LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS OFICIALIOSIOS STATISTIKOS ĮSTATYMO NR. I-270 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1692

 

2022-06-08 Nr. 108-P-27

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

            Kviestieji asmenys: Lietuvos statistikos departamento generalinio direktoriaus pirmoji pavaduotoja Daiva Jurelevičienė, vyriausioji patarėja inovacijoms Gita Literskė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(2)

11

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 11 dalyje reikėtų plačiau atskleisti formuluotės „žemiausio detalumo lygmens duomenys“ turinį, nes tokia sąvoka nei keičiamame įstatyme, nei kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nėra vartojama.

Pritarti

iš dalies

Žr. 1 Komiteto pasiūlymą.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(2)

15

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos norminiu, o ne pavyzdiniu būdu. Atsižvelgus į tai, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalyje atsisakyti nuostatos dalies dėstymo skliaustuose. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinos ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies 6 punkto ir keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatos.

Nepritarti

 

Argumentai:

Siekiant aiškumo, tikslinga nuostatas paaiškinti skliaustuose. Be to, toks dėstymas neprieštarauja Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijoms, patvirtintoms Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 “Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo”.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(2)

22

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad sąvokas apibrėžiančiame įstatymo straipsnyje turi būti vengiama trumpinių įvedimo, o taip pat į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje pateikiama sąvokos apibrėžtis yra tautologinio pobūdžio, šią dalį siūlome dėstyti taip: „Valstybės duomenys - šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje nustatytais tikslais Valstybės duomenų valdysenos informacinėje sistemoje ir Valstybės duomenų valdymo platformoje kaupiamos pirminių duomenų, administracinių duomenų kopijos, informacija, dokumentai ir (arba) jų kopijos ir kiti duomenys, išskyrus statistinius duomenis“. Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, minėta dalis turėtų būti dėstoma kaip 2 straipsnio 21 dalis (pagal sąvokų abėcėlinę tvarką).

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(2)

23

 

4. Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 112 punktu, jei teisės akto, institucijos ir pan. pavadinimas, prasidedantis žodžiais „Lietuvos Respublikos“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublikos“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 23 dalyje prieš žodžius „Vyriausybės nutarimais“ atsisakyti žodžių „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(4)

 

 

5. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio pavadinime nurodoma, kad šis straipsnis reglamentuoja valstybės duomenų valdysenos principus, tuo tarpu šio straipsnio 1 dalyje iki dvitaškio nustatyta, kad šiais principais grindžiamas valstybės duomenų valdysena, valdymas ir tvarkymas. Atkreiptinas dėmesys, kad sąvoka „valstybės duomenų valdysena“ būtent ir suponuoja šių duomenų valdymą bei tvarkymą, todėl siūloma formuluotė, mūsų nuomone, yra perteklinė. Jeigu, vis dėlto, sąvoka „valstybės duomenų valdysena“ savo turiniu skiriasi nuo valstybės duomenų valdymo ir tvarkymo, tai keičiamame įstatyme reikėtų aiškiai atskleisti (be to, tokiu atveju reikėtų ir suderinti straipsnio pavadinimą su šio straipsnio 1 dalimi).

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(5)

1

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės duomenų valdysenos informacinė sistema jau yra įsteigta, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nėra jokio poreikio ir tikslo nurodyti šią informacinę sistemą įsteigusį subjektą. Vietoj to, tikslingiau nurodyti, kad Valstybės duomenų agentūra yra šios informacinės sistemos valdytoja ir tvarkytoja.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritarti, kad tikslinga nurodyti, kas yra Valstybės duomenų valdysenos informacinės sistemos  valdytojas ir tvarkytojas.

