LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 1, 2, 4, 6, 7, 9, 11 STRAIPSNIŲ IR 3, 7, 8 PRIEDŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-07-17 Nr. XIVP-4016

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atkreiptinas dėmesys, kad 2020 m. birželio 25 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 pakeitimo įstatymą Nr. XIII-3158 (toliau – įstatymas Nr. XIII-3158), kurio 2 straipsnio 3 dalimi išdėstė Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio redakciją, kuri įsigalios 2028 m. sausio 1 d. Siekiant, kad 2028 m sausio 1 d. įsigaliotų keičiamo įstatymo 6 straipsnio redakcija, suderinta su projektu siūlomu teisiniu reguliavimu, kartu su projektu reikėtų teikti ir įstatymo Nr. XIII-3158 2 straipsnio pakeitimo projektą.

2.         Svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalies 3 ir 4 punktuose nereikėtų kaip perteklinio išbraukti žodžio „degalų“.

3.         Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje vietoj formuluotės „Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) į Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokesčių apskaitos informacinę sistemą“ rašyti formuluotę „į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) Mokesčių apskaitos informacinę sistemą“.

4.         Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 3 punkte po žodžio „duomenis“ įrašyti žodį „faktinis“.

5.         Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti naują institutą keičiamame įstatyme – numatyti ekonominių sankcijų skyrimą mokesčio mokėtojui šiam padarius įvairaus pobūdžio pažeidimus. Teikiamas siūlymas svarstytinas.

Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 9 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad ekonominė sankcija sumokama arba išieškoma Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka. Mokesčių administravimo įstatyme nėra nustatytas ekonominių sankcijų institutas ir jame nėra reglamentuojama, kaip šis institutas veikia, kas ir kokius įgaliojimus turi ir pan. Atsižvelgus į tai, iš projekto nuostatų vis tik yra neaišku, kaip ekonominių sankcijų institutas turėtų būti įgyvendinamas, kadangi projekte nustatyta tik tai, kaip apskaičiuojamas ekonominės sankcijos dydis. Šiuo aspektu svarstytina, kodėl ekonominės sankcijos dydis nėra niekaip diferencijuojamas, nors akivaizdu, jog tokie patys pažeidimai gali būti tiek skirtingo masto, tiek dėl skirtingų priežasčių, tyčinių ar netyčinių veiksmų, tačiau pagal projekto nuostatas šios objektyvios aplinkybės neturėtų jokios įtakos nustatant sankcijos dydį. Pažymėtina, jog, pavyzdžiui,  Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatyme, kuriame taip pat nustatyta ekonominių sankcijų skyrimo galimybė, yra reglamentuojami su sankcijų skyrimu susiję aktualūs klausimai (sankcijos dydis nustatomas pagal tam tikras taisykles, tarp kurių vertinama sunkinančios ir lengvinančios aplinkybės, taip pat nustatoma tokių sankcijų įskaitymo tvarka). Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas nustatant aiškų ir išsamių ekonominių sankcijų skyrimo teisinį reguliavimą, o įvertinus reikalingo teisinio reguliavimo apimtį tokį reglamentavimą reikėtų nustatyti bent jau atskiru keičiamo įstatymo straipsniu.

6.         Atsižvelgus į projekto 12 straipsnio 1 ir 2 dalis, dalis įstatymo nuostatų įsigaliotų kitą dieną nuo jų oficialaus paskelbimo, kita dalis – 2024 m. liepos 1 d. (kuri jau yra praėjusi), o trečioji dalis – 2025 m. sausio 1 d. Pastebėtina, kad tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 6 straipsnio 3 dalį, kuri numato, kad įstatymai ir kiti teisės aktai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgiant į tai, koreguotinas projekto 12 straipsnis, jame nustatant su minėtais reikalavimais suderinamas įstatymo ir atskirų jo straipsnių įsigaliojimo datas.  Šiame kontekste pažymėtina, jog atitinkamai koreguotinos ir įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datos įvertinant tai, kad mokesčių mokėtojas reikia pasirengti ne tik įstatymo, bet ir įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų įgyvendinimui.  

7.         Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 12 straipsnį papildyti nuostatomis dėl projekto 2, 3 bei 6 straipsnių nuostatų taikymo apskaičiuojant ir deklaruojant tam tikrų mokestinių laikotarpių mokestį už aplinkos teršimą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5)  209 6546, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (0 5)  209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]