LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO

2, 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-04-24 Nr. XIVP-2653

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Kelių transporto kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 2 straipsnio, kurio pavadinimas ,,Kelių transportas ir kelių transporto priemonės“, o jame pateiktos keičiamame kodekse vartojamų sąvokų apibrėžtys, 3 dalį, taip pat šį straipsnį papildyti naujomis 8 ir 81 dalimis. Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūlomą keičiamo kodekso 2 straipsnio 3 dalies pakeitimą keleivinėms transporto priemonėms būtų priskiriami keleiviniai funikulieriai ir kabamųjų lynų kelių keltuvai. Projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalimis keičiamo kodekso 2 straipsnio 8 ir 81 dalyse siūloma atitinkamai apibrėžti naujas sąvokas ,,keleivinis funikulierius“ ir „kabamųjų lynų kelių keltuvas“. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, kyla abejonių, ar jis atitinka keičiamo kodekso paskirtį, nurodytą keičiamo kodekso 1 straipsnio 1 dalyje, o keleiviniai funikulieriai ir kabamųjų lynų kelių keltuvai galėtų būti priskirti būtent kelių transporto priemonių kategorijai. Pažymėtina, kad keičiamo kodekso paskirtis yra reguliuoti keleivių, bagažo ir krovinių vežimų organizavimą ir vykdymą kelių transportu, reglamentuoti tokių vežimų valstybinį valdymą, valstybinę kelių transporto priežiūrą. Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje pateiktame sąvokos „kelias“ apibrėžime nurodoma, kad „kelias yra inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai ir kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme.“. Be to, keičiamo kodekso 2 straipsnio 1 dalyje pateiktame sąvokos „kelių transportas“ apibrėžime nurodyta, kad kelių transportas yra sudėtinė Lietuvos Respublikos ūkio ir socialinės infrastruktūros dalis, susijusi su keleivių ir krovinių vežimu keliais.  Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, kyla abejonių, ar „keleivinis funikulierius“ ir „kabamųjų lynų kelių keltuvas“ galėtų būti priskirti būtent kelių transporto priemonių kategorijai, nes jų judėjimas nevyksta tokiu keliu, kaip jis yra apibrėžtas Kelių įstatyme. Svarstytina, ar, siekiant projekto tikslų, turėtų būti pildomas ne projektu keičiamas kodeksas, bet atitinkamos Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatymo nuostatos.

2.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo kodekso 2 straipsnio 8 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką „keleivinis funikulierius“, bet ne „funikulierius“, projekto 2 straipsniu keičiamo kodekso 18 straipsnio 3 dalyje, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, prieš žodį „funikulierius“ įrašytinas žodis „keleivinis“.  

3.    Įstatymo projekto 3 straipsnio pavadinimas tikslintinas, nes šiame straipsnyje nėra įgyvendinimo nuostatų.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 4 straipsnio 1 dalį kelių transporto valstybinį valdymą vykdo Susisiekimo ministerija ir savivaldybių institucijos, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

5.    Projektas taisytinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr.1R-298 (2021m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr.1R-388 redakcija) patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus.

5.1.             Įstatymo projekto 1 straipsnio dalys turi būti sunumeruotos.  

5.2.             Pildyti teisės akto nauju straipsniu, punktu ar jų struktūrinėmis dalimis su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios straipsnio ar punkto numeris, negalima, todėl pakeitimas, kurį siūloma dėstyti keičiamo kodekso 2 straipsnio 8 dalyje, kuri yra pripažinta netekusia galios, turėtų būti dėstomas kitoje dalyje.

5.3.             Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmėje po žodelio „ir“ reikia įrašyti žodį „ją“, o 2 dalies pakeitimo esmėje reikia atsisakyti žodžių „ir jas išdėstyti taip“.

5.4.             Įstatymo projekto 2 straipsnio pakeitimo esmėje vietoj žodžio „jį“ reikia įrašyti žodį „ją“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]