PASIŪLYMAS
DĖL SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 4, 6, 7, 8, 9, 91, 92, 11, 121, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 261, 262, 27, 28, 30, 31 STRAIPSNIŲ, V IR VI SKYRIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 311 STRAIPSNIU BEI 32, 33, 34, 35 IR 36 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3249(2)
2024-05-28
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
|
|
|
Argumentai: 2024 m. gegužės 15 d. Sveikatos reikalų komiteto posėdyje pritarta Seimo narių A. Matulo, Z. Streikaus, R. Šalaševičiūtės pasiūlymui (toliau – Pasiūlymas) ir į Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 4, 6, 7, 8, 9, 91, 92, 11, 121, 14, 18, 20, 23, 26, 261, 262, 27, 28, 30, 31 straipsnių, V ir VI skyrių pakeitimo bei 32, 33, 34, 35 ir 36 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas) įtrauktos nuostatos dėl Valstybinės ligonių kasos (toliau – VLK) direktoriaus įgaliojimų išplėtimo. Manytina, kad pasiūlytas naujas teisinis reguliavimas nėra iki galo išdiskutuotas, suderintas su socialiniais partneriais, nėra atlikta sisteminė asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų padarytų pažeidimų ir atsiradusių neatitikčių priežasčių analizė, poveikio sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumui vertinimas. Pasiūlymui nepritarimą raštu išreiškė ne tik sveikatos priežiūros specialistams, sveikatos priežiūros įstaigoms ir vaistinėms, bet ir pacientams atstovaujančios organizacijos. Svarstant klausimą dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų padarytų pažeidimų (neatitikčių) ir tai lemiančio poreikio Sveikatos draudimo įstatyme įtvirtinti papildomus įgaliojimus VLK direktoriui, paaiškėjo, kad teisės aktų pažeidimus ne visada lemia subjektų tyčiniai veiksmai. Pažeidimus (neatitiktis) lemia ir Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros sutrikimai, informacinės sistemos trūkumai, nepakankamas, neišsamus paslaugų kainodaros aprašymas, dažni poįstatyminių teisės aktų, reglamentuojančių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, organizavimą ir finansavimą pokyčiai, teisės aktų tarpusavio nesuderinamumas, kitos nuo konkrečių subjektų veiksmų nepriklausančios priežastys. Paminėtina, kad subjektų tyčia pažeidžiančių teisės aktų reikalavimus ir (ar) sutarčių su ligonių kasomis nuostatas veiksmai, piktnaudžiavimas ir siekis apgaule įgyti valstybės lėšas jau dabar gali būti vertinamas civilinės ar baudžiamosios teisės kontekste. Papildomų įgaliojimų VLK direktoriui įtvirtinimas nesant neatitikčių (pažeidimų) sisteminės analizės, bendro sutarimo, teisinių, organizacinių ir sisteminių sveikatos sektoriaus problemų išsprendimo, tinkamos komunikacijos formuotų neigiamą visuomenės požiūrį į visą sveikatos sistemos sektorių, priešintų veikiančius viešąjį ir privatų sektorius, įskaitant, bet neapsiribojant lygiateisiškumo aspektu, nebūtų teisingas ir atsakingas veikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų atžvilgiu. Esant nurodytoms priežastims ir aplinkybėms, šiuo laikotarpiu, teisinis reglamentavimas ir veiksmai turėtų būti orientuoti į sveikatos sistemos tobulinimą bei pažeidimų prevenciją. Remiantis aukščiau išdėstytu, siūlytina atsisakyti Pasiūlymo pagrindu Įstatymo projekte atsiradusio teisinio reguliavimo ir papildomų VLK direktoriaus įgaliojimų įtvirtinimą įstatyme svarstyti tik po to, kai bus rastas sutarimas su socialiniais partneriais, o taip pat patobulinti teisiniai, organizaciniai, sisteminiai veiksniai, įtakojantys galimas neatitiktis ir pažeidimus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 4, 6, 7, 8, 9, 91,
92, 11, 121, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 261, 262,
27, 28, 30, 31 STRAIPSNIŲ, V IR VI SKYRIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
|
2. |
22 |
|
|
Argumentai: Tie patys.
Pasiūlymas: Išbraukti Įstatymo projekto 22 straipsniu papildytą Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 311 straipsnį: „
|
3. |
23, 24, 25, 26 |
|
|
Argumentai: Tie patys.
Pasiūlymas: Buvusius įstatymo projekto 23-26 straipsnius laikyti atitinkamai 22-25 straipsniais.
|
4. |
24 |
|
|
Argumentai: Tie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „24 straipsnis. V skyriaus pakeitimas Pakeisti V skyrių ir jį išdėstyti taip: „V SKYRIUS APDRAUSTŲJŲ TEISĖS IR ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR ŠIO ĮSTATYMO 261 ir 262 STRAIPSNIUOSE NURODYTŲ ŪKIO SUBJEKTŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA, PAREIGOS
38 straipsnis. Apdraustųjų teisės įgyvendinant privalomąjį sveikatos draudimą Apdraustieji turi teisę: 1) asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pasirinkti asmens sveikatos priežiūros įstaigą, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį; 2) šio Įstatymo nustatyta tvarka ir pagrindais gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą; 3) Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentuose nustatyta tvarka gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą kitose Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės šalyse, Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje ar Šveicarijos Konfederacijoje; 4) šio Įstatymo nustatyta tvarka gauti tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų kompensaciją iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto; 5) gauti iš asmens sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį, informaciją apie teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų mastą, teikimo sąlygas ir vietą; 6) susipažinti su šio Įstatymo 26, 261 ir 262 straipsniuose nurodytomis sutartimis; 7) kreiptis į Valstybinę ligonių kasą, teismą dėl įstatymų ar kitų teisės aktų, reguliuojančių privalomąjį sveikatos draudimą, pažeidimų.
39 straipsnis. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa, pareigos 1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo: 1) užtikrinti apdraustiesiems privalomojo sveikatos draudimo garantuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jų kokybę ir prieinamumą; 2) užtikrinti informacijos apie asmens sveikatą konfidencialumą, išskyrus pacientų teises ir asmens duomenų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus atvejus; 3) garantuoti, kad visi apdraustieji turėtų lygias teises, kai jiems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos; 4) laiku teikti Valstybinės ligonių kasos direktoriaus nustatytą informaciją Valstybinei ligonių kasai; 5) teikti informaciją apdraustiesiems apie nekompensuojamas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jų teikimo sąlygas ir tvarką; 6) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl netinkamai suteiktų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšų, ar pateiktų neteisingų duomenų dėl asmens sveikatos
priežiūros paslaugų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
lėšomis
2. Vaistinės, sudariusios sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo: 1) užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamaisiais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais; 2) sutartyje su Valstybine ligonių kasa nurodytais terminais teikti Valstybinei ligonių kasai ataskaitas ir informaciją apie kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išdavimą (pardavimą); 3) sudaryti sąlygas Valstybinei ligonių kasai vykdyti vaistinių priežiūrą vertinant vaistų ir medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą; 4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai išduotų
(parduotų) vaistų ar medicinos pagalbos priemonių ar pateiktų neteisingų
duomenų dėl vaistų ar medicinos pagalbos priemonių apmokėjimo Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis
3. Šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodyti ūkio subjektai, sudarę sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo: 1) sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą medicinos priemonėmis, kurios būtinos jų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti ir kurių nuomos išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų; 2) sutartyje su Valstybine ligonių kasa nurodytais terminais teikti Valstybinei ligonių kasai informaciją apie medicinos priemones, kurios būtinos apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti ir kurių nuomos išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų; 3) sudaryti sąlygas Valstybinei ligonių kasai vykdyti ūkio subjektų priežiūrą vertinant medicinos priemonių, kurios būtinos apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti ir kurių nuomos išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą; 4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai
išduotų medicinos priemonių, kurios būtinos apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti ir kurių nuomos išlaidos kompensuotos iš
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, ar pateiktų neteisingų
duomenų dėl nuomos išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšomis
4. Šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodyti ūkio subjektai, sudarę sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo: 1) sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamomis I klasės medicinos priemonėmis ir in vitro diagnostikos priemonėmis, skirtomis savikontrolei; 2) sutartyje su Valstybine ligonių kasa nurodytais terminais teikti Valstybinei ligonių kasai ataskaitas ir informaciją apie iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, išdavimą (pardavimą); 3) sudaryti sąlygas Valstybinei ligonių kasai vykdyti ūkio subjektų priežiūrą vertinant iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, išdavimo teisėtumą; 4) atlyginti žalą Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetui, jeigu ji buvo padaryta dėl neteisėtai išduotų (parduotų) iš
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės
medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių,
skirtų savikontrolei, ar pateiktų neteisingų duomenų dėl I
klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos
priemonių, skirtų savikontrolei, apmokėjimo iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto lėšų
|