LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 13, 23, 40 IR 42 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2238(2)
2023-03-22 Nr. 110-P-7
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Gintautas Kindurys (2023-03-16) |
4(42) |
(2) |
|
|
Argumentai: Keisti Žemės įstatymo 42 straipsnio nuostatas paskatino gauta informacija, kad būna atvejų, kai formuojant žemės sklypą keliui esančiam greta privačios žemės sklypų, dalis privačios žemės būna priskirta keliui. Tokių atvejų yra gana daug, iš žemės savininkų būna paimama nuo keliolikos kvadratinių metrų iki kelių arų žemės. Taip atsitinka dažniausiai dėl atliktų netikslių ar klaidingų gretimų keliui sklypų pirminių matavimų ir derinimų, ar dėl to, kad žemėtvarkos projektuose buvo neteisingai nurodytas kelio plotis. Tokiais atvejais nukenčia žemės savininkai, nes jiems sumažinamas valdomos žemės plotas, o be to, žemės savininkams tenka iš naujo įteisinti (savo sumažėjusius sklypus permatuoti ir registruoti Nekilnojamojo turto registre). Dažnai dėl to vyksta teismai ir po teisinių procedūrų teismas priima sprendimą taikyti restituciją ir žemės sklypo dalis, kuri turi priklausyti keliui, grąžinama valstybei, o žemės savininkams iš valstybės priteisiama kompensacija už paimtą žemės sklypo dalį. Tačiau taip pat lieka neaišku, kas mokės už būtinus atlikti sklypo matavimus ir dokumentų įregistravimą registre. Akivaizdu, tokiais atvejais problema gali būti sprendžiama be teismo, tačiau tam reikia pakeisti (papildyti) Žemės įstatymo nuostatas. Šio pasiūlymo tikslas yra supaprastinti procedūras ir nustatyti tvarką, kad tais atvejais, kai žemės savininkui ne dėl savo kaltės reikia iš naujo formuoti ir pertvarkyti žemės sklypą, tai būtų atliekama ne žemės savininko lėšomis, o iš valstybės ar savivaldybės institucijų ar įstaigų lėšų nepriklausomai nuo šių subjektų veiksmų pobūdžio (teisėtų ar neteisėtų), dėl kurių atsirado priežastys rengti naujus minėtus projektus.
Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto NR. XIVP-2238(2) 4 straipsnį, kuris keičia Žemės įstatymo 42 straipsnio 2 dalį, t .y. Pakeisti 42 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Valstybinės ir savivaldybės žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai rengiami projektą inicijavusių asmenų lėšomis. Valstybinės žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai Vyriausybės nustatytais atvejais rengiami asmenų, naudojančių arba pageidaujančių įsigyti žemės sklypus ar norinčių naudotis šiais žemės sklypais, lėšomis. Privačių žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai rengiami žemės sklypų savininkų lėšomis, išskyrus šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nustatytą atvejį ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, atvejais, kai privačios žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai turi būti rengiami (koreguojami) dėl valstybės ar savivaldybės institucijų ar įstaigų veiksmų (teisėtų ar neteisėtų), dėl kurių atsirado priežastys rengti naujus minėtus projektus.“ |
Nepritarti. |
Argumentai: Pasiūlymas nesusijęs su įstatymo projektu Nr. XIVP-2238(2), kuriuo sprendžiami servitutų klausimai. Iniciatorius kovo 14 d. pateikė Seimui svarstyti įstatymo projektą Nr. XIVP-2434, kurį KRK planuojama svarstyti balandžio 19 d. posėdyje. Šio teisės akto projekto nuostatos yra analogiškos pasiūlymo nuostatoms. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė