LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 16, 31, 39, 69, 73, 75 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 571 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-17 Nr. XIVP-3731(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 4 straipsniu pildomo Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 571 straipsnio 7 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „<...>. Neturint tinklų naudotojų ir (ar) rinkos dalyvių sutikimo, prieiga prie centralizuotos energijos duomenų platformos šiems asmenims gali būti suteikiama siekiant užtikrinti teisės aktuose šiems asmenims nustatytų funkcijų ir (ar) užduočių, vykdomų siekiant užtikrinti viešąjį interesą, atlikimą.“ Pažymėtina, kad pagal pirminiame įstatymo projekte Nr. XIVP-3731 suformuluotą keičiamo įstatymo 571 straipsnio 7 dalies paskutinįjį sakinį („Neturint tinklų naudotojų ir (ar) rinkos dalyvių sutikimo, prieiga prie centralizuotos energijos duomenų platformos šiems asmenims gali būti suteikiama siekiant užtikrinti teisės aktuose šiems asmenims nustatytų funkcijų vykdymą ir (ar) užduotims, vykdomoms siekiant užtikrinti viešąjį interesą, atlikti.“) prieigos prie centralizuotos energijos duomenų platformos, neturint tinklų naudotojų ir (ar) rinkos dalyvių sutikimo, suteikimas, siekiant užtikrinti viešąjį interesą, buvo siejamas tik su užduočių, bet ne su funkcijų vykdymu. Be to, pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 571 straipsnio 8 dalies 2 punkte vartojama formuluotė „teisės aktuose nustatytoms funkcijoms ir (ar) užduočiai, vykdomai siekiant užtikrinti viešąjį interesą, atlikti“. Atsižvelgiant į tai, siūlytume keičiamo įstatymo 571 straipsnio 7 dalies paskutinįjį sakinį suformuluoti taip: „Neturint tinklų naudotojų ir (ar) rinkos dalyvių sutikimo, prieiga prie centralizuotos energijos duomenų platformos šiems asmenims gali būti suteikiama siekiant užtikrinti teisės aktuose šiems asmenims nustatytų funkcijų ir (ar) užduoties, vykdomos siekiant užtikrinti viešąjį interesą, atlikimą.“
2. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „<...>. Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais visuomeninis tiekėjas Tarybai nepateikia pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos visuomeniniam tiekėjui dėl pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai nustato visuomeninę elektros energijos kainą. <...>“ Pažymėtina, kad aptariamoje projekto nuostatoje vartojama formuluotė „šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais“ nėra tiksli, nes „šioje dalyje“, t. y. keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje, nustatoma ne tik tai, kad visuomeninis tiekėjas Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai teikia pasiūlymą perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą šios tarybos nustatyta tvarka, bet ir (kas šiuo atveju ir yra svarbiausia) sąlyga, kada visuomeninis tiekėjas privalo teikti tokį pasiūlymą – „kai skirtumas tarp prognozuojamos elektros energijos įsigijimo kainos ir kainos, įskaičiuotos į visuomeninės elektros energijos kainos viršutinę ribą, yra 40 procentų ar didesnis“, o tokio pasiūlymo pateikimo terminas šioje dalyje apskritai nenustatomas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume vietoj aptarto keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalies sakinio, prasidedančio žodžiais „Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais <...>“, įrašyti sakinį „Jeigu skirtumas tarp prognozuojamos elektros energijos įsigijimo kainos ir kainos, įskaičiuotos į visuomeninės elektros energijos kainos viršutinę ribą, yra 40 procentų ar didesnis ir visuomeninis tiekėjas Tarybai nepateikia pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos visuomeniniam tiekėjui dėl pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai nustato visuomeninę elektros energijos kainą.“
3. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „<...>.Visuomeninė elektros energijos kaina Tarybos iniciatyva perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį pasikeitus bet kuriai kitai visuomeninės elektros energijos kainos dedamajai, nepriklausomai nuo pokyčio dydžio. <...>“ Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalies nuostatose, einančiose prieš aptariamą nuostatą, jau yra reglamentuojamas atvejis, kai visuomeninė elektros kaina yra perskaičiuojama (kai skirtumas tarp prognozuojamos elektros energijos įsigijimo kainos ir kainos, įskaičiuotos į visuomeninės elektros energijos kainos viršutinę ribą, yra 40 procentų ar didesnis), aptariamoje keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalies nuostatoje po žodžio „ketvirtį“ įrašytini žodžiai „taip pat“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]