiausia taikyti su laisvės suvaržymu nesusijusias bausmes. Atsakomybės diferencijavimas, proporcingų veikos pavojingumui bausmių numatymas, į pagalbą asmeniui nukreiptų bausmių alternatyvų taikymo plėtra mažintų perteklinio laisvės atėmimo bausmės taikymo galimybes nusikaltimų, susijusių su narkotikų vartojimu, atvejais ir sustiprintų į visuomenės sveikatą orientuotą baudžiamąją politiką. Tokie sprendimai taip pat sumažintų LAVĮ apkrovą ir su įkalinimu susijusį neigiamą šalutinį poveikį nuteistiems asmenims, sistemiškai derėtų ir su siūlymu dekriminalizuoti veikas, susijusias su neteisėtu disponavimu nedideliu kiekiu narkotikų be tikslo juos platinti (asmeniniam vartojimui), už jas numatant administracinę atsakomybę.“

 

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Seimas 2018 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-1765 patvirtino Valstybinę narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos 2018–2028 m. programą (toliau – Programa), kurios 97 punktas numato dekriminalizavimą, kaip vieną iš sisteminių šios programos įgyvendinimo punktų:

„97. Penktajam tikslui pasiekti keliamas uždavinys – peržiūrėti baudžiamąją politiką, taikomą narkotikų vartotojams, siekiant subalansuotos narkotikų kontrolės politikos Lietuvoje. Šio uždavinio įgyvendinimo kryptys:

97.1. dekriminalizuoti mažiau pavojingas su narkotikų vartojimu susijusias veikas, už jas numatant administracinę atsakomybę, užtikrinant individualaus vertinimo pagrindu taikomas švietimo, socialines, sveikatos priežiūros sistemų intervencijos priemones vietoj baudžiamųjų;“

Vadovaujantis LR strateginio valdymo įstatymu, nuo 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujam strateginio valdymo modeliui, strateginių dokumentų sistemoje atsisakius programos kaip strateginio dokumento ir ją pakeitus nauju strateginio lygmens planavimo dokumentu – nacionaline darbotvarke – turi išlikti nuoseklus ilgalaikės Programos įgyvendinimo laikymasis, perkėlus jos nuostatas į Nacionalinę darbotvarkę.

Pažymėtina, kad Jungtinių Tautų Organizacija (visos jos agentūros, įskaitant Pasaulio sveikatos organizaciją (WHO), Jungtinių Tautų Narkotikų ir nusikalstamumo biurą (UNODC) ir kt.) savo pareiškimais ragina valstybes atsisakyti baudžiamųjų įstatymų taikymo dėl nelegalaus nedidelių kiekių psichiką veikiančių medžiagų vartojimo ir turėjimo be tikslo jas platinti, kadangi mokslo ir pažangių šalių praktika įrodyta, kad neproporcingų priemonių (šiuo atveju baudžiamųjų įstatymų) taikymas valstybių visuomenės sveikatai ir per tai ekonomikai sukelia daugiau žalos, negu naudos ir sukuria neproporcingą ekonominę naštą. Šiais klausimais Jungtinės Tautos yra priėmę ir paskelbę ne vieną dokumentą.

 

Balsavimo rezultatai:

už - 5, prieš – 5, susilaikė – 0. Lėmė Komiteto pirmininko balsas.

3.

Seimo nariai:

A. Širinskienė,

R. Žemaitaitis,

A. Gedvilas,

M. Puidokas,

L. Girskienė,

B. Pietkiewicz,

R. Šarknickas,

2022-12-22

 

1

 

114.3.1

 

Argumentai: tie patys.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Nacionalinės darbotvarkės 114.3.1 papunktį ir atitinkamai pernumeruoti likusius Nacionalinės darbotvarkės punktus:

114.3.1. dekriminalizuoti veikas, susijusias su disponavimu nedideliu kiekiu narkotikų be tikslo juos platinti (asmeniniam vartojimui), už jas numatant administracinę atsakomybę ir užtikrinant individualaus vertinimo pagrindu taikomas švietimo, socialines, sveikatos priežiūros sistemų intervencijos priemones;

 

Nepritarti

Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus.

 

Balsavimo rezultatai:

už - 5, prieš – 5, susilaikė – 0. Lėmė Komiteto pirmininko balsas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Antanas Matulas

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas