PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 2, 4, 5, 6, 7 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIIIP- 3491(2)
2019-10-30
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
|||
str. |
str. d. |
p. |
|||
1. |
2 |
4¹ |
|
Argumentai: Teikiamas pasiūlymas, numatantis, kad Lietuvos Respublikos miškų įstatymo pakeitimo įstatymas įsigaliotų 2019 m. gruodžio 2 d. Iki šios dienos Vyriausybė sprendimu turi pakeisti valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pavadinimą į „Lietuvos valstybiniai miškai“ ir nustatyti, kokios teisinės formos bus valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“. Siūloma, kad iki 2020 m. liepos 1 d. valstybės valdomos įmonės „Lietuvos valstybiniai miškai“ teisinė forma išliktų nepakitusi, t. y. būtų valstybės įmonė.
Iki 2020 m. liepos 1 d. Vyriausybė sprendimu turi nustatyti miškų urėdijų skaičių, pertvarkyti valstybės valdomą įmonę „Lietuvos valstybiniai miškai“ ir parinkti įstatymo tikslus įgyvendinančią teisinę formą. Vyriausybės nustatytą skaičių miškų urėdijų įsteigia valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ iki 2020 m. liepos 1 d. Iki šios dienos laikinai valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo ir kitas Lietuvos Respublikos miškų įstatymu miškų urėdijoms priskirtas funkcijas įgyvendina valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“.
Miškų urėdijų savininko arba vienintelio dalyvio teises ir pareigas įgyvendina valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“. Pagal pateiktą įstatymo projektą ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 1 priedo 11 punktu įmonėmis, patikėjimo teise valdančiomis Lietuvos valstybinius miškus, būtų miškų urėdijos. Pagal Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 7 straipsnio 3 dalį Vyriausybės nutarimais valstybinės miško žemės sklypai gali būti perduodami patikėjimo teise Miškų įstatymo nustatytiems subjektams valstybinėms funkcijoms atlikti. Valstybinės žemės sklypai Vyriausybės nutarimais gali būti perduodami patikėjimo teise ir kitiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nurodytiems subjektams, kai įstatymais jiems priskiriamos valstybinės funkcijos.
Vienas iš svarbiausių pertvarkymo proceso tikslų yra valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos darbuotojų darbo vietų ir darbo sąlygų išsaugojimas. Pasiūlymais siekiama, kad darbuotojų darbo sąlygos įgyvendinat įstatymo pakeitimus išliktų nepakitusios. Tokias garantijas suteikia pasiūlymu perkeliamos Lietuvos Respublikos darbo kodekso 51 straipsnį garantijos.
Pertvarkymas vykdomas pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.104 straipsnį, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 19 straipsnį, Lietuvos Respublikos darbo kodekso 208 straipsnį.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2019 m. birželio 16 d. nutarime Nr. KT12-N4/2019 pažymėjo, kad jeigu iki šio Konstitucinio Teismo nutarimo oficialaus paskelbimo dienos (2019 m. gruodžio 2 d.) įstatymų leidėjas nesiimtų priemonių Miškų ūkio įstatyme nustatyto teisinio reguliavimo spragoms ir neapibrėžtumui pašalinti, oficialiai paskelbus Konstitucinio Teismo nutarimą, miškų ūkio valdymo modelis, be kita ko, tai, kiek miškų urėdijų galėtų veikti, įstatymu būtų teisiškai nesureguliuotas. Tačiau savaime nebūtų atkurtas Miškų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje buvęs nustatytas teisinis reguliavimas, pagal kurį Lietuvoje veikė 42 miškų urėdijos. Tai reiškia, kad Konstitucinio Teismo nutarimas, kuriuo minėtasis Miškų įstatymo pakeitimo įstatymas pripažintas prieštaraujančiu Konstitucijai, savaime nekeičia nustatyto miškų ūkio valdymo modelio, pagal kurį Lietuvoje veikia viena valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija.
Dėl to numatyta pertvarkymo tvarka neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams.Valstybės valdomos įmonės „Lietuvos valstybiniai miškai“ teisinę formą nustato Vyriausybė. Siekiant įtvirtinti, kad „Lietuvos valstybiniai miškai“ ir miškų urėdijos būtų valstybės įmonės būtų reikalingas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 3 straipsnio 4 dalies pakeitimas.
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 4¹ dalimi ir ją išdėstyti taip: „41. Girininkija – miškų urėdijų struktūrinis teritorinis padalinys, kurio veiklos plotas negali viršyti 5000 ha.“
|
|
2. |
2 |
21 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:
„21. Miškų urėdijos – valstybės valdomos įmonės „Lietuvos valstybiniai miškai“ įsteigtos įmonės, patikėjimo teise valdančios, naudojančios valstybinius miškus ir jais disponuojančios įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdančios juose kompleksinę miškų ūkio veiklą ir kitą taikytinuose teisės aktuose numatytą veiklą. Miškų urėdijos turi struktūrinius padalinius – girininkijas.“
|
|
3. |
2 |
29¹ |
|
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 29¹ dalimi ir ją išdėstyti taip: „291. Valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ – Vyriausybės nustatytos teisinės formos valstybės valdoma įmonė, kurios vienintele savininke arba dalyve yra Lietuvos valstybė. Valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ yra valstybinių miškų, priskirtų miškų urėdijoms, ūkinio valdymo institucija, organizuojanti ir koordinuojanti šių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą.“
|
|
4. |
4 |
6 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo miškų
|
|
5. |
4 |
7 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Laisvos valstybinės žemės fonde esantys ir nepanaudoti nuosavybės
teisėms atkurti valstybinių miškų sklypai, kurie yra įsiterpę į valstybinės
reikšmės miškus arba su jais ribojasi, arba yra 5 hektarų ir didesni ir turi
privažiavimo kelius, Vyriausybės nutarimais perduodami patikėjimo teise
valdyti miškų
|
|
6 |
5 |
2 |
8 |
Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip: „8) Vyriausybės pavedimu įgyvendina
|
|
7 |
5 |
2 |
9 |
Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip: „9) nustato miškų
|
|
8 |
5 |
4 |
|
Pasiūlymas: Papildyti 5 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Miškų urėdijoms priskirtų valstybinių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą organizuoja ir koordinuoja valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“. Atlikdama šias funkcijas, valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“: 1) atlieka miškų urėdijų savininko arba vienintelio dalyvio teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos funkcijas ir koordinuoja jų veiklą; 2) nustato miškų urėdijoms privalomąsias miško atkūrimo, apsaugos ir tvarkymo darbų normas; 3) organizuoja bendrą valstybinę priešgaisrinės ir sanitarinės miško apsaugos sistemą; 4) organizuoja ir koordinuoja miškų atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo pažangių technologijų įgyvendinimą.“
|
|
9 |
5 |
5 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Miškų
|
|
10 |
5 |
5² |
|
Pasiūlymas: Papildyti 5 straipsnį 5² dalimi ir ją išdėstyti taip: „52. Girininkijos atlieka šias pagrindines funkcijas: 1) miško atkūrimo ir įveisimo; 2) medynų ugdymo; 3) sanitarinės, priešgaisrinės ir pažaidų apsaugos; 4) efektyvaus miško naudojimo organizavimo; 5) miško rangovų miškininkavimo kontrolės; 6) gamtosauginių priemonių įgyvendinimo; 7) kitas miškų urėdijų priskirtas funkcijas.“
|
|
11 |
6 |
3 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: “3. Valstybiniai miškų pareigūnai ir miškų
|
|
12 |
7 |
1 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „ “1. Lietuvos Respublikoje miškų urėdijos veikia pagal jų teisinę formą reglamentuojančius įstatymus, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą valstybiniuose miškuose, Vyriausybės nustatyta tvarka didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje parduoda žaliavinę medieną, miško kirtimo liekanas ir nenukirstą mišką. Miškų urėdijos Civilinio kodekso ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka jungtinės veiklos sutarties pagrindu gali kooperuoti lėšas ilgalaikiam turtui, skirtam kompleksinei miškų ūkio veiklai vykdyti įsigyti. Jungtinės veiklos sutarties įgyvendinimo kontrolę Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka vykdo pati Aplinkos ministerija arba jos įgaliota institucija. Didmeninė prekyba valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis vykdoma per elektroninę medienos pardavimo sistemą organizuojant aukcionus ilgalaikėms (nuo trijų iki dešimties metų trukmės), pusmetinėms (šešių mėnesių trukmės) ir trumpalaikėms (iki trijų mėnesių trukmės) sutartims sudaryti. Mažmeninėje prekyboje parduodama iki 7 procentų metinės pagrindinių miško kirtimų normos ir miško tarpinio naudojimo apimties. Mažmeninėje prekyboje parduodamas nenukirstas miškas ir žaliavinė mediena, prioritetą teikiant malkinės medienos pardavimui gyventojams.“
|
|
13 |
7 |
2 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti ir gamtotvarkos
priemonėms miškuose įgyvendinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško
valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės
biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie
atskaitymai įtraukiami į valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms
miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti (miškų
inventorizavimui, apskaitai, valstybinių miškų miškotvarkos projektams
rengti, bendrai, nepriklausomai nuo nuosavybės formos, valstybinei miško
priešgaisrinės apsaugos sistemai organizuoti ir išlaikyti, stichinių nelaimių
padariniams ir masinių ligų bei kenkėjų židiniams likviduoti, miško mokslo ir
projektavimo darbams, privačių miškų savininkams konsultuoti bei mokyti,
privačių miškų savininkų organizacinėms struktūroms kurtis, miško kelių ir
susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir taisymui
(remontui)
|
|
14 |
7 |
6 |
|
Pasiūlymas: Papildyti 7 straipsnį 6 dalimi: „6. Lietuvos Respublikoje veiklą vykdančių miškų urėdijų skaičių nustato Vyriausybė. Viena miškų urėdija patikėjimo teise valdo 25-55 tūkstančių hektarų valstybinių miškų.“ |
|
15 |
18 |
1 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Miškuose, nepaisant jų nuosavybės formos, privalo būti sukurta ir
palaikoma bendra valstybinė miško priešgaisrinės apsaugos sistema, apimanti
stebėjimo, profilaktines ir priešgaisrines saugos priemones. Šią sistemą
rengia ir jos įgyvendinimą Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja
|
|
16 |
18 |
2 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Bendra miško priešgaisrinės apsaugos sistema finansuojama
Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programos ir miškų
|
|
17 |
10 |
|
|
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą 10 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus 5 straipsnio 3 dalį, įsigalioja nuo 2019 m. gruodžio 2 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2019 m. gruodžio 2 d. priima šio įstatymo, išskyrus 5 straipsnio 3 dalį, įgyvendinamuosius teisės aktus. 3. Šio įstatymo 5 straipsnio 3 dalis įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. Iki miškų urėdijų įsteigimo valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo ir kitas šiuo įstatymu miškų urėdijoms priskirtas funkcijas įgyvendina valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“. 4. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pavadinimas iki 2019 m. gruodžio 2 d. pakeičiamas į „Lietuvos valstybiniai miškai“. Valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ iki 2020 m. liepos 1 d. pertvarkoma, pakeičiant jos teisinę formą, kurią parenka Vyriausybė. Valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ iki 2020 m. liepos 1 d. įsteigia Vyriausybės nustatytą skaičių miškų urėdijų ir perduoda joms įstatyme nurodytas miškų urėdijų teises ir pareigas, reikalingas miškų urėdijų funkcijoms atlikti. 5. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pertvarkymo procese valstybės valdomai įmonei „Lietuvos valstybiniai miškai“ pereina visi valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdija darbuotojų darbo santykiai ir visos valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos, kaip darbdavio, teisės ir pareigos, egzistuojančios iki pertvarkymo. Šios darbdavio teisės ir pareigos turi būti taikomos ne mažiau kaip dvejus metus po pertvarkymo pabaigos. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pertvarkymas ir miškų urėdijų įsteigimas nekeičia darbdavio darbuotojų darbo sąlygų ir negali būti teisėta priežastis nutraukti darbo santykius.”
|
|
Teikia
Seimo narys Artūras Skardžius