LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-28
3 straipsniO pakeitimo
ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-05-04 Nr. XIIIP-4007(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektas ir jo lyginamasis variantas parengti nebegaliojančios Prezidento rinkimų įstatymo redakcijos pagrindu, t. y. juo neatsižvelgta į 2020 m. sausio 14 d. priimtu ir 2020 m. vasario 1 d. įsigaliojusiu įstatymu Nr. XIII-2784 padarytus Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio pakeitimus; kai kurie projekto lyginamajame variante pažymėti siūlomi pakeitimai nurodytu įstatymu jau yra priimti.

2.    Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio „Duomenys apie ryšius su užsienio specialiosiomis tarnybomis (struktūromis)“ 1 dalyje yra nustatyta pretendentų būti kandidatais į Respublikos Prezidentus pareiga duomenų anketoje įrašyti ir Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti duomenis apie savo darbą SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų) mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis). Taigi pagal šią Prezidento rinkimų įstatymo nuostatą Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti pateikiami duomenys ne tik apie nurodytus ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, bet ir apie atitinkamus ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis. Šios nuostatos projektu nesiūloma keisti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kartu su vertinamu projektu teikiamuose kitų rinkimų įstatymų pakeitimo įstatymų projektuose (Nr. XIIIP-4008(2), XIIIP-4009(2), XIIIP-4010(2)) siūloma nustatyti kandidatų pareigą viešai paskelbti apie savo sąmoningą bendradarbiavimą tik su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis.

Projektu siūloma Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigą kreiptis į Lietuvos Respublikos instituciją, saugančią duomenis „apie asmenų darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybomis (struktūromis)“ (tiksliau būtų – „apie asmenų darbą, mokymąsi SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis“) ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus „šiuo aspektu“ patikrinti pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus „duomenų anketos duomenis“. Taigi pagal šią nuostatą Vyriausioji rinkimų komisija netikrintų (neturėtų pareigos tikrinti) duomenų apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis. Pažymėtina, kad pagal minėtu 2020 m. sausio 14 d. įstatymu Nr. XIII-2784 priimtą Prezidento rinkimų įstatymo 381 straipsnį „Duomenų apie kandidatus skelbimas“, įsigaliosiantį 2022 m. sausio 1 d., Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje neterminuotai bus skelbiami „šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti duomenys apie ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (struktūromis)“ (1 dalies 1 punktas). Tuo metu projektu siūlomoje Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad asmuo, duomenų anketoje nenurodęs savo ryšių su „šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)“ – taigi ne tik su buvusios SSRS, bet ir su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis, – jiems paaiškėjus nebūtų registruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus arba būtų panaikinamas jo registravimas, o tokius ryšius įrodžius po rinkimų Respublikos Prezidentas atsakytų kaip už priesaikos sulaužymą.

Atsižvelgiant į visa tai, nėra visiškai aišku, ar Prezidento rinkimų įstatyme tikslingai paliekamas išskirtinis, palyginti su kitais rinkimų įstatymais, teisinis reguliavimas, pagal kurį pretendentai būti kandidatais į Respublikos Prezidentus privalo Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti duomenis apie savo ryšius ne tik su buvusios SSRS, bet ir su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis, nors ši komisija duomenų apie ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis netikrintų ir neskelbtų. Vyriausiajai rinkimų komisijai neturint įgaliojimų ir realių galimybių patikrinti informaciją apie pretendentų ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis, pretendentų pareiga pateikti šią informaciją iš esmės yra deklaratyvi, tokių ryšių paaiškėjimas, su kuriuo projektu siūlomoje Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje siejamos labai reikšmingos teisinės pasekmės, paliekamas atsitiktinumui. Todėl svarstytina, ar Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalis nėra koreguotina, kaip ir kituose rinkimų įstatymuose nustatant pareigą pateikti duomenis tik apie ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (tokiu atveju šio straipsnio pavadinime žodį „užsienio“ reikėtų pakeisti žodžiais „buvusios SSRS“), o jeigu pareiga nurodyti ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis šiame įstatyme paliekama, svarstytina, ar Vyriausiajai rinkimų komisijai neturėtų būti suteikti įgaliojimai tikrinti ir šią informaciją, kreipiantis į kompetentingą valstybės instituciją, galinčią turėti tokius duomenis.

3.   Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje siūlomas nustatyti terminas, per kurį Vyriausioji rinkimų komisija turėtų patikrinti pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus „duomenų anketos duomenis“ apie jo darbą, mokymąsi SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis, iki įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus – sutaptų su šio straipsnio 1 dalyje nustatytu terminu, per kurį pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus privalo pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai šią duomenų anketą. Taigi neaišku, kaip Vyriausiajai rinkimų komisijai reikėtų įgyvendinti pareigą nustatytu laiku patikrinti „duomenų anketos duomenis“, jeigu ši anketa jai būtų pateikta prieš pat nurodyto termino pabaigą arba apskritai nepateikta (pagal to paties straipsnio 2 dalį pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus registruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus neatsižvelgiant į tai, ar jis pateikė Vyriausiajai rinkimų komisijai nurodytą duomenų anketą). Atsižvelgiant į tai, tikslesnė formuluotė būtų tokia, kad Vyriausioji rinkimų komisija „šiuo aspektu patikrina duomenis apie pretendentą būti kandidatu į Respublikos Prezidentus“, o ne jo „duomenų anketos duomenis“.

Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal kartu su vertinamu projektu teikiamus kitų rinkimų įstatymų pakeitimo įstatymų projektus (Nr. XIIIP-4008(2), XIIIP-4009(2), XIIIP-4010(2)) Vyriausioji rinkimų komisija duomenis apie kandidatų ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis turėtų patikrinti iki rinkimų dienos.

4.    Projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies formuluotę „darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)“ siūlome pakeisti formuluote „darbą, mokymąsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis“, o šio straipsnio 5 dalyje dukart pavartotą formuluotę „dirbo, mokėsi ar bendradarbiavo su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)“ – formuluote „dirbo, mokėsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavo su jomis“.

5.    Projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalies paskutinį sakinį siūlome išdėstyti kaip atskirą, šeštąją, šio straipsnio dalį.

6.    Projekto 2 straipsnyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data taisytina.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]