1.
|
12
|
|
|
Argumentai:
Visuomenės
pasitikėjimas teisingumo vykdymu yra viena didžiausių visos teismų sistemos
siekiamybių. Tik nuo to, ar visuomenė pasitiki teismais ir jų vykdomu
teisingumu, priklauso, ar teismas visuomenės akyse bus ta autoritetą turinti
institucija, kuriai drąsiai galima patikėti socialinių konfliktų sprendimą.
Nors šiuo metu
visuomenės pasitikėjimas teismais bei teisėjo profesijos patrauklumas yra
mažas, tačiau tai nėra priežastis inicijuoti pokyčius, lemiančius pretendentų
atrankos procedūros supaprastinimą. Priešingai, tinkama teisėjų atrankos
sistema yra ne tik reikšminga užtikrinti labiausiai kvalifikuotų teisės
profesionalų įdarbinimą teismuose, bet ir yra glaudžiai susijusi su teisės į
teisingą teismą užtikrinimu.
Ne mažiau
aktualus aspektas, lemiantis visuomenės pasitikėjimą teismais, teismų
sprendimų kokybė. Tai pagrindinis teisingumo kokybės elementas. Teismų
sprendimų kokybė priklauso nuo įvairių su teisingumo įgyvendinimu nesusijusių
išorės veiksnių, tokių kaip įstatymų kokybė, teismų sistemai suteiktų finansų
pakankamumas ir teisėjų mokymų kokybė, tačiau labiausiai nuo individualaus
teisėjo kvalifikacijos ir profesionalumo.
Pretendentas į
apylinkės teismo teisėjus be kitų įstatyme numatytų reikalavimų privalo būti
išlaikęs pretendentų į teisėjus egzaminą. Šio egzamino paskirtis yra
nustatyti asmenų, siekiančių tapti teisėjais, profesinės kompetencijos lygį,
t. y. patikrinti jų turimas teisines teorines žinias ir įgūdžius bei gebėjimą
teorines žinias ir įgūdžius taikyti praktiškai. Siekiant, kad teisėjais taptų
aukštos kvalifikacijos teisininkai, taip pat įvertinus tai, kad teisė nuolat
kinta, evoliucionuoja, todėl nedirbant teisinio darbo, labai greitai
prarandama kvalifikacija, o, kaip žinia, teisėjai, vykdydami teisingumą, turi
turėti atitinkamą kompetenciją ir būti aukščiausios kvalifikacijos, siūloma
nustatyti, kad pretenduojant į apylinkės teismo teisėjus nuo egzamino atleidžiamas
tik asmuo, turintis ne mažesnį kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, jeigu
nuo darbo teisėju pabaigos praėjo ne daugiau kaip dveji metai, vietoj
Įstatymo projekte numatytų penkerių metų. Tuo tarpu teisės
krypties socialinių mokslų daktarą ir habilituotą daktarą išbraukti iš
subjektų, kuriems sudaryta išimtis nelaikyti pretendentų į teisėjus egzamino,
rato.
Pasiūlymas:
1.
Pakeisti
51 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apylinkės teismo teisėju gali būti skiriamas
nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį
universitetinį teisinį išsilavinimą – teisės bakalauro ir teisės magistro
kvalifikacinius laipsnius arba teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį
(vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą), atitinkantis įstatymų
nustatytus reikalavimus, būtinus išduodant leidimą dirbti ar susipažinti su
įslaptinta informacija, pateikęs sveikatos pažymėjimą, turintis ne mažesnį
kaip penkerių metų teisinio darbo stažą ir išlaikęs pretendentų į teisėjus
egzaminą. Nuo pretendentų į teisėjus egzamino atleidžiamas teisės krypties
socialinių mokslų daktaras ir habilituotas daktaras, asmuo, turintis ne
mažesnį kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, jeigu nuo darbo teisėju
pabaigos praėjo ne daugiau kaip penkeri dveji metai.
2.
Pakeisti
532 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) pretendento į teisėjus, kuris yra teisės krypties socialinių
mokslų daktaras arba habilituotas daktaras, arba asmuo, turintis ne
mažesnį kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, jeigu nuo darbo teisėju
pabaigos praėjo ne daugiau kaip penkeri dveji metai, duomenis
įtraukia į pretendentų į apylinkės teismo teisėjus sąrašą ir pretendento į
teisėjus pateiktus dokumentus perduoda Respublikos Prezidentui.“
Argumentai:
Siūloma
nustatyti, kad atrankos procedūra būtų taikoma Įstatymo projekto 12
straipsniu teikiamo įstatymo 60, 61
straipsniuose numatytais atvejais (žr. žemiau pateiktus pasiūlymus),
atitinkamai keistinos Įstatymo projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 551
straipsnio 1 dalies nuostatos.
Pasiūlymas:
Pakeisti 551
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Į laisvas teismų teisėjų vietas bei teismų pirmininkų,
pirmininkų pavaduotojų ir skyrių pirmininkų pareigas pretendentai gali būti
skiriamai tik juos įvertinus atrankos metu, išskyrus šio Įstatymo 60, 61,
63 ir 64 straipsniuose nustatytus atvejus.
Argumentai:
Teikiamo
Įstatymo projekte numatyta, kad Atrankos komisija sudaroma iš septynių
asmenų, tris Atrankos komisijos narius teisėjus skiria Teisėjų taryba,
keturis visuomenės atstovus – Respublikos Prezidentas. Įvertinus tai, kad
atrankos komisijos pagrindinis uždavinys vertinti pretendentų į teisėjus,
laisvas arba atsilaisvinančias teisėjų vietas bei teismų pirmininkų,
pirmininkų pavaduotojų ir skyrių pirmininkų pareigas, tinkamumą būti
paskirtais atitinkamos teismų pakopos ir jurisdikcijos teisėjais, pagrįstai
manytina, kad Atrankos komisiją turėtų sudaryti keturi teisėjai ir trys
visuomenės atstovai. Didesnis komisijos narių - teisėjų skaičius sudarytų
sąlygas objektyviau įvertinti pretendentų profesines žinias ir įgūdžius,
kurie geriausiai atspindi būsimo teisėjo kvalifikaciją.
Taip
pat Įstatymo projekte numatyta, kad Atrankos komisijos nariais negali būti
skiriami Teisėjų tarybos nariai, kurie ir skiria teisėjus į Atrankos
komisiją, tačiau neįvertintas visuomenės atstovų ir juos skiriančio Respublikos
Prezidento galimas šališkumas, todėl siekiant objektyvumo minėta nuostata
tikslintina.
Pasiūlymas:
Pakeisti 552
straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Atrankos komisija trejiems metams sudaroma iš septynių
asmenų. Atrankos komisijos nariais gali būti skiriami nepriekaištingos
reputacijos, kaip tai apibrėžta Valstybės tarnybos įstatyme, asmenys ne
daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Tris Keturis Atrankos
komisijos narius teisėjus skiria Teisėjų taryba, keturis tris
visuomenės atstovus – Respublikos Prezidentas. Respublikos Prezidentas iš
Atrankos komisijos narių skiria Komisijos pirmininką ir, suderinęs su Teisėjų
taryba, nustato šios komisijos darbo tvarką. Atrankos komisijos nariais
negali būti skiriami Teisėjų tarybos nariai, taip pat visuomenės atstovai, dėl kurių skyrimo kyla
šališkumo abejonių. Atrankos komisijos
narių darbas Atrankos komisijoje apmokamas Valstybės ir savivaldybių įstaigų
darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo nustatyta tvarka.“
Argumentai:
Įstatymo
projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 556 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad atrenkant teisėjų
karjeros siekiančius asmenis, įvertinami kiekvieno pretendento darbo pobūdis
ir kokybė. Iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, kaip turėtų būti
vertinamas teisėjo darbo pobūdis ir kokią reikšmę teisėjo karjerai jis galėtų
turėti, taip pat kokie kriterijai apspręstų darbo kokybę. Siūlytina šias
nuostatas tikslinti, numatant, kad teisėjo darbo kokybė atsispindėtų per
teisėjo priimtų ir apskųstų sprendimų teisėtumo pripažinimą. Tai be abejonės stiprintų
aukštesnės instancijos teismų veiklos nagrinėjant bylas kokybę, o kartu ir
žmogaus teisių bei laisvių apsaugą.
Įstatymo
projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 556 straipsnio 4 dalyje siūloma nuostata, kad atliekant pretendentų
atranką gali būti atsižvelgiama į teismo, kuriame teisėjas dirba, arba
teismo, į kurį teisėjas pretenduoja, teisėjų kolektyvo nuomonę. Visų pirma,
minėta nuostata nėra konkreti, prieštaringa, kadangi yra sąlyginio pobūdžio.
Nėra aišku kokiais atvejais atsižvelgiama į teisėjų kolektyvo nuomonę, o
kuriais ne. Be to, kyla pagrįstų abejonių, ar turėtų būti atsižvelgiama į
teisėjų kolektyvo, kuriame teisėjas dirba, nuomonę, nes tame pačiame teisme
teisėjo karjeros siekti ir pretenduoti į aukštesnės instancijos teismo
teisėjo vietą ar teismo vadovo vietą gali daug teisėjų, todėl kyla abejonių,
ar teisėjai, kurie konkuruoja tarpusavyje dėl teisėjo vietos aukštesnės
instancijos teismuose ar pretenduoja tapti teismų vadovais, galėtų vieni
kitus objektyviai įvertinti.
Įstatymo
projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 556 straipsnio 6
dalyje numatyta, kad Atrankos komisijos atliktas pretendentų vertinimas
Respublikos Prezidento nesaisto. Įvertinus tai, kad atrankos procedūra
užtrunka pakankamai ilgai (nuo atrankos paskelbimo iki išvados Respublikos Prezidentui
pateikimo užtrunka pusmetį ir ilgiau), Atrankos komisija įvertina kiekvieno
pretendento platų spektrą asmeninių būdo, pažintinių bei profesinių
kompetencijų, būtinų atskleisti asmens pasirengimą užimti atitinkamas
pareigas bei motyvuotai nurodo asmenis, tinkamiausius eiti šias pareigas,
todėl siūloma nustatyti, kad Respublikos Prezidentas, spręsdamas kandidatų į
teisėjus pasirinkimo klausimą, būtų saistomas Atrankos komisijos atliktu
pretendentų vertinimu. Priešingu atveju iš dalies paneigiamas pretendentų
atliktų kompetencijų vertinimo tikslas.
Įvertinus
Įstatymo projekto siūlomas nuostatas dėl galimybės atsižvelgti į teismo,
kuriame teisėjas dirba, arba teismo, į kurį teisėjas pretenduoja, teisėjų
kolektyvo nuomonę, kaip nekonkrečias ir prieštaringas, šių nuostatų
atsisakoma ir Įstatymo projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 558 straipsnyje, reglamentuojančiame kandidatūrų į konkretaus
apylinkės, apygardos administracinio, ar apygardos teismo teisėjus sąrašo
sudarymo tvarką.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti 556
straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Atlikdama pretendentų vertinimą, Atrankos komisija
įvertina kiekvieno pretendento asmenines būdo ir pažintines savybės,
profesines žinias ir įgūdžius, gebėjimą teorines žinias ir įgūdžius taikyti
praktiškai, darbo teisėju arba kito teisinio darbo stažą, kitus kiekybinius
ir kokybinius teisinės veiklos rodiklius, etikos reikalavimų laikymąsi
profesinėje ir kitoje veikloje, mokslinę ir pedagoginę veiklą. Atrenkant
teisėjų karjeros siekiančius asmenis, įvertinamia kiekvieno
pretendento darbo pobūdis ir kokybė, nustatant, kad
ne mažiau kaip pusė visų teisėjo priimtų ir apskųstų sprendimų aukštesnės
instancijos teismo sprendimais būtų pripažinti teisėtais, asmeninės būdo
ir pažintinės savybės.“
2.
Pripažinti netekusia galios 556 straipsnio 4 dalį:
„4.
Atliekant pretendentų į apylinkės, apygardos administracinių ir
apygardos teismų teisėjus vertinimą, papildomai gali būti atsižvelgiama į
teismo, kuriame teisėjas dirba, teisėjų kolektyvo nuomonę, o atliekant
pretendentų į laisvas arba atsilaisvinančias Apeliacinio teismo, Vyriausiojo
administracinio teismo ir Aukščiausiojo Teismo teisėjų vietas arba teismo
pirmininko, pirmininko pavaduotojo ir skyriaus pirmininko pareigas - į teismo, kuriame teisėjas dirba ir į kurį pretenduoja,
teisėjų kolektyvo nuomonę.“
3.
Pakeisti 556 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Respublikos Prezidentas yra saistomas Atrankos
komisijos atliktasu pretendentų vertinimasu Respublikos
Prezidento nesaisto.“
4. Pakeisti 558
straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Nacionalinė teismų administracija parengia kandidatūrų
į konkretaus teismo teisėjus sąrašą ir pateikia konkrečiam teismui ne
vėliau kaip per 7 dienas nuo tos dienos, kai pasibaigia šio straipsnio 3 dalyje
nustatytas terminas įvertintiems pretendentams teikti atitinkamus prašymus.
Šis sąrašas taip pat paskelbiamas Nacionalinės teismų administracijos
interneto svetainėje. Konkretaus teismo teisėjų kolektyvas savo nuomonę
apie pretendentus gali pateikti ne vėliau kaip per 14 dienų nuo šių
pretendentų sąrašo gavimo dienos.“
5.
Pakeisti 558 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Atrankos komisija visą kandidatūrų pasirinkimui vykdyti reikalingą
informaciją surenka ir pateikia Respublikos Prezidentui pateikia ne
vėliau kaip per 7 dienas nuo konkretaus teismo teisėjų kolektyvo nuomonės
apie pretendentus pateikimo Atrankos komisijai dienos.“
Argumentai:
Įstatymo
projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 60
straipsnyje siūloma nustatyti, kad „Buvęs Lietuvos Respublikos Konstitucinio
Teismo, Aukščiausiojo Teismo, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo, Europos
Sąjungos Bendrojo Teismo ar Europos Žmogaus Teisių Teismo teisėjas be
egzamino ir atrankos gali būti paskirtas Aukščiausiojo Teismo, Apeliacinio teismo,
Vyriausiojo administracinio teismo, apygardos teismo, apygardos
administracinio teismo ar apylinkės teismo teisėju.“
Nekvestionuojant
konkrečias nurodytas pareigas ėjusių asmenų profesinės kompetencijos bei
galimybės pretenduoti būti paskirtais minėtų teismų teisėjais, manytina, kad
šie asmenys kaip ir kiti pretendentai turėtų dalyvauti atrankos procedūroje
ir būti vertinami pagal įvairius pretendentų, dalyvaujančių atrankoje,
vertinimo kriterijus. Atsižvelgtina į tai, kad atrankos metu vertinama ne tik
profesinės kompetencijos, tačiau ir platus spektras asmeninių būdo,
pažintinių savybių, būtinų užimti atitinkamas pareigas, be to atsisakius
atrankos procedūros aptariamu atveju būtų apribojama kitų teisėjų galimybė
siekti teisėjo karjeros aukštesnės instancijos teismuose.
Taip
pat siūlytina neatsisakyti atrankos procedūros, kai yra sprendžiamas buvusių
teisėjų paskyrimo į teisėjo pareigas, klausimas (Įstatymo projekto 12
straipsniu teikiamo įstatymo 61 straipsnis). Minėta, teisė nėra statiška, ji
nuolat kinta, todėl nedirbant teisinio darbo, labai greitai prarandama
kvalifikacija, be to Teismų įstatymas įpareigoja teisėjus nuolat kelti
profesinę kvalifikaciją. Paneigiant abejones, kad per tam tikrą laiką asmuo
gali būti praradęs kompetencijas, siūlytina nustatyti, kad buvęs teisėjas,
atleistas iš pareigų savo noru, laikantis šiame įstatyme nustatytos atrankos
procedūros bei teisėjo skyrimo į pareigas ir atleidimo iš pareigų tvarkos,
gali būti paskirtas tos pačios ar bet kurio žemesnės pakopos teismo teisėju,
jei nuo darbo teisėju pabaigos nepraėjo dveji metai, vietoj Įstatymo projekte
numatytų penkerių metų. Atrankos procedūros neatsisakytina ir tais atvejais,
kai teisėjas buvo atleistas iš teisėjo pareigų dėl jo išrinkimo, perkėlimo ar
paskyrimo į šio straipsnio 3 dalyje nurodytas pareigas.
Įstatymo
projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 61 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad
buvęs teisėjas, gali būti pagal šio straipsnio 2 dalį paskirtas tos pačios ar
bet kurio žemesnės pakopos teismo teisėju, jei jis buvo atleistas iš teisėjo
pareigų savo noru dėl jo išrinkimo, perkėlimo ar paskyrimo į šio straipsnio 3 dalyje
nurodytas pareigas. Pažymėtina,
kad įstatymai yra norminio pobūdžio teisės aktai ir juose turėtų būti
vengiama sąlyginio pobūdžio
teisės normų, kadangi neaišku nuo ko toks teisinis reguliavimas priklauso. Siūlytina
numatyti, kad esant asmens prašymui jis būtų paskirtas pagal šio straipsnio 2
dalies nuostatas teisėju, išskyrus atvejį, kai
teisėjas buvo atleistas iš teisėjo pareigų savo noru dėl jo išrinkimo,
perkėlimo ar paskyrimo į politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės
tarnautojo pareigas.
Manytina,
kad tokios veiklos ėjimas gali daryti įtaką tinkamam teisėjo pareigų
vykdymui. Teisėjo nepriklausomumas reiškia, kad teisėjas ne tik negali turėti
ryšių su įstatymų vykdomąja ir leidžiamąja valdžia, kad jam nebūtų daroma
jokia įtaka – dar daugiau, jis turi būti nepriklausomas nuo šių valdžių.
Pasibaigus politinių pareigų terminui baigiasi politinis darbas, tačiau
sąsajos su politine valdžia iškart nenutrūksta. Išlieka įvairūs ryšiai,
interesai, tad net ir nusprendus nutraukti politinę karjerą, kurį laiką
įtakos rizika jaučiama. Tad toks staigus perėjimas iš politinės pozicijos į
teisinę, kuri turėtų būti visiškai nepriklausoma, ne tik neprisideda prie
visuomenės pasitikėjimo teismų sistema didinimo, priešingai, veikiau jį
silpnina, nes kuriama teisminės valdžios politizavimo regimybė.
Įstatymo projekto 12
straipsniu teikiamo įstatymo 61 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad atrankos
procedūra netaikoma, kai į tą pačią laisvą teisėjo vietą šiame straipsnyje
nustatytais pagrindais pageidauja būti paskirti keli buvę teisėjai ar
teisėjai, skiriami pagal šio Įstatymo 64 straipsnį. Pasiūlius neatsisakyti
atrankos procedūros, kai yra sprendžiamas buvusių teisėjų paskyrimo į teisėjo
pareigas, klausimas, taip įvertinus tai, kad įstatymo 64 straipsnio 4 dalyje yra
aptarta tvara, kai į tą pačią laisvą teisėjo vietą šiame
straipsnyje numatytais pagrindais pageidauja būti paskirti
keli teisėjai, atitinkamai keistinos Įstatymo projekto 12 straipsniu teikiamo
įstatymo 61 straipsnio 4 dalies nuostatos.
Pasiūlymas:
1.
Pakeisti
60 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Buvęs Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo,
Aukščiausiojo Teismo, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo, Europos Sąjungos
Bendrojo Teismo ar Europos Žmogaus Teisių Teismo teisėjas be egzamino ir
atrankos, laikantis šiame Įstatyme nustatytos atrankos procedūros, gali
būti paskirtas Aukščiausiojo Teismo, Apeliacinio teismo, Vyriausiojo
administracinio teismo, apygardos teismo, apygardos administracinio teismo ar
apylinkės teismo teisėju.“
2.
Pakeisti
61 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Buvęs teisėjas, atleistas iš pareigų savo noru, gali būti, be atrankos,
laikantis šiame Įstatyme nustatytos atrankos procedūros bei teisėjo
skyrimo į pareigas ir atleidimo iš pareigų tvarkos, paskirtas tos pačios ar
bet kurio žemesnės pakopos teismo teisėju, jei nuo darbo teisėju pabaigos
nepraėjo penkeri dveji metai.
3.
Pakeisti 61 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Buvęs teisėjas, atleistas iš pareigų dėl jo išrinkimo, perkėlimo ar paskyrimo
į šio straipsnio 3 dalyje nurodytas pareigas, gali būti be atrankos ir
egzamino, laikantis šiame Įstatyme nustatytos atrankos procedūros bei
teisėjo skyrimo į pareigas ir atleidimo iš pareigų tvarkos, jo prašymu
paskirtas tos pačios ar bet kurio žemesnės pakopos teismo teisėju, jei nuo
pareigų, į kurias jis išrinktas, perkeltas ar paskirtas, ėjimo pabaigos
nepraėjo dveji metai. Tokios teisės neturi asmenys, kurie pagal šio Įstatymo
52 straipsnį negali būti laikomi nepriekaištingos reputacijos.“
4.
Pakeisti 61 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Buvęs teisėjas, jo prašymu gali turi būti pagal šio
straipsnio 2 dalį paskirtas tos pačios ar bet kurio žemesnės pakopos teismo
teisėju, jei jis buvo atleistas iš teisėjo pareigų savo noru dėl jo
išrinkimo, perkėlimo ar paskyrimo:“
5.
Pakeisti 61 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1)
į Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybės institucijos ar įstaigos
vadovo, kito Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybės pareigūno,
Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybinės (nuolatinės) komisijos
ar tarybos pirmininko, pirmininko pavaduotojo ar nario, taip pat pagal
specialų įstatymą įsteigtos komisijos, tarybos, fondo valdybos pirmininko ar
nario, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo,
valstybės tarnautojo statusą turinčio įstaigos vadovo, priimto į pareigas
įstatyme nustatytai kadencijai, pareigas;“
6.
Pakeisti 61 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.
Kai į tą pačią laisvą teisėjo vietą šiame straipsnyje nustatytais pagrindais
pageidauja būti paskirti keli buvę teisėjai ar teisėjai, skiriami pagal
šio Įstatymo 64 straipsnį, sprendžiant paskyrimo klausimą, taikoma
šio Įstatymo 551 straipsnyje numatyta atrankos
procedūra netaikoma. Tokiu atveju vertinama buvusio teisėjo
motyvacija, o teisėjo, skiriamo pagal šio Įstatymo 64 straipsnį - motyvacija
ir duomenys apie teisėjo jurisdikcinę veiklą, bei papildomai gali būti
atsižvelgiama į teismo, į kurį sprendžiamas paskyrimo klausimas, teisėjų
kolektyvo nuomonę. Šioje dalyje nurodytą informaciją surenka ir Respublikos
Prezidento kanceliarijai pateikia Nacionalinė teismų administracija.“
Argumentai:
Įstatymu
projektu siūloma, kad į Apygardos administracinio teismo ar apygardos teismo
teisėjus, Vyriausiojo administracinio teismo ar Apeliacinio teismo teisėjus,
Aukščiausiojo Teismo teisėjus galėtų pretenduoti teisės krypties socialinių
mokslų daktaras. Pateikus pasiūlymą susiaurinti ratą asmenų, kuriems
pretenduojant į apylinkės teismo teisėjus nereikia laikyti pretendentų į
teisėjus egzamino, t. y. iš subjektų, kuriems sudaryta išimtis nelaikyti
egzamino, pašalinus teisės krypties socialinių mokslų daktarą ir habilituotą
daktarą, siūlytina analogiškai siaurinti ratą asmenų, pretenduojančių į
Apygardos administracinio teismo ar apygardos teismo teisėjus, Vyriausiojo
administracinio teismo ar Apeliacinio teismo teisėjus, Aukščiausiojo Teismo
teisėjus. Manytina, kad Įstatymo projektu siūlomas reguliavimas pernelyg
išplečia asmenų, neturinčių teisėjo darbo patirties, galimybes teisėjo
karjerą pradėti iškarto aukštesnės pakopos teisme, kartu apriboja kitų
teisėjų galimybes siekti teisėjo karjeros. Abejotina ir tai, kad teisinio
pedagoginio darbo stažas gali būti prilyginamas teisėjo darbo stažui, todėl
šios nuostatos taipogi atsisakytina.
Projekto
12 straipsniu teikiamo įstatymo 66 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti,
kad: „Apygardos administracinio teismo teisėjais taip pat gali būti skiriami
šio Įstatymo 51 straipsnyje pretendentams į apylinkės teismo teisėjus
nustatytus reikalavimus atitinkantys kadenciją baigę Lietuvos Respublikos
Seimo kontrolieriai, Lietuvos administracinių ginčų komisijos, Vyriausiosios
tarnybinės etikos komisijos, Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų
komisijos, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos, Mokestinių ginčų
komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos
konkurencijos tarybos pirmininkai, jų pavaduotojai ir nariai bei asmenys,
turintys ne mažesnį kaip dešimties metų teisinio darbo viešojo administravimo
srityje stažą.“
Nekvestionuojant
konkrečias nurodytas pareigas ėjusių asmenų galimybės pretenduoti į Apygardos
administracinio teismo teisėjus, pažymėtina, kad viešasis administravimas
apima itin plačią veiklos sritį ir abejotina, jog bet koks teisinio darbo
stažas šioje srityje turėtų suteikti galimybę teisėjo karjerą pradėti iš
karto aukštesnės pakopos teisme. Be to abejotina ar pasiūlymas sudaryti
sąlygas platesniam asmenų ratui eiti apygardos administracinio teismo teisėjo
pareigas derės su teisėjų karjeros nuoseklumo principu.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti 66
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apygardos administracinio teismo ar apygardos teismo
teisėju gali būti skiriamas teisėjų karjeros siekiančių asmenų registre
įrašytas teisėjas arba teisės krypties socialinių mokslų daktaras,
turintis ne mažesnį kaip ketverių metų teisėjo arba (ir) teisinio
pedagoginio darbo stažą, pateikęs sveikatos pažymėjimą. Jeigu asmuo
vienu metu dirbo teisėju ir teisinį pedagoginį darbą, skaičiuojant šiame
straipsnyje nurodytą darbo stažą tokiu laikotarpiu įgytas teisėjo darbo
stažas ir teisinio pedagoginio darbo stažas nėra sumuojami.
2.
Pripažinti netekusia galios 66 straipsnio 2 dalį:
„2.
Apygardos administracinio teismo teisėjais taip pat gali būti skiriami šio
Įstatymo 51 straipsnyje pretendentams į apylinkės teismo teisėjus nustatytus
reikalavimus atitinkantys kadenciją baigę Lietuvos Respublikos Seimo
kontrolieriai, Lietuvos administracinių ginčų komisijos, Vyriausiosios
tarnybinės etikos komisijos, Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų
komisijos, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos, Mokestinių ginčų
komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos
konkurencijos tarybos pirmininkai, jų pavaduotojai ir nariai bei asmenys,
turintys ne mažesnį kaip dešimties metų teisinio darbo viešojo administravimo
srityje stažą.“
3. Pakeisti 67
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Vyriausiojo administracinio teismo ar Apeliacinio
teismo teisėju gali būti skiriamas teisėjų karjeros siekiančių asmenų
registre įrašytas teisėjas arba teisės krypties socialinių mokslų daktaras,
turintis ne mažesnį kaip aštuonerių metų teisėjo arba (ir) teisinio
pedagoginio darbo stažą, pateikęs sveikatos pažymėjimą. Jeigu asmuo
vienu metu dirbo teisėju ir teisinį pedagoginį darbą, skaičiuojant šioje
dalyje nurodytą darbo stažą tokiu laikotarpiu įgytas teisėjo darbo stažas ir
teisinio pedagoginio darbo stažas nėra sumuojami.“
4. Pakeisti
68 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Aukščiausiojo Teismo teisėju gali būti skiriamas teisėjų
karjeros siekiančių asmenų registre įrašytas teisėjas arba teisės krypties
socialinių mokslų daktaras, turintis ne mažesnį kaip dešimties metų
teisėjo arba (ir) teisinio pedagoginio darbo stažą, pateikęs sveikatos
pažymėjimą. Jeigu asmuo vienu metu dirbo teisėju ir teisinį pedagoginį
darbą, skaičiuojant šiame straipsnyje nurodytą darbo stažą tokiu laikotarpiu
įgytas teisėjo darbo stažas ir teisinio pedagoginio darbo stažas nėra
sumuojami.“
Argumentai:
Pasiūlius
atsisakyti teisinio pedagoginio darbo stažo, kaip vieno iš kriterijaus, kurį
privalo atitikti asmenys pretenduojantys tapti Apygardos administracinio teismo
ar apygardos teismo teisėjais, Vyriausiojo administracinio teismo ar
Apeliacinio teismo teisėjais, Aukščiausiojo Teismo teisėjais, siūlytina
pripažinti netekusiu galios Projekto 12 straipsniu teikiamo įstatymo 69 straipsnį,
kuriame apibrėžiama kokia veikla yra pripažįstama teisiniu pedagoginiu darbo
stažu.
Pasiūlymas:
Pripažinti
netekusiu galios 69
straipsnį:
„69 straipsnis.
Teisinio pedagoginio darbo stažo pripažinimas
Šio Įstatymo 66, 67 ir 68 straipsniuose nurodytu
teisiniu pedagoginiu darbo stažu pripažįstamas teisės krypties socialinių
mokslų daktaro teisinis pedagoginis darbas, dirbtas Lietuvos Respublikos
mokslo ir studijų įstatymo nustatytose dėstytojų ir mokslo darbuotojų
pareigybėse universitetuose, rengiančiuose teisės bakalaurus ir (ar) teisės
magistrus, taip pat teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį įgyjančius
teisininkus, t. y. suteikiančiuose vienpakopį aukštąjį teisinį universitetinį
išsilavinimą. Teisinio pedagoginio darbo stažo pripažinimo tvarką nustato
Vyriausybė.“
|