2019-05-27

 

Pasiūlymas

dėl NUTARIMo

DĖL 2020 METŲ PASKELBIMO MOKYKLŲ BENDRUOMENIŲ METAIS pakeitimo

nutarimo projekto nr. XIIIP-3307(2)

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

 

 

Argumentai:

Nutarimo projektas apėmė tik nedidelę mokyklos bendruomenių problemų, iššūkių ir svarbumo spektrą, pabrėžiant tik patyčių prevencijos ir psichologinę pagalbą. Suprantant, kad mokyklos bendruomenė apima kur kas daugiau ir kitų svarbių sričių, siūloma šiame pasiūlyme papildyti ir akcentuoti kelias iš jų.

 

Siūlymuose norima akcentuoti visos bendruomenės svarbą, visų suinteresuotų – mokinių, mokytojų ir tėvų – įsitraukimą, taip prisidedant prie mokyklos sėkmės. Taip pat siūloma pabrėžti mokyklos savarankiškumo svarbą ir būtinybę priimti šioje srityje reikalingus sprendimus.

 

Atitinkamai siūloma išbraukti mažiau aktualius ir smulkmeniškus punktus, siekiant juos patikslinti, paliekant svarbiausius akcentus, kurie labiausiai prisideda prie Mokyklos bendruomenių metų minėjimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto preambulę ir išdėstyti ją taip:

Lietuvos Respublikos Seimas,

atsižvelgdamas į Lietuvos moksleivių sąjungos (toliau – LMS), vienijančios ir atstovaujančios daugiau negu 500 mokinių savivaldų visoje Lietuvoje bei turinčios padalinius 32 savivaldybėse, prašymą minint 1990 m. sausio mėn. paskelbto Švietimo įstatymo projekto, kuriuo prasidėjo šiuolaikinės Lietuvos švietimo sistemos kūrimas, trisdešimtmetį, paskelbti 2020 metus Mokyklų bendruomenių metais;

pripažindamas, kad nuo bendruomenės aktyvumo, visaverčio dalyvavimo ir įsitraukimo į mokyklos gyvenimą, priklauso visos mokyklos sėkmė;

akcentuodamas, kad pasitikėjimas mokyklomis ir jų savarankiškumo stiprinimas yra viena svarbiausių prielaidų bendruomenės įsitraukimui į mokyklos veiklas;

ragindamas Vyriausybę neatidėliojant priimti mokyklų savarankiškumą išplečiančius sprendimus, leidžiančius mokyklų bendruomenėms pačioms spręsti svarbiausius klausimus, išlaisvinančius mokyklas nuo perdėtos biurokratijos;

reaguodamas į 2018 m. lapkričio mėn. Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdyje LMS atstovų pristatyto tyrimo apie psichosocialinę aplinką mokyklose rezultatus, kurie rodo, kad 25 proc. mokinių ir 31 proc. mokytojų su smurtu susiduria patys arba susiduria jų kolegos, taip pat į Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. atlikto Tarptautinio mokinių gyvensenos ir sveikatos tyrimo duomenis, kurie rodo, kad Lietuvoje patyčias patiria 29 proc. berniukų ir 26 proc. mergaičių, o 25 proc. berniukų ir 14 proc. mergaičių nurodė, jog tyčiojasi iš kitų;

pripažindamas, kad smurto ir patyčių paplitimas Lietuvos mokyklose išlieka didelis;

įvertindamas, kad švietimo pagalbos teikimo sistema Lietuvoje stokoja efektyvumo:;

1) nuo 2017 m. rugsėjo 1 d. kiekvienoje mokykloje 400 mokinių paslaugas turi teikti vienas psichologas, tačiau 2018 m. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atliktos švietimo būklės analizės duomenimis, net 51 proc. mokyklų psichologo neturi. LMS atlikta apklausa parodė, kad net ir tuo atveju, jeigu psichologas mokykloje yra, mokiniai labiau linkę pagalbos kreiptis ne į jį, o į savo mokytoją;

2) mokyklose dubliuojasi psichologo ir socialinio pedagogo funkcijos: dažnai neaišku, kokiu atveju į kurį specialistą kreiptis; mokyklose, kuriose nedirba psichologas, psichologo funkciją atlieka socialinis pedagogas ir kt.;

3) pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. V-663 patvirtintą Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašą vienas savivaldybės pedagoginėje psichologinėje tarnyboje (toliau – SPPT) dirbantis specialistas turėtų teikti pagalbą ne daugiau kaip 2 000 mokinių. LMS atliktos apklausos duomenimis, net 53 proc. mokinių apskritai nežino, kas yra SPPT, o 31 proc. mokytojų nežino arba yra tik girdėję apie tokią instituciją, kuri turėtų padėti mokytojams, tėvams ir mokiniams ir kuruoti švietimo pagalbos teikimą savivaldybėje;

suvokdamas mokytojo vaidmens svarbą teikiant pirminę emocinę pagalbą mokiniams, pripažįsta būtinybę investuoti į deramą mokytojų pasirengimą, nuolatinį tobulėjimą; kaip tai rodo LMS tyrimo metu pateikti atsakymai: „mokytojais pasitikiu labiau nei psichologu, nes psichologo susitikimas mokykloje su mokiniais yra tik formalus ir nežinai būdo, kaip kreiptis į jį, ir jautiesi nepatogiai dėl to“, „kreipčiausi į auklėtoją, o ne psichologę, nes labiau pasitikiu ja“, ir tai, kad ne visi mokytojai yra pasiruošę suteikti tinkamą pirmąją psichologinę pagalbą, reaguoti į pastebimus patyčių, smurto atvejus tarp mokinių, o kartais ir patys tampa agresoriais dirbdami su mokiniais;

pabrėždamas, kad saugi aplinka, pagrįsta visų mokyklos bendruomenės narių pasitikėjimu ir bendradarbiavimu, tinkamas emocinio intelekto ugdymas yra vieni svarbiausių aspektų, norint pasiekti gerų akademinių rezultatų ir užaugti aktyviu, sąmoningu piliečiu; tai pagrindžia ir tyrimai: socialinis emocinis ugdymas 11 proc. pagerina mokinių akademinius rezultatus;

prisiimdamas atsakomybę aktualinti svarbiausius ir daugiausiai iššūkių keliančius visuomenės klausimus ir problemas, siekiant jas nagrinėti ir spręsti nacionaliniu, regioniniu ir vietos lygmenimis;

ragindamas Vyriausybę suteikti galimybę mokykloms gauti konkursinį finansavimą bendruomenių iniciatyvoms įgyvendinti;

siekdamas atkreipti dėmesį į būtinybę gerinti emocinę aplinką mokyklose, suartinti ir sutelkti bendram darbui mokyklos bendruomenes, siekiant įveikti smurto ir patyčių iššūkius, stiprinant pasitikėjimą mokyklomis ir plečiant jų savarankiškumą, įtraukiant visas suinteresuotas grupes: mokytojus, mokinius, tėvus, nutaria:

 

Teikia:

Seimo nariai 

Gintaras Steponavičius

Dovilė Šakalienė