AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

Dėl Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo NR. IX-569 1, 2, 3, 30 IR 31  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO SEPTINTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo ir įstatymo papildymo septintuoju skirsniu projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į 2018 m. balandžio 16 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pristatytas mokesčių ir šešėlinės ekonomikos mažinimo struktūrines reformas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, nuostatas dėl mokesčių sistemos struktūros tobulinimo ekonomikos augimui palankia kryptimi ir mokesčių bazės optimizavimo.

Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projektu siūloma:

 - nustatyti trejų metų akcizų didinimo planą cigaretėms, cigarams bei cigarilėms ir rūkomajam tabakui;

- reglamentuoti akcizų taikymą kaitinamojo tabako produktams;

- nustatyti akcizus elektroninių cigarečių skysčiui, kurie iš esmės laikytini apdoroto tabako pakaitalais kartu įvertinus ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių praktikoje taikomą apmokestinimą akcizais šiems produktams.

Įstatymo projektu siūlomas akcizų tarifų didinimas atitiktų ir Europos Komisijos  rekomendacijas Lietuvai didinti ekonomikos augimo nestabdančių mokesčių įtaką biudžeto pajamoms bei  prisidėtų prie sveikatingumo didinimo tikslų.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektą rengė Finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (Mokesčių politikos departamento (direktorė Jūratė Laurikėnaitė, tel. 2390 151 el. p. [email protected]) Netiesioginių mokesčių skyriaus (vedėjo pavaduotoja – Asta Matulytė, tel. 2199 383, el. p. Asta.Matulyte@finmin.lt) vyriausioji specialistė Gintarė Meškėnaitė, tel. 219 4498, el. p. [email protected].

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu pagal Akcizų įstatymo nuostatas cigaretėms taikomas akcizų tarifas susideda iš 59 eurų už 1000 cigarečių specifinio elemento ir 25 procentų vertybinio (procentais nuo didžiausios mažmeninės kainos) elemento. Minimalus kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis 96 eurai už 1000 cigarečių. Cigarams ir cigarilėms yra nustatytas 37 eurų už kilogramą produkto, o rūkomajam tabakui – 60,24 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas.

Šiuo metu elektroninių cigarečių skystis nėra apmokestinamas akcizais, o kaitinamojo tabako produktai akcizų taikymo tikslais laikomi rūkomojo tabako produktais, kuriems taikomas 60,24 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas.

 

4. Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu nuo 2019 m. kovo 1 d. siūloma:

1. akcizų už cigaretes specifinį elementą padidinti iki 62,25 euro už 1000 cigarečių kartu nustatant, kad minimalus kombinuotasis akcizų tarifas už 1000 cigarečių būtų ne mažesnis kaip 102 eurai. Taip pat siūloma didinti akcizų tarifus ir cigarams bei cigarilėms iki 42 eurų už kilogramą produkto ir rūkomajam tabakui – iki 68,6 euro už kilogramą produkto. Dėl mokestinių veiksnių cigarečių pakelis (kuriame yra 20 vnt.) vidutiniškai galėtų pabrangti apie 0,11 euro (pakelis pigiausių cigarečių – 0,15 euro), atitinkamo svorio cigarilių pakelis (kuriame yra 10 vnt. cigarilių) – apie 0,12 euro, o 30 gramų rūkomojo tabako  - apie 0,30 euro.

2. siekiant užtikrinti aiškų ir nuoseklų kitų produktų, laikytinų iš esmės tradicinių tabako gaminių pakaitalais, reglamentavimą akcizų taikymo tikslais Akcizų įstatymo nuostatose:

§  siūloma išskirti kaitinamojo tabako produktus, kuriais laikytini tabako gaminiai, paruošti vartoti tik specialiame elektroniniame kaitinimo įrenginyje jų nepridegant ir nepriskirtini prie cigarečių, cigarų, cigarilių ir rūkomojo tabako, kaip jie apibrėžti atitinkamose Akcizų įstatymo nuostatose. Atsižvelgiant į tai, kad kaitinamojo tabako produktai savo savybėmis yra artimi rūkomajam tabakui (t.y. kaitinamojo tabako produktuose esantis tabakas yra tinkamas rūkyti), tokiems produktams nustatyti tokį patį akcizų tarifą,  kaip ir kitam rūkomajam tabakui –  68,6 euro už kilogramą produkto bei numatyti reikalavimą tokį produktą žymėti specialiais ženklais - banderolėmis, kuris būtų įgyvendinamas tokia pačia tvarka, kuri šiuo metu yra nustatyta apdorotam tabakui. Atsižvelgiant į tai, kad kaitinamojo tabako produktų, priešingai nei apdortoto tabako atveju, akcizų tarifai ir apmokestinimo tvarka nėra harmonizuota ES mastu (įskaitant ir kompiuterinę akcizais apmokestinamų prekių gabenimo kontrolės priežiūrą), siekiant užtikrinti tinkamą akcizų taikymą ir administravimą, siūloma Lietuvos ribose kaitinamojo tabako produktams taikyti kompiuterinę akciais apmokestinamų prekių gabenimo ir kontrolės priežiūrą. Siekiant užtikrinti tinkamą akcizų mokestinės prievolės įvykdymo užtikrinimą tais atvejais, kai kaitinamasi tabakas gaunamas ne akcizais apmokestinamų prekių sandėlį, Įstatymo projektu siūloma numatyti, kad tokie asmenys būtų registruojami centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka.

§  nustatyti akcizus nikotino turinčiam elektroninių cigarečių skysčiui, kuriuo būtų laikomas elektroninėms cigaretėms skirtas gaminys su nikotinu ar jo dariniais, 2018 metų Kombinuotosios nomenklatūros versijoje klasifikuojamas 3824 99 56 subpozicijoje (įskaitant tuos atvejus, kai šis gaminys yra gaminio, klasifikuojamo Kombinuotosios nomenklatūros 8543 70 70 subpozicijoje, sudėtinė dalis). Elektroninių cigarečių skysčiui siūloma nustatyti 0,2 euro už mililitrą produkto akcizų tarifą. Dėl mokestinių veiksnių 2 ml šio skysčio galėtų pabrangti apie 0,48 euro.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad prievolė mokėti akcizus Lietuvoje  už kaitinamojo tabako produktus atsirastų iš esmės tokiais pačiais pagrindais, kaip kad šiuo metu yra nustatyta apdoroto tabako produktų atvejais pagal Akcizų įstatymo 9 straipsnio nuostatas, t. y. kai šiems produktams Lietuvoje panaikinamas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas; kai šie produktai yra gaunami iš kitos ES valstybės narės ne į Lietuvos akcizais apmokestinamų prekių sandėlį; kai šie produktai yra importuojami ir kitais Įstatymo projekte nustatytais atvejais. Siekiant užtikrinti aiškų ir nuoseklų apmokestinimą akcizais elektroninių cigarečių skysčio atveju siūloma nustatyti, kad prievolė mokėti akcizus atsirastų už verslo reikmėms įsigyjamą, gaminamą ir gaunamą iš kitos ES valstybės narės ir importuojamą elektroninių cigarečių skystį. Elektroninių cigarečių skysčio naudojimas verslo reikmėms būtų suprantamas kaip jo naudojimas asmens, kuris vykdo ekonominę veiklą, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme.

Akcizai nebūtų taikomi eksportuotiems ir į kitą ES valstybę narę išgabentiems kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui. Tokiu būdu būtų įtvirtinta nuostata, kad akcizai už prekes mokami tik valstybėje, kurioje šios prekės yra vartojamos. Kartu, atsižvelgiant tai, kad šiuo metu, vadovaujantis Akcizų įstatymo 33 straipsnio 2 dalies nuostatomis, nuo akcizų yra atleidžiamas apdorotas tabakas, jeigu jis panaudotas būtiniems bandymams ir moksliniams tyrimams atlikti, bei siekiant užtikrinti nuoseklų akcizų taikymą, analogiškai Įstatymo projektu atleidimą nuo akcizų taikyti kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui, panaudotiems būtiniems bandymams gamybos metu atlikti, nustatytiems privalomiems tyrimams ir (ar) moksliniams tyrimams.

Taip pat, kaip ir kitų akcizais apmokestinamų prekių atveju, taip ir kaitinamojo tabako produktų atveju siūloma nustatyti, kad akcizų mokestinė prievolė už akcizais apmokestinamų prekių sandėlyje laikomus ir tarp Lietuvos Respublikos akcizais apmokestinamų prekių sandėlių gabenamus kaitinamojo tabako produktus būtų užtikrinama tokia pačia tvarka kaip yra užtikrinamas akcizais apmokestinamų prekių sandėlio savininko akcizų mokestinės prievolės. Tuo tarpu akcizų mokestinė prievolė už elektroninių cigarečių skystį būtų užtikrinama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka pateikiant piniginį užstatą arba laidavimo (garantijos) dokumentą. Akcizai už kaitinamojo tabako produktus ir elektroninių cigarečių skystį  būtų mokami už kalendorinį mėnesį (akcizų deklaraciją pateikiant bei mokestį sumokant iki kito kalendorinio mėnesio 15 dienos).

Atsižvelgiant į jau eilę metų nusistovėjusią praktiką, kai akcizai apdoroto tabako gaminiams didinami nuo atitinkamų metų kovo 1 d., analogiškai ir šiuo atveju akcizų tarifus Įstatymo projekte nurodytiems produktams siūloma didinti nuo atitinkamų metų kovo 1 d. Atitinkamai, siekiant užtikrinti tinkamą akcizų mokestinės prievolės įvykdymą, Įstatymo projekto baigiamosiose nuostatose nustatoma prievolė sumokėti akcizus už 2019 m. kovo 1 d. laikomus elektroninių cigarečių skystį ir kaitinamojo tabako produktus (tik už tuos kaitinamojo tabako produktus, už kuriuos akcizai nesumokėti, ir tik už laikomus didmeninėje prekyboje).

                     

Be to, laikantis nuoseklios mokestinės politikos, Įstatymo projektu siūloma laikotarpiu iki 2021 m. akcizų tarifus cigaretėms, cigarams, cigarilėms, rūkomajam ir kaitinamajam tabakui didinti taip:

 

Tabako produktai

2019 03 01

2020 03 01

2021 03 01

Cigaretės

Minimalus akcizų tarifas, EUR/1000 vnt.

102 

108,5 

115,5 

Specifinis akcizų tarifo  elementas, EUR/1000 vnt.

62,25  

65,7                   

69,4

Vertybinis akcizų tarifo elementas, proc.

25%

25%

25%

Cigarai ir cigarilės

EUR/kg

42        

48

 55 

Rūkomasis tabakas

EUR/kg

68,6

78,5

90

Kaitinamojo tabako produktai

EUR/kg

68,6

78,5

90

 

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūloma nustatyti apmokestinimo akcizais tvarką elektroninių cigarečių skysčiui (šiuo metu akcizai nėra taikomi), galimas akcizų tarifo didinimas ateityje šiam produktui svarstytinas tik kompleksiškai įvertinus tokio apmokestinimo įtaką.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Nenumatoma.

 

6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Siūlomas akcizų tarifų padidinimas cigaretėms, cigarams, cigarilėms ir rūkomajam tabakui galėtų turėti įtakos asmenų paskatoms bandyti šiuos produktus įvežti nelegaliai iš trečiųjų šalių, kuriose jų kainos yra mažesnės nei Lietuvoje. Tačiau yra ir toliau bus aktyviai taikomos bendros koordinuotos kontroliuojančiųjų valstybės institucijų priemonės, skirtos kovai su nelegaliu prekių įvežimu bei nelegalia prekių apyvarta. Padidinus akcizų tarifus nurodytiems tabako gaminiams, jie daugeliu atvejų būtų mažesni nei taikomi Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje. 

 

7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Laipsniškas nurodytų tabako gaminių apmokestinimo lygio didėjimas vietoj vienkartinio itin ženklaus padidinimo leis išvengti staigaus neigiamo poveikio ūkio subjektams.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Įstatymų priimti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardinantys terminai derinami Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimui reikės pakeisti šiuos teisės aktus:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 4 d. nutarimą Nr. 821 „Dėl Akcizų įstatymo nuostatų įgyvendinimo“;

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 16  d. nutarimą Nr. 442 „Dėl Pridėtinės vertės mokesčio ir akcizų lengvatų taikymo prekėms ir paslaugoms, skirtoms diplomatinėms atstovybėms, konsulinėms įstaigoms ir tarptautinėms organizacijoms ar jų atstovybėms, taip pat šių atstovybių ir įstaigų nariams ir jų šeimų nariams bei Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos šalių kariuomenių vienetams ir (arba) juos lydintiems civiliams darbuotojams, taisyklių patvirtinimo“;

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 16 d. nutarimą Nr. 439 „Dėl Keleivių įvežamų prekių neapmokestinimo importo pridėtinės vertės mokesčiu ir akcizais taisyklių patvirtinimo“;

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 9 d. nutarimą Nr. 408 ,,Dėl Apdoroto tabako, etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų ženklinimo specialiais ženklais - banderolėmis taisyklių patvirtinimo“;

5. Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. balandžio 22 d. įsakymą Nr. 1K-135 „Dėl Importuojamų akcizais apmokestinamų prekių nugabenimo į akcizais apmokestinamų prekių sandėlį, kad neatsirastų prievolė mokėti importo akcizus, taisyklių patvirtinimo“;

6. Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. gegužės 26 d. įsakymą Nr. 4-200 „Dėl fiziniams asmenims taikomų alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių patvirtinimo.

Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimui centrinis mokesčių administratorius turės patvirtinti registruotų elektroninių cigarečių skysčio mokėtojų registravimo tvarką, asmenų, gaunančių kaitinamojo tabako produktus ne į akcizais apmokestinamų prekių sandėlį, akcizų už kaitinamojo tabako produktus mokėtojais registravimo tvarką, sumokėtų akcizų grąžinimo tvarką bei kaitinamojo tabako produktų ir elektroninių cigarečių skysčio, panaudotų būtiniems bandymams gamybos metu atlikti, privalomiems ir (ar) moksliniams tyrimams atleidimo nuo akcizų tvarką.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Įstatymo projekto priėmimas papildomų biudžeto lėšų nepareikalaus. Dėl elektroninių cigarečių skysčio apmokestinimo akcizais bei akcizų tarifų padidinimo cigaretėms, cigarams, cigarilėms ir rūkomajam tabakui valstybės biudžetas 2019 m. papildomai galėtų gauti apie 12  mln. eurų pajamų, 2020 m. ir 2021 m. – po 11 mln. eurų pajamų.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Planuojami pakeitimai parengus konsultacinį dokumentą 2018 metų balandį buvo pateikti visuomenei vertinti. Gautos pastabos ir pasiūlymai buvo apsvarstyti ir įvertinti rengiant Įstatymo projektą.

Taip pat minėti pakeitimai buvo pristatyti ir aptarti su 2017 m. spalio 16 d. susitarimą dėl šalies pažangai būtinų reformų pasirašiusiais socialiniais partneriais.

Vėliau parengtas Įstatymo projektas buvo teiktas derinti asociacijai „Investors‘ Forum“, Lietuvos darbdavių konfederacijai, Lietuvos verslo darbdavių konfederacijai, Lietuvos pramoninkų konfederacijai, Lietuvos verslo konfederacijai, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijai, Lietuvos prekybos įmonių asociacijai, Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijai, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybai, Lietuvos savivaldybių asociacijai, Lietuvos bankų asociacijai, Lietuvos statybininkų asociacijai, Lietuvos autoverslininkų asociacijai, Lietuvos gyvybės draudimo įmonių asociacijai, Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacijai, Lietuvos investicinių ir pensijų fondų asociacijai, Legalaus verslo aljansui, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijai, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija, Lietuvos profesinei sąjungai „Solidarumas“, Lietuvos mokesčių konsultantų asociacija, Lietuvos mokesčių mokėtojų asociacijai, Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centrui.

Gautos pastabos ir pasiūlymai buvo apsvarstyti ir įvertinti.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno ,,Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Projekto žodžiai (pagal Europos žodyną Eurovoc) yra šie: akcizai, cigaretės, cigarai, cigarilės, rūkomasis tabakas, kaitinamojo tabako produktai, elektroninių cigarečių skystis.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.