LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komiteto

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 53 IR 141 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-2323

 

2022-12-12  Nr. 107-P-52

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).

Komiteto biuras: Biuro vedėja B. Pūtienė, patarėjai J. Jakučionytė, A. Latvėnė, R. Matusevičiūtė, padėjėja V. Katinaitė;

Kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Daiva Veličkaitė-Matusevičė, Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Monika Juodvalkė, Seimo narė Rita Tamašūnienė, Žemės ūkio viceministras Donatas Dudutis, Švietimo, mokslo ir sporto ministro patarėjas Ignas Gaižiūnas, gyventojų atstovai: Linas Savičius, Darius Jurgelionis, Lietuvos paukštininkystės asociacijos direktorius Gytis Kauzonas, Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius Algis Baravykas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

1

1

 

Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 53 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, išimtys iš keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nustatytų draudimų vykdyti atitinkamą veiklą sanitarinės apsaugos zonose, nurodytose keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1, 2 ir 4 punktuose, būtų nustatytos projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodytose sanitarinės apsaugos zonose. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodomas draudimas sanitarinės apsaugos zonose, į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje būtų galima keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba. Taigi, nors projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje pateikta nuoroda į sanitarinės apsaugos zonas, kuriose būtų taikoma išimtis, leidžianti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nurodytą veiklą, tačiau projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies, kurioje ir turėtų būti nustatytos tokios sanitarinės apsaugos zonos, nuostatos dėstomos nepakankamai aiškiai, nes nėra nurodomos konkrečios sanitarinės apsaugos zonos, kuriose nebūtų taikomi atitinkami draudimai, bet siūloma nustatyti draudimą atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje būtų galima 53 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba. Taigi, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuriose sanitarinės apsaugos zonose ir kuriais atvejais būtų netaikomi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nustatyti draudimai. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tobulintinos, pašalinant šiuos neaiškumus taip, kad atitiktų teikiamo įstatymo projekto tikslus.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

1

2

 

Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomos papildyti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies nuostatos nėra aiškios šiais aspektais.

Pirma, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose“ turinys, nes neaišku, ar turimas omenyje keičiamo įstatymo 9 straipsnyje reglamentuojamas teritorijų įrašymas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, ar turima omenyje kas kita.

Antra, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ turinys, nes neaišku kaip yra suprantamos nuostatos „iki šio įstatymo“, t. y. ar turimas omenyje Specialiųjų žemės naudojimų sąlygų įstatymo įsigaliojimas, ar turimas omenyje teikiamu įstatymo projektu keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimas.

Analogiško turinio pastabos taikytinos ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 41 dalies nuostatoms.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad iki įstatymo įsigaliojimo atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose gali būti pradėtos pagrindinės žemės naudojimo paskirties keitimo į kitos paskirties žemę procedūros. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenys, iki įstatymo įsigaliojimo pradėję pagrindinės žemės naudojimo paskirties keitimo procedūras atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose, įsigaliojus įstatymui, turėtų teisę jas užbaigti pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

2

 

 

Iš projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 41 dalies nuostatų nėra aišku, kokiam subjektui šioje dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys turėtų būti pateikiami. Siūlytina tikslinti projekto nuostatas.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

3

2

 

Projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatos pateikta nuoroda „šio įstatymo 1 straipsnio 41 dalyje“ nėra aiški, nes projekto 1 straipsnis turi tik dvi struktūrines dalis.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada

Nepritarti

Projektas parengtas bendradarbiaujant su Aplinkos ministerija ir konsultuojantis su Vyriausybe

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

 

 

 

Atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 12, 14 punktų ir 5 dalies nuostatas, teigtina, kad turėtų būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo svarstymo laikas numatytas gruodžio 15 d., nutarta neprašyti atlikti teikiamo įstatymo projekto antikorupcinio vertinimo.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

1

1

 

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies nuostatos yra keičiamos tik iki dvitaškio, o šios dalies struktūrinės dalys (punktai) nėra keičiami (pastebėtina, kad projekto lyginamojo varianto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 4 punkte žodis „paskirties“ paryškintas netikslingai, nes šis žodis yra galiojančiose šio punkto nuostatose ir juo nėra pildomas minėtas punktas), bei į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), 175.3. punkto nuostatą, projekto 1 straipsnio 1 dalyje reikėtų dėstyti tik keičiamas keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies nuostatas iki dvitaškio. Be to, projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstant siūlomo pakeitimo esmę vietoj žodžio „dalį“ reikėtų įrašyti žodžius „dalies nuostatą iki dvitaškio“.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-08

 

 

 

Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2022 m. birželio 28 d. priėmė Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1229, kurio 1 straipsniu buvo pakeistas keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punktas. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Teikiamo įstatymo projekto 1 straipsniu taip pat siūloma keisti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalį, o šios dalies 1 punktą išdėstyti kiek kitaip nei Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatyme XIV-1229. Teikiamo įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Taigi, priėmus teikiamą įstatymo projektą, turėtume situaciją, kai tą pačią dieną įsigaliotų du įstatymai, kuriuose keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos būtų dėstomos skirtingai. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar teikiamame įstatymo projekte nereikėtų nustatyti vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos, į teikiamą įstatymo projektą integruojant Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatyme XIV-1229 dėstomus keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos paukštininkystės asociacija
2022-12-09

1; 2

 

 

Argumentai:

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 ir 141 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas), Projektui iš esmės pritariame ir teikiame šiuos pasiūlymus.

Pagal Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – Įstatymas) 140 straipsnio 2 dalį Įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis ir 142 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Nuo 2023-01-01 Įstatymo Antrasis skirsnis ,,Šiame įstatyme nurodytų teritorijų nustatymas, jų registravimas ir išregistravimas, informavimas apie šias teritorijas, specialiųjų žemės naudojimo sąlygų pakeitimas, jų taikymo pradžia ir pabaiga, kompensacijos dėl šių sąlygų taikymo“ bus išdėstytas nauja redakcija ir Įstatymo 9 straipsnio 3 dalis nebereglamentuos teritorijų (apsaugos zonų, sanitarinių apsaugos zonų), į kurias pateko žemės sklypas (jo dalis), kurio kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, šių žemės sklypo kadastro duomenų – Įstatyme nurodytų teritorijų – įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą procedūros. 

Atsižvelgiant į tai, kad Projekte dėstomos Įstatymo 53 straipsnio 11 dalies ir 141 straipsnio 41 dalies nuostatos įsigalios 2023-01-01, t. y. taps sudėtine Įstatymo dalimi, tikslinga būtų Projekte dėstomose Įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje ir 141 straipsnio 41 dalyse duodant nuorodą į Įstatymo 9 straipsnio 3 dalies reglamentavimą (pagrindus) kartu nurodyti šio reglamentavimo galiojimo terminą.

Pasiūlymas:

Papildyti 53 straipsnį 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Sanitarinės apsaugos zonose, į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, galiojusioje iki 2022 m. gruodžio 31 d., nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), draudžiama keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje galima šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba.“

 

Papildyti 141 straipsnį 41 dalį ir ją išdėstyti taip:

„41. Kai sanitarinės apsaugos zona į žemės sklypo kadastro duomenis buvo įrašyta šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, galiojusioje iki 2022 m. gruodžio 31 d., nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nustato šios sanitarinės apsaugos zonos dydį pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus ir pateikia šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymus arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingus duomenis. Prašymas atlikti šioje dalyje nurodytą poveikio visuomenės sveikatai vertinimą pateikiamas iki 2024 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys pateikiami iki 2025 m. gruodžio 31 d. Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja.“

Nepritarti

Keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) įsigaliojimas ir taikymas nustatytas keičiamo įstatymo 140 ir 141 straipsniuose, todėl kituose straipsniuose įsigaliojimo terminai nenurodomi.

Atkreiptinas dėmesys, kad, įvertinus tai, kas išdėstyta, keičiamo įstatymo 141 straipsnyje naudojamos skirtingos formuluotės, t. y. kalbama apie, pvz., „šio įstatymo 9 straipsnį“ ir „142 straipsnyje išdėstytą 9 straipsnį“.

2.

Lietuvos paukštininkystės asociacija
2022-12-09

2

 

 

Argumentai:

Projekte dėstomų Įstatymo 53 straipsnio 11 dalies ir 141 straipsnio 41 dalies nuostatos išskiria teritorijas – sanitarines apsaugos zonas, kurios į žemės sklypų kadastro duomenų bylas ir Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro duomenis įrašytos Įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, galiojusioje iki 2022-12-31, nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki Įstatymo įsigaliojimo dienos), o Įstatymo 53 straipsnio 11 dalies nuostatos nustato tokioje sanitarinėje apsaugos zonoje taikomus veiklos apribojimus – specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, kurios skiriasi nuo Įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nustatytų veiklos apribojimų – specialiųjų žemės naudojimo sąlygų, taikomų sanitarinėje apsaugos zonoje, nustatytoje kitais, nei nurodyta Įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje ir 141 straipsnio 41 dalyje, pagrindais.

Atsižvelgiant į tai, kad Projekte dėstomoje Įstatymo 141 straipsnio 41 dalyje reglamentuojamas sanitarinės apsaugos zonos, į žemės sklypų kadastro duomenų bylas ir Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro duomenis įrašytos Įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, galiojusioje iki 2022-12-31, nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki Įstatymo įsigaliojimo dienos), dydžio nustatymas (perregistravimas) pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus, tikslinga aiškiai nurodyti, kad tuo atveju, kai pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus sanitarinės apsaugos zonos dydis sumažėja arba nesikeičia, tokioje zonoje ir toliau taikomos Įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, o tuo atveju, kai pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus sanitarinės apsaugos zonos dydis padidėja ir toks padidėjimas nustatomas gavus žemės sklypų savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimą, padidėjusioje sanitarinės apsaugos zonos dalyje taikomos Įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nurodytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos.

Pasiūlymas:

Siūlome papildyti 141 straipsnį 41 ir ją išdėstyti taip:

„41. Kai sanitarinės apsaugos zona į žemės sklypo kadastro duomenis buvo įrašyta šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, galiojusioje iki 2022 m. gruodžio 31 d., nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nustato šios sanitarinės apsaugos zonos dydį pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus ir pateikia šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymus arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingus duomenis. Prašymas atlikti šioje dalyje nurodytą poveikio visuomenės sveikatai vertinimą pateikiamas iki 2024 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys pateikiami iki 2025 m. gruodžio 31 d. Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja. Pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatytose sanitarinėse apsaugos zonose taikomos šio Įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Tuo atveju, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja, padidėjusioje žemės sklypo ar valstybinės žemės dalyje taikomos Įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nurodytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos.

Pritarti iš dalies

Dėl atsakyme į 1 pastabą nurodytų priežasčių nepritariame pasiūlymui nurodyti įstatymo nuostatų galiojimą.

Įstatymo projektu siūlomoje keičiamo įstatymo 141 straipsnio 41 dalyje pateikiama nuoroda („šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti“) į šioje dalyje nurodytas sanitarinės apsaugos zonas, t. y. į zonas, kurios į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą buvo įrašyta keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais. Įstatymo projekte siūloma, kad šiose konkrečiose sanitarinės apsaugos zonose galiotų sumažintos apimties apribojimai. Jeigu, atlikus Įstatymo projektu siūlomą privalomą poveikio visuomenės sveikatai vertinimą, 141 straipsnio 41 dalyje nurodytos sanitarinės apsaugos zonos padidėtų, padidėjusios dalies nebūtų galima priskirti sanitarinės apsaugos zonoms, kurios į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą buvo įrašytos keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais. Sutinkame, kad aiškumo tikslais Įstatymo projekte gali būti nurodyta, kad padidėjusioje sanitarinės apsaugos zonos dalyje turės būti taikomos 53 straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos.

Pasiūlymas

Pakeisti Įstatymo projektu siūlomą keičiamo įstatymo 53 straipsnio papildymą 41 dalimi ir šio pasiūlymo paskutinįjį sakinį išdėstyti taip:

„Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą dokumentuose nustatytą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja (šiais atvejais padidėjusioje sanitarinės apsaugos zonos dalyje taikomos šio įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos).“        

3.

Linas Savičius
2022-12-12

 

 

 

Argumentai:

Peržiūrėjus projektą manome esant tikslinga papildomų keitimų.

1.       Būtina keisti ir 51str.3d. nes kitu atveju paliekama situacija kad per 9str3d. įteisintoje zonoje leidžiama tarša viršijanti ribines užterštumo vertes. Pavyzdžiui neišsprendus šio aspekto daugiabučiams kuriems nesuformuoti sklypai, būtų neribojama tarša. Kadangi įsigaliojus 142 str. atsiranda nauja 9str3d. redakcija, būtina nukreipti i procedūra kuri dabar galioja, todėl siūlom susieti su 142 str. įsigaliojimu, analogiška ir kituose straipsniuose.

2.       53 str. 1d.pateiktame projekte netiksliai naudojamos sąvokos nes įrašomos į kadastrą specialiosios sąlygos dėl sanitarines apsaugos zonos, o pats straipsnis kalba apie veiklas draudžiamas SAZ zonoje. SAZ nelygu sžns dėl SAZ. Todėl mūsų siūloma formuluotė tinkamesnė, ir taip pat svarbu nurodyti prie 9str. 3d.  procedūros data susietą su 142str. isigaliojimu, kuriuo bus nauja antro skirsnio redakcija ir 9str.3d. numatys kitokią procedūra todėl neturi atsirasti painiavos (analogiškai kaip ir aukštesniam punkte)

3.       Prašymas inicijuoti poveikio sveikatai vertinimo procedūras turi būti pateikiamas per metus iki 2023 12 31 o ne 2024 12 31. Mes manome kad šis aspektas perteklinis ir neturi jokios reikšmės kada pateikiamas prašymas, svarbu kad procedūros būtų atliktos ir dokumentai pateikti registrui kaip ir nustatyta iki 2025 12 31. Nes yra rizika kad kils ginčas, jog prašymus pateikėm, bet procedūrų neužbaigėm (nenorėjom arba nepavyko). Manau kad įstatyme neturėtu likti vietos interpretacijoms.

4.       12 straipsnio papildymas 5 dalimi turėtu numatyti automatine procedūrą registru centrui analogiškai kaip ir teismo sprendimo atveju, kad jei tokie ribojimai buvo įrašyti ir ūkinis subjektas iki numatytos datos neatliko poveikio visuomenes sveikatai vertinimo procedūros ir nepatikslino SAZ bei nepateikė dokumentu registrui, automatiškai išregistruojami sžns kurios buvo įrašytos per 9str3d procedūra

5.       įsigaliojimas neturi būti siejamas su prašymo atlikti poveikio visuomenes sveikatai vertinimo procedūras pateikimu, turi būti siejama tik su tokiu procedūrų užbaigimu ir jų pasėkoje nustatyto SAZ pateikimu įregistravimu.

Pasiūlymas:

Pakeisti 51 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„3. Nustatant sanitarinės apsaugos zonas, ūkinės veiklos išmetamų (išleidžiamų, paskleidžiamų) aplinkos oro teršalų, kvapų, triukšmo ir kitų fizikinių veiksnių sukeliama žmogaus sveikatai kenksminga aplinkos tarša už sanitarinės apsaugos zonų ribų ir teritorijose, patenkančiose į sanitarinę apsaugos zoną, jei ji buvo nustatyta šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatyta tvarka, galiojusia iki 142 straipsnio įsigaliojimo datos, kuriose yra objektai, kuriuos draudžiama statyti, planuoti ar įrengti sanitarinės apsaugos zonoje, yra pastatyti ar įrengti, jų statyba pradėta ar statybą leidžiantys dokumentai išduoti ir (ar) šiuos objektus galima planuoti pagal teritorijų planavimo dokumentus, neturi viršyti ribinių užterštumo (ar kitokių) verčių, nustatytų gyvenamosios paskirties pastatų (namų), viešbučių, mokslo, poilsio, gydymo paskirties pastatų, su apgyvendinimu susijusių specialiosios paskirties pastatų, rekreacijai skirtų objektų aplinkai.

Pritarti iš dalies

Nepritariame pateikto pasiūlymo nuostatai, kuri nurodo ne tik tuo objektus, kurie yra, bet ir tuos, kurių „statyba pradėta ar statybą leidžiantys dokumentai išduoti ir (ar) šiuos objektus galima planuoti pagal teritorijų planavimo dokumentus“. Siūlytina įvardinti tuos objektus, kurie yra – kai statyba pagal statybą leidžiančius dokumentus bus baigta, įsigalios ir įstatyme nurodytos sveikatai kenksmingos aplinkos taršos ribojimai.

Pasiūlymas

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 51, 53 IR 141 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“

 

Pasiūlymas

Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 51 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Nustatant sanitarinės apsaugos zonas, ūkinės veiklos išmetamų (išleidžiamų, paskleidžiamų) aplinkos oro teršalų, kvapų, triukšmo ir kitų fizikinių veiksnių sukeliama žmogaus sveikatai kenksminga aplinkos tarša už sanitarinės apsaugos zonų ribų, taip pat tose sanitarinės apsaugos zonose, kuriose yra objektai, nurodyti šio įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje, neturi viršyti ribinių užterštumo (ar kitokių) verčių, nustatytų gyvenamosios paskirties pastatų (namų), viešbučių, mokslo, poilsio, gydymo paskirties pastatų, su apgyvendinimu susijusių specialiosios paskirties pastatų, rekreacijai skirtų objektų aplinkai.“

 

 

4.

Linas Savičius
2022-12-12

 

 

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 53 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Šio įstatymo 50 straipsnio 1, 2 ir 4 punktuose nurodytose sanitarinės apsaugos zonose, išskyrus atvejus, kai šiose zonose specialiosios žemės naudojimo sąlygos, į žemės sklypų kadastro duomenis buvo įrašytos šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais ir tvarka galiojusia iki 142 straipsnio įsigaliojimo datos (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos),  draudžiama:

1) statyti sodo namus, gyvenamosios, viešbučių, kultūros paskirties pastatus, bendrojo ugdymo, profesinių, aukštųjų mokyklų, vaikų darželių, lopšelių mokslo paskirties pastatus, skirtus švietimo reikmėms, kitus mokslo paskirties pastatus, skirtus neformaliajam švietimui poilsio, gydymo, sporto ir religinės paskirties pastatus, specialiosios paskirties pastatus, susijusius su apgyvendinimu (kareivinių pastatus, kalėjimus, pataisos darbų kolonijas, tardymo izoliatorius);

2) įrengti šios dalies 1 punkte nurodytos paskirties patalpas kitos paskirties statiniuose ir (ar) rekonstruojant arba remontuojant statinius;

3) keisti statinių ir (ar) patalpų paskirtį į šios dalies 1 punkte nurodytą paskirtį;

4) planuoti teritorijas rekreacijai ir šios dalies 1 punkte nurodytos paskirties objektų statybai, išskyrus atvejus, kai šie objektai naudojami tik ūkininko ar įmonės, vykdančios veiklą sanitarinės apsaugos zonose leistinos paskirties pastatuose (patalpose), ūkinės veiklos ir (ar) darbuotojų saugos ir sveikatos reikmėms.

5) draudžiama keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje galima šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba, jei specialiosios žemės naudojimo sąlygos, į žemės sklypų kadastro duomenis buvo įrašytos šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais ir tvarka galiojusia iki 142 straipsnio įsigaliojimo datos (ar tais pačiais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos).“

Nepritarti

Argumentai pateikti atsakyme į Lietuvos paukštininkystės asociacijos pirmąjį pasiūlymą.

5.

Linas Savičius
2022-12-12

 

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti 141 straipsnį 41 dalimi:

 

41. Jeigu ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos sanitarinės apsaugos zonos, šios teritorijos į ją patenkančių žemės sklypo kadastro duomenis buvo įrašytos šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais ir tvarka galiojusia iki 142 straipsnio įsigaliojimo datos (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nustato šios sanitarinės apsaugos zonos dydį pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus ir pateikia šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymus arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingus duomenis. Prašymas atlikti šioje dalyje nurodytą poveikio visuomenės sveikatai vertinimą pateikiamas iki 2023 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyti Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys pateikiami iki 2025 m. gruodžio 31 d. Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja.“

Nepritarti

142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymai arba teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys pateikiami tik tada, kai teritorijos nustatytos, t. y. kai bus atlikta poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūra.

6.

Linas Savičius
2022-12-12

 

 

 

Pasiūlymas:

 

4 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Papildyti 12 straipsnį 5 dalimi:

5. Kai nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija buvo įregistruota Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio padalinio vadovo sprendimu šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatyta tvarka, galiojusia iki 142 straipsnio įsigaliojimo datos, ir asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nepateikė prašymo įregistruoti teritorijas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje numatyta tvarka iki 2025 m. gruodžio 31 d., Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas per 5 darbo dienas išregistruoja šią teritoriją ir žemės sklypų, patenkančių į šiame įstatyme nurodytą teritoriją, registro įrašuose panaikina įrašus ir (ar) žymas apie šią teritoriją.

Nepritarti

Pasiūlymas perteklinis, nes jame nurodytu atveju Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas įrašus naikins, liks tik „istoriniai duomenys“.

7.

Linas Savičius
202-12-12

 

 

 

Pasiūlymas:

 

5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Atlikus šio įstatymo 141 straipsnio 41 dalyje nurodytą poveikio visuomenės sveikatai vertinimą ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios nustatoma sanitarinė apsaugos zona, ir prašymą įregistruoti teritorijas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje numatyta tvarka iki 2025 m. gruodžio 31 d., Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 143 straipsnyje išdėstytos šio įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatos netaikomos iki 2025 m. gruodžio 31 d.

Nepritarti

Įstatymo projekte siūlomas terminas sietinas su tikėtina „kamščio“ susidarymo situacija, t. y. sanitarinės apsaugos zonas nustatantys asmenys gali nespėti atlikti reikalaujamo poveikio visuomenės sveikatai vertinimo.

8.

Jolita Urbienė
2022-12-12

 

 

 

2023-01-01 įsigalios kita SŽNSĮ 9 str. 3 d. redakcija, nesusijusi su klaidos taisymo procedūra. Todėl reikia tikslinti formuluotę nedarant nuorodos į SŽNSĮ 9 str. 3 d.

 

2. Papildyti 53 straipsnį 11 dalimi:

11. Sanitarinės apsaugos zonose, į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), draudžiama keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje galima šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba. Šis draudimas netaikomas žemės ūkio paskirties mėgėjų sodo žemės sklypams ir sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypams.

Pritarti iš dalies

Nepritarti siūlymui nedaryti nuorodos į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, nes ši redakcija nebegalios nuo 2023-01-01.

Pasiūlymas

Pakeisti įstatymo projekto buvusio 1 straipsnio 2 dalį ir, įvertinus Seimo Teisės departamento pastabas, ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 53 straipsnį 11 dalimi:

„11. Sanitarinės Šio įstatymo 50 straipsnio 1, 2 ir 4 punktuose nurodytose sanitarinės apsaugos zonose, į žemės sklypų kadastro duomenis Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą įrašytose šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos), draudžiama keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje galima šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba, išskyrus sanitarinės apsaugos zoną (jos dalį), patenkančią į likviduotos sodininkų bendrijos teritoriją. Šioje dalyje nurodytose sanitarinės apsaugos zonose netaikomos šio straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:      .

7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 51, 53, 140 ir 141 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

 

 

Argumentai: Siekiant suderinti SŽNSĮ ir SŽNSĮ pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1625 nuostatas siūloma pakeisti SŽNSĮ 140 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

Pasiūlymas:

2 straipsnis. 140 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 140 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis ir 142 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė