LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (*)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 589 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 3331 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2781(2)

 

2023-06-29 Nr. 102-P-34

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininkės pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai Arvydą Anušauską pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Aušrinė Armonaitė, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos apsaugos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės patarėja Erika Giedraitienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-26

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Teikiamu įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Administracinių nusižengimų kodeksą (toliau – ANK) 3331 straipsniu ir nustatyti administracinę atsakomybę už Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme nustatytos informacijos nepateikimą, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimą asmenims, siekiantiems įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą. Projektas svarstytinas.

Projekto 1 straipsniu teikiama ANK 3331 straipsnio dispozicijos konstrukcija yra blanketinė, jos esminiai turinio elementai išdėstyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme. Pagal su teikiamu projektu susijusio Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIVP-2769(2)) (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-2769(2)) 3 straipsnio 3 dalį, asmenys gali įsigyti žemės ūkio paskirties žemę tik gavę Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinio pagal žemės buvimo vietą išduotą sutikimą. Pagal įstatymo projektu Nr. XIVP-2769(2) siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, šis sutikimas bus išduodamas Nacionalinei žemės tarnybai valstybės registruose patikrinus įstatymo projekte Nr. XIVP-2769(2) nurodytus duomenis, kurie būtini išduodant sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemę. Šiuo aspektu pastebėtina, kad įstatymo projekte Nr. XIVP-2769(2) yra numatyta, jog asmenys teikdami prašymą išduoti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemės, šiame prašyme tik patvirtina ir garantuoja, kad „<...> aktualūs duomenys tikrinamuose valstybės registruose apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikti valstybės registrų tvarkytojams. <...>“. Taigi, pagal siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, asmenys tik patvirtina, jog jų duomenys pateikti valstybės registrų tvarkytojams, įstatymo projekte Nr. XIVP-2769(2) nėra nustatomas įpareigojimas asmenims, teikiantiems prašymą išduoti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemės, pateikti konkrečią, tam tikros apimties informaciją, būtiną išduoti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemę.

Įstatymo projekte Nr. XIVP-2769(2) tiksliai neapibrėžiant kokią informaciją asmuo turi pateikti siekdamas gauti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemės, nėra aišku, kokie veiksmai asmeniui užtrauktų administracinę atsakomybę pagal siūlomą įtvirtinti ANK 3331 straipsnį.

Šiuo aspektu pažymėtina, kad ANK 223 straipsnio 1 dalyje, juridinių asmenų, jų filialų ar atstovybių, užsienio juridinių asmenų ar kitų organizacijų filialų ar atstovybių vadovams ar kitiems įstatymuose arba steigimo dokumentuose nurodytiems asmenims, yra numatoma atsakomybė už neteisingų juridinio asmens, jo filialo ar atstovybės, užsienio juridinio asmens ar kitos organizacijos filialo ar atstovybės dokumentų, <...> duomenų ir kitos teiktinos informacijos pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui ar Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkytojui arba juridinio asmens, jo filialo ar atstovybės, užsienio juridinio asmens ar kitos organizacijos filialo ar atstovybės dokumentų, <...> duomenų ir kitos teiktinos informacijos nepateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui ar Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkytojui laiku teisės aktų nustatyta tvarka. Taigi, pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą juridinių asmenų vadovams ir kitiems subjektams yra numatoma atsakomybė už neteisingų duomenų pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui.

Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo ir norint išvengti galimų įstatymo taikymo problemų, projektas neturėtų būti patikslintas taip, jog taikant projektu siūlomą įtvirtinti ANK 3331 straipsnio nuostatą, būtų aišku už kokios Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme nustatytos informacijos nepateikimą, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimą, asmeniui kiltų administracinė atsakomybė.  

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

ANK projekte siūloma nieko netikslinti, nes atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, Aplinkos apsaugos komitetas siūlo tobulinti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. XI-1314 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2769(2).

Įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti:

„3. Asmenys gali įsigyti žemės ūkio paskirties žemės tik gavę Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinio pagal žemės buvimo vietą išduotą sutikimą. Sutikimas įsigyti žemės ūkio paskirties žemės išduodamas, kai Nacionalinė žemės tarnyba valstybės registruose ir valstybės informacinėse sistemose patikrina duomenis apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, ir nustato, kad bendras fizinių ir (ar) juridinių asmenų įsigytos ir (ar) jiems priklausančios žemės ūkio paskirties žemės plotas neviršija šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytų didžiausių įsigyjamos žemės ūkio paskirties žemės plotų. Asmenys, teikdami Nacionalinei žemės tarnybai prašymą išduoti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemės, savo prašyme nurodo, kad patvirtina ir garantuoja, kad aktualūs duomenys tikrinamuose valstybės registruose ir valstybės informacinėse sistemose apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikti valstybės registrų tvarkytojams., tačiau nustačius, kad atitinkamiems valstybės registrams aktualūs duomenys nebuvo pateikti, kai asmuo turėjo pareigą tokius duomenis pateikti Asmenims, nepateikusiems Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padaliniui nustatytos informacijos, ar pateikusiesiems neteisingą ar neišsamią informaciją, teisės aktų nustatyta tvarka taikoma administracinė atsakomybė.“

 

Taip pat įstatymas pildomas 61 straipsniu, kuriame siūloma įtvirtinti atsakomybė juridiniams asmenims:

61 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už šiame įstatyme nustatytos informacijos nepateikimą, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimą, siekiant įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą

Už šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytos informacijos apie juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, teisės aktų nustatyta tvarka, kai asmuo turėjo pareigą duomenis pateikti valstybės registrų tvarkytojams bei neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimą Nacionalinei žemės tarnybai, siekiant įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą skiriama bauda nuo trijų šimtų iki šešių šimtų eurų.“

 

 

Balsavimo rezultatai:

už -7 , prieš - 0, susilaikė - 0.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                              (Parašas)                                                                                              Irena Haase

 

 

Komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė