LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NOTARIATO ĮSTATYMO NR. I-2882 3, 4, 6, 7, 101, 103, 104, 22, 23, 271, 28, 281, 34, 42, 66, 72, 73 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 72 IR 521 STRAIPSNIAIS

Įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3828

 

2024-10-09  Nr. 102-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisingumo viceministrė Gabija Grigaitė-Daugirdė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė Aurelija Giedraitytė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Neringa Keršienė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Aurelija Pauliukaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Božena Rus, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Vaida Rudėnaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės patarėja Audronė Varnagirė, Lietuvos advokatūros Teisės grupės vadovė Sandra Zajančauskaitė, Lietuvos notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis, Lietuvos notarų rūmų administracijos teisininkė Sima Sakalauskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

1

 

19

20

2

 

3

2

4

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1d. įsakymu Nr. V-1075 (2021 m. liepos 19 d. įsakymo Nr. V-1298 redakcija) patvirtintu Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašu, socialinių mokslų studijų krypčių grupė ir teisės studijų krypčių grupė yra dvi skirtingos studijų krypčių grupės, todėl tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Notariato įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalies 4 punktas, detalizuojant, kurios studijų krypčių grupės (socialinių mokslų ar teisės) mokslo daktaro laipsnį turi turėti notaru siekiantis tapti asmuo.

Ta pati pastaba taikytina ir dėl projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 72 straipsnio 3 dalies ir projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalies nuostatų.

Nepritarti

Formuluotė „turi turėti socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį“ suderinta su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Mokslo krypčių klasifikatoriuje teisė yra priskirta socialiniams mokslams (Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. vasario 6 d. įsakymas Nr. V-93 „Dėl Mokslo krypčių ir Meno krypčių klasifikatorių patvirtinimo“).

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

2

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seimas 2024 m. balandžio 18 d. priėmė Notariato įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2549, kuriuo taip pat yra siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalį ir kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. rugpjūčio 1 d. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomi pakeitimai turėtų būti tarpusavyje derinami su įsigaliosiančiu teisiniu reguliavimu, antraip vienas iš nustatytų teisinių reguliavimų gali būti paneigtas kitu teisiniu reguliavimu arba sukurtos teisinio reguliavimo spragos.

Pritarti

Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalis suderinta su 2024 m. balandžio 18 d. priimtu Notariato įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2549 nuostatomis:

„Eilinė notaro atestacija vykdoma praėjus vieniems metams nuo notaro profesinės veiklos pradžios, o vėliau – periodiškai, ne rečiau kaip kas penkeri metai. Notaras, grįžęs iš vaiko priežiūros atostogų, atestuojamas ne anksčiau kaip po vienų metų profesinės veiklos.  Neeilinė notaro atestacija gali būti vykdoma, kai yra teismo sprendimas, kuriuo atliktas notarinis veiksmas pripažintas neteisėtu dėl notaro profesinės veiklos pažeidimų, kai esama abejonių, ar notaras tinkamai laikosi Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų, taip pat kitais pagrindais, kurie leidžia pagrįstai abejoti notaro kvalifikacija. Neeilinė notaro atestacija vykdoma motyvuotai pareikalavus Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui, Notarų rūmų prezidiumui, ar Notarų garbės teismui.“

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

5

1

6

7

 

3. Projekto 5 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą 72 straipsniu ir nustatyti notarų veiklos kontrolinio patikrinimo galimybę. Atkreiptinas dėmesys, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodomas baigtinis nesąžiningos profesinės veiklos veiksmų sąrašas, dėl kurių gali būti atliekamas kontrolinis patikrinimas (išankstinis, pažeidžiantis klientų teisę laisvai pasirinkti notarą, notaro susitarimas su fiziniu arba juridiniu asmeniu dėl klientų siuntimo pas konkretų notarą; Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų įkainių dydžių neatitinkančių įkainių taikymas klientams ar klientų pritraukimas dovanomis; bet kokios formos atlyginimas fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris atsiunčia pas notarą klientų), o minėto straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad „kontrolinio patikrinimo metu nustačius galimus nesąžiningos profesinės veiklos veiksmus, kontrolinio patikrinimo medžiaga perduodama Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui, kuris priima sprendimą dėl drausmės bylos iškėlimo notarui ar notaro atstovui“. Pažymėtina, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar notarui atsakomybė galėtų būti taikoma ir tais atvejais, kai atliekant kontrolinį notaro veiklos patikrinimą būtų nustatyti kiti nei nesąžiningos profesinės veiklos pažeidimai. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų tikslinti pašalinant minėtą neaiškumą.

Pritarti

Projekto 72 straipsnis papildytas 7 dalimi (suderinta darbo tvarka su Lietuvos notarų rūmais):

Kontrolinio patikrinimo metu nustačius kitus nei šiame straipsnyje numatytus galimus notaro profesinės veiklos pažeidimus, kontrolinio patikrinimo medžiaga perduodama Notarų rūmų prezidiumui, kuris, įvertinęs medžiagą, sprendžia ar yra pagrindai notarui inicijuoti drausmės bylos iškėlimą ar neeilinės atestacijos vykdymą.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

19

1

 

4. Pagal projekto 19 straipsnyje keičiamo įstatymo 72 straipsnio  2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Notarų garbės teismo narius renka Notarų rūmų susirinkimas. Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Notarų garbės teismo personalinę sudėtį tvirtina Notarų rūmų prezidiumas. Atkreiptinas dėmesys, kad juridinio asmens dalyvių susirinkimas yra aukščiausias juridinio asmens organas. Atitinkamai Notarų rūmų aukščiausias organas yra Notarų rūmų susirinkimas. Gi pagal projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies nuostatas Notarų rūmų prezidiumas, kuris pagal keičiamo įstatymo 70 straipsnio 1 dalies nuostatas yra kolegialus Notarų rūmų valdymo organas, galėtų revizuoti aukščiausio Notarų rūmų organo – Notarų rūmų susirinkimo sprendimus ir patvirtinti (nepatvirtinti) jo išrinkto Notarų garbės teismo sudėtį. Siūlomas teisinis reguliavimas, kai žemesnis juridinio asmens organas galėtų peržiūrėti aukščiausio juridinio asmens organo sprendimus kelia abejonių kaip neatitinkantis juridinių asmens organų organizacinės struktūros ir  organų hierarchijos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 19 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad Notarų rūmų prezidiumas tvirtina Notarų garbės teismo personalinę sudėtį nereikėtų atsisakyti.

Pritarti

Atsisakyta nuostatos, kad Notarų rūmų prezidiumas tvirtina Notarų garbės teismo personalinę sudėtį.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

21

1

 

 

5. Tikslintinos projekto 21 straipsnio 1 dalies nuostatos, po žodžių „Šis įstatymas“ įrašant žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

 

21

2

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 271 straipsnio 2 dalies nuostatas seniūnų notarinių veiksmų atlikimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras, projekto 21 straipsnio 2 dalyje po žodžių „teisingumo ministras“ įrašytini žodžiai „ir vidaus reikalų ministras“.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

21

3

 

7. Projekto 21 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos taikomos tais atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį“. Vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški, todėl gali kilti įstatymo taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 3 straipsnį ir nustatytus naujus reikalavimus notarų nepriekaištingai reputacijai. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūlomi nustatyti nauji reikalavimai notarų nepriekaištingai reputacijai, atsižvelgiant į projekto 21 straipsnio 1 dalies nuostatas, įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d. Pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi tiek asmenims, siekiantiems tapti notarais, tiek esamiems notarams. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenims, siekiantiems tapti notarais ir iki įstatymo įsigaliojimo dienos pateikusiems visus reikiamus dokumentus bei dalyvaujantiems viešame konkurse eiti notaro pareigas, būtų taikomi nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, nustatyti galiojančio keičiamo įstatymo 3 straipsnyje, ar jau būtų taikomi nauji reikalavimai. Be to,  projekto 21 straipsnio 3 dalies nuostata, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos (nauji reikalavimai nepriekaištingai reputacijai) būtų „taikomos tais atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ gali būti aiškinama nevienodai dėl jų taikymo notarams, paskirtiems iki įstatymo įsigaliojimo. Nėra aišku, ar visi nauji keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūlomi nustatyti reikalavimai nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi notarams, paskirtiems iki įstatymo įsigaliojimo, ar taikomi tik tuo atveju, jeigu atsiranda šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodyta aplinkybė, o kitu atveju to straipsnio nuostatos tokiems notarams nėra taikomos. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto 21 straipsnio 3 dalies nuostatų dėl įstatymo taikymo nereikėtų patikslinti, aiškiai įvardinant, kurios keičiamo įstatymo nuostatos dėl nepriekaištingos reputacijos būtų taikomos asmenims, dalyvaujantiems notaro paskyrimo procedūrose, prasidėjusiose iki įstatymo įsigaliojimo, o kurios iki įstatymo įsigaliojimo paskirtiems notarams.

Pritarti

Siūloma patikslinti (suderinta darbo tvarka su Lietuvos notarų rūmais) taip:

3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos iki šio įstatymo įsigaliojimo paskirtiems notarams, notarų atstovams, kandidatams į notarus (asesoriams), Notarų garbės teismo nariams taikomos tais atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytą atvejį

4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatos taikomos asmenims, kurie padarė nusikalstamas veikas arba buvo atleisti iš darbo, pareigų ar neteko teisės verstis tam tikra veikla iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, jeigu šis įstatymas nustato palankesnį teisinį reguliavimą.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar) asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis viešo konkurso paskelbimo metu galiojusiomis Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatomis, išskyrus 5 dalyje numatytą išimtį.

5. Jeigu dokumentų dalyvauti viešame konkurse eiti notaro pareigas ir (ar) kandidatų į notarus (asesorių) viešame konkurse pateikimo metu įsigaliojusios šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatos numato palankesnį reguliavimą, asmens, teikiančio dokumentus dalyvauti šiuose konkursuose, reputacijos vertinimui taikomos šio įstatymo nuostatos.

6. Po šio įstatymo įsigaliojimo paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar) asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, asmenų, skiriamų notaro atstovu, Notarų atestacijos komisijos ar Notarų garbės teismo nariu reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis.

57. Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytos ir veikiančios Notarų atestacijos komisijos įgaliojimai tęsiasi iki šios komisijos kadencijos pabaigos.

68. Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudaryto ir veikiančio Notarų garbės teismo įgaliojimai tęsiasi iki šio teismo kadencijos pabaigos.

8.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė

 

 

 

 

Atsižvelgiant į Lietuvos advokatūros 2024-09-30 pasiūlymą Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo Nr. IX-2066 7, 8,13, 44,56 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3826 dėl nepriekaištingos reputacijos nuostatos, ši nepriekaištingos reputacijos nuostata po klausymų suderinta ir patikslinta visuose įstatymų paketo projektuose Nr. XIVP-3826-3829.

Teikiama svarstomo įstatymo projekto  Nr. XIVP-3828  1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 5 punkto patikslinta redakcija,

Pritarti

2)5) jis buvo nuteistas už yra padaręs tyčinį baudžiamąjį nusižengimą, jeigu nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo ar atleidimo nuo bausmės dienos nepraėjo penkeri metai valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai ir:

a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję treji metai;

b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 ar 37 straipsnyje nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję vieni metai arba yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję dveji metai;

9.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė

 

11

1

2

 

 

            Kadangi įstatymo įgyvendinimui reikės parengti nemažai  įgyvendinamųjų teisės aktų, įstatymo projekto rengėjų iniciatyva siūlytina nukelti įstatymo įsigaliojimo datą 2025 m. kovo 1 d.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Irena Haase

 

 

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė