LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 77, 170 IR 492 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3848

 

2024-11-27  Nr. 102-P-45 (3)

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Vitalijus Gailius, komiteto nariai Giedrė Balčytytė, Agnė Bilotaitė, Eugenijus Sabutis, Agnė Širinskienė, Raimondas Šukys, Lililja Vaitiekūnienė, Ignas Vėgėlė.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento patarėjas Darius Urbonas, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian, Policijos departamento prie VRM Viešosios tvarkos biuro Veiklos koordinavimo ir kontrolės valdybos Veiklos ir reagavimo skyriaus viršininkas Kęstutis Stelmokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-10

1

(77)

 

(3)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančioje keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 77 straipsnio 3 dalyje yra numatytas tabako gaminių ar susijusių gaminių konfiskavimas už šio straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytus administracinius nusižengimus. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kodėl projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 77 straipsnyje yra atsisakoma šios nuostatos, kuri yra būtina.

 

Pritarti

 

Tai techninė klaida.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-10

3

(492)

 

(3)

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 492 straipsnio 3 dalyje esančioje formuluotėje „elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių“ vietoje jungtuko „ir“ vartoti jungtuką „ar“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-10

4(N)

(590)

 

(5)

 

3. Svarstytina, ar atsižvelgus į projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 492 straipsnio pakeitimus atitinkamai neturėtų būti papildyta ir keičiamo kodekso 590 straipsnio 5 dalis.

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2024-06-14

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3848 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame šią pastabą.

Įstatymo projektas yra susijęs su 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB nuostatų perkėlimu. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu kartu su derinamu įstatymo ar kito Seimo priimamo teisės akto projektu turi būti teikiama atitikties lentelė, kurioje nurodoma įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto ir įstatymo projekto atitiktis pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Atsižvelgiant į tai, turi būti parengta Direktyvos 2014/40/ES ir Įstatymo projekto atitikties lentelė. 

Nepritarti

TTK svarstydamas projektą nekoreguoja registruotinos medžiagos. Projektu yra nustatomos proporcingos ir atgrasančios sankcijos. Tik tuo aspektu projektas yra susijęs su pastaboje minima Direktyva.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė sveikatos taryba

2024-09-04 

 

 

 

Nacionalinė sveikatos taryba (toliau - Taryba) susipažinusi su Administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3848, atkreipia dėmesį, kad Tarybos 2023 m. spalio 25 d. organizuoto posėdžio „Dėl psichoaktyviųįų medžiagų vartojimo, prieinamumo mažinimo" ir 2024 m. birželio 26 d. Klaipėdoje vykusio išvažiuojamojo posėdžio „Dėl jaunimo priklausomybių problematikos" metu, aptarus psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimą Lietuvoje, naujausias tendencijas, atsako priemones, alkoholio ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo Europos mokyklose ESPAD tyrimo (angį. The European School Survey Project on Aicohol and Other Drugsl ataskaitos Lietuvos rezultatus, politikos priemones reaguojant į 2001 - 2022 m. Tarptautinio jaunimo tabako vartojimo GYTS (angį. Global Youth Tobacco Survey) tyrime nustatytus Lietuvos moksleivių tabako vartojimo pokyčius bei taikomas prevencines priemones, buvo pažymėta, kad Lietuvoje vykdyta tabako kontrolės politika padeda mažinti tradicinių cigarečių vartojimą, bet iki šiol neveiksminga elektroninių cigarečių ir kitų naujoviškų produktų vartojimui. Vykdomos prevencijos priemonės nebuvo pakankamai veiksmingos keičiant moksleivių nuostatas rūkymo atžvilgiu: rūkymo patrauklumas ir rizika, kad vartos didėja, o noras mesti - mažėja. Atkreiptas dėmesys į tai, jog mažėja alkoholio ir įprastinių cigarečių prieinamumas. 5-9 klasių mokinių tabako cigarečių rūkymas mažėja, tačiau jas pakeitė elektroninės cigaretės. Taip pat mažėja alkoholio vartojimas tarp 5-9 klasių mokinių. Tarp 9 klasės mokinių pastebimas didėjantis kanapių vartojimas. Tiek rūkymo, tiek alkoholio vartojimas tarp 15-24 m. amžiaus jaunimo mažėja. Alkoholį labiau vartoja merginos, cigaretes rūko - vaikinai, bet stebimas didelis elektroninių cigarečių paplitimas, didėja kanapių vartojimas. 2001 - 2022 m. GYTS tyrimas Lietuvoje atskleidžia reikšmingus 13-15 m. amžiaus moksleivių tabako vartojimo elgesio pokyčius: mažėja įprastų tabako gaminių vartojimas, o pirmą kartą nustatytas elektroninių cigarečių vaitojimas jau yra didesnis nei įprastų cigarečių. Didėjant elektroninių cigarečių paplitimui, didėja rūkymo priimtinumas ir į klausimą 2 ar manote, kad pradėsite rūkyti, daugiau moksleivių atsako „Taip“. Nežymiai, bet padidėjo metimo rūkyti pagalbos prieinamumas, tačiau nusiteikimas mesti rūkyti mažėja. Mesti rūkyti mažiau nori mergaitės, nei berniukai. Atsižvelgiant į tai, Taryba pritaria Administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3848, kuriuo siūloma griežtinti juridinių asmenų ir užsienio juridinių asmenų filialų atsakomybę, nustatant du ir daugiau kartų, nei yra šiuo metu, didesnes ekonomines sankcijas už elektroninių cigarečių, o kai kuriais atvejais - ir visų tabako gaminių apyvartos taisyklių pažeidimus.

 

Atsižvelgti

Juridinių asmenų atsakomybę reglamentuoja Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3847 (Priimtas įstatymas Nr. XIV-3163).

ANK pakeitimo projektu nustatoma administracinė atsakomybė fiziniams asmenims.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

2024-09-06

1(N)

(12)

 

(1)

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją įvertinusi Administracinių   nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių   pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIVP-3848 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-3848), teikia šias pastabas:

1.              Galiojančio Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 492 straipsnio 1 dalis numato atsakomybę už Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (tarp jų ir elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių) kontrolės įstatyme nustatytų tabako gaminių ar susijusių gaminių vartojimo ar jų turėjimo ribojimo pažeidimus. Ši teisės norma įrašyta į ANK 12 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą sąrašą ANK straipsnių ar jų dalių, kuriuose numatytos veikos tam tikromis aplinkybėmis gali būti laikomos mažai pavojingomis administracinio nusižengimo požymių turinčiomis veikomis. Tačiau nauja ANK 492 straipsnio 3 dalis, numatysianti atsakomybę tik už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių vartojimo ar jų turėjimo ribojimo pažeidimus į minėtą straipsnių sąrašą neįrašyta. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte toks teisinio reguliavimo pasikeitimas nėra argumentuotas. Siūlytume apsvarstyti galimybę ANK 492 straipsnio 3 dalį įrašyti į ANK 12 straipsnio 1 dalies sąrašą, turint omeny, kad Lietuvos policijos generalinio komisaro 2016 m. gruodžio 27 d. įsakymo Nr. 5-V-1102 „Dėl kriterijų, kuriais vadovaujantis administracinis nusižengimas laikomas mažai pavojingu, nustatymo“ 1.2.10 punkte numatytus mažai pavojingų veikų kriterijus, be kita ko, sudaro tokie - neteisėtai turimas tabakas ar tabako gaminiai sunaikinami pareigūno akivaizdoje; tabako ar tabako gaminių vartojimo ribojimo pažeidimas nėra susijęs su galimu žalingu poveikiu nepilnamečiams, nėščioms moterims ar asmenims, turintiems sveikatos sutrikimų. Manytina, kad tokie, ar panašūs, kriterijai, kai pažeidžiami Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 19 straipsnyje įtvirtinti tabako gaminių vartojimo ribojimo reikalavimai, galėtų būti taikomi ir padarius siūlomos ANK 492 straipsnio 3 dalies administracinius nusižengimus.

 

Nepritarti

Patobulinto projekto ANK 492 straipsnis yra  suformuluotas kitaip, nei buvo pirminiame variante, todėl šios dalies įtraukimas į ANK 12 straipsnį ir priskyrimas prie mažareikšmės veikos prieštarautų projekto autoriaus siekiamiems tikslams – panaikinti ar sumažinti tarp nepilnamečių, įskaitant mažamečius, masiškai plintantį elektroninių cigarečių vartojimą ir praktikoje kylančią veiksmingo atsakomybės taikymo problemą, atsisakyti įspėjimo kaip administracinės nuobaudos už elektroninių cigarečių turėjimo ar vartojimo apribojimo pažeidimus.

 

 

2.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

2024-09-06

 

 

 

2. Pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2024 m. birželio 10 d. išvadoje pateiktoms pastaboms dėl Įstatymo projekto Nr. XIVP-3848.

Atsižvelgti

 

3.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

1

 

 

Policijos departamente prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos išnagrinėjome Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – ANK projektas) ir teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

1. Atkreiptinas dėmesys, kad ANK projektas parengtas neatsižvelgiant į Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 589 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 1701 straipsniu įstatymu Nr. XIV-2463 atliktus Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 77 straipsnio pakeitimus.

Pritarti

 

4.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

1

(77)

 

 

 

2. Galiojančioje keičiamo ANK 77 straipsnio 3 dalyje yra numatytas tabako gaminių ar susijusių gaminių konfiskavimas už šio straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytus administracinius nusižengimus. ANK projekte ši administracinio poveikio priemonė nenumatoma. Siūlome ANK projekte numatyti, kad už ANK 77 straipsnyje numatytų administracinių nusižengimų  padarymą būtų privaloma skirti tabako gaminių ar susijusių gaminių konfiskavimą.

Pritarti

Techninė klaida.

5.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

1

(77)

 

(3)

 

3. Siūlome ANK projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 77 straipsnio 3 dalį pakeisti ir išdėstyti taip:

3. Elektroninių cigarečių ir (ar) ar elektroninių cigarečių pildyklių nupirkimas ar kitoks perdavimas realizavimas nepilnamečiui

užtraukia baudą nuo trijų šimtų dvidešimt iki penkių šimtų aštuoniasdešimt eurų.“

 

Pritarti iš dalies

ANK 77 str. 3 d. išdėstyta taip:

3. Elektroninių cigarečių ir (ar)  elektroninių cigarečių pildyklių nupirkimas, perdavimas ar kitoks realizavimas nepilnamečiui

užtraukia baudą nuo trijų šimtų dvidešimt iki penkių šimtų aštuoniasdešimt eurų.“

6.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10 Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

2

(170)

 

(5)

 

4. Siūlome ANK projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 170 straipsnio 5 dalį pakeisti ir išdėstyti taip:

„5. Elektroninių cigarečių ir (ar) ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimas prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse nepilnamečiams

užtraukia baudą nuo trijų šimtų dvidešimt iki penkių šimtų aštuoniasdešimt eurų.“

 

Pritarti

 

7.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

3

(492)

 

(3)

 

5. Siūlome, jei nebus atsižvelgta į šio rašto 6 punkte nurodytą pastabą, ANK projekto 3  straipsniu keičiamo ANK 492 straipsnio 3 dalį pakeisti ir išdėstyti taip:

3. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme nustatytas elektroninių cigarečių ir (ar) ar elektroninių cigarečių pildyklių vartojimo ar jų turėjimo ribojimo pažeidimas

užtraukia baudą nuo vieno šimto iki dviejų šimtų penkiasdešimt eurų.

 

Pritarti iš dalies

ANK 492 str. 3 dalis suformuluota taip:

„3. Tabako, tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių, išskyrus elektronines cigaretes ir (ar) elektroninių cigarečių pildykles, vartojimas ar turėjimas, kai tai daro ne jaunesni negu šešiolikos, bet jaunesni negu aštuoniolikos metų asmenys,

užtraukia baudą nuo dvidešimt iki penkiasdešimt eurų.“

8.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2024-09-10

3

(492)

 

 

6. Abejojame dėl siūlomų ANK 492 straipsnio pakeitimų tikslingumo ir proporcingumo. Manome, kad šiame straipsnyje diferencijuoti sankcijas pagal tabako gaminių rūšį netikslinga. Paaiškiname, kad Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 19 straipsnyje nustatyti bendri tabako gaminių vartojimo ribojimai, pvz., 19 straipsnio 1 dalies 7 punkte nustatyta, kad rūkyti (vartoti tabaką, tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius) draudžiama dengtose viešojo transporto stotelių vietose (paviljonuose), vaikų žaidimo aikštelėse ir vietose, kuriose teikiamos viešojo maitinimo paslaugos aptarnaujant pirkėjus lauko sąlygomis (prie lauke esančių stalų, pavėsinėse, kituose lauko įrenginiuose). Pagal siūlomą reguliavimą, cigarečių ir elektroninių cigarečių vartojimo ribojimo pažeidimams būtų taikomos skirtingos sankcijos. Tradicinių cigarečių rūkymas viešosiose vietose dažnai kelia didesnį pavojų sveikatai dėl pasyvaus rūkymo, nors vadovaujantis ANK projektu už tai būtų skiriamos mažesnės sankcijos. Tačiau pritartume pasiūlymui peržiūrėti ir sugriežtinti sankcijas už visus ANK 492 straipsnyje numatytus administracinius nusižengimus.

 

 

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į pradėtų teisenų pagal ANK 492 straipsnį statistinius pokyčius, taip pat į ANK 77 straipsnio taikymo tendencijas, kad praktiškai absoliuti dauguma padaromų Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme numatytų pažeidimų yra susiję su elektroninėmis cigaretėmis ir su nepilnamečiais, straipsnis yra pakoreguotas, nustatant atskiras dalis dėl nepilnamečių padarytų pažeidimų, atitinkamai pakoreguojant sankcijas bei numatant galimybę taikyti administracinio poveikio priemonę – įpareigojimą dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose (kursuose).

9.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

2024-08-07

 

 

 

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (toliau – Departamentas) išnagrinėjo Administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3848.

Departamentas pagal savo kompetenciją pritaria siūlomo teisinio reglamentavimo tikslui, kartu siūlydamas atsižvelgti į Seimo Teisės departamento pateiktus pasiūlymus šiam Įstatymo projektui (2024-06-10 Išvada Nr.XIVP-3848).

 

Pritarti

 

10.

Sveikatos apsaugos ministerija

2024-07-22

 

 

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau – Ministerija) išnagrinėjo Administracinių nusižengimų kodekso 77, 170 ir 492 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą
Nr. XIVP-3848 (toliau – Įstatymo projektas) ir informuoja, kad pagal kompetenciją pastabų ir pasiūlymų dėl Įstatymo projekto neturi.

 

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta (buvusios Seimo kadencijos Seimo narių pasiūlymai yra nesvarstomi).

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Vitalijus Gailius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                  Julius Sabatauskas

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė