1.
|
Seimo nariai A. Matulas, R. Šalaševičiūtė,
L. Slušnys, 2024-10-31
|
2
|
2
|
|
|
Argumentai:
1. Lietuvos Respublikos tabako,
tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11
ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-3847 (toliau – Įstatymo
projektas) 2 straipsnio 2 dalyje numatytas siūlymas naikinti visų turimų
licencijų verstis tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių
gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba galiojimą, padarius
Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 2, 3 ar 4 punktuose nustatytų tabako
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo,
laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą arba padarius 141 straipsnio
1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių
reikalavimų pažeidimą.
Siūlymas naikinti visas
licencijas už prekybą falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako
gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, t.y. už
Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktuose numatytų
reikalavimų pažeidimą, yra proporcingas, nes šie pažeidimai yra ypač
pavojingi ir žalingi visuomenei, jais yra kėsinamasi ir į šalies finansus.
Tačiau licencijų panaikinimas visoms prekybos tinklo parduotuvėms
nustačius tik vienoje jų prekybos be įsigijimo dokumentų faktą
(Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkto pažeidimas) arba radus vieną
cigarečių pakelį su nuplėšta banderole (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies
4 punkto pažeidimas) arba be atsekamumo duomenų (Įstatymo 141 straipsnio
1, 2, 3, 4 dalyse numatytų reikalavimų pažeidimas) yra pažeidimui
neproporcinga sankcija, nes tokie pažeidimai paprastai yra susiję su
konkrečia prekybos vieta (o ne su visu prekybos tinklu) ir paprastai padaromi
dėl neatsargumo bei dažniausiai sąlygojami gamintojo klaida (pvz. cigarečių
pakelis be atsekamumo duomenų), o ne mažmeninę prekybą vykdančios įmonės
tyčiniais veiksmais.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m.
gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1450 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m.
balandžio 21 d. nutarimo Nr. 261 redakcija) Didmeninės ir mažmeninės prekybos
tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, didmeninės
prekybos neapdorotu tabaku licencijavimo taisyklių 3 punkte nustatytos šių
rūšių licencijos: licencija verstis didmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis mažmenine
prekyba tabako gaminiais, licencija
verstis didmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis
mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis didmenine
prekyba neapdorotu tabaku. Manytina, kad Įstatymo projekte numatyta minėta
sankcija yra neproporcinga ir neorientuota į pažeidimo pobūdį. Pavyzdžiui,
Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3,
4 dalyse nustatyti atsekamumo reikalavimai taikomi tik tabako gaminiams,
todėl šių reikalavimo nesilaikymas, logiškai, negali sąlygoti licencijos
verstis su tabako gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimo. Ir
atvirkščiai, nustačius prekybos falsifikuotomis elektroninėmis cigaretėmis
faktą, turėtų būti panaikinama licencija verstis su tabako
gaminiais susijusiais gaminiais, o ne licencija verstis tabako gaminiais.
Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo projekte įtvirtinti,
kad naikinamas tik tos licencijos galiojimas, kuria verčiantis ir
buvo padarytas pažeidimas.
3. Atsižvelgiant į tai, kad
prekyba falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako
gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra labiau pavojingi ir
žalingi visuomenei pažeidimai, siūlytina Įstatymo projekte diferencijuoti
atsakomybę ir didesnes baudas (visų turimų licencijų galiojimo panaikinimas)
nustatyti būtent už šiuos pažeidimus.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 2
straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„5. Už šio Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1,
2, 3 ar 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais
susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų,
išskyrus šio straipsnio 6 dalyje nustatytą atvejį, pažeidimą, už šio Įstatymo
141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako
gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą, jeigu tai neužtraukia
baudžiamosios atsakomybės, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo dvidešimt tūkstančių eurų iki keturiasdešimt tūkstančių eurų
bauda ir panaikinamas licencijos galiojimas. visų turimų
licencijų verstis tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių
gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba galiojimas, taip pat visų turimų
licencijų verstis neapdoroto tabako didmenine prekyba galiojimas. Už
šio Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ar 3 punktuose nustatytų tabako
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo,
laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą, jeigu tai neužtraukia baudžiamosios
atsakomybės, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo dvidešimt tūkstančių eurų iki keturiasdešimt tūkstančių eurų
bauda ir panaikinamas visų turimų licencijų verstis tabako
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine
prekyba galiojimas, taip pat visų turimų licencijų verstis neapdoroto tabako
didmenine prekyba galiojimas.“
|
Pritarti
|
Balsavimo rezultatai:
už – 7, prieš – 0 ,
susilaikė – 1.
|
2.
|
Seimo nariai A. Matulas, R. Šalaševičiūtė,
L. Slušnys, 2024-10-31
|
2
|
3
|
|
|
Argumentai:
1. Siūlytina
keičiamame įstatyme nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį pažeidimo
dalykas – elektroninės cigaretės ar elektroninių cigarečių pildyklės – būtų
traktuojamas kaip veiką kvalifikuojantis požymis ir, atitinkamai, užtrauktų
griežtesnę atsakomybę lyginant su atvejais, kai nepilnamečiams yra parduodami
įprasti tabako gaminiai. Atkreiptinas dėmesys, kad būtent tokiam teisiniam
reguliavimui Sveikatos reikalų komitetas 2024 m. spalio 16 d. posėdyje jau
buvo pritaręs, tačiau vėliau, svarstant įstatymo projektą Seimo plenariniame
posėdyje, atsakomybė už elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių
pildyklių ir įprastų tabako gaminių pardavimą nepilnamečiams buvo nepagrįstai
suvienodinta. Pakeitimus būtina padaryti dėl šių priežasčių:
a) Lietuva
gerokai viršija Europos mokyklų alkoholio ir narkotikų vartojimo tyrime
(angl. European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) (toliau –
ESPAD) dalyvaujančių šalių vidurkį pagal įvairius rodiklius: naujųjų
psichoaktyviųjų medžiagų (Lietuvos rodiklis siekia 7 proc., ESPAD šalių
vidurkis – 4 proc.), rūkiusiųjų elektronines cigaretes (Lietuvos rodiklis
siekia 65 proc., ESPAD šalių vidurkis – 40 proc.), mokinių, kurie būdami 13
metų ar jaunesni surūkė pirmąją cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia 33 proc.,
ESPAD šalių vidurkis – 18 proc.) ir pirmąją elektroninę cigaretę (Lietuvos
rodiklis siekia – 19,5 proc., ESPAD šalių vidurkis – 11 proc.);
b) ypač
neigiamas su tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių apyvarta susijusias
tendencijas rodo statistiniai duomenys apie administracinius nusižengimus
padariusius asmenis. Elektroninių cigarečių apyvartos taisyklių pažeidimų,
vienaip ar kitai susijusių su nepilnamečiais, skaičius išaugo kartais ar
dešimtimis kartų. Apskritai, apie 90 proc. visų tabako apyvartos taisyklių
pažeidimų dalykas yra elektroninės cigaretės;
c) 2021–2022
m. HBSC tyrimą ( paauglių gyvensenos ir sveikatos stebėsenos tyrimas
Europoje) vykdžiusiose šalyse ar jų regionuose bent kartą per paskutines 30
dienų elektronines cigaretes vartojo kas dešimtas 11–15 m. mokinys, o
Lietuvoje – kas penktas mokinys (2014 m. – 12 %, 2018 m. – 18 %, 2022 m. – 21
%). Lyginant su kitomis šalimis ir regionais, pagal elektroninių
cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimą tarp 11 m. ir 13 m.
mokinių Lietuva buvo antroje vietoje (po Bulgarijos), o tarp 15 m. mokinių –
pirmoje vietoje. Lietuvoje 13 m. amžiaus mokinių grupėje elektroninių
cigarečių vartojimas per paskutines 30 dienų buvo didesnis tarp merginų (20
%) nei tarp vaikinų (13 %), o kitose amžiaus grupėse reikšmingų skirtumų
pagal lytį nenustatyta. Pastebima, kad Lietuvoje elektroninių cigarečių
vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimas buvo didesnis tarp merginų,
kurių šeimos socialinė ekonominė padėtis buvo prastesnė;
d) Prokuratūra
atkreipia dėmesį į tai, kad elektroninės cigaretės tampa ne tik tabako, bet
ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo įrankiu;
e) naujausi
PSO atlikto tyrimo rezultatai (paskelbti 2024-06-03 publikacijoje „Kas
trečias penkiolikmetis Lietuvoje rūko elektronines cigaretes“) rodo, jog
blogiausia padėtis augant elektroninių cigarečių vartojimui tarp paauglių yra
Lietuvoje. Tyrimas atskleidė, kad šiuo metu rūkantys elektronines cigaretes
15 metų amžiaus grupėje nurodė 36 proc. mergaičių ir 34 proc. berniukų, t. y.
daugiausiai iš visų 44 tyrime dalyvavusių valstybių.
2. Siūlytina
nustatyti, kad už pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių
cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams būtų panaikinamas visų turimų
licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais
galiojimas, o ne tik licencijų konkrečioms mažmeninės prekybos vietoms,
kuriose buvo nustatytas pakartotinis pažeidimas, galiojimas. Pabrėžtina,
kad toks reguliavimas reikalingas, nes:
a) kaip
jau minėta, elektroninių cigarečių paplitimo mąstas tarp nepilnamečių, jų
naudojimas kaip įrankio kitoms psichoaktyvioms medžiagoms vartoti, kelia
milžiniškų iššūkių siekiant užtikrinti vartojimo prevenciją, todėl teisinis
reguliavimas, nustatantis licencijų atėmimo taisykles, šiuo atveju turi būti
ženkliai griežtesnis;
b) visų
turimų licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais
gaminiais atėmimas grėstų tik už pakartotinį elektroninių cigarečių ar
elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams. Kitaip tariant, ši
sankcija būtų taikoma ne atsitiktinai, o sistemingai pažeidimus darantiems
juridiniams asmenims. Būtent toks „verslo“ modelis, kuris yra orientuotas į
sveikatai ir gyvybei grėsmę galinčių kelti dalykų pardavinėjimą jauniausiems
ir patiems pažeidžiamiausiems visuomenės nariams, yra netoleruotinas, nes jis
rodo visišką itin svarbių konstitucinių vertybių (nepilnamečių asmenų
interesų, visuomenės sveikatos ir t. t.) ignoravimą. Atitinkamai, juridinio
asmens turimų licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais
susijusiais gaminiais tolimesnis galiojimas net ir tose mažmeninės prekybos
vietose, kuriose pažeidimai nebuvo nustatyti, keltų pernelyg didelę
pakartotinių panašaus pobūdžio pažeidimų padarymo riziką.
3. Siūlytina
nuo trejų iki vienų metų sutrumpinti pakartotinumo terminą, skirtą atvejams,
kuomet juridinis asmuo pakartotinai parduoda elektronines cigaretes ar
elektroninių cigarečių pildykles nepilnamečiams. Šio termino sutrumpinimas
yra tam tikra atsvara teikiamu pasiūlymu griežtinamoms licencijų atėmimo
taisyklėms, pagal kurias už pakartotinį elektroninių cigarečių ar
elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams grėstų licencijų
verstis su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmenine prekyba atėmimas
visam prekybos tinklui, o ne konkrečiai prekybos vietai, kaip kad numatyta
galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje ir svarstomame įstatymo projekte.
Taip pat pažymėtina, kad siūlomas pakartotinumo termino sutrumpinimas dera ir
su įprastu administraciniams nusižengimams taikomu vienų metų pakartotinumo
terminu (Administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnis), ir su
pakartotinumo terminu, kuris taikomas padarius kitus keičiamame įstatyme
numatytus pažeidimus (pvz., vienų metų pakartotinumo terminas numatytas
galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 26 straipsnio 11, 3 ir
kt. dalyse).
4. 2024
m. spalio 17 d. vykusiame Seimo plenariniame posėdyje pritarus Seimo narės
Morganos Danielės pasiūlymui, keičiamame įstatyme atsirado juridinės
technikos klaida. Antai formuluotėje „Už šio Įstatymo 14 straipsnio 5 dalies
3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų žolinių gaminių, su tabako
gaminiais susijusių gaminių pardavimo draudimo pažeidimą <…>” kaip du
skirtingi bei visiškai savarankiški pažeidimo dalykai išskiriama ir rūkomieji
žoliniai gaminiai, ir su tabako gaminiais susiję gaminiai, nepaisant to, kad
rūkomieji žoliniai gaminiai yra viena iš su tabako gaminiais susijusių
gaminių rūšių (galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35
dalis). Šį netikslumą būtina ištaisyti (past. – jis bus savaime
ištaisytas, jei už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių
pardavimą nepilnamečiams bus nustatyta griežtesnė atsakomybė).
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo
26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje ir 14
straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų
aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų
bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo
baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio
keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo 14
straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų žolinių
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių pardavimo draudimo
pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo keturių tūkstančių eurų iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio
draudimo pažeidimą, padarytą pakartotinai per trejus metus nuo baudos
paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo šešių tūkstančių eurų iki dešimt tūkstančių eurų bauda ir panaikinamas
tik tos rūšies licencijos verstis mažmenine prekyba, pagal kurią verčiantis
šia prekyba padarytas pažeidimas, galiojimas toje pačioje mažmeninės prekybos
vietoje, kurioje nustatytas pakartotinis pažeidimas per trejus metus nuo
baudos paskyrimo. vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt
aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų
bauda, už šio draudimo pažeidimą, padarytą toje pačioje mažmeninės prekybos
vietoje pakartotinai per trejus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių
aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų
devyniasdešimt dviejų eurų bauda ir panaikinamas licencijos galiojimas toje
pačioje mažmeninės prekybos vietoje, kurioje nustatytas pakartotinis
pažeidimas per trejus metus nuo baudos paskyrimo. Už šio Įstatymo 14
straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto elektroninių cigarečių, elektroninių
cigarečių pildyklių pardavimo
draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo keturių tūkstančių eurų iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio
draudimo pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo baudos
paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo šešių tūkstančių eurų iki dešimt tūkstančių eurų bauda ir panaikinamas
visų turimų licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais
susijusiais gaminiais galiojimas. Už
šio Įstatymo 41 straipsnyje nustatytų tabako gaminių
pateikimo rinkai draudimų pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių
asmenų filialai baudžiami nuo vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt
aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų
bauda. Už šio Įstatymo 99 straipsnyje nustatytų rūkomųjų
žolinių gaminių ženklinimo reikalavimų pažeidimą juridiniai asmenys ir
užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt
aštuonių eurų iki vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų
bauda.“
|
Pritarti
|
Balsavimo rezultatai:
už – 5 , prieš – 2,
susilaikė – 2.
|