LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS NOTARIATO ĮSTATYMO NR. I-2882 3,
4, 6, 7, 101, 103, 104, 22, 23, 271,
28, 281, 34, 42, 66, 72, 73
STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO
BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 72 IR 521 STRAIPSNIAIS
Įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3828
2024-10-09
Nr. 102-P-36
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto
pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė,
nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį
pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius
Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto
biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė,
Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė,
Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė,
padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Teisingumo viceministrė Gabija Grigaitė-Daugirdė, Teisingumo
ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė Aurelija Giedraitytė,
Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Neringa
Keršienė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų
politikos grupės vyresnioji patarėja Aurelija Pauliukaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės
vyresnioji patarėja Božena Rus, Teisingumo
ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Vaida
Rudėnaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų
politikos grupės patarėja Audronė Varnagirė, Lietuvos
advokatūros Teisės grupės vadovė Sandra Zajančauskaitė, Lietuvos notarų rūmų
prezidentas Marius Stračkaitis, Lietuvos notarų rūmų administracijos
teisininkė Sima Sakalauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
1
19
20
|
2
3
2
|
4
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atkreiptinas dėmesys, kad
vadovaujantis Lietuvos
Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1d. įsakymu
Nr. V-1075 (2021 m. liepos 19 d. įsakymo Nr. V-1298 redakcija) patvirtintu
Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose
mokyklose, sąrašu, socialinių mokslų studijų
krypčių grupė ir teisės studijų krypčių grupė yra dvi skirtingos studijų
krypčių grupės, todėl tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Notariato
įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalies 4 punktas,
detalizuojant, kurios studijų krypčių grupės (socialinių mokslų ar teisės)
mokslo daktaro laipsnį turi turėti notaru siekiantis tapti asmuo.
Ta
pati pastaba taikytina ir dėl projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 72
straipsnio 3 dalies ir projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 73 straipsnio
2 dalies nuostatų.
|
Nepritarti
|
Formuluotė „turi turėti
socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį“ suderinta
su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Mokslo krypčių klasifikatoriuje
teisė yra priskirta socialiniams mokslams (Lietuvos Respublikos švietimo,
mokslo ir sporto ministro 2019 m. vasario 6 d. įsakymas Nr. V-93 „Dėl Mokslo
krypčių ir Meno krypčių klasifikatorių patvirtinimo“).
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
2
|
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seimas 2024 m. balandžio 18
d. priėmė Notariato įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2549,
kuriuo taip pat yra siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalį ir
kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. rugpjūčio 1 d. Atsižvelgiant į tai,
įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomi pakeitimai turėtų būti tarpusavyje
derinami su įsigaliosiančiu teisiniu reguliavimu, antraip vienas iš nustatytų
teisinių reguliavimų gali būti paneigtas kitu teisiniu reguliavimu arba
sukurtos teisinio reguliavimo spragos.
|
Pritarti
|
Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalis
suderinta su 2024 m. balandžio 18 d. priimtu Notariato įstatymo 4 straipsnio
pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2549 nuostatomis:
„Eilinė notaro atestacija vykdoma
praėjus vieniems metams nuo notaro profesinės veiklos pradžios, o vėliau – periodiškai,
ne rečiau kaip kas penkeri metai. Notaras, grįžęs iš vaiko priežiūros
atostogų, atestuojamas ne anksčiau kaip po vienų metų profesinės
veiklos. Neeilinė notaro atestacija gali būti vykdoma, kai yra teismo
sprendimas, kuriuo atliktas notarinis veiksmas pripažintas neteisėtu dėl
notaro profesinės veiklos pažeidimų, kai esama abejonių, ar notaras
tinkamai laikosi Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo
prevencijos įstatymo reikalavimų, taip pat kitais pagrindais, kurie
leidžia pagrįstai abejoti notaro kvalifikacija. Neeilinė notaro atestacija
vykdoma motyvuotai pareikalavus Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui,
Notarų rūmų prezidiumui, ar Notarų garbės teismui.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
5
|
1
6
7
|
|
3. Projekto 5 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą 72
straipsniu ir nustatyti notarų veiklos kontrolinio patikrinimo
galimybę. Atkreiptinas dėmesys, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodomas
baigtinis nesąžiningos profesinės veiklos veiksmų sąrašas, dėl kurių gali
būti atliekamas kontrolinis patikrinimas (išankstinis, pažeidžiantis klientų
teisę laisvai pasirinkti notarą, notaro susitarimas su fiziniu arba juridiniu
asmeniu dėl klientų siuntimo pas konkretų notarą; Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatytų įkainių dydžių neatitinkančių įkainių
taikymas klientams ar klientų pritraukimas dovanomis; bet
kokios formos atlyginimas fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris atsiunčia
pas notarą klientų), o minėto straipsnio 7 dalyje nurodoma,
kad „kontrolinio patikrinimo metu nustačius galimus nesąžiningos
profesinės veiklos veiksmus, kontrolinio patikrinimo medžiaga perduodama
Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui, kuris priima sprendimą dėl
drausmės bylos iškėlimo notarui ar notaro atstovui“. Pažymėtina, kad iš
projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar notarui atsakomybė
galėtų būti taikoma ir tais atvejais, kai atliekant kontrolinį notaro veiklos
patikrinimą būtų nustatyti kiti nei nesąžiningos profesinės veiklos
pažeidimai. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto nuostatų
nereikėtų tikslinti pašalinant minėtą neaiškumą.
