PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2021 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5302

 

2020-11-06

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 15

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

 

       Kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, įstatymų leidėjas privalo užtikrinti LRT, kaip nacionalinio visuomeninio transliuotojo, deramą finansavimą, nes priešingu atveju būtų sudarytos prielaidos pažeisti Konstitucijoje įtvirtintą, jos ginamą ir saugomą visuomenės interesą būti informuotai, galėtų būti paneigtos tam tikros konstitucinės vertybės, kurioms įgyvendinti, puoselėti, saugoti kaip tik ir yra skirtas visuomeninio transliuotojo institutas. Atsižvelgiant į minėtą konstitucinį imperatyvą yra būtina įstatymų lygmeniu įtvirtinti stabilų ir nepriklausomą LRT finansavimo modelį, nes Konstitucinis Teismas yra ypač pabrėžęs, kad Konstitucija netoleruoja tokio nacionalinio visuomeninio transliuotojo nepakankamo, ypatingai jo konstitucinei misijai vykdyti, finansavimo iš valstybės biudžeto (ar jo mažinimo), kai tuo siekiama (arba gali būti siekiama) pažeisti jo nepriklausomumą ir šitaip daryti įtaką jo transliuojamoms programoms ir laidoms.

 

       Taigi, vadovaujantis Konstitucinio teismo doktrina „turi būti sudarytos materialiosios, organizacinės, finansinės sąlygos visuomeniniam transliuotojui veiksmingai vykdyti konstitucinę misiją, taip pat kad įstatymu nustatytu teisiniu reguliavimu turi būti užtikrintas visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas nuo valdžios institucijų, pareigūnų, taip pat kitų asmenų kišimosi į jo veiklą“.

 

       Tačiau šio Projekto 15 straipsnio 3 dalimi yra siekiama priešingų tikslų, t. y. nustačius, kad LRT 2021 metų mokėjimams gali naudoti 2 120 tūkst. eurų mažesnę sumą, negu 2021 metais suplanuota lėšų šiai įstaigai, kyla grėsmė, kad nacionalinis transliuotojas negalės tinkamai atlikti jam iš Konstitucijos kylančios misijos, negalės užtikrinti viešojo intereso – Konstitucijoje įtvirtinto, jos ginamo ir saugomo visuomenės intereso būti tinkamai informuotai, t. y. nacionaliniu lygmeniu skleisti visuomenei informaciją puoselėjant konstitucines ir bendras žmogiškąsias vertybes, inter alia ginant nacionalinius interesus, stiprinant demokratiją, ugdant pilietiškumą, pagarbą teisei, visuomenės atvirumą ir toleranciją, puoselėjant kalbą ir kultūrą, užkertant kelią dezinformacijai.

 

       Taip pat neaišku, kokiu teisiniu pagrindu vadovaujantis Projekte yra nustatytas minėtas apribojimas. LRT skiriamų valstybės biudžeto asignavimų dydis yra nustatytas specialiajame Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatyme. Minėto įstatymo 15 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta, kad LRT iš valstybės biudžeto skiriamų lėšų dydis kiekvienais metais sudaro užpraeitų metų faktiškai gautų 1,5 procento valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio ir 1,3 procento iš akcizo pajamų. Atsižvelgiant į tai Finansų ministerija negali apriboti skiriamų biudžetinių asignavimų LRT remiantis 2020 m. fiskaliniais rodikliais, nes 2020 m. surinkti mokesčiai įtakos 2022 m. LRT skiriamus biudžetinius asignavimus, o 2020 m. biudžetinius asignavimus įtakojo 2018 m. surinktos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio ir akcizo.

 

       Kiekvienais metais LRT lėšos yra planuojamos pagal patvirtintus biudžetinius asignavimus. Kasmet  LRT pajamų ir išlaidų sąmatos yra patvirtinamos LRT Taryboje, o asignavimai suderinami su LR Finansų ministerija, pristatant LRT Strateginį veiklos planą.

      

       Projekte LRT nustatyti asignavimų apribojimai neigiamai įtakos konstitucinės visuomeninio transliuotojo misijos veiksmingą vykdymą, neleis tinkamai LRT įgyvendinti jau suplanuotų tikslų ir uždavinių, be to, tai paveiks suplanuotus resursus, skirtus  programų transliavimui, taigi, bus pažeistas tinkamas ir sklandaus nacionalinio transliuotojo veiklos funkcionavimas.

 

      2020 m. lapkričio 3 d. Konstitucinis Teismas nutarime Nr. KT187-N15/2020 pažymėjo, kad „pagal Konstituciją įstatymų leidėjas, nustatęs tokį nacionalinio visuomeninio transliuotojo finansavimo modelį, pagal kurį pagrindinis nacionalinio visuomeninio transliuotojo finansavimo šaltinis yra valstybės biudžeto lėšos, uždraudžiant nacionaliniam visuomeniniam transliuotojui gauti lėšų už transliuojamą reklamą ir nenumatant kitų reikšmingų finansavimo šaltinių (inter alia specialios rinkliavos), privalo užtikrinti, kad planuojant ir tvirtinant valstybės biudžeto asignavimus nacionalinio visuomeninio transliuotojo konstitucinei misijai įgyvendinti nacionalinis visuomeninis transliuotojas nepatirtų politinio spaudimo dėl savo veiklos, inter alia transliuojamų programų ir laidų. Priešingu atveju, jeigu vienintelis reikšmingas nacionalinio visuomeninio transliuotojo finansavimo šaltinis būtų valstybės biudžeto lėšos ir Vyriausybė rengdama valstybės biudžeto projektą bei Seimas tvirtindamas valstybės biudžetą turėtų plačią diskreciją nuspręsti dėl kiekvienais metais nacionaliniam visuomeniniam transliuotojui skiriamų valstybės biudžeto asignavimų dydžių, būtų sudarytos prielaidos pažeisti institucinį ir redakcinį nacionalinio visuomeninio transliuotojo nepriklausomumą, taigi ir Konstitucijoje įtvirtintą, jos ginamą ir saugomą visuomenės interesą būti informuotai, kitas konstitucines vertybes, kurioms įgyvendinti, puoselėti, saugoti yra skirtas nacionalinio visuomeninio transliuotojo institutas“.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus ir siekiant užkirsti kelią galimam politiniam ir ekonominiam valstybės valdžios institucijų kišimuisi į Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos veiklą, neleidžiant netiesiogiai, t. y. ribojant LRT finansavimą, kištis į jo redakcinį ir institucinį nepriklausomumą, siūlau pakeisti Projekto 15 straipsnį.

 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Projekto 15 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„15 straipsnis. Asignavimų valdytojo teisė prisiimti įsipareigojimus naudoti biudžeto lėšas

1. Susisiekimo ministerija 2021 metų mokėjimams iš Kelių priežiūros ir plėtros programos gali naudoti 13 000  tūkst. eurų mažesnę sumą, negu 2021 metais į valstybės biudžetą įmokėta lėšų šiai programai finansuoti. Lėšas, viršijančias nurodytą leistiną mokėjimams sumą, Susisiekimo ministerija gali naudoti papildomai suderinusi su Finansų ministerija, kai dėl to nėra pažeidžiamos šio įstatymo 11 ir 20 straipsnių nuostatos.

2. Viešoji įstaiga „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ 2021 metų mokėjimams gali naudoti 2 120 tūkst. eurų mažesnę sumą, negu 2021 metais suplanuota lėšų šiai įstaigai. Lėšas, viršijančias nurodytą leistiną mokėjimams sumą, viešoji įstaiga „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ gali naudoti papildomai suderinusi su Finansų ministerija, kai dėl to nėra pažeidžiamos šio įstatymo 11 ir 20 straipsnių nuostatos.

2.3. Asignavimų valdytojai, siekdami, kad 2021 m. gruodžio 31 d. nebūtų darbo užmokesčio, įskaitant nuo jo mokamus mokesčius, įsiskolinimų (mokėtinų sumų), turi užtikrinti, kad valstybės institucijos ir įstaigos nepriimtų sprendimų padidinti darbo užmokestį darbuotojams daugiau, negu turi tam patvirtintų asignavimų darbo užmokesčiui.

3. 4. Asignavimų valdytojai, kurių programoms (priemonėms), projektams ir fondams finansuoti 2021 metais valstybės biudžete numatytos Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšos, gali jas naudoti suderinę su Finansų ministerija“.

 

 

Teikia:

 

Seimo narys                                                                   Mykolas Majauskas