AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
baudžiamojo KODEKSO 310 STRAIPSNIo PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Vis dažniau visuomenę sukrečia rezonansinės bylos, kada asmenys žiauriai elgiasi su gyvūnais, juos kankina ir tai viešai demonstruoja bei didžiuojasi dalindamiesi žiauriais vaizdais socialiniuose tinkluose. Tokio elgesio modelio sklaida yra ypač žalinga vaikams ir paaugliams, kurie yra imlesni ir jautresni smurtinio pobūdžio informacijai, įskaitant ir paskatą pakartoti tokį elgesį siekiant populiarumo, mėginant kompensuoti dėmesio trūkumą ar kitų priežasčių.
Pažymėtina, kad itin didelė rizika kyla kalbant apie vaikus, patyrusius smurtą – kaip rodo moksliniai tyrimai, smurtą patiriantys ar smurtą stebintys vaikai šias traumuojančias patirtis yra linkę „pakartoti“ ant gyvūnų ir tokiu būdu išlieti savo baimę bei pyktį, ir turint omenyje smurto prieš vaikus paplitimą mūsų visuomenėje, tokio elgesio modelio „pasiūlymas“ yra ypatingai pavojingas.
Šiuo metu esančioje Baudžiamojo kodekso normoje numatytas labai platus spektras sankcijų už žiaurų elgesį su gyvūnu, dėl kurio gyvūnas buvo suluošintas arba žuvo – nuo baudos iki viešųjų darbų ar realaus laisvės atėmimo. Toks kvalifikavimas yra netinkamas, nes už sunkias smurto prieš gyvūną formas – sukeliančias gyvūno luošumą arba mirtį – galima atsipirkti keliasdešimties eurų bauda ar keliomis savaitėmis vejos pjovimo miesto parke.
Manytina, kad viešųjų darbų taikymas kaip savarankiškos bausmės nėra adekvati sankcija už tokią žiaurią smurtinę nusikalstamą veiką, todėl siūlytina jos atsisakyti.
Taip pat sankcijos nėra diferencijuojamos atsižvelgiant į kvalifikuojančias (sunkinančias) aplinkybes, tokias kaip veikimas grupėje, viešas smurto demonstravimas ar informacijos apie įvykdytus žiaurius veiksmus ir jų pasekmes sklaida, skatinimas kitus asmenis kartoti įvykdytą žiaurų elgesį ar ketinimo pačiam tęsti tokius veiksmus viešinimas.
Manytina, kad viešieji darbai kaip bausmė už smurtinį nusikaltimą, lydimą kvalifikuojančių aplinkybių liudijančių ypatingą cinizmą ir/ar didžiavimąsi smurtiniais veiksmais prieš bejėgišką gyvą būtybę nėra tinkama sankcija, nei kaip adekvati bausmė, nei kaip efektyvi elgesio keitimo priemonė. Ne sykį viešoje erdvėje dėl to pasisakė viešaisiais darbais nuteistus asmenis priimančios įstaigos (pavyzdžiui, negalią turinčių asmenų socialinės globos namai), ir išreiškė nerimą bei susirūpinimą, kai už smurtinį elgesį asmenys baudžiami darbu, apimančiu tiesioginį kontaktą su pažeidžiamais asmenimis.
Todėl būtina BK 310 straipsnyje apibrėžti aukščiau išvardintas aplinkybes ir už sunkias žiauraus elgesio su gyvūnu formas, lydimas kvalifikuojančių aplinkybių, numatyti realią laisvės atėmimo bausmę ir svarbiausia sutelkti dėmesį į asmens perauklėjimą, įpareigojant jį lankyti perauklėjimo programą.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Seimo narė Dovilė Šakalienė
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
BK 310 str. numato platų bausmės spektrą bei neapibrėžia kvalifikuojančių aplinkybių:
„1. Tas, kas žiauriai elgėsi su gyvūnu, jį kankino, jeigu dėl to gyvūnas žuvo arba buvo suluošintas, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki vienerių metų.“
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Pakeitus LR Baudžiamojo kodekso 310 straipsnį bus apibrėžtos aplinkybes ir už sunkias žiauraus elgesio su gyvūnu formas, lydimas kvalifikuojančių aplinkybių, numatyta reali laisvės atėmimo bausmė ir svarbiausia sutelktas dėmesys į asmens perauklėjimą, įpareigojant jį lankyti perauklėjimo programą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Priėmus įstatymą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įstatymas turėtų gerinti kriminogeninę situaciją, o korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymas įtakos verslui ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
LR BAUDŽIAMOJO KODEKSO 310 PAKEITIMAS
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įstatymui įgyvendinti įstatymų lydimųjų aktų nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo įgyvendinimas įtakos biudžetui neturės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Baudžiamasis kodeksas, žiaurus elgesys su gyvūnais
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra
Teikia
Seimo nariai Parašas Dovilė Šakalienė
Juozas Olekas
Algirdas Sysas
Rasa Budbergytė
Raminta Popovienė