|
Pritarti
|
Projekto 72
straipsnis papildytas 7 dalimi (suderinta darbo tvarka su Lietuvos notarų
rūmais):
„Kontrolinio
patikrinimo metu nustačius kitus nei šiame straipsnyje numatytus galimus
notaro profesinės veiklos pažeidimus, kontrolinio patikrinimo medžiaga
perduodama Notarų rūmų prezidiumui, kuris, įvertinęs medžiagą, sprendžia ar
yra pagrindai notarui inicijuoti drausmės bylos iškėlimą ar neeilinės atestacijos
vykdymą.“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
19
|
1
|
|
4. Pagal projekto 19
straipsnyje keičiamo įstatymo 72 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti
teisinį reguliavimą Notarų garbės teismo narius renka Notarų rūmų
susirinkimas. Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 72 straipsnio
1 dalyje siūloma nustatyti, kad Notarų garbės teismo personalinę sudėtį
tvirtina Notarų rūmų prezidiumas. Atkreiptinas dėmesys, kad juridinio asmens
dalyvių susirinkimas yra aukščiausias juridinio asmens organas. Atitinkamai
Notarų rūmų aukščiausias organas yra Notarų rūmų susirinkimas. Gi pagal
projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies
nuostatas Notarų rūmų prezidiumas, kuris pagal keičiamo įstatymo 70 straipsnio
1 dalies nuostatas yra kolegialus Notarų rūmų valdymo organas, galėtų
revizuoti aukščiausio Notarų rūmų organo – Notarų rūmų susirinkimo sprendimus
ir patvirtinti (nepatvirtinti) jo išrinkto Notarų garbės teismo sudėtį.
Siūlomas teisinis reguliavimas, kai žemesnis juridinio asmens organas galėtų
peržiūrėti aukščiausio juridinio asmens organo sprendimus kelia abejonių kaip
neatitinkantis juridinių asmens organų organizacinės struktūros ir organų
hierarchijos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 19 straipsnyje
dėstomos keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad Notarų rūmų
prezidiumas tvirtina Notarų garbės teismo personalinę sudėtį nereikėtų
atsisakyti.
|
Pritarti
|
Atsisakyta nuostatos, kad Notarų rūmų
prezidiumas tvirtina Notarų garbės teismo personalinę sudėtį.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
21
|
1
|
|
5. Tikslintinos
projekto 21 straipsnio 1 dalies nuostatos, po žodžių „Šis įstatymas“ įrašant
žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“
|
Pritarti
|
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
21
|
2
|
|
6. Atsižvelgiant į
tai, kad pagal projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 271
straipsnio 2 dalies nuostatas seniūnų notarinių veiksmų atlikimo tvarką
nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras ir Lietuvos Respublikos
vidaus reikalų ministras, projekto 21 straipsnio 2 dalyje po žodžių
„teisingumo ministras“ įrašytini žodžiai „ir vidaus reikalų ministras“.
|
Pritarti
|
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-03
|
21
|
3
|
|
7. Projekto 21 straipsnio 3 dalyje siūloma
nustatyti, kad „Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos
notariato įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos taikomos tais
atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo
dienos, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį“. Vertinamoji
projekto nuostata nėra pakankamai aiški, todėl gali kilti įstatymo taikymo
problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti
keičiamo įstatymo 3 straipsnį ir nustatytus naujus reikalavimus notarų
nepriekaištingai reputacijai. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūlomi nustatyti nauji reikalavimai
notarų nepriekaištingai reputacijai, atsižvelgiant į projekto 21 straipsnio 1
dalies nuostatas, įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d. Pažymėtina, kad
nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi tiek asmenims,
siekiantiems tapti notarais, tiek esamiems notarams. Iš projekto nuostatų
nėra aišku, ar asmenims, siekiantiems tapti notarais ir iki įstatymo
įsigaliojimo dienos pateikusiems visus reikiamus dokumentus bei
dalyvaujantiems viešame konkurse eiti notaro pareigas, būtų taikomi
nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, nustatyti galiojančio keičiamo
įstatymo 3 straipsnyje, ar jau būtų taikomi nauji reikalavimai. Be to, projekto
21 straipsnio 3 dalies nuostata, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4
dalių nuostatos (nauji reikalavimai nepriekaištingai reputacijai) būtų
„taikomos tais atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio
įstatymo įsigaliojimo dienos“ gali būti aiškinama nevienodai dėl jų taikymo
notarams, paskirtiems iki įstatymo įsigaliojimo. Nėra aišku, ar visi nauji
keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūlomi nustatyti reikalavimai
nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi notarams, paskirtiems iki įstatymo
įsigaliojimo, ar taikomi tik tuo atveju, jeigu atsiranda šio straipsnio 3 ir
4 dalyse nurodyta aplinkybė, o kitu atveju to straipsnio nuostatos tokiems
notarams nėra taikomos. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta,
svarstytina, ar projekto 21 straipsnio 3 dalies nuostatų dėl įstatymo taikymo
nereikėtų patikslinti, aiškiai įvardinant, kurios keičiamo įstatymo nuostatos
dėl nepriekaištingos reputacijos būtų taikomos asmenims, dalyvaujantiems
notaro paskyrimo procedūrose, prasidėjusiose iki įstatymo įsigaliojimo, o
kurios iki įstatymo įsigaliojimo paskirtiems notarams.
|
Pritarti
|
Siūloma patikslinti (suderinta darbo tvarka
su Lietuvos notarų rūmais) taip:
3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos
Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos iki šio
įstatymo įsigaliojimo paskirtiems notarams, notarų atstovams, kandidatams į
notarus (asesoriams), Notarų garbės teismo nariams taikomos tais
atvejais, kai jose nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo
dienos, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytą atvejį.
4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos
Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatos taikomos asmenims, kurie
padarė nusikalstamas veikas arba buvo atleisti iš darbo, pareigų ar neteko
teisės verstis tam tikra veikla iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, jeigu
šis įstatymas nustato palankesnį teisinį reguliavimą.
4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo
paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar)
asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, nepriekaištinga reputacija vertinama
vadovaujantis viešo konkurso paskelbimo metu galiojusiomis Notariato įstatymo
3 straipsnio 3 dalies nuostatomis, išskyrus 5 dalyje numatytą išimtį.
5. Jeigu dokumentų dalyvauti viešame
konkurse eiti notaro pareigas ir (ar) kandidatų
į notarus (asesorių) viešame konkurse pateikimo metu įsigaliojusios
šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Notariato įstatymo 3 straipsnio 3
dalies nuostatos numato palankesnį reguliavimą, asmens, teikiančio dokumentus
dalyvauti šiuose konkursuose, reputacijos vertinimui taikomos šio įstatymo
nuostatos.
6. Po šio įstatymo įsigaliojimo
paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar)
asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, asmenų,
skiriamų notaro atstovu, Notarų atestacijos komisijos ar Notarų garbės teismo
nariu reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis.
57. Iki šio įstatymo įsigaliojimo
sudarytos ir veikiančios Notarų atestacijos komisijos įgaliojimai tęsiasi iki
šios komisijos kadencijos pabaigos.
68. Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudaryto ir veikiančio
Notarų garbės teismo įgaliojimai tęsiasi iki šio teismo kadencijos pabaigos.
|
8.
|
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė
|
|
|
|
Atsižvelgiant į Lietuvos advokatūros 2024-09-30 pasiūlymą Lietuvos Respublikos advokatūros
įstatymo Nr. IX-2066 7, 8,13, 44,56 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymo
projektui Nr. XIVP-3826 dėl nepriekaištingos reputacijos nuostatos, ši
nepriekaištingos reputacijos nuostata po klausymų suderinta ir patikslinta
visuose įstatymų paketo projektuose Nr. XIVP-3826-3829.
Teikiama svarstomo įstatymo
projekto Nr. XIVP-3828 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 5
punkto patikslinta redakcija,
|
Pritarti
|
2)5) jis buvo nuteistas už yra padaręs tyčinį baudžiamąjį
nusižengimą, jeigu nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo ar
atleidimo nuo bausmės dienos nepraėjo penkeri metai valstybės
tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams
interesams ar finansų sistemai ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės
atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos
nėra praėję treji metai;
b) yra atleistas nuo
baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 ar 37 straipsnyje
nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję vieni metai arba
yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet
nuo atleidimo dienos nėra praėję dveji metai;
|
9.
|
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė
|
11
|
1
2
|
|
Kadangi
įstatymo įgyvendinimui reikės parengti nemažai įgyvendinamųjų teisės
aktų, įstatymo projekto rengėjų iniciatyva siūlytina nukelti
įstatymo įsigaliojimo datą 2025 m. kovo 1 d.
|
Pritarti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos
teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti
komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0,
susilaikė – 0.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė,
Julius Sabatauskas, Vilius Semeška.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas,
jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena
Haase
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė