DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS mokslo ir studijų ĮSTATYMO Nr. XI-242
82 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR įstatymo PAPILDYMO 821
straipsniu ĮSTATYMo PROJEKTo
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai.
Įstatymo projektas parengtas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“ (toliau – Programa), 128.7 papunkčio nuostatas dėl studijų prieinamumo užtikrinimo ir siekio tobulinti aukštosiose mokyklose studijuojančių asmenų socialinės paramos sistemą.
Šiuo metu Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – MSĮ) 82 straipsnis numato teisę socialinę stipendiją gauti tik aukštųjų mokyklų pirmosios, antrosios pakopų ir vientisųjų studijų studentams. Trečiosios studijų pakopos studentai (doktorantai) ir studentai, studijuojantys pagal profesinių studijų programas, šios teisės neturi. Atsižvelgiant į tai, kad socialinė stipendija mokama tik ypatingą socialinį statusą turintiems asmenims, asmens studijų pakopa neturėtų būti laikoma kliūtimi socialinei stipendijai gauti. Dėl šios priežasties MSĮ pakeitimo projektu siekiama užtikrinti teisę socialinę stipendiją gauti ir trečiosios studijų pakopos studentams bei studentams, studijuojantiems pagal profesinių studijų programas.
Taip pat pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad atskiros socialinės paramos rūšys, asmenys, kuriems skiriama socialinė parama, socialinės paramos skyrimo ir mokėjimo pagrindai, sąlygos, dydžiai pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją gali būti nustatyti tik įstatymu (inter alia 2004 m. kovo 5 d., 2014 m. balandžio 14 d. nutarimai), o Konstitucijos 52 straipsnyje nurodytų santykių poįstatyminiu teisiniu reguliavimu negalima nustatyti asmens teisės į socialinę paramą atsiradimo sąlygų, taip pat riboti šios teisės apimties. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projektu siūloma socialinių stipendijų mokėjimo pagrindus, sąlygas ir dydžius nustatyti MSĮ. Šiuo metu socialinių stipendijų mokėjimo pagrindai, sąlygos ir dydis nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime. Socialinės stipendijos mokamos iš Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai skirtų lėšų. Socialines stipendijas skiria ir administruoja Valstybinis studijų fondas.
Įstatymo projektu siūloma nustatyti socialinės stipendijos dydį - 3,5 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį (133 eurai). Šiuo metu Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintas socialinės stipendijos dydis yra 3,25 bazinės socialinės išmokos (BSI) dydžio per mėnesį (123,5 euro).
Įstatymo projekto tikslas – užtikrinti, kad socialines stipendijas gautų visų studijų pakopų studentai, ir studentai, studijuojantys pagal profesinių studijų programas, taip pat įstatyme nustatyti socialinių stipendijų skyrimo pagrindus, dydį, mokėjimo ir mokėjimo nutraukimo sąlygas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Įstatymo projekto iniciatorius – Seimo narys Eugenijus Jovaiša.
3. Dabartinis teisinis įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reglamentavimas.
Šiuo metu MSĮ 82 straipsnio 2 dalis reglamentuoja, kad socialinės stipendijos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka iš valstybės biudžeto lėšų gali būti mokamos aukštųjų mokyklų pirmosios, antrosios pakopų ir vientisųjų studijų studentams. Socialinių stipendijų dydį, skyrimo sąlygas ir tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 23 d. nutarimas Nr. 1801 „Dėl Socialinių stipendijų aukštųjų mokyklų studentams skyrimo ir administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Pritarus siūlomam pakeitimui, būtų užtikrinta, kad socialines stipendijas gautų visų studijų pakopų studentai, ir studentai, studijuojantys pagal profesinių studijų programas, būtų padidintas trečiosios studijų pakopos studentų ir studentų, studijuojančių pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, studijų prieinamumas, didesnis skaičius ypatingą socialinį statusą turinčių asmenų turėtų galimybę gauti finansinę paramą studijoms - socialinę stipendiją.
Pritarus siūlymui, taip pat būtų įstatymu, o ne Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu reglamentuoti socialinės stipendijos skyrimo pagrindai, dydis, mokėjimo ir mokėjimo nutraukimo sąlygos.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą įstatymo projektą.
Pritarus MSĮ pakeitimui, bus reikalinga pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 23 d. nutarimą Nr. 1801 „Dėl Socialinių stipendijų aukštųjų mokyklų studentams skyrimo ir administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas.
Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nevartojamos naujos sąvokos.
10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys.
Reikės pakeisti šio aiškinamojo rašto 8 punkte nurodytą Vyriausybės nutarimą, todėl siūlomas įstatymo įsigaliojimo terminas – 2019 m. rugsėjo 1 d. Daugelyje aukštųjų mokyklų nurodytą dieną prasidės ir naujieji studijų metai, todėl nuo jų pradžios socialinės stipendijos būtų mokamos ir trečiosios studijų pakopos bei profesinių studijų studentams.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.
Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomų lėšų neprireiks.
2017 m. pavasario semestrą paskirtos 3344 socialinės stipendijos, rudens semestrą – 2808 stipendijos. Iš viso 2017 m. išmokėta socialinių stipendijų už 4,2 mln. eurų. 2018 m. socialinių stipendijų išmokėjimui Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija yra suplanavusi skirti apie 6,3 mln. eurų. Planuojama, kad 2018 m. socialinės stipendijos kas mėnesį bus mokamos vidutiniškai apie 3 tūkst. pirmosios, antrosios pakopų ir vientisųjų studijų studentų, kas sudarys apie 2,48 proc. visų minėtose studijų pakopose studijuojančių asmenų. Doktorantūroje ir profesinėse studijose (rezidentūros ir pedagogikos studijos) iš viso studijuoja apie 4200 asmenų, todėl apskaičiuotas socialinės stipendijos gavėjų skaičius šioje grupėje būtų apie 104 asmenis (4200*2,48 proc. = 104). Taigi, pritarus įstatymo pakeitimui, socialines stipendijas gaunančių asmenų skaičius nuo 2018 m. rugsėjo 1 d. galimai padidėtų iki 104 asmenų.
Paskaičiuota, kad nuo 2018 m. rugsėjo 1 d. padidinus socialines stipendijos dydį nuo 3,25 iki 3,5 BSI bei praplėtus gavėjų ratą, bendra 2018 m. socialinėms stipendijoms mokėti skirta lėšų suma nebūtų viršyta.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Su visuomene konsultuojamasi, įstatymo projektą skelbiant Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.
14. Reikšminiai šio įstatymo projekto žodžiai.
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: studentai, finansavimas, stipendija.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
Teikia Seimo narys Eugenijus Jovaiša