Nepritarta, steigėjo išbraukimui, nes manome, kad tikslinga įvardyti už steigimą atsakingą instituciją.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(5)

2

1

7. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos finansų ministerijai“ įrašytini žodžiai „finansų ministrui“.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(5)

2

2

8. Siekiant teisinio aiškumo, galbūt tikslinga keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatyti, kad Valstybės duomenų agentūra teikia išvadas ne dėl kitų oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų parengtų statistinių tyrimų statistinių formuliarų, statistinių rodiklių sąrašų ir metodikų (nes nebūtų aiškus tokios išvados teikimo tikslas apskritai), o būtent dėl šių statistinių formuliarų, statistinių rodiklių sąrašų ir metodikų projektų, t.y. būtų aišku, kad šie dokumentai, prieš juos oficialiai tvirtinant, derinami su Valstybės duomenų agentūra.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(7)

2

 

9. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį bei 8 straipsnio 2 dalį siūlome papildyti nurodant, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina ne tik šių patariamųjų institucijų institucinę sudėtį, tačiau ir jų nuostatus.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(10)

4

8

 

10. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje yra vartojama sąvoka ,,duomenų subjektas“, kuri nėra apibrėžiama. Pažymime, jog nuo sąvokų turinio gali priklausyti tam tikrų asmenų teisių ir pareigų apimtis, todėl šių sąvokų turinys turi būti aiškus iš įstatymo teksto ir negali būti reguliuojamas poįstatyminiais teisės aktais. Todėl minėtos sąvokos įstatyme turi būti aiškiai apibrėžtos. Kitu atveju projekte gali būti pateikta nuoroda į kitus įstatymus, kuriuose šios sąvokos yra apibrėžtos, nurodant, jog jos suprantamos, kaip tai nustatyta nurodytuose įstatymuose.

Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje vartojamos sąvokos ,,duomenų apsaugos pareigūnas“, kuri taip pat nėra apibrėžiama projekto nuostatose.

Nepritarti

Argumentai:

Abi minimos sąvokos yra apibrėžtos Bendrajame duomenų apsaugos reglamente, Reglamentas (ES) 2016/679, BDAR, o Įstatymo projekto 2 straipsnio 25 dalyje yra nurodyta, kad „kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) 2016/679, <...>“

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(10)

10

 

11. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nereikėtų apibrėžti bent minimalių reikalavimų stebėjimo periodiškumui, t.y. nustatyti laikotarpį, kuriam praėjus oficialią statistiką tvarkanti įstaiga privalėtų peržiūrėti, ar neišnyko duomenų subjektų teisių netaikymo priežastys.

Pritarti

Žr. 2 Komiteto pasiūlymą.

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(18)

2

1

12. Siekiant suvienodinti keičiamame įstatyme vartojamus terminus, siūlytina keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 1 punkte po žodžių „Europos Sąjungos teisės aktais arba“, įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(21)

1

10

13. Keičiamo įstatymo 20 straipsnio į dalyje po žodžių „Šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 10 punkte“ žodis „nustatytiems“, keistinas žodžiu „nustatytam“.

Pritarti

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(21)

4

 

14. Keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 dalyje reikėtų patikslinti, ar registrų, informacinių sistemų valdytojai ir (ar) tvarkytojai privalo sudaryti sąlygas Valstybės duomenų agentūrai gauti į Valstybės duomenų valdysenos informacinę sistemą šiam tikslui reikalingus institucijų, registrų, informacinių sistemų duomenis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių duomenų gavimo užklausos, ar, vis dėlto, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių duomenų įrašymo į atitinkamus registrus ir informacines sistemas.

Pritarti

 

Žr. 3 Komiteto pasiūlymą.

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(22)

2

1

15. Siekiant aiškumo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 punkte numatytas 30 dienų terminas turėtų būti sietinas su kalendorinėmis arba darbo dienomis.

Pritarti

 

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(25)

3

 

16. Keičiamo 25 straipsnio 3 dalis tikslintina, nurodant, kad Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis finansuojama ne pati Valstybės duomenų valdymo platforma, o šios platformos administravimas.

Nepritarti

Argumentai:

Šia įstatymo projekto nuostata siekiama užtikrinti tvarų finansavimą šio produkto tęstinumui. Gali keistis pats produktas, jo licencijavimo ar kiti įsigijimo ir naudojimo aspektai, tačiau turi išlikti tvaraus finansavimo principas, nes jo nesant kyla rizika oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos veiklos tęstinumui.

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(25)

4

 

17. Keičiamo 25 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „agentūra“ įrašytini žodžiai „agentūros direktorius“.

Pritarti

 

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

1(26),

1(27)

 

1

1

 

18. Atkreipiame dėmesį, jog Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje pateiktas principas „Būtina žinoti“ ir jo reikšmė, todėl, atsižvelgiant į tai, reikėtų keičiamo įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje ir 27 straipsnio 1 dalyje minimą principą rašyti iš didžiosios raidės bei svarstytina ar neturėtų būti pateikta nuoroda į minėtą įstatymą, nes keičiamame įstatyme principo “Būtina žinoti” reikšmė nėra paaiškinta.

Pritarti iš dalies

Žr. 4 Komiteto pasiūlymą.

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-23

2

2

 

19. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje pavedimas priimti reikalingus poįstatyminius teisės aktus turėtų būti įtvirtintas Lietuvos statistikos departamento direktoriui, kaip šios įstaigos vadovui.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Ateities komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Komiteto pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas

2022-06-08

1(2)

11

 

Argumentai:

Pritariame, Seimo Teisės departamento nuomonei, kad  „žemiausio detalumo lygmens duomenys“ turinys nėra aiškus. Manome, kad kalbama apie pradinius originalius įvesties duomenis, kurių neįvedus negalima laikyti, kad veiksmas, įvykis, faktas yra atitinkamai užfiksuotas, užregistruotas, įrašytas ir kuriuos apdorojus, gaunama reikalinga informacija.

 

Pasiūlymas:

Siūlome 2 straipsnio 11 dalį išdėstyti taip:

„11.     Pirminiai duomenys pradiniai neapdoroti registruose, valstybės ir kitoseų informacinėse sistemoseų ir esantys žemiausio detalumo lygmens registrų objektams registruoti pateikti duomenys, įskaitant asmens duomenis, tarp jų ir specialių kategorijų asmens duomenis.“

Pritarti

 

 

2.

Ekonomikos komitetas

2022-06-08

1(10)

10

 

Argumentai:

Atsiradus priežasčiai(-tims) dėl kurios(-ių) taikomas apribojimas, toks apribojimas turi būti panaikinamas iš karto, kai tik nebėra tam priežasties(-čių) ir periodinė peržiūra čia neturėtų būti taikoma. Priežastys dėl kurių taikomi apribojimai, turi būti stebimos pastoviai. Taikant informacinių technologijų priemones tai labai lengvai įgyvendinama.

 

Komiteto pasiūlymas:

10 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip:

„10. Oficialiąją statistiką tvarkanti įstaiga turi periodiškai stebėti, ar priežastys, dėl kurių taikomas apribojimas, neišnyko, o jeigu jos išnyko, inicijuoti taikomų apribojimų panaikinimą. Duomenų apsaugos pareigūnas turi būti informuojamas apie peržiūros rezultatus ir apribojimų panaikinimą.“

Pritarti

 

3.

Ekonomikos komitetas

2022-06-08

1(21)

4

 

Komiteto pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Ekstremaliųjų situacijų ir įvykių, nepaprastosios padėties ir krizių operatyvaus valdymo tikslams valstybės duomenys valdomi, tvarkomi ir teikiami Vyriausybės, Valstybės duomenų agentūros ar ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimu,. esant Esant paskelbtai nepaprastajai padėčiai ar ekstremaliajai situacijai  Rregistrų, informacinių sistemų valdytojai ir (ar) tvarkytojai privalo sudaryti sąlygas Valstybės duomenų agentūrai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo kreipimosi dienos gauti į Valstybės duomenų valdysenos informacinę sistemą šiam tikslui reikalingus institucijų, registrų, informacinių sistemų duomenis.“

Pritarti

 

 

4.

Ekonomikos komitetas

2022-06-08

1(2)

 

12

N

Argumentai:

Pritariant Seimo teisės departamento pastabai, kad principas „būtina žinoti“ turi būti apibrėžtas siūloma keičiamą įstatymo projektą papildyti atitinkamą sąvoka.

 

Komiteto pasiūlymas:

Papildyti  keičiamo įstatymo 2 straipsnį nauja dalimi ir išdėstyti ją taip:

12. Principas „būtina žinoti“ – prieigos prie duomenų principas, reiškiantis, kad prieigos teisė prie duomenų gali būti suteikta tik atitinkamą leidimą dirbti ar susipažinti su šiais duomenimis turintiems asmenims.“

 

Buvusias keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12-25 dalis laikyti atitinkamai 13-26 dalimis.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė