LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Energetikos IR DARNIOS PLĖTROS komisija
PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 5, 6, 8, 14, 16, 26, 30 IR 31 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-832
2021-10-07 Nr. 117-P-15
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Zigmantas Balčytis, Vytautas Gapšys, Ligita Girskienė, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Arvydas Nekrošius, Audrius Petrošius, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Seimo kanceliarijos patarėja Rūta Bėčiūtė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vyr. patarėjas Dainius Zebleckis, Seimo Ekonomikos komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka, Kviestieji asmenys prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Dainius Kreivys Energetikos ministras; Inga Žilienė, Energetikos viceministrė; Karolis Švaikauskas Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės vadovas; Elena Mačiulaitytė, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės vyr. patarėja; Jūratė Prvalackaitė, Energetikos ministerija, Klimato kaitos valdymo grupės vadovė; Ignas Kazakevičius, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus vedėjas; Paulius Blažys, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus patarėjas; Dalius Krinickas, Ministrės pirmininkės, patarėjas; Rokas Masiulis, AB "Litgrid", generalinis direktorius; Liutauras Varanavičius, AB "Litgrid", Strategijos departamento direktorius; Donatas Matelionis, AB "Litgrid", Sistemos valdymo departamento direktorius; Ana Daukšienė, AB "Litgrid", Teisės skyriaus vadovė; Nemunas Biknius, AB "Amber Grid", generalinis direktorius; Giedrius Kvedaravičius, AB ESO, Paslaugų vystymo departamento vadovas; Ugnė Adomaitytė, UAB „Ignitis grupės paslaugų centras“, Skirstymo teisės skyriaus teisininkė; Eglė Kybartienė, Vartotojų aljansas, prezidentė, Tomas Garuolis, Lietuvos pramonininkų konfederacija, departamento direktorius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-17 |
2 |
13 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 8, 131, 21, 22, 23, 24, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 ir 282 straipsniais įstatymo Nr. XIII-3138 1 straipsnis, kuriuo keičiama Energetikos įstatymo 2 straipsnio 13 dalis. Taigi kaupimas nuo nurodytos datos nebus priskiriamas energetikos veiklai. Atsižvelgiant į tai, kartu su projektu turėtų būti teikiamas ir nurodyto įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabą siūloma pateikti Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo NR. IX-884 2, 6, 8, 131, 21, 22, 23, 24, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 ir 282 straipsniais įstatymo Nr. XIII-3138 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kad energijos kaupimas išliktų energetikos veikla ir įsigaliojus minėtam įstatymui. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, 2021-09-29 |
8 |
15 |
|
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) įvertino Lietuvos Respublikos teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbus Lietuvos Respublikos Seimui pateiktus Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių energijos išteklių įstatymo projektus ir pagal kompetenciją teikia jiems pastabas ir pasiūlymus. Pažymėtina, kad Taryba šiems projektams dėl Švarios energijos paketo perkėlimo yra teikusi pastabas ir savo 2021 m. balandžio 12 d raštu Nr. R2-(RPS)-2702 ir 2020 m. spalio 19 d. raštu Nr. R2-(RPS)-5571, tačiau nebuvo atsižvelgta į kai kurias esmines pastabas, todėl dalis pastabų yra teikiama pakartotinai. <...> Dėl ataskaitos Europos Komisijai turinio Pareiga teikti ataskaitą Europos Komisijai ir ACER įtvirtinta Direktyvos 59 straipsnio 1 dalies i papunktyje. Papildomi reikalavimai ataskaitos turiniui įtvirtinti 59 straipsnio 2 dalies k ir i papunkčiuose[1]. Svarbu pažymėti, kad Europos Komisijai ir ACER bus teikiama ne visa Tarybos metinė ataskaita pagal visus Tarybos reguliuojamus sektorius ir veiklas, bet tik tas Tarybos funkcijas, kurios nustatytos Direktyvos (ES) 2009/73/EB[2] (Dujų direktyvą) 41 straipsnyje ir Direktyvos 59 straipsnyje. Iš pateikiamos nuostatos atrodo, kad nustatytas imperatyvas teikti visą ataskaitą (ir šilumos, vandens, įrenginių techninės priežiūros klausimais), ko nereikalauja pastarosios direktyvos. Atsižvelgus į tai siūlome pakeisti 8 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „15. Tarybos strateginio veiklos plano projektas skelbiamas viešai teisės aktų nustatyta tvarka. Pasibaigus kalendoriniams metams, Taryba per keturis mėnesius parengia praėjusių metų veiklos ataskaitą, kurioje, pateikiami strateginio veiklos plano įgyvendinimo rezultatai, nurodomi veiksmai, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, pasiekti rezultatai, ir pateikia Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei, o per šešis mėnesius šios ataskaitos dujų ir elektros sektorių dalis, kaip įtvirtinta Direktyvos (ES) 2009/73/EB 41 straipsnyje ir Direktyvos (ES) 2019/944 59 straipsnyje – Europos Komisijai ir Europos Sąjungos Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūrai (ACER), veikiančiai pagal Reglamentą (ES) 2019/942 (toliau – Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūra). Veiklos ataskaitoje Taryba taip pat nurodo veiksmus, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, ir pasiektus rezultatus. Taryba ataskaitas paskelbia savo interneto svetainėje. Tarybos finansinį ir veiklos auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.“ |
Pritarti |
Siūloma patikslinti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 15 dalį atsižvelgiant į Valstybinė energetikos reguliavimo taryba pastabą Nr. 1. Taip pat siūloma patikslinti, kad Taryba ataskaitą, o ne ataskaitas paskelbia savo interneto svetainėje.
Siūloma keičiamo įstatymo 8 straipsnio 15 dalį išdėstyti taip: 15. Tarybos strateginio veiklos plano projektas skelbiamas viešai teisės aktų nustatyta tvarka. Pasibaigus kalendoriniams metams, Taryba per keturis mėnesius parengia praėjusių metų veiklos ataskaitą, kurioje, pateikiami strateginio veiklos plano įgyvendinimo rezultatai, nurodomi veiksmai, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, pasiekti rezultatai ir pateikia Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei, o per šešis mėnesius šios ataskaitos dalis, skirtas gamtinių dujų ir elektros energetikos sektoriams, kaip nustatyta Direktyvos (ES) 2009/73/EB 41 straipsnyje ir Direktyvos (ES) 2019/944 59 straipsnyje, – Europos Komisijai ir Europos Sąjungos Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūrai (ACER), veikiančiai pagal Reglamentą (ES) 2019/942 (toliau – Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūra). Veiklos ataskaitoje Taryba taip pat nurodo veiksmus, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, ir pasiektus rezultatus. Taryba ataskaitą paskelbia savo interneto svetainėje. Tarybos finansinį ir veiklos auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. |
2. |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, 2021-09-29 |
2 31 |
45 1 |
|
Redakcinė pastaba dėl sąvokų vartojimo Direktyvos 2 str. 1 d. 2 p.: „2) Didmeninis vartotojas – fizinis ar juridinis asmuo, kuris perka elektros energiją siekdamas ją perparduoti sistemoje, kurioje tas asmuo yra įsisteigęs, ar už jos ribų.“ EEĮ projekto 2 str. 34 d.: „34. Elektros energijos didmenininkas (toliau – didmenininkas) – asmuo, kuris perka elektros energiją siekdamas ją perparduoti Lietuvos Respublikoje ir (ar) už jos ribų.“ Gamtinių dujų įstatymo 2 str. 2 d.: „2. Didmeninis gamtinių dujų vartotojas (toliau – didmeninis vartotojas) – asmuo, išskyrus perdavimo sistemos operatorių, regioninės gamtinių dujų rinkos zonos operatorių ar skirstymo sistemos operatorių, perkantis gamtines dujas perparduoti.“ Pažymėtina, kad Elektros energetikos įstatymo projekte Direktyvos sąvoką „didmeninis vartotojas“ (angl. wholesale customer), kuri labiau atitinka didmeninio kliento sąvoką, buvo pasirinkta vadinti „elektros energijos didmenininku“. Atsižvelgus į Direktyvos 64 straipsnį ir į tai, kad Energetikos įstatymas yra tarpsektorinis teisės aktas, kuris yra taikomas ir gamtinėms dujoms (atsižvelgus į Gamtinių dujų įstatyme vartojamas sąvokas), siūlome patikslinti šią nuostatą ir ją išdėstyti taip: „1. Energetikos įmonės, vykdančios energijos ar energijos išteklių tiekimo veiklą, ne mažiau kaip penkerius metus saugo ir kompetentingoms valstybės institucijoms, tarp jų Tarybai, Konkurencijos tarybai ir Europos Komisijai, šių prašymu pateikia visų sandorių su elektros energijos didmenininkais ir didmeniniais gamtinių dujų vartotojais ir perdavimo sistemos operatoriais, sudarytų pagal elektros energijos ar dujų tiekimo sutartis ir elektros energijos ar dujų rinkos išvestines finansines priemones, duomenis.“ |
Pritarti |
Siūloma patikslinti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalį atsižvelgiant į Valstybinė energetikos reguliavimo taryba pastabą Nr. 2. Taip pat siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalį papildyti nuoroda į Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymą, kurio sąvoka (didmeninis gamtinių dujų vartotas) yra vartojama. Siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalį išdėstyti taip: 45. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatyme ir Europos Sąjungos reglamentuose, reglamentuojančiuose energetikos sektorių veiklą.
Siūloma keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: 1. Energetikos įmonės, vykdančios energijos ar energijos išteklių tiekimo veiklą, ne mažiau kaip penkerius metus saugo ir kompetentingoms valstybės institucijoms, tarp jų Tarybai, Konkurencijos tarybai ir Europos Komisijai, šių prašymu pateikia visų sandorių su elektros energijos didmenininkais ir didmeniniais gamtinių dujų vartotojais ir perdavimo sistemos operatoriais, sudarytų pagal elektros energijos ar dujų tiekimo sutartis ir elektros energijos ar dujų rinkos išvestines finansines priemones, duomenis. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta
6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-832 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.
Komisijos pirmininkas (Parašas) Justinas Urbanavičius
(Seimo kanceliarijos patarėja aptarnaujanti Seimo komisijas, Rūta Bėčiūtė)
[1] Direktyvos 59 straipsnis:
1. Reguliavimo institucijos pareigos yra šios: <...>
i) kasmet teikti savo veiklos ir pareigų vykdymo ataskaitą atitinkamoms valstybių narių institucijoms, Komisijai ir ACER, įskaitant nurodant veiksmus, kurių imtasi kiekvienai iš šiame straipsnyje išvardytų užduočių vykdyti, ir pasiektus rezultatus; <...>
k) prižiūrėti perdavimo sistemos operatorių investicijų planus ir savo metinėje ataskaitoje juos įvertinti atsižvelgiant į tai, ar jie suderinami su visos Sąjungos tinklo plėtros planu; toks įvertinimas gali apimti rekomendacijas iš dalies pakeisti tuos investicinius planus;
l) remiantis keliais rodikliais stebėti ir vertinti perdavimo sistemos operatorių ir skirstymo sistemos operatorių veiklos, susijusios su pažangiojo elektros energijos tinklo, kuriuo skatinamas energijos vartojimo efektyvumas ir atsinaujinančiųjų išteklių energijos integravimas, rezultatus ir kas dvejus metus skelbti nacionalinę ataskaitą, įskaitant rekomendacijas;