LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (3)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS
ĮSTATYMO NR. VIII-500 2, 4, 10 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIIP-5174(2))
2021-02-24 Nr. 110-P-4
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Giedrius Surplys, Andrius Vyšniauskas.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-01-04 išvada Nr. XIIIP-5174(2) apsvarstyta Kaimo reikalų komiteto 2021-01-06 posėdyje.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Kęstutis Mažeika 2021-01-06 |
3 |
4 |
|
N |
Argumentai: Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą nėra nustatyta, kas gali atlikti gyvūnų augintinių ženklinimą. Šiuo metu tai nustato poįstatyminiai teisės aktai, kurie dirbtinai riboja gyvūnų augintinių ženklinimo konkurenciją, šią veiklą prilyginant veterinarinei paslaugai ir suteikiant teisę ženklinti gyvūnus tik veterinarijos gydytojams. Dėl šios priežasties ženklinimo kainos yra didelės ir kartais siekia iki 30 eurų, nors ženklinimo mikroschemos savikaina yra apie 2-5 eurus. Šiuo pasiūlymu siekiama padaryti šią paslaugą labiau prieinamą.
Pasiūlymas: papildyti įstatymo projekto Nr. XIIIP-5174(2) 3 straipsnį jį papildant 4 dalimi ją išdėstant taip: „4. Papildyti 7 straipsnį 7 dalimi ir ją išdėstyti taip: „7. Gyvūnų augintinių ženklinimą atlieka veterinarijos gydytojai, veterinarijos felčeriai ir gyvūnų globėjų atstovai baigę gyvūnų augintinių ženklinimo mokymus ir turintys tai patvirtinantį kvalifikacijos pažymėjimą.““ |
Nepritarti |
Argumentai: Suteikiant papildomai teisę tik gyvūnų globėjams ženklinti gyvūnus augintinius yra diskriminuojami kiti potencialūs, neturintys specialiųjų žinių ir kompetencijos, rinkos dalyviai. Jeigu siūlomais pakeitimais siekiama šią gyvūnų augintinių ženklinimo paslaugą padaryti konkurencingą, tokiu atveju turi būti suteikiama vienoda teisė dalyvauti rinkoje visiems potencialiai tą galintiems daryti subjektams, numatant ir aiškius reikalavimus tokiai veiklai vykdyti. Minėtu siūlymu ne tik nesureguliuojama konkurencija ir nepasiekiama numatomų tikslų, bet dar labiau ir nepagrįstai diskriminuojami kiti rinkos dalyviai. Esamas reglamentavimas numato, kad gyvūnų augintinių ženklinimo poodinėmis mikroschemomis paslaugas gali teikti tik veterinarijos gydytojai. Toks reglamentavimas nustatytas dėl daugelio priežasčių, tokių kaip kokybiškos paslaugos užtikrinimas, gyvūno augintinio sužalojimo ir augintinį ženklinančio asmens susižalojimo rizikos sumažinimas dėl sudėtingo suaugusių, agresyvių, instinktyviai besiginančių augintinių fiksavimo, kuris būtinas, siekiant apsisaugoti nuo augintinio gynybinės reakcijos. Tam tikrais atvejais yra būtinos specialios gyvūnus augintinius raminančios veterinarinės priemonės, kurias turi ir gali naudoti tik veterinarijos gydytojai, turintys veterinarinės praktikos licenciją. Pažymėtina, kad visus diskutuotinus pasiūlymus šiuo metu svarsto Žemės ūkio ministerijoje sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė, kuri įsipareigojo iki 2021-06-01 Seimui pateikti patobulintą GGĮSTP-ą. |
2. |
Seimo narys Kęstutis Mažeika 2021-01-06 |
3 |
5 |
|
N |
Argumentai: Pagal esamą teisinį reguliavimą neįmanoma užtikrinti tinkamos gyvūnų augintinių teisių apsaugos. Atsižvelgiant į didelį visuomenės pasipriešinimą dėl visuotinio gyvūnų augintinių ženklinimo kainos, tačiau esant būtinybei šią priemonę įvesti ir siekiant suteikti galimybę asmenims turintiems gyvūnus, tačiau neturintiems finansinių galimybių juos paženklinti. Siūloma gyvūnus augintinius paženklinti iš lėšų gautų į Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų. Kartu su šiuo pasiūlymu siūloma svarstyti Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo Nr. IX-1607 4 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2852. Pasiūlymu siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšas būtų galima naudoti gyvūnų augintinių registracijai ir ženklinimui ir gyvūnus augintinius galėtų ženklinti savivaldybės. Numatoma, kad atskirų rūšių gyvūnai turės būti registruojami ir ženklinami pagal jų registravimą ir ženklinimą, reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus. Įstatymo projekte išskiriama, kad lėšas būtų galima skirti gyvūnų augintinių ženklinimui ir registravimui bei beglobių gyvūnų globai ir populiacijos mažinimui. Šis įstatymo projektas leistų savivaldybėms rasti išteklius numatomai funkcijai.
Pasiūlymas: papildyti įstatymo projekto Nr. XIIIP-5174(2) 3 straipsnį jį papildant 5 dalimi ją išdėstant taip: „5. Papildyti 7 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip: „8. Savivaldybės administracijos vykdydamos gyvūnų augintinių populiacijos reguliavimo priemonėms organizuoja socialiai remtinų asmenų ir beglobių gyvūnų augintinių ženklinimą, kurių gyvūnai atvesti iki šio straipsnio įsigaliojimo dienos.““ |
Nepritarti
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktą informaciją - savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų jau dabar nepakanka vykdyti suplanuotoms veikloms. Konstitucijoje įtvirtintas savivaldybių veiklos savarankiškumas pagal Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją suponuoja tai, kad jeigu įstatymais savivaldybėms perduodamos funkcijos, taip pat jeigu joms įstatymais ar kitais teisės aktais sukuriamos pareigos, turi būti numatomos ir šioms funkcijoms (pareigoms) reikalingos lėšos. Nuoroda į Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo programą kaip lėšų šaltinį, nėra lėšų skyrimas, nes pačioje programoje lėšų nepadidėja, o jau anksčiau priskirtas įstatymais funkcijų vykdymą savivaldybės privalo tęsti. Pasiūlymo argumentuose nepateiktas lėšų poreikio apskaičiavimas ir pagrindimas. Nesant lėšų poreikio apskaičiavimo, nežinomos finansinės pasekmės ir galimybės savivaldybėms įgyvendinti pasiūlyme numatytą tikslą. Nėra aiškūs kriterijai, kuriais remiantis asmenys bus priskiriami prie neturinčių finansinių galimybių, be to, nėra aišku kas, kokiais objektyviais ar subjektyviais kriterijais vadovaujantis priiminės tokius sprendimus. Jau dabar savivaldybės patiria finansinę naštą įgyvendinant benamių ir beglobių gyvūnų kontrolę. Pasiūlymas nebuvo aptartas su savivaldybėmis, neįvertintos galimos grėsmės - ar nebus piktnaudžiavimo registruojant ir ženklinant gyvūnus kitų asmenų vardu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šis pasiūlymas diskutuotinas ir išsamiau galėtų būti nagrinėjamas ir įvertintos jo įgyvendinimo pasekmės aukščiau minėtoje Žemės ūkio ministerijos sudarytoje tarp institucinėje darbo grupėje kuri įsipareigojusi iki 2021-06-01 Seimui pateikti patobulintą GGĮSTP-ą. |
3. |
Seimo narė Ieva Pakarklytė 2021-02-02 |
5 |
|
|
N |
Argumentai: Prekiaujant gyvūnais lauko sąlygomis ir turgavietėse nėra užtikrinamos gyvūnams tinkamos, veterinarinius reikalavimus atitinkančios sąlygos – turgavietėse parduodami gyvūnai laikomi ankštuose narvuose visą dieną nepriklausomai nuo oro sąlygų, dažnai be maisto ir vandens. Prekyba turgavietėse yra skatinamas neatsakingas gyvūnų augintinių įsigijimas. Siūlomas Įstatymo projekto papildymas taip pat prisidėtų prie nelegalaus gyvūnų dauginimo stabdymo. Pasiūlymas: 1. Įstatymo projektą XIIIP-5174(2) papildyti nauju 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Papildyti 12 straipsnį nauja 5 dalimi: 5. Draudžiama prekiauti gyvūnais augintiniais lauko sąlygomis ir turgavietėse.“ 2. Buvusį projekto 5 straipsnį laikyti atitinkamai 6 straipsniu. |
Nepritarti
|
Argumentai: Dėl šios nuostatos komitetas priėmė sprendimą 2020-12-09 d. KRK posėdyje. Komitetas pritarė LRV 2020-11-18 d. išvadai, (LRV nutarimas Nr. 1305), kurioje siūloma nepritarti gyvūnų augintinių lauko prekybos draudimui prekiauti gyvūnais ir prekybai turgavietėse. Pažymėtina, kad Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-5174(2), kuriame atsisakoma šios nuostatos, pritarė ir Seimas 2020-12-23 d. |
4. |
Seimo narė Ieva Pakarklytė 2021-02-02 |
|
|
|
I |
Argumentai: Atsižvelgiant į aukščiau pateiktą pasiūlymą, siūloma pakoreguoti įstatymo projekto pavadinimą.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir išdėstyti jį taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-500 2, 4, 7, 10 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“ |
Nepritarti |
Argumentai: Pasiūlymas susijęs su prieš tai svarstytu Seimo narės pasiūlymu (žr. aukščiau: šios išvados, šios lentelės 3 d.). Komitetui nepritarus aukščiau išdėstytam Seimo narės pasiūlymui, šis pasiūlymas tampa nebeaktualus. |
4. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 1.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
(Komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė)