LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

 

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SVARSTANT FARMACIJOS ĮSTATYMO 2, 4, 5, 7, 35, 39, 76 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO NR. XI-2017 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTĄ

2023-05-24  Nr. 101-I-18

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Andrius Bagdonas, Guoda Burokienė, Irena Haasė, Silva Lengvinienė, Antanas Matulas, Dovilė Šakalienė, Rita Tamašunienė, atsižvelgdama į 2023 m. gegužės 17 d. priimtą išvadą „Dėl galimų Lietuvos Respublikos Seimo statuto pažeidimų svarstant Farmacijos įstatymo 2, 4, 5, 7, 35, 39, 76 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo Nr. XI-2017 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą“ Nr. 101-I-16 ir 2023 m. balandžio 18 d. Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkei pagal Seimo statuto 160 straipsnio 1 dalį 1/5 Seimo narių įteiktą prašymą sulaikyti Farmacijos įstatymo 2, 4, 5, 7, 35, 39, 76 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo Nr. XI-2017 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2296(3) ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto bei 160 straipsnio 2 dalies nuostatomis, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2023 m. gegužės 11 d. Seimo plenariniame posėdyje buvo svarstomi (priėmimo stadija) Farmacijos įstatymo 2, 4, 5, 7, 35, 39, 76 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo Nr. XI-2017 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas bei Farmacijos įstatymo Nr. X-709 35 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2463(2) (toliau – Projektai). Pažymėtina, jog Projektas Nr. XIVP-2463(2) yra lydintysis teisės aktas, šie Projektai turi būti svarstomi kartu.

Seimas turėjo apsispręsti dėl Seimo narių Andriaus Vyšniausko, Lino Slušnio ir Jurgitos Sejonienės pasiūlymo, dėl Seimo nario Antano Matulo ir Seimo narės Ievos Kačinskaitės-Urbonienės pasiūlymų. Dėl šių pasiūlymų buvo balsuojama pagal jų registracijos eilę: pirmiausia dėl Seimo narių A. Vyšniausko, L. Slušnio ir J. Sejonienės, tuomet dėl Seimo A. Matulo ir galiausia dėl Seimo narės I. Kačinskaitės-Urbonienės.

Seimo nariai A. Vyšniauskas, L. Slušnys ir J. Sejonienė siūlė Projektą Nr. XIVP-2296(3) išdėstyti taip: 12. Vaistinės, esančios mieste, patalpose darbo laiku vaistinėje turi dirbti ne mažiau kaip vienas vaistininkas. Vaistinės, esančios miestelyje, viensėdyje ar kaime, darbo laiku jos patalpose nesant vaistininko gali dirbti vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), kurį sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka prižiūri vaistininkas ryšio priemonėmis, jei vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas) iki 2006 m. įgijo vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) ar jai prilygintą profesinę kvalifikaciją. Vaistinėse, esančiose miestelyje, viensėdyje ar kaime, kuriose dirba vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), vienas vaistininkas ryšio priemonėmis gali prižiūrėti ne daugiau kaip tris vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus). Vietovės priskyrimą miestui, miesteliui, viensėdžiui ir kaimui nustato Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymas.“ Už šį pasiūlymą balsavo 59, prieš buvo 10, susilaikė – 36.

Pritarus šiam pasiūlymui buvo balsuojama dėl Seimo nario A. Matulo pasiūlymo: 12. Vaistinės patalpose darbo laiku turi dirbti bent vienas vaistininkas, išskyrus atvejus, gyvenamąsias vietoves, turinčias mažiau kaip 3 tūkst. gyventojų, kuriose kai nesant vaistininko vaistinės patalpose jos darbo laiku dirba gali dirbti vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), iki 2006 m. įgijęs vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) ar jai prilygintą profesinę kvalifikaciją, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ryšio priemonėmis prižiūrimas vaistininko.“ Už šį pasiūlymą balsavo 84, prieš buvo 9, susilaikė – 18 Seimo narių.

Seimo narė I. Kačinskaitė-Urbonienė Projektą Nr. XIVP-2296(3)  siūlė pakeisti taip: „12. Vaistinės patalpose darbo laiku turi dirbti bent vienas vaistininkas, išskyrus atvejus, gyvenamąsias vietoves, turinčias mažiau kaip 50 tūkst. gyventojų, kuriose kai nesant vaistininko vaistinės patalpose jos darbo laiku dirba gali dirbti vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), iki 2006 m. įgijęs vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) ar jai prilygintą profesinę kvalifikaciją, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ryšio priemonėmis prižiūrimas vaistininko.“ Seimo narės siūlymui buvo nepritarta: už balsavo 26, prieš – 21, susilaikė – 64.

Pasibaigus balsavimui dėl visų Projektų straipsnių pagal Seimo statuto 158 straipsnio 1 dalį buvo padaryta pertrauka iki artimiausio posėdžio tam, kad pagrindinis komitetas galėtų suderinti priimtus pasiūlymus.

2023 m. gegužės 16 d. Sveikatos reikalų komitetas savo posėdyje suderino priimtus pasiūlymus ir priėmė išvadą. Projektai Seimo buvo priimtas 2023 m. gegužės 16 d. atsižvelgus į pagrindinio Sveikatos reikalų komiteto suderintus pasiūlymus.

 

Seimo statuto 157 straipsnis nustato įstatymo projekto atskiro straipsnio svarstymo tvarką:

„1) pranešėjas paskelbia raštu gautus pasiūlymus - pakeisti visą straipsnį, pakeisti kai kuriuos straipsnio teiginius, papildyti straipsnį, išbraukti kai kuriuos straipsnio teiginius; taip pat kiekvieną iš jų gali trumpai pakomentuoti (iki 2 minučių);

2) sprendimai dėl pateiktų pasiūlymų priimami balsuojant. Kai dėl to paties straipsnio yra keletas pasiūlymų, balsuojama pagal šio straipsnio 1 punkte nurodytų pasiūlymų eilę, o nurodytoje eilėje - pagal pasiūlymų pateikimo tvarką. Dėl pataisos papildymų ar pataisymų balsuojama anksčiau negu dėl pačios pataisos;

3) pateikėjas prieš balsavimą gali pasiūlymą atšaukti;

4) pasiūlymų, prieštaraujančių anksčiau priimtiesiems arba analogiškų anksčiau atmestiesiems, posėdžio pirmininkas neteikia balsuoti;

5) kai pranešėjas paskelbia, kad pagrindinis komitetas yra apsvarstęs ir šis priima pasiūlymą, dėl jo galima nebalsuoti, jeigu nėra prieštaraujančių Seimo narių;

6) balsuojama dėl viso straipsnio.“

Pagal šio straipsnio 4 punktą pasiūlymų, prieštaraujančių anksčiau priimtiems arba analogiškų anksčiau atmestiesiems, posėdžio pirmininkas neteikia balsuoti. Šia nuostata remdamiesi Seimo nariai Seimo plenariniame posėdyje teigė, jog pritarus Seimo narių A. Vyšniausko, L. Slušnio ir J. Sejonienės pasiūlymui, kiti pasiūlymai neturėjo būti teikiami balsavimui.

Pagal Seimo statuto 158 straipsnio 1 dalį Pranešėjo reikalavimu, jeigu jis mano, kad priimtiems pasiūlymams suderinti reikia dar vieno pagrindinio komiteto posėdžio, po balsavimo dėl visų straipsnių gali būti padaryta priėmimo pertrauka, bet ne ilgesnė kaip iki artimiausios Seimo posėdžių dienos.“

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. 2023 m. gegužės 11 d. Seimas pritarė Seimo narių A. Vyšniausko, L. Slušnio ir J. Sejonienės siūlymui Projektui Nr. XIVP-2296(3): „12. Vaistinės, esančios mieste, patalpose darbo laiku vaistinėje turi dirbti ne mažiau kaip vienas vaistininkas. Vaistinės, esančios miestelyje, viensėdyje ar kaime, darbo laiku jos patalpose nesant vaistininko gali dirbti vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), kurį sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka prižiūri vaistininkas ryšio priemonėmis, jei vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas) iki 2006 m. įgijo vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) ar jai prilygintą profesinę kvalifikaciją. Vaistinėse, esančiose miestelyje, viensėdyje ar kaime, kuriose dirba vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), vienas vaistininkas ryšio priemonėmis gali prižiūrėti ne daugiau kaip tris vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus). Vietovės priskyrimą miestui, miesteliui, viensėdžiui ir kaimui nustato Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymas.“

2. 2023 m. gegužės 11 d. Seimas pritarė Seimo nario A. Matulo siūlymui Projektui Nr. XIVP-2296(3): „12. Vaistinės patalpose darbo laiku turi dirbti bent vienas vaistininkas, išskyrus atvejus, gyvenamąsias vietoves, turinčias mažiau kaip 3 tūkst. gyventojų, kuriose kai nesant vaistininko vaistinės patalpose jos darbo laiku dirba gali dirbti vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), iki 2006 m. įgijęs vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) ar jai prilygintą profesinę kvalifikaciją, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ryšio priemonėmis prižiūrimas vaistininko.“

3. Seimo statuto 157 straipsnio 1 dalies 4 punktas numato, kad pasiūlymų, prieštaraujančių anksčiau priimtiesiems arba analogiškų anksčiau atmestiesiems, posėdžio pirmininkas neteikia balsuoti. Šiuo atveju posėdžio pirmininkas teikė balsuoti Seimui vėlesnius pasiūlymus (Seimo narių A. Matulo ir I. Kačinskaitės-Urbonienės), tokiu veiksmu patvirtindamas, jog vėlesni pasiūlymai neprieštarauja jau priimtam Seimo narių A. Vyšniausko, L. Slušnio ir J. Sejonienės pasiūlymui, ir tai lėmė Seimo sprendimą balsuoti dėl vėlesnių pasiūlymų: vienam iš jų buvo pritarta, kitam – ne.

4. 2023 m. gegužės 16 d. Sveikatos reikalų komitetas savo posėdyje suderino priimtus pasiūlymus ir priėmė išvadą. Projektai Seimo buvo priimtas 2023 m. gegužės 16 d. atsižvelgus į pagrindinio Sveikatos reikalų komiteto suderintus pasiūlymus.

 

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Seimo statuto nuostatomis, nusprendė:

 

1. Po to, kai buvo pritarta Seimo narių Andriaus Vyšniausko, Lino Slušnio ir Jurgitos Sejonienės pasiūlymui, teikiant balsuoti Seimo nario Antano Matulo bei Seimo narės Ievos Kačinskaitės-Urbonienės pasiūlymus, prieštaraujančius jau priimtam pasiūlymui, buvo pažeistos Seimo statuto 157 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatos.

2. Siūlyti Seimui Projektų svarstymą priėmimo stadijoje pakartoti nuo Seimo narių pasiūlymų svarstymo.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 3.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                  Aušrinė Norkienė